Maaien/slaan met hoevenkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 794
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Maaien/slaan met hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:17

Hoi hoi!

Sinds maart heb ik een 8 jarige ruin waarbij de voorgeschiedenis van onbekend is. Al bij de koop/keuring kwam er al snel naar voren dat hij geen voetjes geeft. Ik dacht, daar ga ik lekker mee aan de slag als hij gewend is thuis.

Nu zitten we in mei en merk ik dat er weinig vooruitgang in zit. Hij vind het spannend, laat zich (soms) vallen, gaat hangen, slaan en maaien. Ik probeer er routine van te maken. Zodat hij weet dat na het poetsen ik altijd de voetjes vraag. Natuurlijk krijgt hij een beloning als hij het voetje geeft.

Soms gaat het goed, maar als ik hem langer vast wil houden wordt hij wel weer zenuwachtig. Als ik de hoevenkrabber vast heb (vind hij maar een vreemd ding) wordt hij helemaal panisch.

Omdat ik het maaien/slaan vervelend vind en er weinig vooruitgang in zit, hoop ik dat jullie bokkers misschien nog tips hebben?

Is het een kwestie van nog meer geduld/tijd?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Maaien/slaan met hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:22

Er zijn een heleboel reden waarom een paard moeilijk of geen voetje geeft.
Evenwicht is er een van. Verder is het misschien handig om een DA er naar te laten kijken.
Paard geeft niet zomaar geen of moeilijk een voetje.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:24

Iemand erbij halen die kan clickeren. Als er verder geen lichamelijke ongemakken zijn leert hij het met die techniek snel aan. En werk aan vertrouwen; voeten geven ontneemt ze de mogelijkheid te vluchten. Als ze de omgeving niet vertrouwen, of de persoon (nog) niet dan willen ze ook liever niet.
Niet afdwingen, voet pakken, snel de krabber erover en voet weer teruggeven, belonen (zolang hij niet terugtrekt natuurlijk) en weer voet pakken en nogmaals krabben. Elke dag even, dan hoort het er snel bij.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 25-05-21 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskarrino
Berichten: 794
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:27

Morganlefay schreef:
Er zijn een heleboel reden waarom een paard moeilijk of geen voetje geeft.
Evenwicht is er een van. Verder is het misschien handig om een DA er naar te laten kijken.
Paard geeft niet zomaar geen of moeilijk een voetje.


Vorige maand in de kliniek geweest en is toen linksachter in zijn sprong ingespoten. 2 juni komt de DA aan huis voor controle, dus ik zal het even vragen of hij iets weet of dat zijn sprong ermee te maken kon hebben! :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Maaien/slaan met hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:31

Tja, als je pijn hebt aan één been, wil je liever niet een andere optillen.
Mijn merrie doet het ook, linksvoor wil ze niet te lang omhoog houden. Logisch, rechtsvoor heeft ze een gekanteld en verzakt hoefbeentje. Alle andere voeten gaan probleemloos. Linksvoor til ik op, krab ik half uit, zet ‘m neer, doe linksachter en daarna de andere helft van linksvoor.

Evenwicht bewaren kan ook het probleem zijn. In dat geval: samen met iemand doen, de ene persoon helpt het paard met het verplaatsen van het gewicht van het been af die je wil optillen, de ander tilt op. Niet te lang het been omhoog willen houden; je kunt beter twee keer kort omhoog houden en daarmee succesvol zijn (zonder gemaak), dan te lang omhoog willen houden en dan los moeten laten. Dat geeft het paard ook minder vertrouwen.