Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verbening van het hoefkraakbeen, go of no go?

 
Profiel   

Dag allemaal!!

Nadat mijn friese merrie in januari is overleden ten gevolge van koliek ben ik nu weer opzoek naar een nieuw paard.

Nu heb ik een paar weken terug een enorm leuke 4 jarige laten keuren. Klinisch is ze helemaal goedgekeurd! Dus daarna doorgegaan met foto’s. Op de foto’s van de hoeven was een duidelijke verbening van het hoefkraakbeen te zien. In beide hoeven, op beide takken en al in een redelijk ver stadium. De keurende dierenarts gaf aan dat dit een duidelijke bemerking was. Hierbij dus gestopt met keuren en besloten het paard te laten staan.

Nu, een aantal weken verder, denk ik nog steeds dagelijks aan dit paard. Wat nou als ze er geen last van krijgt?? Op internet lees ik erg wisselende dingen! Daarom ben ik benieuwd naar jullie gedachtes en ervaringen! Wie heeft een succesverhaal? En JUIST de verhalen waarbij het mis is gegaan! Ik lees namelijk veel over risico’s, maar weinig over dat het daadwerkelijk mis is gegaan!

Ik hoor het graag!!❤️
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 23:59 



 
Profiel   

Koop aub geen (potentiële) problemen, die krijg je nl vanzelf al.

Stel dat 75% van de paarden geen last er van krijgt, wil jij dan alsnog voor die 25% gaan gokken?
Een 4 jarige die al een duidelijke verbening heeft, zou ik laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 00:15 



 
Profiel   

Ze krijgen er wel
Last van vroeg of laat is mijn ervaring.....

Zeker als je zelf graag de sport in wilt ook al
Is het actieve recreatie sport dan zou ik het laten. Ze hebben speciaal beslag nodig wat duur is en veel aandacht benodigd.

Ik zeg altijd je laat keuren met een reden ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 00:19 



 
Profiel   

Eens met de reacties. Luister naar de dierenarts.
Je laat hem juist keuren om dit soort zaken vooraf te weten, omdat je jezelf dan heel veel ellende kan besparen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 09:28 



 
Profiel   

Verbening hoefkraakbeen is voor mij en vele anderen geen enkel bezwaar.

Advies: Bel eens de ervaren dierenarts Jan Greve en vraag zijn mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 09:31 



 
Profiel   

Fijn dat je foto’s hebt laten nemen, verbening in een zo vergevorderd stadium betekend heel veel moeite en vooral geld voor de smid om te kunnen blijven rijden. In het slechtste geval heb je na een jaar een grasmaaier .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 09:32 



 
Profiel   

Een jong paard wat dat al zo een stadium heeft en wat nog moet presteren, nee niet doen.
Een ouder paard wat al gepresteerd heeft hiermee, zou je nog kunnen overwegen.

Risico is dat die hoefbeen takken kunnen breken; het is niet voor niets kraakbeen in gezonde paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 09:40 



 
Profiel   

Heel kort: Een no go.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 09:42 



 
Profiel   

Verbening van het hoefkraakbeen is bij paarden nooit de oorzaak van kreupelheid, en zelfs niet van onregelmatigheid. Het mag bij een aankoopkeuring geen reden van afkeuren zijn, en hoewel de da verbeend hoefkraakbeen zal vermelden, is het zelfs geen bemerking. De graad van verbening speelt daarbij geen enkele rol.

Paarden met verbening hebben geen speciaal beslag nodig.
De takken breken niet af.
Paarden met verbening presteren tot op het hoogste niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:12 



 

http://hoofcare.nl/hoefproblemen/verben ... beenderen/

Lees dit eens

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:26 



 
Profiel   

Citaat
It is concluded that the clinical significance of ossification is almost nil. Ossification is not painful when developing and not thereafter. There is no correlation between navicular disease and ossification of the cartilages either. Orthopedic shoeing is of no significance at all. An unfavorable advice in purchase examinations in sporting horses due to cartilage ossification is not justified in the author's opinion.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0737080696802231

Citaat
Ossification of the ungular cartilages does not cause decreased performance in cold-blooded trotters and is therefore most likely not a cause of clinical or subclinical lameness in this breed. Results from this study can assist equine professionals in evaluating and interpreting the clinical relevance of radiological findings on ossified hoof cartilage among heavy and high-performing horses.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4220060/

Met alle respect voor de mensen van hoofcare, maar naar verbening is veel en betrouwbaar onderzoek gedaan, en de resulaten zijn duidelijk. Verbening veroorzaakt geen kreupel- of onregelmatigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:44 



 
Profiel   

Tja, de praktijk wijst toch vaak anders uit, en de opmerking cold blood trotters ? Toch wel een kleine groep en niet bij allerlei soorten paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:48 



 
Profiel   

BigBen schreef
Verbening van het hoefkraakbeen is bij paarden nooit de oorzaak van kreupelheid, en zelfs niet van onregelmatigheid. Het mag bij een aankoopkeuring geen reden van afkeuren zijn, en hoewel de da verbeend hoefkraakbeen zal vermelden, is het zelfs geen bemerking. De graad van verbening speelt daarbij geen enkele rol.


Als het paard toch zo'n goeie indruk op je heeft gemaakt, kun je altijd de da nog eens vragen waarom de verbening zou leiden tot een bemerking. Wellicht was er nog iets anders te zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:52 



 
Profiel   

Niet doen. Zoek verder naar een gezond paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:52 



 
Profiel   

BigBen schreef
Met alle respect voor de mensen van hoofcare, maar naar verbening is veel en betrouwbaar onderzoek gedaan, en de resulaten zijn duidelijk. Verbening veroorzaakt geen kreupel- of onregelmatigheid.

Wolvega geeft aan dat bij een lichte verbening dit absoluut geen problemen zal geven (nooit 100% natuurlijk), maar dat als de verbening erger is dit wel voor stijfheid en kreupelheden op het harde kan/zal veroorzaken en een grotere kans op afbreken van de takken.
Als op jonge leeftijd al verbening optreed is dit zeer nadelig, dit omdat ze een verergering zien tot ong 8 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:15 



 
Profiel   

Mijn Friese merrie van 14 heeft ook verbeend hoefkraakbeen. Hierdoor loopt ze verschillende risico's. Door verminderd hoefmechanisme is ze heel gevoelig voor hoefzweren. Ik moet erg oppassen met steentjes e.d. en rijd altijd buiten met hoefschoenen. Verder mag ik nooit meer met haar springen, risico dat het kraakbeen dan breekt is te groot. Super jammer, want dit vonden we beiden erg leuk. Hoewel ze nu niet kreupel loopt, moet ik verschillende maatregelen nemen (hoefschoenen, hoeven goed vochtig en soepel houden, dagelijks uitkrabben etc.) om te voorkomen dat ze weer problemen krijgt.

Ik zou er dus zeker niet voor kiezen. Het paardje is nog maar 4 jaar oud en heeft nu al een vrij ernstige vorm van verbeend hoefkraakbeen. Dit zal alleen maar meer worden naarmate ze ouder wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:31 



 
Profiel   

Ik zou de foto's nog laten beoordelen voor een 2de en/of 3de opinie.
Persoonlijk zou ik het wel durven riskeren als volgende voorwaarden voldaan zijn:
- de prijs ook rekening houdt met de opmerking
- mijn DA geen al te groot risisco op complicaties ziet (moet je natuurlijk wel je DA vertrouwen)
- de klik met het paard er echt is (ik geloof echt once in a lifetime paard)
Maar goed, ik heb dan ook 2 ongekeurde paarden, de oudste had toen ze bij mij kwam op 3-jarige leeftijd al meer DA's gezien dan mijn jongste (nu 8j) nu in de voorbije 3jaar. Maar heb er tot haar 14de altijd mee kunnen rijden (ook wedstrijden) zonder al te gekke kosten gehad te hebben.
Mijn stalgenoot haar paarden hebben 5x zoveel gekost en telkens volledig gekeurd geweest met foto's erbij en allemaal zijn ze voor hun 9de levenjaar uit de sport gehaald na herhaaldelijk zware blessures en 1000'en euro's aan behandelingskosten, speciaal beslag... Dus keuringis een ding, managment een tweede

Van sommige verbeningen is geweten dat de kans dat het problemen geeft uiterst klein is. Evenals paarden die volledig goedgekeurd worden alsnog serieuse blessures kunnen ontwikkelen. EN het volledig goedkeuren komt imo steeds minder vaak voor, DA's geven voor het minste een opmerking of negatief advies uit angst dat als er toch iets voorvalt zij het in hun nek gedraaid krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:48 



 
Profiel   

Wanneer er zich problemen in het hoefgebied voordoen denk ik eigenlijk ook meteen vooral aan de secundaire gevolgen, omdat ik nu al een paar keer heb meegemaakt dat het paard niet zozeer aan het initiële probleem, maar wel aan de talloze secundaire problemen leed: gevoeliger voor hoefzweren, slechtere doorbloeding, minder schokdemping,....

Je moet je vooral afvragen: wat als ze er wel last van krijgt? Als je dan emotioneel kan aanvaarden dat het dier geen perfect rijpaard wordt of je kan het financieel aan om een tweede paard aan te kopen, dan kan je het altijd riskeren. Indien je echt op zoek bent naar een sportpaard dat jouw sportdromen kan waarmaken en je geen tijd of geld hebt voor een eventuele tweede, dan zou ik nu voor een paard gaan waar je op zijn minst start met op en top gezonde voeten.

Verhalen waar het daadwerkelijk misgaat zal je inderdaad niet heel vaak tegenkomen omdat die best simpel verlopen: ofwel wordt het paard een leuk recreatiepaard, een grasmaaier of in het ergste geval, ingeslapen. Meer is daar ook niet aan te vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:52 



 
Profiel   

petitparis schreef
EN het volledig goedkeuren komt imo steeds minder vaak voor, DA's geven voor het minste een opmerking of negatief advies uit angst dat als er toch iets voorvalt zij het in hun nek gedraaid krijgen.

Volledig keuren komt juist nu veel meer voor.
Prijzen zijn hoog en mensen willen zeker weten dat er geen verborgen gebrek is.

Mijn vriendin had haar 2-jarige te koop voor een nette prijs en het grootst gedeelte van de geïnteresseerden wilde hem naast klinisch keuren ook op de foto hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:54 



 
Profiel   

Brainless schreef
petitparis schreef
EN het volledig goedkeuren komt imo steeds minder vaak voor, DA's geven voor het minste een opmerking of negatief advies uit angst dat als er toch iets voorvalt zij het in hun nek gedraaid krijgen.

Volledig keuren komt juist nu veel meer voor.
Prijzen zijn hoog en mensen willen zeker weten dat er geen verborgen gebrek is.

Mijn vriendin had haar 2-jarige te koop voor een nette prijs en het grootst gedeelte van de geïnteresseerden wilde hem naast klinisch keuren ook op de foto hebben.

Er is verschil tussen volledig keuren en volledig goedkeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:56 



 
Profiel   

Brainless schreef
petitparis schreef
EN het volledig goedkeuren komt imo steeds minder vaak voor, DA's geven voor het minste een opmerking of negatief advies uit angst dat als er toch iets voorvalt zij het in hun nek gedraaid krijgen.

Volledig keuren komt juist nu veel meer voor.
Prijzen zijn hoog en mensen willen zeker weten dat er geen verborgen gebrek is.

Mijn vriendin had haar 2-jarige te koop voor een nette prijs en het grootst gedeelte van de geïnteresseerden wilde hem naast klinisch keuren ook op de foto hebben.


Het volledig keuren wel, maar het goedkeuren niet. Ik heb al de gekste opmerkingen gehoord bij de beoordelingen van kennissen die op zoek zijn naar een nieuw paard.
Bigone, begrijpt mijn uitspraak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:01 



 
Profiel   

Het hoefkraakbeen fungeert, voor zover ik geleerd heb, mee als een soort 'vering'. Het helpt om de kracht van de passen van je paard te dempen en de schokken op te vangen. Verbeend hoefkraakbeen betekent dus dat het paard minder vering heeft en dus mogelijk sneller slijtage/overbelastingen of blessures zal ontwikkelen op andere plekken. Ik denk niet dat je paard door het hoefkraakbeen zelf zal kreupelen, wel dat de verbening van het hoefkraakbeen ervoor zal zorgen dat je paard gemakkelijker andere blessures oploopt.

Persoonlijk zou ik een vierjarige, die normaal gesproken nog niet veel gedaan heeft, laten staan met zo'n bemerking. Je weet namelijk niet in hoeverre het paardje last zal krijgen van of het verbeend kraakbeen, of hoeveel andere blessures het mede hierdoor zal oplopen. Je weet ook niet in hoeverre je paard belastbaar zal blijken. Wat als jij ze niet blijkt aan te kunnen, wat jij ermee wilt doen? Springen zal sowieso al geen goed idee zijn; ze heeft geen vering en een verminderd hoefmechanisme. Natuurlijk kan elk paard geblesseerd raken, z'n been breken in de weide, etc, maar persoonlijk zou ik hier nooit aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:48 



 
Profiel   

Mijn nu 14-jarige kreeg deze diagnose als 8-jarige, met ook artrose op koor- en kroongewricht op beide voornemen. Ik kan haar goed houden, maar het is wel een zorg. Overigens zonder hoefijzers, daar deed ze het juist niet fijn op.

Ik zou het niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 15:13 



 
Profiel   

Je hebt nog geen klik of band met dit paard.
Daarom zou ik het niet doen.
Er komt vast wel een ander paard op je pad :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 15:15 



 
Profiel   

Jessica_K schreef
Mijn Friese merrie van 14 heeft ook verbeend hoefkraakbeen. Hierdoor loopt ze verschillende risico's. Door verminderd hoefmechanisme is ze heel gevoelig voor hoefzweren.

Theoretisch zou verbeend hoefkraakbeen verminderd hoefmechanisme kunnen veroorzaken, maar ik heb het nog nooit in de praktijk gezien. En hoe dan ook, verminderd hoefmechanisme heeft niets met hoefzweren te maken. Als jouw merrie gevoelig is voor hoefzweren heeft dat een andere oorzaak.

Jessica_K schreef
Verder mag ik nooit meer met haar springen, risico dat het kraakbeen dan breekt is te groot.

Dat risico is zo goed als nul. Paarden met verbening kunnen en mogen net zo goed springen als paarden zonder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 17:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen