Wat vinden de experts van deze voeten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 17:28

Mijn stalgenootje heeft een shet die vorig jaar aug hoefbevangen is geweest.
Ze had toen een gediplomeerde hoefsmid en daarvoor ook.
Maar steeds liep de pony niet goed na het bekappen wat ze ook probeerde.
Uit wanhoop is ze overgestapt naar een natuurlijk bekapper en de pony wordt om de 3 weken gedaan.
Maar ook nu loopt ze niet goed.
Er zijn foto’s gemaakt van het hoefbeen en op maar 1 voetje was een minimale kanteling zichtbaar van 2mm.

Ik vind de voetjes er steeds raar uit zien maar ik ben zelf absoluut niet bekend met natuurlijk bekappen dus ze vroeg mij om een mening maar die heb ik hierin gewoon niet.
Pony is momenteel niet bevangen en er wordt veel aan gedaan om dat zo te houden.

Hebben de experts tips want ik durf er geen advies in te geven.
Ze wil het zo graag goed doen maar ze weet gewoon niet meer waar en bij wie ze hulp moet zoeken.

Deze foto’s(voorvoetjes) zijn van vandaag en de pony is gister bekapt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:32

Hoe ziet de onderkant er uit? Loopt ie alleen na het bekappen noet goed of de rest van de tijd ook?

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 17:35

Sas_Mon schreef:
Hoe ziet de onderkant er uit? Loopt ie alleen na het bekappen noet goed of de rest van de tijd ook?


Buiten haar bevangenheid vaak alleen na het bekappen.

Foto’s van de onderkant moet ze even maken die heeft ze niet.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:38

Ik ben geen expert en al helemaal geen hoefsmid, maar mijn merrie die 9 jaar geleden hoefbevangen geweest is, kon tot vorig jaar niet zonder ijzers vooraan.
Gewoon niet. 2 dagen en weer stokkreupel. Met ijzers geen enkel probleem.

Het is pas sinds een paar maanden dat ze weer blootvoets staat en het gaat wonderwel goed tot nu toe.
Maar er is dus wel een hele lange tijd overheen gegaan.

Voor mij moet een paard gewoon pijnvrij kunnen lopen. Is dat zonder ijzers, des te beter. Is hiervoor een ijzertje nodig, ook goed. Simpel. :D

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 17:47

Pandora2 schreef:
Ik ben geen expert en al helemaal geen hoefsmid, maar mijn merrie die 9 jaar geleden hoefbevangen geweest is, kon tot vorig jaar niet zonder ijzers vooraan.
Gewoon niet. 2 dagen en weer stokkreupel. Met ijzers geen enkel probleem.

Het is pas sinds een paar maanden dat ze weer blootvoets staat en het gaat wonderwel goed tot nu toe.
Maar er is dus wel een hele lange tijd overheen gegaan.

Voor mij moet een paard gewoon pijnvrij kunnen lopen. Is dat zonder ijzers, des te beter. Is hiervoor een ijzertje nodig, ook goed. Simpel. :D


Ben ik met je eens dat als dat de oplossing zou zijn dat het beter is maar ik weet dat er vrij weinig smeden shetten goed kunnen beslaan die van mij is ook een keer door een goede smid beslagen maar echt vernageld omdat ie van die kleine pootjes heeft.

Ze loopt niet stok kreupel maar meer het bekende op eieren en vnml na bekappen.

martikaW
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:52

voeten zien er uit of ze goed bekapt zijn. Toon is vrij kort om te zorgen dat er minder druk op de witte lijn is. Mijn Dartmoor is ernstig bevangen geweest en werd ook zo bekapt. Ze bleef echter nog heel lang gevoelig. de hoef moet echt helemaal opnieuw uitgroeien voor dat over is. Ik had voor mijn pony hoefschoenen met extra zachte inlegzolen voor die tijd. Het is helemaal goed gekomen. Ze loopt nu blootvoets voor de kar. Ook op de harde weg.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:22


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:27

cinniz123 schreef:
Pandora2 schreef:
Ik ben geen expert en al helemaal geen hoefsmid, maar mijn merrie die 9 jaar geleden hoefbevangen geweest is, kon tot vorig jaar niet zonder ijzers vooraan.
Gewoon niet. 2 dagen en weer stokkreupel. Met ijzers geen enkel probleem.

Het is pas sinds een paar maanden dat ze weer blootvoets staat en het gaat wonderwel goed tot nu toe.
Maar er is dus wel een hele lange tijd overheen gegaan.

Voor mij moet een paard gewoon pijnvrij kunnen lopen. Is dat zonder ijzers, des te beter. Is hiervoor een ijzertje nodig, ook goed. Simpel. :D


Ben ik met je eens dat als dat de oplossing zou zijn dat het beter is maar ik weet dat er vrij weinig smeden shetten goed kunnen beslaan die van mij is ook een keer door een goede smid beslagen maar echt vernageld omdat ie van die kleine pootjes heeft.

Ze loopt niet stok kreupel maar meer het bekende op eieren en vnml na bekappen.


Ja, dat is inderdaad het probleem met die kleintjes.
Misschien zijn hoefschoentjes een oplossing voor de week na bekappen ?
En dan zo weinig mogelijk van de zool afhalen want om de 4 weken is wel snel natuurlijk.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 18:50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:25

Links zou van mij veel steiler mogen. Normaal wil je dat zeker niet, maar met een net bevangen pony is dat toch fijn, zodat de diepe buigpees niet te hard aan het hoefbeen kan trekken met mogelijke kanteling tot gevolg. Verder ga ik mee met mijn voorgangers, fijn dat de druk van de voorkant af is gehaald.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 19:36

nessinator schreef:
Links zou van mij veel steiler mogen. Normaal wil je dat zeker niet, maar met een net bevangen pony is dat toch fijn, zodat de diepe buigpees niet te hard aan het hoefbeen kan trekken met mogelijke kanteling tot gevolg. Verder ga ik mee met mijn voorgangers, fijn dat de druk van de voorkant af is gehaald.


Dank je voor je antwoord.
Pony is overigens niet net bevangen,dit was aug 2020.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 19:42

cinniz123 schreef:
[ [url=m/jpTX8J.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7EYbl5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FjyE7k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yS9rT8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/96uCcX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/l2yJRI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ow lekker dom ik zie dat ik van de onderkant 2keer hetzelfde voetje een foto heb geplaatst,hierbij nog even haar linker voor voet.

Afbeelding

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:45

Die is goed bekapt vind ik. Teen goed kort. Je kan aan alles zien dat ie bevangen is geweest. Ik zou wel even voor hoefschoenen gaan kijken voor de tijden dat ie gevoelig loopt.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:50

Ben ik gek of zie ik op de eerste foto's van de onderkant een dubbele zool zitten?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:03

Cowgirl schreef:
Ben ik gek of zie ik op de eerste foto's van de onderkant een dubbele zool zitten?

Dat idee krijg ik ook als ik de foto's zie.
Verder lijkt het er op dat de voorkant van de hoef wat omhoog gegroeid was en dat ze gewoon de hoefwand recht afgevijld heeft.
Ik zou weer op zoek gaan naar een andere smid..

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:22

Ik ben geen expert, maar ik zie ongelijke voeten...

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:24

... en misschien is er ook sprake van een soort misverstand.
Misschien probeert de smid via het bekappen de hoeven in een net iets gunstiger stand te zetten - en dan is het logisch dat het dier een paar dagen wat lastiger loopt.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:29

Het ziet er, gezien de geschiedenis van deze pony, helemaal niet slecht uit. Wel staat de pony vol op de zool en niet alle paarden kunnen daar tegen. Als het mijn pony zou zijn zou ik zelf leren de hoeven te onderhouden zodat ik er elke 2 weken even een vijl overheen kan trekken zodat je een veel gelijkmatigere slijtage hebt. Als ie na de smid kreupel is en erna niet meer betekent dat dat ie net te kort staat. Maar gezien de groei van de hoef zelf snap ik ook dat elke 8 weken bekappen te weinig is om echt structurele veranderingen aan te brengen. Ik zou ze iets langer laten en vaker doen. Dan zie je na een tijd ook die eendenbek langzaam minder worden verwacht ik. Met de kanttekening dat shethoeven door hun maat echt heel lastig zijn.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 22:49

Dank voor al jullie reacties weer.
Het is geen gediplomeerde smid maar iemand die een cursus heeft gedaan en ervaring heeft met hb paarden.

