Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen met groeipijn?

 
Profiel   

Ik heb een veulen van 3,5 week oud waarvan ik denk dat deze groeipijn heeft.
De eerste dagen na de geboorte was er niets aan te zien; stappen én galopperen prima. Draf nog niet gezien.

Sinds een week of 2 loopt hij erg stijf voor. Hij hangt ook nog steeds behoorlijk in zijn knieën. Staat ook erg steil in de koten. Ligt veel en zie hem zelden in de wei rondjes rond de moeder galopperen zoals andere veulens dat doen.
Hij groeit enorm hard.

Wie heeft er ervaring met een veulen met groeipijn en hoe lang duurde dat? Kan ik er iets aan doen, behalve dan masseren en voorzichtig oprekken?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:30 



 
Profiel   

Oei ik vraag me af of dit een simpele groeipijn is, zou er zsm een dierenarts bijhalen. Als er iets loos is (en eigenlijk vermoed ik dat) kunnen ze beter ingrijpen als je er vroeg bij bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:34 



 
Profiel   

ik zou ook een deskundige paardenkliniek ernaar laten kijken,

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:35 



 
Profiel   

Met een veulen zo snel mogelijk naar een goede kliniek. In het begin is echt nog veel mogelijk. Dit kan je niet zelf oplossen en zeker niet zomaar gaan rekken en strekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:39 



 
Profiel   

Ts hoezo denk jij dat het groeipijnen zijn? Ik zou dat niet teveel voor lief nemen en met een veulen direct de dierenarts erbij halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:43 



 
Profiel   

Ik zou daar niet zelf mee bezig gaan. Je kan in ieder geval een dierenarts bellen en informatie vragen. En dan aan de hand daarvan verdere stappen ondernemen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:47 



 
Profiel   

Na 3.5 week en zo op de benen staan is niet oke

Hier moet iets aan gebeuren.
Vaak zeg ik, och komt wel goed.
Maar in dit geval is er even hulp van buitenaf nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 14:48 



 
Profiel   

Ik heb een dierenarts gevraagd of een veulen groeipijn kan hebben en hoe zich dat uit.
En inderdaad ze liggen dan veel en lopen erg stijf. Dit komt vanzelf goed, blijkbaar kan je er niets aan doen.
Vandaar mijn vraag of iemand dit herkent en hoe lang dit heeft geduurd bij zijn/haar veulen.
Dat hangen in de knieën kan overigens ook weken duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:16 



 
Profiel   

Nou het hangen of doorbuigen dat mag toch echt wle vrij vlot veranderen.
En na 3.5 week kun je beter naar de kliniek

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:18 



 
Profiel   

Thea2000 schreef
Ik heb een dierenarts gevraagd of een veulen groeipijn kan hebben en hoe zich dat uit.
En inderdaad ze liggen dan veel en lopen erg stijf. Dit komt vanzelf goed, blijkbaar kan je er niets aan doen.
Vandaar mijn vraag of iemand dit herkent en hoe lang dit heeft geduurd bij zijn/haar veulen.
Dat hangen in de knieën kan overigens ook weken duren.


Ja maar heeft hij het veulen gezien? Ik vind dat je op basis hiervan echt niet ervanuit kunt gaan dat het groeipijn is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:21 



 
Profiel   

Thea2000 schreef
Ik heb een dierenarts gevraagd of een veulen groeipijn kan hebben en hoe zich dat uit.
En inderdaad ze liggen dan veel en lopen erg stijf. Dit komt vanzelf goed, blijkbaar kan je er niets aan doen.
Vandaar mijn vraag of iemand dit herkent en hoe lang dit heeft geduurd bij zijn/haar veulen.
Dat hangen in de knieën kan overigens ook weken duren.

Hij hangt niet alleen in de knieën, stand van de kogel is ook terug.
Ik zou er zo snel mogelijk een da bij halen... aangezien ze nu nog veel kunnen aanpassen. Na ruim 3 weken is deze stand niet acceptabel in mijn mening. Heb ze weleens er in zien hangen, maar dan zie je geen compensatie in het verdere been en trekt het eerder wat rechter imo

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:23 



 
Profiel   

Thea2000 schreef
Ik heb een dierenarts gevraagd of een veulen groeipijn kan hebben en hoe zich dat uit.
En inderdaad ze liggen dan veel en lopen erg stijf. Dit komt vanzelf goed, blijkbaar kan je er niets aan doen.
Vandaar mijn vraag of iemand dit herkent en hoe lang dit heeft geduurd bij zijn/haar veulen.
Dat hangen in de knieën kan overigens ook weken duren.


Tuurlijk kunnen ze groeipijn hebben maar dat levert niet deze beenstand op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:59 



 
Profiel   

Ik snap dat niet hè. Dan heb je een veulen van 3,5 week, dat al TWEE weken niet goed loopt.
Je hebt dekgeld betaald, gescand, nog eens gescand, merriebrok gevoerd, andere kosten gemaakt, 11 maanden uitgekeken naar je veulen, het veulen loopt binnen 1,5 week na geboorte niet goed, en je laat niet asap een DA erbij komen? Waarom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:00 



 
Profiel   

Is de biest getest en heeft het veulen genoeg binnengekregen?
Met veulenziekte kan ook dit beeld ontstaan.


Laatst bijgewerkt door senna21 op 03-05-21 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:03 



 
Profiel   

volgens mij zijn met veulenziekte de gewrichten altijd gezwollen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:04 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik snap dat niet hè. Dan heb je een veulen van 3,5 week, dat al TWEE weken niet goed loopt.
Je hebt dekgeld betaald, gescand, nog eens gescand, merriebrok gevoerd, andere kosten gemaakt, 11 maanden uitgekeken naar je veulen, het veulen loopt binnen 1,5 week na geboorte niet goed, en je laat niet asap een DA erbij komen? Waarom?


Precies dit..... Onbegrijpelijk.
Alleen al de nachtrust die ik krijg doordat ik weet dat er niets aan de hand is, is me de rekening van de dierenarts waard. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:17 



 

Ibbel schreef
Ik snap dat niet hè. Dan heb je een veulen van 3,5 week, dat al TWEE weken niet goed loopt.
Je hebt dekgeld betaald, gescand, nog eens gescand, merriebrok gevoerd, andere kosten gemaakt, 11 maanden uitgekeken naar je veulen, het veulen loopt binnen 1,5 week na geboorte niet goed, en je laat niet asap een DA erbij komen? Waarom?

En dan nog ja, maar’en als ervaren fokkers je met klem aanraden er zsm een veearts bij te halen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:44 



 
Profiel   

Ik zou een DA bellen en laten komen als mijn dier er zo bij zou staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:46 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik snap dat niet hè. Dan heb je een veulen van 3,5 week, dat al TWEE weken niet goed loopt.
Je hebt dekgeld betaald, gescand, nog eens gescand, merriebrok gevoerd, andere kosten gemaakt, 11 maanden uitgekeken naar je veulen, het veulen loopt binnen 1,5 week na geboorte niet goed, en je laat niet asap een DA erbij komen? Waarom?


Dit.

Ts, hier moet absoluut een dierenarts bij, veulen heeft zorg en medicatie nodig om dit te corrigeren (wat in dit stadium gelukkig nog prima kan!).
https://vcahospitals.com/know-your-pet/ ... -in-horses

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 17:55 



 
Profiel   

Volg de bovenstaande adviezen maar op ts. En wil je ons op de hoogte houden? Ik heb dit nog nooit eerder gezien of gehoord ( en weet er ook geen klap van af :x ), ik vind het wel heel interessant om meer te leren als dat mag.
Hopelijk snel en goed op te lossen. Arm dingske. Ze zijn zo ontzettend kwetsbaar nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 18:05 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik snap dat niet hè. Dan heb je een veulen van 3,5 week, dat al TWEE weken niet goed loopt.
Je hebt dekgeld betaald, gescand, nog eens gescand, merriebrok gevoerd, andere kosten gemaakt, 11 maanden uitgekeken naar je veulen, het veulen loopt binnen 1,5 week na geboorte niet goed, en je laat niet asap een DA erbij komen? Waarom?


Dit dus!

Ik snap het ook niet. En ik vraag me gezien de waardeloze reactie ook echt af of er wel een veearts/paardenarts is gebeld.

Dit gaat echt niet vanzelf over als een veulen er na 3 weken zo bij staat. En hoezo het risico nemen? Je kan het dier straks afschrijven. Inslapen en rendac kosten ook geld trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 00:42 



 
Profiel   

Dat knikken in de knieën komt vaker voor hoor, zelfs nog na 3 weken en langer. Mijn veulen van vorig jaar had ook meer dan een maand naar voren knikkende knieën en als hij moe was werd dat nog erger. Bij hem knikte het afwisselend dus van recht naar gebogen, dus hij stond niet constant met gebogen knieën. Dit heeft ie langer dan een maand gedaan, daarna werden zijn benen sterker en rechter en een paar maanden later was het helemaal weg. Zo stond mijn veulen, en soms nog erger krom, maar daar heb ik geen foto van:
[ img ]

Dat beetje stijl staan is ook niet erg zolang de hiel maar op de grond blijft, dat stijle trekt vanzelf bij naar verloop van tijd (de hoeven zijn niet te zien op de foto van TS, dus dat is niet te beoordelen zo). Over de teen staan is wel foute boel want dan zijn de pezen aan het verkorten (steltvoeten). Dan moet je wel meteen ingrijpen (foto is niet mijn veulen):
[ img ]

