Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zelf bekappen , waar leren?

 
Profiel   

Op den duur zou ik graag zelf mijn pony gaan bekappen.
Uiteraard wil ik hiervoor voldoende kennis opdoen.
Waar hebben diegenen die zelf bekappen hun kennis vandaan gehaald?
Bijvoorbeeld Heleen Davies? Anderen?
( en aub geen discussies over zelf bekappen, er zijn genoeg andere topics over.)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 09:57 



 
Profiel   

Heleen Davies geeft goede cursussen voor de zelfbekapper. Ook de cursussen van paardnatuurlijk zijn leuk om te volgen (tenminste, 10 jaar geleden, ik neem aan dat dat nog steeds zo is). Ik vind het boek hoef natuurlijk van paardnatuurlijk een heel mooi naslagwerk, goed toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk zodat je goed snapt wat je doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:01 



 
Profiel   

Dat boek wil ik sowieso eens zoeken, en Heleen staat ook op mijn lijstje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:04 



 
Profiel   

Ik heb het ooit wel gewild maar bedenk van te voren dat je een goede rug moet hebben!.

En nog een tip een smid ziet veel hoeven en kan een betere kennis hebben van hoe je paard te bekappen zodat hij beter kan lopen en betere hoeven krijgt.

Ik begrijp je motivatie en hoop dat je een goede opleider vind succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:15 



 
Profiel   

11 jaar geleden heeft mijn moeder een cursus bij natuurlijk bekappen in [***] gevolgd. Onze reden was dat ons stik brave paard, bloedlink werd bij de hoefsmid. Zal in het verleden iets niet helemaal goed gegaan zijn :(:)
Gelukkig is die angst inmiddels weg. Het bekappen doe ik nog steeds zelf, maar ik laat wel eens per jaar de smid komen ter controle.

Mocht je interesse hebben, dan heb ik misschien de lesboeken en CD nog wel van die cursus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:25 



 
Profiel   

Ik heb het noodgedwongen ook zelf moeten leren. Mijn vorige new forest pony kon de smid niks mee beginnen. Pony sloeg al in de stress zodra hij de smid zag. 2 keer is het bekappen redelijk gelukt. Maar de keer erna was het weer raak en kon de smid de benen nog niet eens aanraken.
Toen heeft hij tegen mij gezegd de hoeftang en vijl zelf ter hand te nemen en onder zijn toeziend oog heb ik de achterhoeven bekapt. (ik kon de benen wel probleemloos optillen) Heb dat sindsdien bij die pony altijd zelf gedaan.
Bij mijn pony erna ook zelf gedaan tot ik geopereerd moest worden aan mijn rechteroor. Ik mocht daarna 2 maanden geen zwaar werk verrichten en niet te veel gebukt staan.
Echter ben ik zo tevreden van mijn nieuwe bekapper die ik toen gvonden heb dat ik zelf de hoeven niet meer doe. Hier en daar eens de vijl erover als er een stukje gebarsten is in de hoefwand maar meer doe ik niet.

Ik heb het welgeteld zo'n 3 jaar zelf gedaan en smid was ook altijd tevreden van het resultaat. De bekapper die ik heb gevonden voor mijn operatie vond ook dat ik het goed deed.

Ik heb geen cursus gedaan. Maar ergens raad ik het je wel aan. En kijk naar je fysiek of je het wel aankan gedurende langere tijd voorover gebukt staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:30 



 
Profiel   

Ik heb de cursussen van denken over paarden gedaan, en eerst die van Heleen

ik raad eerst de DOP van Piet loof aan, dit is een hele hoop theorie, en dan oefenen op kadaverhoeven, daarna opeenvolgend die van Heleen.
Dan heb je al een beetje inzicht en handeling, en kan Heleen tips geven specifiek op jouw paard. Ik had het omgekeerd gedaan, maar je eerste vijlbeweging oefenen op een bewegend paard is gewoon niet zo handig.

Ikzelf zou straks graag als hoefverzorger starten, dus ik loop regelmatig een dag mee met mijn smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:36 



 
Profiel   

Ik heb vorig jaar eerst de cursus Grip op Hoeven gedaan van DOP en ga dit jaar de 2 daagse cursus van Heleen Davies doen. En mocht er nog meer op mijn pad komen wat interessant is dan ga ik dat ook doen, hoe meer cusussen/inzichten je krijgt, hoe makkelijker het wordt om het juiste op je eigen paard toe te passen.

Ik doe alleen mijn eigen paard, andermans paard begin ik niet aan, die verantwoordelijkheid wil ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 13:22 



 
Profiel   

Ik ga in elk geval de theorie bij Heleen doen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 17:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen