Harde bulten op bovenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Harde bulten op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 22:00

:wave:

Ik was vandaag even in de opfok bij mijn inmiddels jaarling en ontdekte dat hij ineens op beide voorbenen harde bulten heeft twee boven elkaar op zijn bovenbenen.

Ze voelen echt hard aan alsof er bot onder zit, beide kanten, rechts zit iets lager als links.
Hij is verder actief, speelt heel de dag met vriendjes en ligt avonds altijd lekker te slapen. Veulens staan in de avond aparte boxen zodat ze voldoende ruwvoer naar binnen krijgen naast hun weidegang.

Nu loopt hij wat achter in de groei, is er bloed getrokken in januari omdat hij slecht mee kwam met de rest. Bloedbeeld was goed en voor de zekerheid extra ontwormd en vitamineboost. Inmiddels gaat hij nu de lucht in voor mijn idee. Was tot vorige maand 1,34 voor een paarden veulen en vandaag 1,39,5

Inmiddels maak ik mij weer wat zorgen omdat ik deze bulten bij onze pony veulens die thuis staan en jaarlingen nooit gezien hebben.

Kan het bot zijn? Heeft het te maken met zijn groeiproces?

Foto’s zijn overigens doorgestuurd naar de Da en die kijkt van de week even als hij weer bij de opfok is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Harde bulten op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:29

Mmmm wat een rare plekken...ik ben benieuwd wat de vee-arts zegt. Liet het veulen het goed toe als je er aan zat? Of was het gevoelig? Zitten de bulten los van het onderliggende weefsel? Gezien ze aan beide kanten zitten: hoe worden ze gevoerd? Komt ie op de plekken misschien tegen een ruif aan oid? Ook omdat het haar korter lijkt?

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Harde bulten op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:34

Wanneer ze aan beide kanten op dezelfde plek zitten zal dit zeer waarschijnlijk irritatie zijn. Dan schuurt of drukt hij ergens tegen aan.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:35

Kan van het liggen op beton komen maar ook bv door het eten door een (voer)hek heen.
Dan duwen ze zichzelf klem tussen 2 spijlen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:10

Brainless schreef:
Kan van het liggen op beton komen maar ook bv door het eten door een (voer)hek heen.
Dan duwen ze zichzelf klem tussen 2 spijlen.


Ik ga voor het laatste, drukplekken van de voerhekken als ze moeten rekken naar het voer.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 23:15

Pallatin schreef:
Mmmm wat een rare plekken...ik ben benieuwd wat de vee-arts zegt. Liet het veulen het goed toe als je er aan zat? Of was het gevoelig? Zitten de bulten los van het onderliggende weefsel? Gezien ze aan beide kanten zitten: hoe worden ze gevoerd? Komt ie op de plekken misschien tegen een ruif aan oid? Ook omdat het haar korter lijkt?


Geen pijnlijke reactie, lijkt “vast “ te zitten er zat geen beweging in op het velletje can de huid na.
Ze worden in de box gevoerd, dus nergens doorheen met hun hoofdjes. Hooi in de box op de grond.
Hij is in de rui.


Brainless schreef:
Kan van het liggen op beton komen maar ook bv door het eten door een (voer)hek heen.
Dan duwen ze zichzelf klem tussen 2 spijlen.


Brainless schreef:
Kan van het liggen op beton komen maar ook bv door het eten door een (voer)hek heen.
Dan duwen ze zichzelf klem tussen 2 spijlen.

Hij staat niet op beton, in de wei of op paddock/binnenbak en in stal hebben ze pot stallen. Op dit moment staat hij 20 cm hoog dus moet hij graven naar de bodem :+

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Harde bulten op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:34

Dan heeft hij misschien trappen gehad maar heel apart dat het op dezelfde plek zit aan weerskanten.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 00:51

Spaansepony schreef:
Brainless schreef:
Kan van het liggen op beton komen maar ook bv door het eten door een (voer)hek heen.
Dan duwen ze zichzelf klem tussen 2 spijlen.

Hij staat niet op beton, in de wei of op paddock/binnenbak en in stal hebben ze pot stallen. Op dit moment staat hij 20 cm hoog dus moet hij graven naar de bodem :+

Krijgt hij gevoerd waarbij hij met zijn hoofd tussen spijlen door moet?

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Harde bulten op bovenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 05:36

Wat zegt de da.