Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verbening van het hoefkraakbeen, go of no go?

 
Profiel   

BigBen schreef
Ik vind dat shockerend. En in in triest.


I rest my case.

In dit topic reageren een aantal mensen met daadwerkelijk ervaring met verbening. De suggestie dat er paarden onnodig zijn ingeslapen is smakeloos. En die suggestie wordt wel degelijk gedaan, door Bigben. Hoeveel persoonlijker kan iemand het maken?

TS, veel wijsheid toegewenst. Laat je vooral goed informeren, niet alleen door mensen in dit topic.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 13:26 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook een paard gekocht met verbeend kraakbeen , paard had een smal voetje en hoge randen bij de hoef ballen ( ik hoop dat jullie het snappen )maar door mijn goede smid is dit zeker verbeterd .. die hoge randen waren weg en mooi zacht z’n smalle voetje was ook aanzienlijk breder geworden .. hij is helemaal goedgekeurd later voor verkoop naar Spanje..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 13:56 



 
Profiel   

het overgrote deel van de kreupelheden ontstaat nog steeds in de weke delen.....

dus als de prijs ok is tja why not.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 14:27 



 
Profiel   

Ik heb mijn haflinger gekocht toen hij drie jaar was. Half jaar later grote problemen en bij veearts foto's..bleek verbening van hoefkraakbeen te hebben en zeer ernstige vorm. Had helemaal niks met zijn toenmalige problemen te maken. Ze kwamen er toevallig achter...nu is hij 17 en springt nog steeds vrolijk rond zonder problemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 14:33 



 
Profiel   

Ik heb een paard moeten laten inslapen met dit probleem, en was nog geeneens duidelijk zichtbaar op de foto, moest een MRI aan te pas komen. Paard had vreselijk veel pijn. Als je mijn advies wilt hebben: niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 15:02 



 
Profiel   

Viennanova schreef
BigBen schreef
Ik vind dat shockerend. En in in triest.


I rest my case.

In dit topic reageren een aantal mensen met daadwerkelijk ervaring met verbening. De suggestie dat er paarden onnodig zijn ingeslapen is smakeloos. En die suggestie wordt wel degelijk gedaan, door Bigben. Hoeveel persoonlijker kan iemand het maken?

TS, veel wijsheid toegewenst. Laat je vooral goed informeren, niet alleen door mensen in dit topic.


Zoals ik het lees, staat er nergens dat er paarden onnodig zijn ingeslapen, wel dat BigBen zich afvraagt of de verbening wel het echte probleem zou zijn geweest.
En neem aan dat je je dat best af mag vragen als er studies zijn die uitwijzen dat zo zou kunnen zijn.
Mijn vriendin heeft een Lusitano met enorme verbening, ik schrok echt van de foto's.
En dit paard heeft nog geen dag kreupel gelopen.
Wat niet wil zeggen dat het niet kan.
En zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen en inzichten.
Al ben ik het met de meerderheid eens, problemen (eventuele) koop je beter niet, die krijg je vaak vanzelf kado.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 15:22 



 
Profiel   

BigBen schreef
Ik vind dat shockerend. En in in triest.


Gelukkig zijn er altijd mensen die het beter weten toch.
Maar ik denk dat alle eigenaren hier graag hun paard hebben laten gaan.

Ts, ik hoop dat je zo met de zowel positieve als negatieve ervaringen een goed beeld hebt voor jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 15:33 



 
Profiel   

BigBen schreef
Het is altijd hetzelfde op Bokt. Je plaatst een link naar een onderzoek, en niemand leest het. Kijk, het is heel simpel. Het onderzoek van Verschooten had al aangetoond dat verbeend hoefkraakbeen geen oorzaak is van kreupel gaan of onregelmatigheid bij paarden. Dat was dus al bekend, maar het onderzoek van Ulf Hedenström en co doet helemaal en finaal de deur dicht. Dat onderzoek is zo volledig, zo goed opgezet, heeft zo'n uitgebreide dataset, zo'n lange looptijd en is ook statistisch zo degelijk uitgewerkt, dat er geen enkele twijfel meer mogelijk is. Verbeend hoefkraakbeen leidt niet tot kreupelheid. Klaar. Op een bepaald moment moet je bewezen feiten gewoon kunnen accepteren.


Je kunt je ook afvragen in hoeverre het bewezen feiten zijn. Het onderzoek uit acta vet scandinavia heeft zich gefocused op een zeer specifieke populatie. De conclusie van het artikel zelf was: dit zijn de bevindingen in onze onderzoeksgroep. Deze resultaten kunnen waardevol zijn in de beoordeling van andere paarden waar minder onderzoek in is gedaan. Echter staat er nergens dat de resultaten direct ge-extrapoleerd mogen worden. Daarnaast is de bevolkingsgroep: high performance renpaarden. Paarden in een andere tak van de sport kunnen weer heel andere problematieken hebben simpelweg door het verschil in belasting. Kortom de conclusies van het onderzoek zijn valid voor de specifieke groep die ze onderzocht hebben. En kunnen mogelijk ge-extrapoleerd worden naar de warmbloeden, maar daar gaat meer onderzoek voor nodig zijn.

Daarnaast is de wetenschap ook nog altijd over het onderwerp verdeeld.
In BEVA is recentelijk een artikel verschenen waarbij de ossificatie toch wel gelinkt wordt met kreupelheden.
"Ossification of the ungular cartilages of the equine foot has been well documented. There is growing evidence to suggest that extensively ossified cartilages (≥grade 4) can be associated with injury, pain and lameness. " https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... 13165?af=R (helaas ben ik zelf geen lid van BEVA, dus heb ik geen toegang tot het volledige artikel) .

Ook een onderzoek uit 2010: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4019361742 sluit de link tussen ossificatie en kreupelheden niet uit, terwijl een onderzoek uit 2004 vermeldt dat ossificatie van de hoefbeenderen eerder leidt tot een obscuur beeld in de locomatie in plaats van echte kreupelheid.

Dyson concludeerde het volgende "The presence of uniaxial or biaxial ossification of the cartilages of the foot should not be discounted as irrelevant in a lame horse, especially if extensive. Consideration should be given to primary injury of an ossified cartilage, injury of the chondrosesamoidean or chondrocoronal ligaments, trauma of the distal phalanx and desmopathy of the CLs of the DIP joint. Moreover, injuries of the cartilages of the foot and related structures can occur in the absence of ossification. It is suggested that on the basis of our recent advances in knowledge, the identification of extensive ossification of the cartilages of the foot either uniaxially or biaxially at a prepurchase examination should be documented and the potential clinical significance discussed with the purchaser. While extensive ossification may be a normal variant in some breeds, it is not usual in most sports horse breeds, and may be a risk factor for future lameness."
Met andere woorden, is het een groot risico? waarschijnlijk niet, en de meeste kreupelheden zullen door een ander mechanisme veroorzaakt worden. Maar de aanwezigheid van sterke ossificatie van de hoefkraakbeenderen moeten niet als irrelevant beschouwd worden. Extensieve ossificatie kan een normale variant zijn in bepaalde rassen (teruggrijpend op de conclusie van het scandinavisch onderzoek en de niet directe mogelijkheid tot data extrapolatie) maar is niet normaal in de normale sportpaarden, en kan een extra risico zijn voor toekomstige kreupelheden .
https://aaep.org/sites/default/files/is ... 81-594.pdf

Kortom er is nog veel onzekerheid binnen het onderwerp.

Voor TS: als je een geweldige klik hebt met het paard, waarom niet? De kans op problemen is volgens onderzoek niet enorm groot, al is er wel altijd een extra risico verbonden aan een paard met zware ossificatie. Aan de andere kant een paard met 0.0 bemerkingen dat onhandig is kan zomaar een keer een been breken in de weide bij wijze van, dus je compleet blind staren op enkel de ossificatie zou ik niet doen. Maar het is wel een risico-factor, en voor mij zou zeker doorslaggevend zijn: wat wil je met het paard gaan doen? Wordt het recreatief, of (basis) sport. Springpaard, dressuurpaard, endurance, eventing? Wordt het recreatief of basissport... waarom niet? Wil je er fanatiek mee gaan springen, of in de eventing (lees hogere klassen basissport, dus niet eens in de zoveel tijd een b-parcoursje), dan zou ik een paard met zware ossificatie van de hoefkraakbeenderen aan de voorbenen laten staan (ivm. de extra belasting van het springen). Maar dat laatste is uiteraard mijn persoonlijke mening, en dat kan voor iedereen verschillend zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 16:21 



 
Profiel   

BigBen schreef
Het is altijd hetzelfde op Bokt. Je plaatst een link naar een onderzoek, en niemand leest het. Kijk, het is heel simpel. Het onderzoek van Verschooten had al aangetoond dat verbeend hoefkraakbeen geen oorzaak is van kreupel gaan of onregelmatigheid bij paarden. Dat was dus al bekend, maar het onderzoek van Ulf Hedenström en co doet helemaal en finaal de deur dicht. Dat onderzoek is zo volledig, zo goed opgezet, heeft zo'n uitgebreide dataset, zo'n lange looptijd en is ook statistisch zo degelijk uitgewerkt, dat er geen enkele twijfel meer mogelijk is. Verbeend hoefkraakbeen leidt niet tot kreupelheid. Klaar. Op een bepaald moment moet je bewezen feiten gewoon kunnen accepteren.

Natuurlijk, in Nederland gebeurt het nog regelmatig dat bij paarden die kreupel of onregelmatig zijn verbeend hoefkraakbeen als oorzaak naar voor wordt geschoven. Dikwijls in dezelfde situatie. Een paard is kreupel, uitgebreid klinisch onderzoek heeft niets opgeleverd, en op de rx-en is absoluut niets te zien. Met uitzondering van het verbeend hoefkraakbeen. Dan is de neiging groot om toch maar dat hoefkraakbeen als oorzaak aan te wijzen. Dat is begrijpelijk, maar het is fout. Verbeend hoefkraakbeen veroorzaakt geen kreupelheid. Ik zal niet zeggen nooit. Nooit is een heel groot woord, maar laten we het houden bij 99.9% van de gevallen. Krijg je de diagnose "verbeend hoefkraakbeen", dan moet je als eigenaar op zoek naar de echte, onderliggende oorzaak van het probleem.

Je kunt natuurlijk ook je paard een half jaar op het land zetten. Dat heb ik persoonlijk gedaan met een zevenjarige merrie die in de sport liep, onregelmatig was, en fors verbeend hoefkraakbeen had. Na een half jaar was ze 100% recht, terug opgepakt, nooit meer problemen gehad. Met andere woorden, de onregelmatigheid had niets met het hoefkraakbeen te maken. Ik heb altijd gedacht dat het om de ligamenten in de voervoet ging, maar het had me een kapitaal gekost om uit te vissen wat er precies aan de hand was, en het had hoe dan ook aan de "behandeling" niets veranderd.



_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 23:12 



 
Profiel   

Viennanova schreef
BigBen schreef
Ik vind dat shockerend. En in in triest.


I rest my case.

In dit topic reageren een aantal mensen met daadwerkelijk ervaring met verbening. De suggestie dat er paarden onnodig zijn ingeslapen is smakeloos. En die suggestie wordt wel degelijk gedaan, door Bigben. Hoeveel persoonlijker kan iemand het maken?

TS, veel wijsheid toegewenst. Laat je vooral goed informeren, niet alleen door mensen in dit topic.


Hmm dat lees ik daar niet. Ik lees daar dat het shockerdend is dat een kreupelheid nog toegeschreven wordt aan verbeend hoefkraakbeen ondanks dat er wetenschappelijke studies zijn die dat zeer onwaarschijnlijk maken. Dat een paard met veel pijn ingeslapen wordt is niet shockerend. Als een paard veel pijn heeft (hier spreekt iemand van een paard wat niet meer overeind kwam) doet het er minder toe waar het aan ligt. Het zou dan alleen interessant zijn (voor volgende paarden) om er achter te komen waar het wél aan lag. Daar heeft het paard met pijn verder niet zo donders veel meer aan.

Maar ik snap dat iemand die het van een afstand bekijkt anders naar deze materie kijkt, dan iemand die zelf een paard verloren is.

Feit is dat we echt nog steeds heel veel niet weten. Ook al kunnen we nog zoveel onderzoek doen. Als iemand met zelf rugklachten, kan ik je vertellen dat je ergens verrekte veel last van kunt hebben, zonder dat iemand er ooit de vinger op kan leggen. Van foto's tot MRI aan toe..... En dan kan ik nog praten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 08:18 



 
Profiel   

Maar, door de verbening zakken de andere botjes minder makkelijk 'door de voet', er is minder vering.
De banden etc die hier omheen lopen raken beschadigd door de wrijving en/of de ruwe randen van de verbening.

Dus, wellicht is het paard niet kreupel AAN de verbening, maar (wordt hij dat) wel aan de gevolgen VAN de verbening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:28 



 
Profiel   

Pas 4 jaar oud? Ik zeg niet doen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:21 



 
Profiel   

4 en al problemen, klein of groot, niet doen. Het kan helaas alleen maar erger worden. Voor dit soort dingen keur je, luister dus naar de dierenarts. Lekker verder kijken, er komt wel weer een paard op je pad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:27 



 
Profiel   

Ik heb al gemerkt dat dit topic BigBen aan het hart ligt. Ook in mijn topic een aantal jaar geleden kwamen verwijten dat ik tekort zou gedaan hebben door niet verder te kijken dan de verbening bij mijn pony.

Hier ook een ervaringsdeskundige. Ernstige verbening aan beide voorvoeten. Rechtuit met ondersteuning van supplementen is geen probleem hier,dus zoek je een wandelpaard zou het misschien nog kunnen. Bij mijn pony merkte ik vooral dat bakwerk en met name de bochten moeilijk waren. Hij leeft nog steeds en functioneert nog perfect, als sportpony of intensievere belasting is het hier een no go.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:04 



 
Profiel   

Ik zou de foto's door verschillende dierenartsen laten bekijken. Mijn vorige pony( 7 jarige ) ging op de foto en daar was verbening op te zien, de dierenarts gaf een negatief aankoopadvies dus de koper zag er vanaf. Vervolgens heb ik de pony aan iemand verkocht die haar leuk vond voor een paar meiden die ze had rondlopen. Twee maanden later werd de pony daar door hun dierenarts goedgekeurd, óók op de foto, en vervolgens met flinke winst verkocht -O- koper dus blij met een ' gezonde pony ' en ik hou niet van moddergooien dus ga de verkoper niet zwartmaken. Maar sneu is het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:24 



 
Profiel   

De literatuur is ook helemaal niet zo eenduidig hoor.
Tot graad 3 is er in iedergeval weinig aan de hand maar bij graad 4 en 5 worden zeker wel regelmatig breuken gedocumenteerd en tevens een afwijkend bewegingspatroon (niet perse als kreupel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:34 



 
Profiel   

Ik denk niet dat er nog veel discussie bestaat over de conclusies van Hedenström en co. Verbening leidt niet tot klinische of sub-klinische kreupelheid.

Laat ik het onderzoek nog eens samenvatten.

649 Paarden. Scandinavische koudbloed dravers. Worden hard getraind, leveren topprestaties, het bewegingsapparaat wordt zwaar belast. 23.000 Races tussen 1973 en 2009. Gemiddeld 36 races per paard. Rx-en beschikbaar, genomen op de leeftijd van 2.5 tot 3 jaar. Bij 147 paarden werden op ± 8 jaar opnieuw rx-en genomen.

Vaststellingen:
Paarden met verbening presteren niet beter of slechter dan paarden zonder (winstsom, snelheid). Paarden met verbening hebben gemiddeld even veel starts als paarden zonder. Graad van verbening heeft geen effect op de prestaties. Graad van verbening heeft geen effect op het aantal starts. Paarden met verbening worden niet meer of minder uitgesloten wegens onregelmatig draven. Paarden met afzonderlijke kernen van verbening (de beruchte 'breuken') presteren niet beter of slechter dan paarden zonder. Bij 95% van de paarden evolueert verbening niet verder na de leeftijd van 3 jaar.

Kijk, je kunt allerhande hypotheses bedenken. Bijvoorbeeld, verbening kan het hoefmechanisme belemmeren, en dat zou tot kreupel- of onregelmatigheid kunnen leiden. Op zich klinkt dat misschien plausibel. Alleen, hoe plausibel ook, de realiteit, het klinisch beeld is anders. Paarden lopen niet kreupel of onregelmatig omdat ze verbeend hoefkraakbeen hebben. Dat heeft Hedenström duidelijk aangetoond. Met andere woorden, de hypothese hierboven is fout. Alleen zijn er natuurlijk altijd mensen die vasthouden aan een hypothese, en desnoods de realiteit herschrijven om de hypothese toch maar te doen kloppen.

De enige echte tijfel die je kunt hebben rond het onderzoek van Hedeström is het feit dat het om één bepaald ras gaat, Zweedse koudbloed dravers. Persoonlijk geloof ik niet dat het enig verschil maakt. Verbening is waarschijnlijk precies hetzelfde proces bij om het even welk ras. Alleen, dat is inderdaad niet gegarandeerd zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 12:18 



 
Profiel   

Ik zou het het niet zo zwart-wit zien eigenlijk.
Zo is spat bij Camargue paarden ook heel vaak symptoomloos, bij andere rassen ziet dat anders uit.
Er is nog weinig data te vinden wat de klinische symptomen zijn van de paarden die op röntgen breuken hebben.

De data van de dravers is zeker heel sterk maar er zijn ook data die anders suggereren. Er is naast de dravers uiteindelijk gewoon echt heel weinig recente data.

Daarnaast heeft iedere studies zijn limieten, deze ook.
Er wordt namelijk niet omgekeerd gekeken naar paarden die uitgevallen zijn of nooit gestart zijn door gebrek aan vermogen. Tevens worden de paarden niet op breuken op latere leeftijd bekeken. Een gemiddeld recreatiepaard moet immers ook nog meekunnen met +18 jaar.

Als je een vergelijkbare studie met volbloeden doet dan is de kans vrij groot dat kissing spines ook al van weinig belang gezien wordt. Immers zijn er veel paarden met KS die nooit (herkenbaar) symtomatisch worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 12:21 



 
Profiel   

Naast de twijfel dat het maar 1 specifiek ras is, heb ik toch ook de twijfel dat het maar 1 type training/beweging is.
De belasting van een draver die vooral op hoge snelheid, zonder extra gewicht op zijn rug vnl rechtuit of hele ruime bochten loopt, is heel anders als de belasting van een paard onder het zadel in een springparcours waar in de landing enorme druk op de hoeven komt en op tijd heel kort en snel gedraaid wordt.

Daarmee wil ik het onderzoek niet naar beneden halen. Zelden dat er in de paardensport met zulke grote groepen zo'n groot onderzoek gedaan is. De resultaten zijn in mijn ogen dus ook zeker heel waardevol voor dit type paard in deze tak van sport. Maar niet zomaar te extrapoleren naar de gehele populatie en alle takken van sport in mijn ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 12:40 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Zo is spat bij Camargue paarden ook heel vaak symptoomloos, bij andere rassen ziet dat anders uit.

Het heeft weinig belang, maar dit vind ik moeilijk te geloven. Spat is spat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:26 



 
Profiel   

Voor mij een absolute no go.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:20 



 
Profiel   

pol013 schreef
Hmm dat lees ik daar niet. Ik lees daar dat het shockerdend is dat een kreupelheid nog toegeschreven wordt aan verbeend hoefkraakbeen ondanks dat er wetenschappelijke studies zijn die dat zeer onwaarschijnlijk maken.


"Zeer onwaarschijnlijk" wil nog niet zeggen onmogelijk. De toon in de post is insinuerend en wekt de suggestie dat mensen hun paard onnodig hebben laten inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:37 



 
Profiel   

Voor dravers geldt ook dat zij op 1,5 jaar vaak al in training gaan en met 2 jaar beginnen met koersen. Het vroege starten van de training heeft zeker invloed op het beendergestel, banden en pezen. Ze rijden op geprepareerde vlakke, relatief harde banen. Carrière is over op 11 jaar voor merries en 15 jaar voor ruinen/hengsten: al halen veel dravers die leeftijd niet in de sport. 147 dravers in het onderzoek zijn op 8 jaar x-ray. Wat gebeurt er later met deze paarden? Speelt de blessure dan wel een rol?

Een rijpaard wordt over het algemeen pas opgepakt als 3 jarige en meestal op zachte zand bodem gereden. Heel anders belast en over het algemeen veel minder hard gewerkt. Maar wel veel meer op korte voltes. En tot op hogere leeftijd belast.

Ik denk dat de andere manier van training, belasten, leeftijd, etc. maakt, dat je geen echt vergelijking kan maken.

Voor mij geldt: problemen hoef je niet te kopen, die komen vanzelf wel. No go voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 17:37 



 
Profiel   

Babootje schreef
De toon in de post is insinuerend en wekt de suggestie dat mensen hun paard onnodig hebben laten inslapen.

Bokt is een forum, geen musical. Geschreven berichten hebben geen toon. Geschreven berichten bestaan uit woorden. Woorden hebben een betekenis. Iedere lezing die verder gaat dan de letterlijke betekenis van de woorden berust op interpretatie. Interpretatie komt van de lezer, niet van de schrijver. Jij interpreteert mijn bericht zus, iemand anders zo. Jouw interpretatie zegt iets over jou, niets over mij.

En concreet, ik ga ervan uit dat mensen hun paard niet laten inslapen omwille van een diagnose. Wel omdat de situatie niet langer draagbaar is voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 18:30 



 
Profiel   

BigBen schreef
Babootje schreef
De toon in de post is insinuerend en wekt de suggestie dat mensen hun paard onnodig hebben laten inslapen.

Bokt is een forum, geen musical. Geschreven berichten hebben geen toon. Geschreven berichten bestaan uit woorden. Woorden hebben een betekenis. Iedere lezing die verder gaat dan de letterlijke betekenis van de woorden berust op interpretatie. Interpretatie komt van de lezer, niet van de schrijver. Jij interpreteert mijn bericht zus, iemand anders zo. Jouw interpretatie zegt iets over jou, niets over mij.


Als professionele tekstschrijver doe je me nu tekort. Een geschreven tekst heeft zeker een toon en hoe een bericht geïnterpreteerd wordt, is niet alleen de verantwoordelijkheid van de ontvanger.
Maar als zender van de boodschap is het natuurlijk eenvoudig en snel afgehandeld om een foutieve interpretatie bij de ontvanger te leggen, dat dan ook weer wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen