Weet iemand wat dit is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Y_Jong
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-02-17

Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 23:25

Hi allemaal,


Van de zomer had ik het idee dat mijn Fries op haar sok had gestaan met haar andere voet. Daardoor brokkelde het binnenste van de sok een soort van af.

Nu heeft ze dit ineens aan alle voeten en ondanks dat zij nu altijd op droge ondergrond staat, ik haar wel eens was en de stukjes eruit probeer te plukken/kammen blijft het komen en lijkt het ook erger te worden.

Dit zijn dus harde stukjes die lijken op het botje wat vast zit aan de kogel. Deze lijken los te laten.

Heeft iemand enig idee wat het is en nog belangrijker, hoe ik mijn paard hier vanaf help?

Afbeelding

Afbeelding

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:31

Lijkt op rasp

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:55

Ik denk dat wat jij botje bij de kogel noemt een normale uitwas is, die qua materiaal op een zwilwrat lijkt. Dit noemen ze sporen. Soms komen daar schilfers af die je bij Friezen in de beharing terug vindt.

Een andere optie is dat het komt vanwege teveel suikers in het dieet van je paard. Friezen zijn daar vaak erg gevoelig voor, maar dat zie je meestal aan de achterkant net onder de voorknie voorkomen. Toch zou ik als ik jou was even goed kijken naar wat jouw paard aan voeding krijgt. Voordroog/droog onverpakt hooi/gras als ruwvoer? Wat voor krachtvoer? Lucerne? Heb je voordat dit begon iets veranderd aan het voer?

En wat ook vaak bij Friezen voorkomt is mijt, die zie je niet, want mijten zijn te klein om met het blote oog te zien. De dierenarts zou een huidschraapsel kunnen nemen en dat onder de microscoop kunnen bekijken. Meestal hebben ze dan wel aardig wat jeuk en zie je ze met hun benen over elkaar schuren.

Y_Jong
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-02-17

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 10:30

Dank voor de reactie. Ik bedoel inderdaad de sporen. Ik was het woord kwijt. Het gekke vind ik dat deze dus helemaal afbrokkelen met bovenstaande foto als resultaat.

Mijn paard is net genezen van mijten, dus mogelijk hier nog een nawee van. Ook zou het aan de suikers kunnen liggen. Zij staat nu op redelijk goed (droog) hooi sinds kort maar stond hiervoor op kuil.

Ik ga kijken wat ik kan verbeteren in haar krachtvoer in elk geval. Ik las ook dat de hoefsmid de sporen evt iets kan bijwerken. Ik zal hem ook eens vragen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:35

Wel fijn dat de mijten nu weg zijn en dat je paard nu op mooi droog hooi staat!

Het kan ook nog zo zijn doordat je het nu een aantal keren nat hebt moeten maken, dat de sporen daardoor wat weker zijn geworden en dat er daardoor stukjes loskomen. De smid vragen als die komt om er eventueel iets af te halen lijkt mij een goed idee, net als kijken naar je krachtvoer.

Succes, hopelijk is het snel weer "normaal".

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:54

Inderdaad spoor, zelfde materiaal als de zwilwrat.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:50

Ze krijgt alleen hooi? Geen krachtvoer?