Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefijzers voor pony die bang is van de hoefsmid

 
Profiel   

Hoii, ik heb een super leuke pony waarmee ik veel rijd.
Springen eventing en dressuur we doen eigenlijk alles :D en natuurlijk heerlijke lange buitenritten met een rengalopje. wat mijn pony helemaal geweldig vind. Maar hij is dus bang voor alle vreemde mannen en vrouwen. Gaat blazen weg proberen te rennen en duwen zijn ogen zijn dan ook groot en wit. Als hij verdoving krijgt is alles wel te doen het bij werken van de hoeven lukt nu ook goed. Alleen zegt de hoefsmid dat hij eigenlijk ijzers nodig zou hebben. Omdat zijn hoeven te snel slijten natuurlijk kan ik stoppen met buitenrijden maar daar genieten we zo van dus dat is niet onze eerste keus. Wat zijn voor en nadelen en is dat wel mogenlijk bij zo een bange pony. En hoe krijgen jullie dat voor elkaar.

En als we hoefijzers krijgen wanneer moet je er dan kalkoenen in draaien. Natuurlijk tijdens de eventing draai ik er kalkoenen in. Maar moet dit ook tijdens buitenritten of op de wei wanneer het geregend heeft. Alvast bedankt :D


Laatst bijgewerkt door Anoniemdt op 19-04-21 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:09 



 
Profiel   

Eerst maar eens oefenen met vreemde mannen en vrouwen lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:11 



 
Profiel   

Ja dat doen we ook. De osteopaat komt ook deze doet ook oefeningen om hem ontspannen te maken en laten weten dat vreemden mensen niet eng zijn. Alleen kunnen we niet de hoefsmid en de dierenarts laten omdat hij er bang van is. Ik kan er alles mee dus het is dat als hij je kent is er niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:19 



 
Profiel   

Even wat anders... Ipv ijzers misschien dat hoefschoenen een betere optie zijn?

Geen gedoe met de smid ivm ijzers slaan. Enkel hoeven netjes bijhouden dmv bekappen wat blijkbaar wel goed gaat.

Mijn Pony heeft hoefschoenen voor buiten rijden omdat hij platte zolen heeft en dus gevoelig is op steentjes. Ijzers waren geen optie ivm te zwakke hoefwand (inmiddels wel verbeterd dankzij goed bekappen) hij trapt ijzers er dus snel onderuit met schade aan de hoefwand als gevolg.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 19-04-21 08:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:24 



 

Mijne is niet bang van de smid, maar breekt wel de boel af als er ijzers onder moeten. Ben gestart met hoefschoenen via een webshop, daarna plakijzers en ga nu toch maar weer voor hoefschoenen via een passervice aan huis. Voordeel met schoenen is dat je ze zelf aan en uit doet en er geen vreemde mensen aan je paard moeten zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:24 



 
Profiel   

Waar zit de angst,
zit het bij vreemden als D.A en Smid (Door hun beroep en evtw nare ervaringen?).
of zit het bij de rook en het slaan?

Ik heb zelf een dier gehad in het verleden zo een 20 jr geleden die dus een brand had meegemaakt bij een vorige eigenaar. daar was het de brand lucht en rook.
Die heb ik getraind met holi kleurpoeder om de rook te simuleren, maar dat was duur dus poedersuiker is ook een alternatief. en daarna met van die rook bommetjes en geloof het of niet het hielp wel...echter ben ik nooit meer aan beslaan toegekomen om dat ik hoefschoenen probeerde en die bevielen ons heel goed en daarna was op een morgen mijn paardje gestolen....Hij werd terug gevonden in de Belgische Ardennen....beslagen en wel (dus het kon inmiddels wel) Maar toenna 4 jaar was ik er al te groot voor geworden en het dier was daar enorm op zijn plek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:25 



 
Profiel   

Als het probleem de rook is kunnen ze ook koud beslaan. Die thuis wordt ook koud beslagen. :)
Mijn smid beslaat normaal warm maar zag dat net als ik, niet goed komen met dit paard. Dus hij wordt koud beslagen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:31 



 
Profiel   

Hij is echt bang voor de mensen hij is namelijk ook nog voor vriendinnen die hij nog nooit heeft gezien. Waarschijnlijk heeft of ooit iets mee gemaakt of zit het gewoon in zijn aard. Ik weet alleen niet of hief schoenen wel zo handig zijn want we willen ook eventing gaan rijden en dan heb je met hoefschoenen niet meer grip denk ik. Maar als het echt zou moeten kunnen we natuurlijk wel hoefschoenen doen maar bij eventing en het buiten seizoen springen zijn kalkoenen wel fijn. We zijn namelijk al een keer tijdens barage en eventing training onderuit gegaan want meneer word altijd een beetje blij van een groot weiland en wilt dan graag wat korter en sneller door de bocht naar de hindernis toe :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:35 



 
Profiel   

kwita schreef
Waar zit de angst,
zit het bij vreemden als D.A en Smid (Door hun beroep en evtw nare ervaringen?).
of zit het bij de rook en het slaan?

Ik heb zelf een dier gehad in het verleden zo een 20 jr geleden die dus een brand had meegemaakt bij een vorige eigenaar. daar was het de brand lucht en rook.
Die heb ik getraind met holi kleurpoeder om de rook te simuleren, maar dat was duur dus poedersuiker is ook een alternatief. en daarna met van die rook bommetjes en geloof het of niet het hielp wel...echter ben ik nooit meer aan beslaan toegekomen om dat ik hoefschoenen probeerde en die bevielen ons heel goed en daarna was op een morgen mijn paardje gestolen....Hij werd terug gevonden in de Belgische Ardennen....beslagen en wel (dus het kon inmiddels wel) Maar toenna 4 jaar was ik er al te groot voor geworden en het dier was daar enorm op zijn plek!



Dat lijkt me zo eng dat je paardje word gestolen :( gelukkig staat die op een fijn plekje

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:38 



 
Profiel   

Er bestaan ook hoefschoenen met kalkoenen. Daar zou ik eens wat informatie over opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:39 



 
Profiel   

Dat zou ook wel wat kunnen zijn ik zal wel even wat informatie daar over op zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:40 



 
Profiel   

Maar dat zou dan wel echt precies moeten passen toch of worden die ook op maat gemaakt? Is namelijk een nrps van 1,36

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:42 



 
Profiel   

Hoefschoenen zijn er in heel veel maten van shet tot koudbloed. Nu zal er iets minder keus zijn in de hoefschoenen waar ook kalkoenen in passen, maar de goede maat is vast wel te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:45 



 
Profiel   

Daar zal ik eens naar kijken alleen zijn hoefschoenen met kalkoenen wel zo stevig mij lijkt namelijk dat als je een kunstof zool hebt de kalkoenen nooit zo veel grip kunnen hebben of is dat niet waar? Want dat had ik een keer gelezen maar het kan ook een fabeltje zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:57 



 
Profiel   

Waarom zouden kalkoenen dan niet even veel grip kunnen hebben? Ze gaan even diep de grond in.

Maar als je liever een ijzer er onder hebt moet je er een ijzer onder laten zetten. Als ie zich laat bekappen dan is er met genoeg geduld ook een ijzer onder te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:00 



 
Profiel   

Ik had het een paar jaar terug ook uitgezocht ( wellicht nu alweer verouderd) hoefschoenen met kalkoenen. Maar besloten om daar niet voor te kiezen.
Vond ook berichten dat de kalkoen door de zool van de hoefschoen heen kwam. Geen idee hoe oud die hoefschoenen waren toen dat gebeurde. Maar dat risico met springen wilde ik niet nemen.

Angst is voor een groot deel echt wel te trainen met een hoefsmid.
Mijn merrie was er echt bang van, achterbeen optillen was zo eng dat ze zich letterlijk liet vallen van angst.
Mijn smid is een half jaar lang iedere week geweest om dit te oefenen. Gewoon in alle rust.
Benaderen, tot aanraken, oppakken, uitkrabben.
Na een half jaar lukte het om haar achter hoeven te bekappen.

In het begin begonnen met koud beslaan en ondertussen kan het koud en warm.

Ondertussen staat ze rondom op ijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:22 



 
Profiel   

Heb je ook moeilijk heden met ijzers dingen die minder goed gaan?


Laatst bijgewerkt door Anoniemdt op 19-04-21 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:23 



 
Profiel   

Heeft jouw paard eerst gevoelig gelopen op ijzers?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:24 



 
Profiel   

Nee eigenlijk niet.
Ze loopt er ook gewoon mee in de wei (zomer en winter).

Maar ook terug naar blote voeten ging altijd zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:31 



 
Profiel   

Dat is goed om te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 09:39 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Waarom zouden kalkoenen dan niet even veel grip kunnen hebben? Ze gaan even diep de grond in.

Maar als je liever een ijzer er onder hebt moet je er een ijzer onder laten zetten. Als ie zich laat bekappen dan is er met genoeg geduld ook een ijzer onder te zetten.



Hij laat zich wel bekappen wel duwt meneertje dan een beetje met zijn kont. En probeert te vluchten maar het gaat steeds beter
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen