Pony onregelmatig voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:28

sakvis schreef:
Dat borsttuig is zeker te breed. Wil je eens opmeten hoeveel cm het blad is?
Ik gebruik graag de Zilco (SL uit mijn hoofd).
Ik denk dat je het moet zoeken in verbeteringen van je tuig en de balans van de kar.


Me borsttuig voor enkelspan is 7 cm. Die anatomische is 6,5 a 7. En die van de dubbelapan zijn 5 cm breed.


_Nelleke_ schreef:
Verder, als je pony last heeft van het schoftje/borsttuig icm deze wagen dan kan ik me voorstellen dat hij in tweespan ook niet lekker loopt. Denk maar aan jezelf: als je last van je enkel krijgt op bepaalde schoenen, dan is die last niet ineens weg als je andere schoenen aantrekt.

Overigens wel een gave pony om te zien zo!



Heb je inderdaad helemaal gelijk in idd. Het blijft natuurlijk een pijnpunt zeg maar! Bedankt voor je compliment hihi, hij heeft ook echt wel potentie, maar het onregelmatige is een probleem. Ben erg bang hem kapot te rijden of iets. Ga sowieso niet meer met hem mennen eerst. Zal zo na de filmpjes zoeken meteen Tjeu eens een berichtje doen. En anders idd de hca, heb ik ook al eerder naar gekeken!

Tweedehands doe ik eigenlijk niet, dan liever nieuw. Hihi.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:40




_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:31

Heb je filmpjes bekeken en ik zie een pony die vooral heel erg over zijn tempo loopt. Je bent eigenlijk constant in middendraf aan het rijden ipv een ontspannen arbeidsdraf. Ik zie ook dat de pony hierin weinig ontspanning kan vinden. In combinatie met dat de wagen niet in balans is denk ik dat dit gewoon echt zwaar is voor je pony en dat het probleem best weleens rijtechnisch zou kunnen zijn.

Wellicht heb ik het helemaal bij het verkeerde eind en het is goed dat je al bij de DA bent geweest. Een andere wagen zou niet gek zijn.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 16:43

Klopt inderdaad dat meneer ontzettend graag loopt, maar hoe meer ik in de gewone arbeidsdraf loop hoe erger het wordt. Maar we zijn daar wel erg druk mee bezig geweest om tempo te controleren en dat zeker wel al beter.
Maar vind het erg fijn te horen dat er nog genoeg is om aan te werken en het niet meteen iets dramatisch hoeft te zijn!
Moet eerlijk bekennen dat ik pre corona uiteraard lessen had op manege in groep van 4, dat ik niet altijd het idee had serieus genomen te worden met de kleintjes.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:22

Ik vind een second opinion echt geen slecht idee. Ik heb 0 ervaring met mennen, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar.. ik ben ook in Wolvega geweest en daar hebben ze o.a. HKO over het hoofd gezien bij mijn pony. Ik ben toen voor een second opinion geweest bij Hellendoorn en daardoor kan ik nu na behandeling weer rijden!
Dus, als het je niet lekker zit, stuur de foto’s dan eens door naar een andere kliniek en vraag of zij evt nog eens een nieuw kreupelheidsonderzoek kunnen doen.
Een second opinion kan nooit kwaad... Succes!!

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:10

Ik zou zeker met pony en al naar Tjeu gaan. Een super bekwame man die echt verstand van zaken heeft als het op tuigen en wagens aan komt.

Ik woon zelf niet ver van hem vandaan dus vond heen en weer rijden geen probleem. Ik heb thuis alles opgemeten zoals hij aangegeven had en aan de hand daarvan heb ik een tuig gekocht bij hem. Alles paste super behalve het hoofdstel.

Paardlief heeft een kort maar breed hoofd. Tjeu heeft toen een grotere neusriem eraan gemaakt en het kopstuk aangepast. Toen zat alles als gegoten.

Ook van hem nog fijn advies gehad kwa afstelling van de lamoenen aan de hand van mijn foto's.

Hier dus echt super tevreden over het tuig en service van Tjeu.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:43

Hoe is tegenwoordig de onderkant van het stoeltje bij de sulky van Tjeu? Ik heb die eens bekeken bij iemand en vond dat er minder verstelbaar aan is dan aan de HCA. Juist die verstelbaarheid heeft al bij meerdere pony’s / combinaties hét verschil gemaakt tussen wel of niet in balans te krijgen en wel of niet comfortabel voor de pony.

Verder heb ik goede ervaringen (ook pas weer een Shet) met het door sakvis benoemde borsttuig van Zilco, en met het schoftje van Zilco met flexibele draagriem. Zo’n flexibele draagriem is heel belangrijk bij een sulky voor het comfort van de pony! Bij elke stap zie je de draagriem over het schofttuig bewegen. Zonder die flexibele draagriem zou de pony dus steeds dat ‘gewiebel’ van de sulky op moeten vangen met zijn rug. Het schoftje in kleine maat (volgens mij Shet of pony?) heeft ook verstelbare klittenbandkussens. Ik weet niet tot welke maat dat gaat, voor die hele kleintjes bestaat dag volgens mij niet.

Als ik er dit weekend aan denk, zal ik even wat opmeten en filmpje maken voor je.
Anatomische borsttuigen heb ik er tot nu toe nog geen één goed van zien liggen. Meestal kantelen ze iets, waardoor alle druk juist op een heel smal punt komt te liggen. De meeste anatomische borsttuigen zijn ook nog eens heel breed. Dat lijkt vriendelijk de druk te verdelen, maar als je door de breedte je beentjes niet kwijt kan...

Door aanpassingen aan tuig en wagen heb ik meerdere pony’s in positieve zin zien veranderen, zowel qua lopen (geen huppeltjes meer bij middendraf (dat was dus ook een flinke onregelmatigheid die we alleen voor de wagen zagen)) als qua gedrag (pony’s werden rustiger en dramden minder, konden bij het wegstappen ook normaal vertrekken ipv half steigerend zichzelf in het borsttuig gooien).

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 01:05

Heeft hij twee rechte beentjes? Je ziet dit ook wel eens als 1 beentje een beetje x-beentje is ofzo. Pony loopt ook scheef, dat is bij longeren duidelijk te zien. De tips hierboven lossen mogelijk wel wat op.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 11:41

Hilary schreef:
Verder heb ik goede ervaringen (ook pas weer een Shet) met het door sakvis benoemde borsttuig van Zilco, en met het schoftje van Zilco met flexibele draagriem. Zo’n flexibele draagriem is heel belangrijk bij een sulky voor het comfort van de pony! Bij elke stap zie je de draagriem over het schofttuig bewegen. Zonder die flexibele draagriem zou de pony dus steeds dat ‘gewiebel’ van de sulky op moeten vangen met zijn rug. Het schoftje in kleine maat (volgens mij Shet of pony?) heeft ook verstelbare klittenbandkussens. Ik weet niet tot welke maat dat gaat, voor die hele kleintjes bestaat dag volgens mij niet.

Als ik er dit weekend aan denk, zal ik even wat opmeten en filmpje maken voor je.
Anatomische borsttuigen heb ik er tot nu toe nog geen één goed van zien liggen. Meestal kantelen ze iets, waardoor alle druk juist op een heel smal punt komt te liggen. De meeste anatomische borsttuigen zijn ook nog eens heel breed. Dat lijkt vriendelijk de druk te verdelen, maar als je door de breedte je beentjes niet kwijt kan...

Door aanpassingen aan tuig en wagen heb ik meerdere pony’s in positieve zin zien veranderen, zowel qua lopen (geen huppeltjes meer bij middendraf (dat was dus ook een flinke onregelmatigheid die we alleen voor de wagen zagen)) als qua gedrag (pony’s werden rustiger en dramden minder, konden bij het wegstappen ook normaal vertrekken ipv half steigerend zichzelf in het borsttuig gooien).


Je hebt van Zilco ook van die borsttuigen voor ponys die boven de schouders uit gaan, is dat dan misschien iets? Ondertussen heb ik Tjeu een bericht gedaan, ik mag met alledrie ponys daar komen voor tuig en de sulky is besteld. Dus gaat nog wel even duren, maar dat geeft niet. Ik ga met deze pony zolang dus ook maar niet mennen, lijkt me een beter idee!

De anatomische die ik heb heeft dus idd ook dat het kanteld, hij zit gewoon niet lekker en daarom heb ik die nog nooit gebruikt.

Wat jij benoemd het drammen, en het vooral onregelmatige in de middendraf, herken ik heel erg. Hij is inderdaad bijna niet rustig te krijgen. Hoe langzamer ik hem probeer te laten lopen, hoe schever, en raarder hij eigenlijk gaat lopen. De huppeltjes inderdaad, niet echt in de middendraf, maar heeft hij op de rechterhand wel een in de bocht dat hij een sprongetje doet.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 11:44

imaudy schreef:
Heeft hij twee rechte beentjes? Je ziet dit ook wel eens als 1 beentje een beetje x-beentje is ofzo. Pony loopt ook scheef, dat is bij longeren duidelijk te zien. De tips hierboven lossen mogelijk wel wat op.


Ik heb in Wolvega niks gehoord over het scheef zijn van de benen. Maar volgens mij heeft hij achter wel wat scheve beentjes. Hij loopt als het ware naar buiten toe met de benen. Zwaait wat uit naar buiten.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 11:45

maratjesammy schreef:
Ik zou zeker met pony en al naar Tjeu gaan. Een super bekwame man die echt verstand van zaken heeft als het op tuigen en wagens aan komt.

Ik woon zelf niet ver van hem vandaan dus vond heen en weer rijden geen probleem. Ik heb thuis alles opgemeten zoals hij aangegeven had en aan de hand daarvan heb ik een tuig gekocht bij hem. Alles paste super behalve het hoofdstel.

Paardlief heeft een kort maar breed hoofd. Tjeu heeft toen een grotere neusriem eraan gemaakt en het kopstuk aangepast. Toen zat alles als gegoten.

Ook van hem nog fijn advies gehad kwa afstelling van de lamoenen aan de hand van mijn foto's.

Hier dus echt super tevreden over het tuig en service van Tjeu.


Ik heb gisteravond en vanochtend contact met hem gehad en het was geen probleem langs te komen met alle drie ponys en dan gingen we kijken of we iets konden vinden wat ik kan gebruiken voor de heren. En hij zou me helpen met het afstellen van de sulky.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:49

Goed plan

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:11

Jolliej schreef:
Klopt inderdaad dat meneer ontzettend graag loopt, maar hoe meer ik in de gewone arbeidsdraf loop hoe erger het wordt. Maar we zijn daar wel erg druk mee bezig geweest om tempo te controleren en dat zeker wel al beter.
Maar vind het erg fijn te horen dat er nog genoeg is om aan te werken en het niet meteen iets dramatisch hoeft te zijn!
Moet eerlijk bekennen dat ik pre corona uiteraard lessen had op manege in groep van 4, dat ik niet altijd het idee had serieus genomen te worden met de kleintjes.

Is het echt graag lopen of wegrennen voor pijn? Ik heb zelf ooit een paard getraind die ook 'enthousiast' was, maar in werkelijkheid rugproblemen had. Ik vind de pony in het tweede filmpje erg ongemakkelijk in de rug lopen, alsof het de rug vastzet.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 08:08

Shenavallie schreef:
Jolliej schreef:
Klopt inderdaad dat meneer ontzettend graag loopt, maar hoe meer ik in de gewone arbeidsdraf loop hoe erger het wordt. Maar we zijn daar wel erg druk mee bezig geweest om tempo te controleren en dat zeker wel al beter.
Maar vind het erg fijn te horen dat er nog genoeg is om aan te werken en het niet meteen iets dramatisch hoeft te zijn!
Moet eerlijk bekennen dat ik pre corona uiteraard lessen had op manege in groep van 4, dat ik niet altijd het idee had serieus genomen te worden met de kleintjes.

Is het echt graag lopen of wegrennen voor pijn? Ik heb zelf ooit een paard getraind die ook 'enthousiast' was, maar in werkelijkheid rugproblemen had. Ik vind de pony in het tweede filmpje erg ongemakkelijk in de rug lopen, alsof het de rug vastzet.


Ja heb je gelijk in, daarom zoek ik ook naar een eventuele Oostsingel voor het probleem. Dus begin bij het begin door nieuwe dingen. En ik denk alsnog voor de zekerheid een extra kreupelheidsonderzoek doen met foto's van de achterbenen. Het is dan vast geen probleem om de rug op de foto te doen.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:26

Ts ik lees nu pas je verhaal maar ik hoop dat je je nieuw aangekochte sulky goed in balans gaat krijgen.
Mijn ervaring is dat de lamoenen bij hca vele malen lichter zijn en dus bij de kleintjes makkelijker de balans te vinden is.
Verder kan ik je helaas niet helpen.

marga1Jarig
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:06

Inderdaad alles op de foto zetten. heb hier een pony gehad die tussen meerdere rugwervel tussenschijven atrose had deze liep wijdbeens achter na een tijdje. En een pony die spat heeft dan lopen ze eerst nog niet heel kreupel maar langzaam aan wel. En deze gaf als protest met comando draf, oke dan zal ik ook draven (m.a.w. gas erop). Ook disselen is een vorm van protest dat het niet lekker zit.

Succes met het verder uitzoeken wat hij heeft.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:11

Is het niet zo dat een sulky altijd druk op de rug geeft? Misschien gaat hij rennen daarom al dan niet in combinatie met pijn inderdaad. Ik zou hem echt eens voor een vierwielige wagen zetten om te kijken hoe dat gaat.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:24

Ik vind een vierwieler voor dit formaat gewoon echt niet eerlijk. Zeker niet in de bak, op de weg zou nog wel kunnen.

Een goede sulky zweeft in de lichtogen en zou dus geen (overmatige) druk moeten geven. Wel heb je daarbij een beweegbare rugriem nodig om de overige klappen op te vangen. Ik weet niet of Tjeu dat ook allemaal in het assortiment heeft?

Mijn voorkeur gaat ook naar HCA, maar er zijn mensen best tevreden met een Tjeu wagentje.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:54

Misschien vind je het leuk om eens te neuzen op de site van TAKT Academy? Mireille en haar team geven (ook online) lezingen en workshops over diverse vormen van scheefheden bij paarden. Wellicht kan je van daaruit dingen herleiden bij jouw pony.

Ieder paard heeft, net als een mens, een voorkeurkant, een natuurlijke scheefheid. Aan ons de schone taak daar bewust(er) mee om te gaan. Heel leuk, maar ook lastig want onze paarden kunnen dit echt verbloemen om te overleven.
Een scheef paard loopt in onbalans, denk maar aan jezelf als je links 2 liter water in een emmer hebt, en rechts 10 liter. Dat wordt steeds ongemakkelijker én je kan je rug niet ontspannen. Een hogere kant van de heup kan ook een zichtbaar effect zijn.
Het ene paard kan uit onbalans stroperig worden, maar een ander lost het op door te gaan versnellen. Hang die 2 emmers maar eens aan het stuur van je fiets, dan ga je ook snelheid maken (en je stuur scheef houden) om overeind te blijven. Wellicht is dit mede oorzaak dat jouw pony een te hoog tempo heeft? Hij is bezig zichzelf overeind te houden?

Ik kan natuurlijk niet in je pony kijken! Een dierenarts is altijd een prioriteit boven Bokt! Maar als je zo bewust je aan het verdiepen bent (goed van je!), kan dit misschien ook een deel van de puzzel zijn. Dan kan je wellicht al aan de bespiering gaan werken, in afwachting van je nieuwe karretje en/of tuigage.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 12:31

_Nelleke_ schreef:
Ik vind een vierwieler voor dit formaat gewoon echt niet eerlijk. Zeker niet in de bak, op de weg zou nog wel kunnen.

Een goede sulky zweeft in de lichtogen en zou dus geen (overmatige) druk moeten geven. Wel heb je daarbij een beweegbare rugriem nodig om de overige klappen op te vangen. Ik weet niet of Tjeu dat ook allemaal in het assortiment heeft?

Mijn voorkeur gaat ook naar HCA, maar er zijn mensen best tevreden met een Tjeu wagentje.


Nee, een vierwieler wagen ga ik ook echt niet doen. Dat vind ik ik zelf ook niet okay.
Ik heb mijn marathonwagen ook bij tjeu weg en zeker erg tevreden over hem. Heb hem gevraagd daar te kunnen komen en tuig aan te kunnen passen aan de pony, en dat was geen probleem. Ik hoop op een tuig voor alle drie ponys, maar als dit niet lukt, dan moeten ze alle drie maar iets anders. Ik zal hem vragen naar die beweegbare rugriem. Heb je daar een voorbeeld van?

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 12:33

KiKiDo schreef:
Misschien vind je het leuk om eens te neuzen op de site van TAKT Academy? Mireille en haar team geven (ook online) lezingen en workshops over diverse vormen van scheefheden bij paarden. Wellicht kan je van daaruit dingen herleiden bij jouw pony.

Ieder paard heeft, net als een mens, een voorkeurkant, een natuurlijke scheefheid. Aan ons de schone taak daar bewust(er) mee om te gaan. Heel leuk, maar ook lastig want onze paarden kunnen dit echt verbloemen om te overleven.
Een scheef paard loopt in onbalans, denk maar aan jezelf als je links 2 liter water in een emmer hebt, en rechts 10 liter. Dat wordt steeds ongemakkelijker én je kan je rug niet ontspannen. Een hogere kant van de heup kan ook een zichtbaar effect zijn.
Het ene paard kan uit onbalans stroperig worden, maar een ander lost het op door te gaan versnellen. Hang die 2 emmers maar eens aan het stuur van je fiets, dan ga je ook snelheid maken (en je stuur scheef houden) om overeind te blijven. Wellicht is dit mede oorzaak dat jouw pony een te hoog tempo heeft? Hij is bezig zichzelf overeind te houden?

Ik kan natuurlijk niet in je pony kijken! Een dierenarts is altijd een prioriteit boven Bokt! Maar als je zo bewust je aan het verdiepen bent (goed van je!), kan dit misschien ook een deel van de puzzel zijn. Dan kan je wellicht al aan de bespiering gaan werken, in afwachting van je nieuwe karretje en/of tuigage.



Heel erg bedankt voor je berichtje! Heel interessant. Ik heb wel het idee dat mijn pony onbalans heeft, iig een duidelijke voorkeurskant. Ik wou toendertijd een les rechtrichten doen, maar die mevrouw is nooit opkomen dagen. Daarna heb ik me er eigenlijk nooit meer in verdiept eerlijk gezegd.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 12:34

marga1 schreef:
Inderdaad alles op de foto zetten. heb hier een pony gehad die tussen meerdere rugwervel tussenschijven atrose had deze liep wijdbeens achter na een tijdje. En een pony die spat heeft dan lopen ze eerst nog niet heel kreupel maar langzaam aan wel. En deze gaf als protest met comando draf, oke dan zal ik ook draven (m.a.w. gas erop). Ook disselen is een vorm van protest dat het niet lekker zit.

Succes met het verder uitzoeken wat hij heeft.


Ik denk inderdaad dat ik dat alsnog hiernaast ga doen. Al is het maar voor me eigen geruststelling, dat er geen lichamelijke dingen zijn!

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:44

Als je trouwens alsnog nog eens een HCA wilt zien, ik men met volle tevredenheid met mijn 2 shetlanders van 85 cm ongeveer voor een HCA en ik zit in Friesland. Mijn ene pony heeft ook een duidelijke voorkeurskant, hij loopt in een bak ook nog altijd als een banaan naar links met zijn hoofd, maar voor een kar is rechtrichten erg lastig. Daarom heb ik af en toe eens een lesje lange teugelen gevolgd met ze en hij is nu vele malen rechter op de weg. Naast dat ik ze jaarlijks laat controleren door een fysio, hij zat namelijk ook hartstikke vast. Hij heeft zelfs elk jaar dry needling en ik vind het zo grappig hoe hij dan helemaal in slaap valt daarvan. Ik heb trouwens ook het zilco tuig en beide pony's zijn veel beter gaan lopen nadat ik het tuig volledig had vervangen door zilco. En oh ja, anatomisch past eigenlijk nooit op een shetlander qua maatvoering. Er zijn echt maar enkele pony's die dat goed past.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 08:38

Jorex schreef:
Als je trouwens alsnog nog eens een HCA wilt zien, ik men met volle tevredenheid met mijn 2 shetlanders van 85 cm ongeveer voor een HCA en ik zit in Friesland. Mijn ene pony heeft ook een duidelijke voorkeurskant, hij loopt in een bak ook nog altijd als een banaan naar links met zijn hoofd, maar voor een kar is rechtrichten erg lastig. Daarom heb ik af en toe eens een lesje lange teugelen gevolgd met ze en hij is nu vele malen rechter op de weg. Naast dat ik ze jaarlijks laat controleren door een fysio, hij zat namelijk ook hartstikke vast. Hij heeft zelfs elk jaar dry needling en ik vind het zo grappig hoe hij dan helemaal in slaap valt daarvan. Ik heb trouwens ook het zilco tuig en beide pony's zijn veel beter gaan lopen nadat ik het tuig volledig had vervangen door zilco. En oh ja, anatomisch past eigenlijk nooit op een shetlander qua maatvoering. Er zijn echt maar enkele pony's die dat goed past.


Die van mij gaan ook standaard ieder jaar naar de fysio, dat vind ik erg belangrijk.
Zou je door kunnen geven van wie je les hebt van lange teugelen? Want ik denk dat ik er wel veel aan ga hebben, maar na een keer voor niks te hebben gewacht omdat die niet op kwam dagen, heb ik me er eigenlijk niet meer mee bezig gehouden.

Ik zag van zilco dat ze ook van die hoge hebben, die boven het schouder uitkomen, bedoel je die?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:55

Afbeelding
Afbeelding
Dit is zo’n Zilco-schoftje. Je mist nu de draagriem, want het schoftje wordt momenteel als longeersingel gebruikt.
Je ziet wel duidelijk de ‘beugeltjes’ waar de draagriem doorheen moet lopen. Op deze manier kan de draagriem vrij bewegen.
Elke draagriem die door het schoftje heen gaat (dus onder het leer of kunststof door) kan niet vrij genoeg bewegen.