Ik heb wel een mini veulen gehad met steltvoeten wat pas ontstond toen ze 5 maanden was, razendsnel, in 3 dagen tijd. De pees kan heel plotseling verkorten en steeds korter worden als je niet ingrijpt. Ze stond zo:
[ img ]
Dat heb ik overigens zelf goed gekregen met regelmatig bekappen en 3x per dag fysio oefeningen (voorzichtig oprekken) en regelmatig stappen op een harde ondergrond. Heeft wel een half jaar geduurd. Met dit als resultaat:
[ img ]

Over de kogel gaan is overigens ook niet goed en daar moet je ook snel bij zijn (foto van internet):
[ img ]

Afwijkende beenstanden zijn niet meteen een reden voor paniek, maar in sommige gevallen moet je wel zo snel mogelijk handelen.

Stijf zijn en veel liggen vind ik wel een reden om de dierenarts even te laten kijken. Kan inderdaad groeipijn zijn maar beter is om het even te laten checken door een dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 02:01 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik snap dat niet hè. Dan heb je een veulen van 3,5 week, dat al TWEE weken niet goed loopt.
Je hebt dekgeld betaald, gescand, nog eens gescand, merriebrok gevoerd, andere kosten gemaakt, 11 maanden uitgekeken naar je veulen, het veulen loopt binnen 1,5 week na geboorte niet goed, en je laat niet asap een DA erbij komen? Waarom?


_/-\o_
Al 2 weken.. Ik kan hier ook niet bij..
Niet spelen en veel liggen. Dat klinkt als pijn! Hier moet zsm een kundige paardenarts naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 02:13 



 
Profiel   

Van de beenstand schrik ik niet zo. Dit is bij Friezen bijvoorbeeld namelijk heel normaal. Dit is ook helemaal weggetrokken. Is nooit een dierenarts voor geweest
[ img ]

Wat mij dan wel zorgen maakt is hoe je veulen zich gedraagt. Klinkt niet als een blij veulen. Ik zou hier dan ook zeker een dierenarts bij halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 05:49 



 
Profiel   

AstridJ schreef
Dat knikken in de knieën komt vaker voor hoor, zelfs nog na 3 weken en langer. Mijn veulen van vorig jaar had ook meer dan een maand naar voren knikkende knieën en als hij moe was werd dat nog erger. Bij hem knikte het afwisselend dus van recht naar gebogen, dus hij stond niet constant met gebogen knieën. Dit heeft ie langer dan een maand gedaan, daarna werden zijn benen sterker en rechter en een paar maanden later was het helemaal weg. Zo stond mijn veulen, en soms nog erger krom, maar daar heb ik geen foto van:
[ [url=m/E0kjGq.png]Afbeelding[/url] ]

Dat beetje stijl staan is ook niet erg zolang de hiel maar op de grond blijft, dat stijle trekt vanzelf bij naar verloop van tijd (de hoeven zijn niet te zien op de foto van TS, dus dat is niet te beoordelen zo). Over de teen staan is wel foute boel want dan zijn de pezen aan het verkorten (steltvoeten). Dan moet je wel meteen ingrijpen (foto is niet mijn veulen):
[ [url=m/da4WVy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb wel een mini veulen gehad met steltvoeten wat pas ontstond toen ze 5 maanden was, razendsnel, in 3 dagen tijd. De pees kan heel plotseling verkorten en steeds korter worden als je niet ingrijpt. Ze stond zo:
[ [url=m/2OLx5Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat heb ik overigens zelf goed gekregen met regelmatig bekappen en 3x per dag fysio oefeningen (voorzichtig oprekken) en regelmatig stappen op een harde ondergrond. Heeft wel een half jaar geduurd. Met dit als resultaat:
[ [url=m/i1XSqX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Over de kogel gaan is overigens ook niet goed en daar moet je ook snel bij zijn (foto van internet):
[ [url=m/HgbuGO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afwijkende beenstanden zijn niet meteen een reden voor paniek, maar in sommige gevallen moet je wel zo snel mogelijk handelen.

Stijf zijn en veel liggen vind ik wel een reden om de dierenarts even te laten kijken. Kan inderdaad groeipijn zijn maar beter is om het even te laten checken door een dierenarts.


Fijn Astrid dat jij antwoord geeft op mijn vraag die ik in deze groep gesteld had. Wie heeft er ervaring met groeipijn bij jonge veulens?
Hier kan ik iets mee! De hielen staan gewoon op de grond, dat is inderdaad iets om erg goed op te letten.

Ik ben inmiddels ervaren genoeg in de fokkerij dat ik weet wanneer ik actie moet ondernemen. Zoals jij ook aangeeft kunnen ze heel lang in de knieën hangen, dat is voor mij geen reden om er direct een da bij te halen.

Nogmaals dank voor je fijne reactie
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 14:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen