Pony onregelmatig voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 07:05

Hallo allemaal,
Ik zit wat betreft mijn pony met de handen in het haar... Als jullie het hele verhaal lezen, dan respect. Misschien hebben jullie een idee wat ik zou kunnen doen.

We hebben hem beleerd toen hij 4 jaar oud was en hij liep eigenlijk de sterren uit de hemel. Maar uiteindelijk hoe langer hij voor de kar liep, hoe slechter het werd. Dat het zelfs onregelmatig werd. Het is niet echt kreupel, maar wel echt duidelijke onregelmatigheid.

Dus bij het begin beginnen en mijn instructeur gevraagd, Die vond dat hij rechtsvoor in het schouder niet helemaal lekker zat en daardoor linksachter niet goed mee kon nemen en de onregelmatigheid van rechtsvoor kwam. Dus kwestie van trainen. Dit hield wel iets, maar niet volledig.

Osteopaat erbij gehad, die zegt nee het is andersom, linksachter zit iets niet goed. En daardoor kan hij rechtsvoor niet mee bewegen. Ook is hij op de linkerkant helemaal niet bespiert en juist op de rechterhand heel mooi bespierd. Ik merk ook in de trainingen dat hij zijn linker achterbeen niet tot weinig gebruikt, maar dat de buiging naar rechts wel echt verbeterd is.

Dus besloten naar de kliniek in Wolvega te gaan om fotos te laten maken van de achterbenen. Kreupelonderzoek werd gedaan en er werd gekeken naar het probleem. Daar vonden ze dat hij onregelmatig liep op rechtsvoor, maar wel echt super minimaal. Dus alleen de voorbenen op de foto gezet. Hier was niet veel bijzonders op te zien. Alleen dat er een beetje een kleine afwijking zat in het hoefbeen rechtsvoor. Ik mocht niet meer op de weg mennen met hem, ook niet met hoefschoenen.
Ook hierdoor leek het weer even wat beter te gaan. Zal de fotootjes hier neerzetten:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/179025960_4023345227712212_6110188820933502909_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-3&_nc_sid=0debeb&_nc_ohc=tm3ntkU0wJgAX8ezppV&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=6f8392ec8b2fcb675dd00c1536e5e880&oe=60AE0E96

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/179748225_4023345224378879_8748161898514265441_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-3&_nc_sid=0debeb&_nc_ohc=PFftMbsVZ08AX9JoOF9&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=24a88390880972c8db97e80df5345363&oe=60AEA1A9


Toen bleek ook nog dat we een slechte tandarts, dus vorige week een goede tandarts erbij gehad. Moest genoeg gebeuren, maar hij gaf aan dat hij niet door het gebit onregelmatig kon zijn.
Osteopaat is in de tussentijd ook wel weer geweest. Die benoemde dit keer dat zijn rechterheup hoger stond als de linkerheup. Maar verder niet echt meer over de problemen rechtsvoor en linksachter.

Hoefsmid komt er met enige regelmaat bij, hij staat wel wat kort. Maar verder niks afwijkends te zien aan de hoeven.

Al met al, hebben we afgelopen week in dubbelspan een filmpje op willen nemen voor online dressuurproef, en eigenlijk zie ik hem zo ontzettend bijna kreupel lopen op linksachter, dat ik me gewoon zorgen om hem ga maken en eigenlijk niet zo goed weet wat ik er nou mee moet doen... Potentie heeft hij zeker (al zal je dat nu niet zeggen) en zou het erg jammer vinden als ik hem daarmee heel veel pijn juist bezorg.
Heb diezelfde avond nog een mailtje naar de kliniek in Bears gestuurd, om te vragen of voor eventueel een second opinion, met hetzelfde verhaal. Zij geven aan het aan de hand van de video niet goed te kunnen zien. En vinden eigenlijk dat doordat ik al in Wolvega ben geweest en daar niks uitgekomen is, het eigenlijk weinig zin heeft op een nieuw onderzoek. Maar dat ik eventueel altijd een afspraak mag maken natuurlijk. Voelt niet alsof ik serieus genomen wordt.

In alle bovenstaande gevallen is het zo dat hij alleen onregelmatig loopt wanneer hij voor de kar loopt, dus niet wanneer hij gelongeerd wordt of als ik met hem fiets. Wat hij wel altijd heeft op de linkerhand, met aandraven dat hij een huppeltje doet. Als ik hier specifiek op let, hem terug vraag en dus weer opnieuw laat aandraven doet hij het niet. Ofwel hij kan wel aandraven zonder het hupje.

Nu heeft het mij natuurlijk ook in het hoofd geschoten dat het misschien te zwaar voor hem is. Ik weeg 75 kg, ik rijd met de sulky cavaletti (komt dit jaar wel een andere). Dat wil ik natuurlijk wel aangeven in jullie mening hierin.
Wat zouden jullie doen in dit geval?

Bedankt voor het lezen van het verhaal!
Laatst bijgewerkt door Jolliej op 29-04-21 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:15

Om wat voor pony (formaat) gaat het?

Mijn ervaring is dat jou sulky nooit echt in balans af te stellen is, daardoor komt er best wat druk op het schoftje. Voor kleine pony’s kan dit te belastend zijn. Ik weet niet of je weleens met ander tuig / wagen hebt geprobeerd te mennen?

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 07:21

Ben ik dat net vergeten erbij te zetten haha. Het is een mini van 87 cm.

Ik heb inderdaad meegekregen en merk dat zelf ook dat de cavaletti niet in balans te krijgen is. Er komt dit jaar ook een andere sulky. Heb wel verschillende tuigen, maar daar zit geen verschil in. Ik men met nog 2 andere ponys, die hebben er geen last van, maar iedere pony is natuurlijk wel anders. Maar vind het een heel goed punt van je eigenlijk! Heb ik nog niet zo bij stil gestaan!
Alleen hij heeft het in dubbelspan dus ook en dan zou er uiteindelijk toch geen druk moeten staan op het schoftje? Even hardop denken hoor!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:24

Heb je een filmpje? als hij met longeren en aan de fiets wel goed loopt maar onregelmatig is voor de wagen dan denk ik aan bewegingskreupelheid.

Men je met de wagen op het harde of op zachte ondergrond? ook dit kan verschil maken in zijn hoef.

Moeilijk te zeggen in ieder geval zonder beeldmateriaal..

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 10:53

Momenteel en ik op me werk, dus kan ik niet zo snel bij beeldmateriaal komen, maar zal kijken of ik later vandaag toe kan voegen!

Ik men alleen nog op zachte ondergrond, in de bak of op het land. Dit omdat bij de kliniek aangegeven is niet meer op de weg te mogen met hem. Ook niet met hoefschoenen aan. Naja, momenteel men ik niet met hem, omdat ik het niet vertrouw allemaal...

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:14

Is er al eens gekeken naar je borsttuig? Ik ken helaas veel pony's die kreupelen omdat ze met een te breed borsttuig lopen.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:19

Mijn instructeur heeft wel aangegeven dat het borsttuig wat aan de grote kan is idd. Weet niet wat jullie daarvan vinden? Euhm, ik weet niet of zulke dingen dan ook naar voren moeten komen bij bijvoorbeeld de osteopaat?

Afbeelding

Wel een oude foto, maar sowieso zelfde borsttuig.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:31

Heb nu net ook nog een mail gedaan naar kliniek in wolvega of zij vinden dat verder onderzoeken een goed idee is of niet.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:38

Misschien dat Nelleke hier wel een heel goed punt heeft.
Als ik de foto zie, zie ik een schitterende pony maar ook een wagen die compleet uit balans is.
Hoe doet hij het voor een licht wagentje op 4 wielen?
Ik heb dezelfde sulky gehad als jij met een pony van 95 cm maar ook niet in balans te krijgen, hoe goed we ons best ook deden...
Dan komt er bij iedere stap gedruk en getrek en krijg je dus inderdaad bewegingskreupelheid

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:44

Dat borsttuig is zeker te breed. Wil je eens opmeten hoeveel cm het blad is?
Ik gebruik graag de Zilco (SL uit mijn hoofd).
Ik denk dat je het moet zoeken in verbeteringen van je tuig en de balans van de kar.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:45

lies_sparkle schreef:
Misschien dat Nelleke hier wel een heel goed punt heeft.
Als ik de foto zie, zie ik een schitterende pony maar ook een wagen die compleet uit balans is.
Hoe doet hij het voor een licht wagentje op 4 wielen?
Ik heb dezelfde sulky gehad als jij met een pony van 95 cm maar ook niet in balans te krijgen, hoe goed we ons best ook deden...
Dan komt er bij iedere stap gedruk en getrek en krijg je dus inderdaad bewegingskreupelheid


Absoluut die dingen zijn biet in balans te krijgen. Ik durf er niet echt een 4wieler achter te hangen vanwege de zwaarte, hij is ook maar een ielig paardje uiteindelijk.
Ik ga volgende maand/maanden (vakantiegeld of belasting haha) een nieuwe sulky bestellen. Bij Tjeu van Meulengraaf, die schijnen wel heel goed in balans te krijgen!

De sulky op bovenstaande foto hebben we ondertussen wel iets aangepast met lassen enzo, de boom is nu recht zeg maar ipv met een boog. Dat helpt wel iets met balansen, maar nog niet genoeg!
Laatst bijgewerkt door Jolliej op 29-04-21 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:45

sakvis schreef:
Dat borsttuig is zeker te breed. Wil je eens opmeten hoeveel cm het blad is?
Ik gebruik graag de Zilco (SL uit mijn hoofd).
Ik denk dat je het moet zoeken in verbeteringen van je tuig en de balans van de kar.


Als ik thuis ben zal ik dat doen!

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:50

Ik zou eerst uitsluiten of het niet iets rijtechnisch is en dus je instructeur eens laten mennen. Dat bedoel ik niet vervelend hoor. Maar misschien heb je dat al eens gedaan?

Mocht dat het niet zijn zou ik daarna eens een ander wagentje of anatomisch borsttuig proberen.

Je heb ook hele kleine vierwielers. Misschien is de Glinkowski mini iets? Die is maar 80 of 85 cm hoog met de bokhoogte

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:54

Maar, in het dubbelspan heb ik een ander tuig en andere wagen uiteraard. Ook hier loopt hij onregelmatig voor. Ik zal die schoft ook even meten vanmiddag, maar heb het idee dat die wel kleiner is, kan natuurlijk zo lijken door de vorm.


Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:54

Naast de breedte van je borsttuig, zie ik ook dat je schoftje heel breed is en naar voren, vlak achter de schouderblad/elleboog zit. Dat geeft de schouder en elleboog weinig ruimte om naar voren te grijpen.
Als je het tuig op legt, moet je eens vragen of iemand het voorbeen optilt en naar voren houdt.........zelf je handen boven op het schouderblad houden en voelen of in de beweging bovenkant schouderblad niet tegen het schoftje aanloopt. Het zou me niet verbazen, als er te weinig ruimte is.
Verder kan je ook voelen als het voorbeen helemaal naar achter strekt (voorzichtig onder het lichaam plaatsen), of het niet tegen de singel aanloopt.

Ik merk in de praktijk vaak, dat een tuig in rust goed lijkt te passen, maar dat het in beweging en dan vooral in draf belemmerend werkt. Misschien kan je eens een smal showtuig lenen van iemand en eens kijken of ze daar beter op loopt.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:57

Kidde schreef:
Ik zou eerst uitsluiten of het niet iets rijtechnisch is en dus je instructeur eens laten mennen. Dat bedoel ik niet vervelend hoor. Maar misschien heb je dat al eens gedaan?

Mocht dat het niet zijn zou ik daarna eens een ander wagentje of anatomisch borsttuig proberen.

Je heb ook hele kleine vierwielers. Misschien is de Glinkowski mini iets? Die is maar 80 of 85 cm hoog met de bokhoogte



Nee hoor neem het ook zeker niet vervelend op!
Mijn instructeur heeft alleens met hem gemend, maar dat was dus meer in het begin. Daarom zei hij dus ook dat het rechtsvoor zat, wat de da in wolvega dus ook zag. Maar rijtechtnisch sluit ik niet uit, ben nog niet altijd even handig!
Ik heb als "wedstrijdtuig" een anatomisch borsttuig, maar die zit om een of andere reden niet echt lekker ofzo. Het lijkt niet goed ofzo, kan me vinger er niet op leggen.
Vierwieler voor hem alleen zie ik echt eerlijk gezegd niet zitten

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:59

Als het echt alleen is als je aan het mennen bent zou ik eens kijken wat er gebeurd als je met ander tuig en een andere wagen rijdt.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:03

janouk schreef:
Naast de breedte van je borsttuig, zie ik ook dat je schoftje heel breed is en naar voren, vlak achter de schouderblad/elleboog zit. Dat geeft de schouder en elleboog weinig ruimte om naar voren te grijpen.
Als je het tuig op legt, moet je eens vragen of iemand het voorbeen optilt en naar voren



Het klopt dat ik eerst altijd het schoftstuk te ver naar voren had liggen, dit was mijn schuld. Iemand wees me daar idd op, omdat regelmatig de schoft ook open lag. Hij ligt nu dus wel verder naar achteren dan dat hij op de foto doet.

Bedankt iedereen voor het meedenken!! Ik had al allemaal doomsenarios in me hoofd :)

Is het misschien dan een beter idee, als ik een nieuwe sulky dus bestel. Daar heen te gaan om een speciaal aangepast tuig voor hem te doen?

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:03

Vanillia schreef:
Als het echt alleen is als je aan het mennen bent zou ik eens kijken wat er gebeurd als je met ander tuig en een andere wagen rijdt.


Verschillende tuigen heb ik wel, andere wagen wordt ietsje lastiger hihi

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:07

Laatst bijgewerkt door Kidde op 29-04-21 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:07

Snap ik haha! Maar als het inderdaad door je sulky komt dan is een vierwielertje proberen wel handig denk ik. Wellicht heb je een wagenbouwer of andere menner in de buurt waar je een keer een proefritje kunt maken?

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:41

Kidde schreef:
Misschien is het een idee om dan een keer een tuigpasser mee te laten kijken. In Friesland weet ik niets, maar https://www.demenner.nl/de-menner-aan-huis.html komt door heel Nederland dacht ik


Ik denk dat ik vanmiddag Tjeu eens een berichtje ga doen. Ik wilde toch al een sulky bij hem bestellen. Misschien kan ik bij hem alles aan laten passen en aanmeten als het ware. Dat ik dan met de ponys daar kan komen en voor hun aangepaste tuig(en) kan krijgen. Hoeveel zicht hij daar op heeft.
En anders is het geen probleem als het niet in friesland is, al moet ik er 3 uur voor rijden ;)

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 12:42

Vanillia schreef:
Snap ik haha! Maar als het inderdaad door je sulky komt dan is een vierwielertje proberen wel handig denk ik. Wellicht heb je een wagenbouwer of andere menner in de buurt waar je een keer een proefritje kunt maken?


Ken wel een aantal menners, maar ook die hebben de cavaletti. Maar eens horen bij arum, die heeft een menwagensshop zeg maar. Ik geloof dat ik ook nog iemand ken met een HCA.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Pony onregelmatig voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:05

Ik vind een vierwieler voor deze pony echt veel te zwaar worden. Ik zou echt voor een sulky model HCA gaan. Wellicht kun je er 1 een tijdje lenen van iemand om te zien of dat verschil maakt?

Verder, als je pony last heeft van het schoftje/borsttuig icm deze wagen dan kan ik me voorstellen dat hij in tweespan ook niet lekker loopt. Denk maar aan jezelf: als je last van je enkel krijgt op bepaalde schoenen, dan is die last niet ineens weg als je andere schoenen aantrekt.

Naast de fiets en aan de longe is natuurlijk wel compleet onbelast en in het tweespan is wel belast. Je zou echt meerdere weken met een andere wagen + tuig moeten rijden om te zien of het verschil maakt. Ik zou in elk geval niet meer met deze sulky rijden.

Overigens wel een gave pony om te zien zo!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:19

ik zou echt voor een hca sulky gaan. daar zijn heel veel menners met kleine pony's tevreden over.
je komt ze 2e hands ook regelmatig tegen.