Wat houdt een dubbele zool precies in?

Sas_mon, bedoel je nog vaker als 1x per 3 weken?

Ik moet zeggen dat toen de eerste gediplomeerde smid haar deed ze wel gevoelig liep na het bekappen maar dat de hoefjes wel normaal eruit zagen.
Maar misschien komt dat omdat het verder uit is gaan groeien de hb en dat ze daarom zo raar gaan vormen?!
Dat is nml iets wat ik pas zie sinds deze bekapper komt.
Maar goed ik heb er de ballen verstand niet van wat precies natuurlijk bekappen inhoudt.
Ik weet wel uit ervaring met mijn oude fjord dat de teen vrij leggen wel goed is maar die voeten zagen er anders uit.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:01

Ik vind de hoeven eerlijk gezegd vreemd bekapt. Sowieso lijkt de wand veel te kort waardoor de pony veel te veel op zijn zolen loopt.
Onze pony was heel vaak ernstig hoefbevangen (cushing), maar dankzij een goede hoefsmid herstelde ze vaak verrassend snel. Ook zij had een hoefbeenkanteling in beide voorvoeten (net geen doorboring van de zool gelukkig).

Ik heb alleen de foto's bekeken en niet alle posts gelezen, maar ik zou echt een andere hoefsmid zoeken.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wat vinden de experts van deze voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:14

Helemaal niet vreemd bekapt. De wand moet juist kort, helemaal de teen, om te zorgen dat de druk van de voorkant af is.
Shettie heeft nog wel even te gaan voordat de hoef weer gezond is, er zijn nog veel te veel ringen. Voor de gevoeligheid zijn Equine Fusions prettig. En met dit weer komt de hoefgroei weer op gang en is die 3 weken interval prima. Herkenbaar...:
https://www.jantineleeflang.nl/2017/11/ ... fbevangen/

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:18

Nu ben ik oprecht nieuwsgierig: als een pony hoefbevangen is geweest is het vrij normaal dat de hoef aan de voorkant iets omhoog lijkt te groeien?

Als mijn paard zo van de smid kwam, had ik namelijk per direct een andere gezocht := maar misschien valt hier nog wat te leren :)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:23

Oef, als mijn pony zo op z'n hoeven zou staan zou ik niet blij zijn.
Verzenen te kort en teen in verhouding erg lang en niet mooi rond.
Zou er gewoon een hoefsmid die er voor heeft geleerd bij halen liefste die van Visdonk Roosendaal dan weet je zeker dat je goed zit.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:34

Indi_Vito schreef:
Oef, als mijn pony zo op z'n hoeven zou staan zou ik niet blij zijn.


Nee, dan ben je zeker niet blij want deze pony is bevangen geweest en herstellende. De bekapping is zo goed als in dit stadium gedaan kan worden.

De hoef groeit niet omhoog aan de voorkant, de teen is correct kort gevijld en je kijkt tegen de door de bevangenheid uitgerekte lamellen aan. Zodra de hoefwand (nagel) verder gezond uitgroeit verdwijnt dat weer.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:56

De hoeven van deze pony waren duidelijk misvormd door de hoefbevangenheid. Dit los je niet in één twee drie op. Maar als de pony sinds augustus niet meer bevangen is geweest had ik toch verwacht dat ze er sindsdien al iets beter uit zouden gezien hebben.

Ik vind de bekapping er nu wel goed uitzien. De teen is mooi kort om druk van de lamellen te halen en verder lijkt het me niet dat er erg veel aan gedaan is.
Mensen die zeggen dat de hoef steiler moet, njah, je kan geen hogere hiel uit het niets toveren :P opnieuw, daar gaat tijd over.

Je zou hoefschoenen kunnen kopen om de pony wat meer comfort te geven de dagen na de bekapping of in het algemeen. De pony is nog herstellende, dus het is niet abnormaal dat hij gevoelig loopt. De hoef is namelijk nog ver van zijn ideale staat.