Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dilemma: met geblesseerd paard (voorknie) naar de hoefsmid

 
Profiel   

Hallo,

5 weken geleden kreeg ik een verontrustend telefoontje van de staleigenaresse die je als eigenaar niet wil horen. Je paard heeft wondje aan binnenkant van de boven knie en loopt niet fijn. Eenmaal daar direct de DA erbij gehad want hij liep ook niet fijn. Boven zn knie was het dik en ontlaste het been.

Wondje goed ontsmet, zat wel diepte in de hoogte in en in het verband gedaan en op metacam gezet en had antibiotica. Verband mocht er zaterdag af. Deze DA gaf aan dat als er echt een breuk was oid dat hij niet op de metacam zou reageren. Vrijdag liep hij stukken beter. Maar zaterdag ging hij weer berg afwaarts (lees: niet willen lopen etc.). Weer de DA erbij gehad, nu een andere en bleek helemaal ontstoken te zijn. Flinke antibiotica gegeven en moest zelf pasta geven. Temperatuur was nog normaal gelukkig. Zondag leek het weer beter te gaan. Maar helaas de pret was van korte duur en maandag werd hij heel slecht. Een beginnend einschus been. Was ontzettend warm en dik en lopen ho maar. DA er natuurlijk direct bij gehaald en zij heeft een flinke stevige cocktail gegeven van vocht afdrijvers peneseline en andere antibiotica. In overleg wel op een afgezet stukje wei gezet omdat juist een beetje rondstruinen juist wel wenselijk was. Toen ik in de middag terug kwam zag ik gelukkig een mega groot verschil. Z’n knie was wel dik, maar daar boven was de rand van de typische einschus verdwenen. Dinsdag en woensdag kwam de DA weer om antibiotica te geven maar pijnstilling was eigenlijk al niet meer nodig! De DA was erg tevreden en gaf aanbetaling nu het beste even kon afwachten. Hij stond gelukkig super rustig op z’n eigen stukje en rust gaf ik hem.

Meneer begon weer praatjes te krijgen etc. De DA adviseerde juist wel om hem beweging te geven. Stappen dat wel, maar stil staan hoefde voor haar juist niet. De zwelling die er nog zat die moet het lichaam zelf ook gaan opnemen. En zo nu en dan longeerde ik hem (Max 15 min stap) of aan de hand wandelen. Gelukkig gaat het nu elke dag nog steeds iets beter. Gisteren hebben we er even opgezeten (allemaal in overleg met de DA) en het ging goed. Hij wil graag lopen dus dat geeft mij moed. Wel enkel nog stap. Aan de longeerlijn inmiddels ook draf als hij het geheel zelf zonder hulp van zweep aangeeft.

Echter blijft er een bult boven de knie zitten. Het is niet warm en heel zacht. Ik mag er heel hard op drukken knijpen etc en daar reageert hij niet op. Nu zit alleen met het probleem dat hij dat been niet wil optillen. Hij gaat tegen je aanduwen en als je het been op tild dan gaat hij op z’n achterhand staan. Ik heb dit nu 3 keer geprobeerd maar pest hem daar natuurlijk niet mee dus ben ik gestopt. Ik heb vorige week om die reden de hoefsmid een week verzet. Echter is hij nu wel echt aan een bekapbeurd toe (hij staat namelijk ook voor op ijzers) alleen weet ik niet hoe ik dat voor me kaar ga krijgen. Heb gelukkig een hele fijne en rustige hoefsmid. Maar hebben jullie ervaring mee met paarden die mede door ongemak hun been niet optillen? Ik heb wel nog metacam staan. Dacht eraan dat wellicht te geven.

Op de foto zie je overigens de bult. Ik zit ontzettend in tweestrijd. Hij heeft best nog wat last (het gaat overigens,zelfs het buigen wel steeds beter) maar z’n hoeven moeten wel echt nodig. Z’n andere hoeven geeft hij gewoon netjes. Het is echt dat been.

[ img ]
Het traject bij de DA is overigens nog niet afgerond. Alleen wilde we nu eerst zorgen dat het wondje dicht is. Dat is gelukt gelukkig en ook zelfs weg. En dat de zwelling zal afnemen. En die neemt af alleen er blijft nog een bubbel. Het gaat me dus puur om het bekappen.

Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 16:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen