Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:08

Heb je naast zooltjes/ijzers ook pijnstilling en een plan meegekregen qua voeding ed?

Waardoor is ze bevangen? Kan dat door overbelasting komen? Want dat zou 'makkelijker' zijn dan door voeding natuurlijk.

Beterschap met haar!

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:18

Ik zie wel verbetering.
Heb niet alles doorgelezen; optie Magnesium is voornamelijk voor iets vermindering van de spierspanning, omdat alle spieren verkrampt worden gebruikt door de pijn.
Glucobalance, heeft mijn oude Kootje gered. Na zijn laatste HB kreeg hij 's zomers GB, dit in combinatie met graaskorf en maar een paar uur per dag op 't gras. Hooi geweekt -> suikers eruit. Overgestapt op plakbeslag, hij kon de nagels in zijn ontstoken hoeven niet verdragen.
Voor nu zou ik haar volledig van gras afhalen en op arm geweek hooi zetten. Ik kan me voorstellen dat het korte gras nu gestressed is en dus meer suikers bevat, maar ik heb me de laatste tijd niet heel veel in fructaan e.d. verdiept. Sterkte met je mooie dame.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:38

Dat filmpje ziet er al beter uit, fijn dat het haar wat verlichting geeft

Jullie zijn toppers! alles halen jullie uit de kast voor de paarden _/-\o_

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 16:55

Ik zal zo jullie reacties lezen en reageren, maar hier de foto's van de kliniek.
Links
Afbeelding

Links 12 dagen geleden
Afbeelding

Rechts
Afbeelding


Rechts 12 dagen geleden
Afbeelding

Mensen hier handig met foto bewerking die ze misschien over elkaar kunnen leggen? En eventueel hoek meten?

Edit : mmm zie al wel dat de hoek waarmee de foto genomen is niet gelijk is tussen de twee dagen, vooral goed te zien aan het ijzer.

imaudy
Berichten: 5038
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:25

Ik denk dat de fotos niet goed te vergelijken zijn. De hoek is niet alleen anders de eerdere foto's lijken ook iets meer van bovenaf genomen.

Jolliegirl

Berichten: 32967
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:39

Ik doe morgen even een poging met photoshop, denk dat het wel lukt als je ze wat vervaagd en de botten gelijk ligt.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:40

Je kunt de beelden niet goed vergelijken, maar wel de mate van (on)evenwijdigheid. De blauwe lijntjes geven de situatie van 12 dagen terug, de rode lijnen nu. De mate van (on)evenwijdigheid is niet veranderd. Met andere woorden, het hoefbeen is niet verder gekanteld in vergelijking met 12 dagen terug.


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BigBen op 03-06-21 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 21:46

Wow top, dank je wel!!

Is trouwens 12 dagen, geen weken, maar ik was echt bang dat het erger was geworden dus ben er echt blij mee dat het dus gelijk gebleven lijkt te zijn.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:48

Sorry. Heb het net aangepast.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 21:55

BigBen schreef:
Sorry. Heb het net aangepast.

Ohh hoef je absoluut geen sorry voor te zeggen hoor! Heel erg bedankt voor het maken van de vergelijking, blij mee!

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:57

lastig te vergelijken, maar het is niet erger geworden. Dat is heel positief toch :o

Wat is het plan nu?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 09:12

Olga89 schreef:
lastig te vergelijken, maar het is niet erger geworden. Dat is heel positief toch :o

Wat is het plan nu?

Dat zeker! Maar ik dacht vanmorgen wel opeens... Waarom heeft de dierenarts dit niet gezien op de eerste foto's? Ik vermoed dat, omdat het klinische beeld op spierbevangen leek, hij daarop doorgegaan is. Ben wel heel blij dat ik haar toch in het water ben blijven zetten.

Ja hoe nu verder? Hoefsmid zei dat elk hoefbevangen paard anders is, maar het wel 3 maanden kan duren voordat ze weer helemaal goed loopt.

Op dit moment krijgt ze nog novacam (1x per dag, nu nog voor 500 kg maar wil kijken of ik dat iets kan afbouwen) en ascal 600 (2x per dag 4 zakjes) en vit. E/selenium poeder.

imaudy
Berichten: 5038
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:27

Ik vind het ook raar dat de eerste DA hier niks over gezegd heeft. Voor een leek is het al makkelijk te zien of een hoefbeentje evenwijdig loopt met de hoefwand of niet.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:07

Is het niet zo dat het hoefbeentje niet gelijk kantelt? Er is nogal wat schade van binnen nodig...

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 16:25

KootMiraDrum schreef:
Is het niet zo dat het hoefbeentje niet gelijk kantelt? Er is nogal wat schade van binnen nodig...

Maar als je de twee foto's vergelijkt zit er geen echt verschil tussen.. Maw ze was op de eerste foto al gekanteld.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:08

Mogelijk dacht de eerste dierenarts adhv de foto’s dat het een oude kanteling was?

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:36

Hoe gaat het nu?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 18:55

Net voor de tweede keer voor vandaag in de modder gezet.. En ze leek eerder wat slechter te lopen dan beterder. Zat de opties even te overwegen.. Maar buut geven kleeft ook nadelen aan, en ze loopt nog wel gewoon maar de bochten zijn echt pijnlijk. Ze staat nu op de paddock, ik zou haar echt op stal kunnen opsluiten zodat ze echt minimaal hoeft te lopen, maar wordt het dat sneller beter van? Lastig allemaal hoor..

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:03

Ik zou haar in een klein stukje opsluiten, waarbij ze niet zoveel hoeft te lopen voor haar eten en drinken.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:11

Wat vervelend Mariska. Sterkte. Ik heb geen advies voor jezelf. Hopelijk wordt je paard gauw beter.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:55

Mijn pony is op dit moment ook hb en ik merk dat ze vooral in de ochtend erger loopt, omdat ze dan wat stijf van stal komt. Naar mijn idee is het bevordelijker dat ze zelf wat kunnen scharrelen, ook voor de bloedsomloop. Maar elk paard verschilt weer. Ik heb haar ook eerst alleen op novacam gehad, maar dat hielp niet genoeg. Nu op buut is ze gelukkig een stuk beter, afwachten als we weer gaan afbouwen.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:42

Ik las op de hb Facebook site dat extra zout door het voer en/of water bij zou dragen aan herstel. Ik geef het sinds kort zelf ook en hij knapt erg goed op. Nu heb ik meerdere dingen veranderd Qua voer en ben brandnetels en glucosupport bij gaan geven, dus of het klopt, wie zal het zeggen. Maar ik vind het zeker de moeite waard. Zie dit artikel:
https://francisdierenhomeopathie.nl/blo ... -van-zout/

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 10:09

senna21 schreef:
Ik zou haar in een klein stukje opsluiten, waarbij ze niet zoveel hoeft te lopen voor haar eten en drinken.

Naath86 schreef:
Mijn pony is op dit moment ook hb en ik merk dat ze vooral in de ochtend erger loopt, omdat ze dan wat stijf van stal komt. Naar mijn idee is het bevordelijker dat ze zelf wat kunnen scharrelen, ook voor de bloedsomloop. Maar elk paard verschilt weer. Ik heb haar ook eerst alleen op novacam gehad, maar dat hielp niet genoeg. Nu op buut is ze gelukkig een stuk beter, afwachten als we weer gaan afbouwen.

Bedankt voor alle reacties weer, ook via pb. Ze loopt vanmorgen gelukkig weer een stuk beter. Ik heb bij haar ook een beetje het idee dat stilstaan ervoor zorgt dat ze slechter gaat lopen. Maarja hoe weet je dat zeker...

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:47

Niet, maar in de acute fase HB is de kans op als nog kanteling of verzakking van het hoefbeen groter als ze op het harde bewegen.

Dus als je al ze laat bewegen, eigen keuze laten zijn en dus niet aan de hand mee gaan stappen. En zorgen voor een zachte ondergrond en dus niet op stenen of asfalt.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 22:40

Ohh ze gaat zo goed op dit moment! Wil niet te vroeg juichen en ze staat natuurlijk nog op de novacam, maar kijk nou toch eens!