Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

 
Profiel   

Vorige week zijn wij met onze huifkar gaan trekken. Na drie dagen van zo'n 15 km per dag stond Ciara, één van het span, opeens stijf en kreupel op de wei op dag vier.

Direct dierenarts erbij gehad, vermoeden spierbevangen. Pijnstiller, met trailer naar huis en op arm hooi en met warme deken op (250 grams).

Dag erna naar de kliniek geweest, zowel dierenarts als aangesloten hoefsmid laten kijken en nog foto's gemaakt van de voorvoeten. Foto's zagen er goed uit, geen of minimale kanteling van het hoefbeen, pijnstilling gekregen en zo doorgaan, heeft even tijd nodig.

Dit was afgelopen vrijdag, en zo loopt ze nu.



Bijzonderheden :
- Omdat ik zelf bang was dat ze mogelijk hoefbevangen was heb ik haar de eerste dagen en aantal uren in modder gezet
- 3 dagen voor vertrek is ze op ijzers gezet. Hoefsmid heeft voor achter ijzers gedaan omdat de hoefwand gebrokkeld was.
- de nacht van dag twee op dag drie van de vakantie hebben ze in dik koeiengras gestaan, en dag drie en de nacht naar dag vier was koud, dus spierbevangen is zeker een echte optie. Ze stond die ochtend om echt te trillen. Dat is helemaal weg, maar wat ze nu laat zien kan ik niet helemaal rijmen met spierbevangen. Daarom hoop ik dat iemand dit beeld herkend. En wat is wijsheid, ijzers eraf, of erop laten zitten..
Foto's van de voorvoeten :

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 17:43 



 
Profiel   

zijn dr hoeven warm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 18:17 



 
Profiel   

Bij HB kan het ook zijn dat een kanteling pas na een paar dagen is.
De mijne had geen kanteling op dag 3 en na 2 weken een controle foto (toen zij weer redelijk liep) en toen bleek het alsnog gekanteld te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 18:21 



 
Profiel   

Paulien schreef
zijn dr hoeven warm?

Vind ik heel lastig, één voet lijkt iets warmer maar is lastig voelen vind ik..

Brainless schreef
Bij HB kan het ook zijn dat een kanteling pas na een paar dagen is.
De mijne had geen kanteling op dag 3 en na 2 weken een controle foto (toen zij weer redelijk liep) en toen bleek het alsnog gekanteld te zijn.

Ik had ook al het idee opgevat om anders vrijdag (dus een week na de eerste foto's) nogmaals foto's te laten maken. Kunnen ze ze mooi vergelijken.

Het aparte is wel dat als ik met haar rechtdoor loop op de wei, ze gewoon ruim stapt (achterhoef in afdruk voorhoef) en je er ook niets aan ziet. Past dat beeld ook bij hoefbevangen? Zou ze dan juist niet steeds moeilijker gaan lopen na een tijdje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 18:30 



 
Profiel   

Wellicht lees ik er overheen maar wat zei het bloedonderzoek? Verhoogde spierwaarde? Heeft ze aan het infuus gestaan?
Ze toont mij niet hoefbevangen, daarvoor loopt ze nog teveel vlot door.

Stond ze normaal in training voor jullie op vakantie gingen? Ik denk dat de combinatie 3 dagen achter elkaar werken, het vette koeiengras + de afkoeling door regen je antwoord is.
Warm houden, gecontroleerd maar veel bewegen en ondersteunen met supplementen om de afvalstoffen eruit te krijgen zou mijn behandeling nu zijn.
Ijzers zou ik eronder laten zitten nu, echter beperk je met een dubbellips ijzer om de voorvoet het hoefmechanisme wel fors meer dan met een enkellips ijzer, wellicht idee voor de volgende keer om met je HS te overleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 18:47 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Wellicht lees ik er overheen maar wat zei het bloedonderzoek? Verhoogde spierwaarde? Heeft ze aan het infuus gestaan?
Ze toont mij niet hoefbevangen, daarvoor loopt ze nog teveel vlot door.

Stond ze normaal in training voor jullie op vakantie gingen? Ik denk dat de combinatie 3 dagen achter elkaar werken, het vette koeiengras + de afkoeling door regen je antwoord is.
Warm houden, gecontroleerd maar veel bewegen en ondersteunen met supplementen om de afvalstoffen eruit te krijgen zou mijn behandeling nu zijn.
Ijzers zou ik eronder laten zitten nu, echter beperk je met een dubbellips ijzer om de voorvoet het hoefmechanisme wel fors meer dan met een enkellips ijzer, wellicht idee voor de volgende keer om met je HS te overleggen.

Goed dat je dat vraagt!
Bloed gaf inderdaad verhoogde spierenzymen aan, dus ze was inderdaad spierbevangen. Mijn angst is alleen dat wat ze nu laat zien meer uit de voeten dan uit het lijf lijkt te komen.. En dat ze dus misschien zowel spierbevangen als hoefbevangen was/is.

We hebben wel getraind, maar eerlijkheidshalve denk ik dat meer wel beter was geweest. Maar gezien de korte afstand en rustig tempo, en het feit dat het altijd goed gaat, dacht ik dat het genoeg was. Sowieso wil ik, mocht ik het nog aandurven om met de huifkar op vakantie te gaan, het anders aan gaan pakken, ook qua stalling en uitstappen, dekens etc.
Bedankt voor je reactie!

Edit: je zegt, gecontroleerd maar veel bewegen.. Ik ben daar dus een beetje huiverig voor want wat als ze wel hoefbevangen is, dan kan dat toch meer schade geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 18:55 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Wellicht lees ik er overheen maar wat zei het bloedonderzoek? Verhoogde spierwaarde? Heeft ze aan het infuus gestaan?
Ze toont mij niet hoefbevangen, daarvoor loopt ze nog teveel vlot door.

Stond ze normaal in training voor jullie op vakantie gingen? Ik denk dat de combinatie 3 dagen achter elkaar werken, het vette koeiengras + de afkoeling door regen je antwoord is.
Warm houden, gecontroleerd maar veel bewegen en ondersteunen met supplementen om de afvalstoffen eruit te krijgen zou mijn behandeling nu zijn.
Ijzers zou ik eronder laten zitten nu, echter beperk je met een dubbellips ijzer om de voorvoet het hoefmechanisme wel fors meer dan met een enkellips ijzer, wellicht idee voor de volgende keer om met je HS te overleggen.


en vergeet niet dat ze 3 dagen voor vertrek pas op ijzers gekomen is. dit is gewoon meer gewicht en daar moet je ze even een paar dagen de tijd voor geven is mijn ervaring.
Heeft je smid overigens echt een achterijzer gebruikt op de voorhoeven? Los daarvan ben ik geen fan van dubbellips, mijn ervaring is dat brokkelhoeven erger worden. ik heb er ook 1 staan met slechte hoeven en die staat voor op ijzers zonder lippen, ook als er een stuk hoefwand gebrokkeld is.

Superjammer dat je je vakantie hebt moeten afbreken, hopelijk is ze snel weer oke!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 18:57 



 
Profiel   

In december stond mijn 20 jarige haflinger ineens spierbevangen.
Ze blijkt pssm1 te hebben.

Dit is een genetische afwijking die ook veel voorkomt bij tinkers. Testen kan door haren met haarwortels op te sturen, (mijn dierenarts heeft bloed opgestuurd omdat dit toch al afgenomen was)

Is er bloed afgenomen? En zo ja is dit onderzocht op spierenzymen?

In dit topic kan je meer informatie vinden. [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

In mijn onderschrift vind je mijn eigen verhaal terug. Mijn merrie heeft buiten stijf lopen en trillen in de achterhand nooit ziek getoond. Wel had ze enorm hoge spierenzym waarden in haar bloed en heeft ze infuus vloeistof gehad omdat de dierenarts bang was voor leverschade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 18:58 



 
Profiel   

Jeetje, heftige beelden.
Lijkt mij toch ook wel hoefbevangen hoor...

Hopelijk knapt t beesie snel wat op! Goed dat je zo snel de dierenarts erbij hebt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:00 



 
Profiel   

Lijkt wel uit de hoeven te komen inderdaad. Maar zwaar bevangen is ze zeker niet! Dan lopen ze echt bijna niet op harde ondergrond.
Ik zou je filmpjes in het centrale topic zetten, daar komen meer ervaringsdeskundigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:01 



 
Profiel   

Ja, er zitten achterijzers op de voorvoeten.

Ik zeg niet dat ze geen PSSM heeft, want dat heb ik niet getest, maar ze is nu 21 jaar en tot twee jaar geleden (na een rustdag op te vet gras waarna de licht spierbevangen stond, sindsdien geen rustdagen meer op een wei met dik gras) heeft ze nooit ergens last van gehad dat op PSSM zou duiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:03 



 
Profiel   

Lijkt wel uit de hoeven te komen....lijkt wel op hoefbevangenheid...eerlijk, waar komt dat vandaan?
Het lijkt nl niet op bevangenheid maar wel op een extreem stijf paard wat te wijten valt aan de spierbevangenheid.
Een hoefbevangen (en tikkie te zwaar ) paard loopt niet zo.
@ts, ik denk dat je er idd goed aan doet bij een volgende vakantie meer op te trainen en dekens te gebruiken, goed dat je daar nu kritisch in bent naar jezelf!

Een spierbevangen paard moet gestimuleerd worden de afvalstoffen die zich hebben opgehoopt kwijt te kunnen raken. Dat lukt niet als ze stil staan, zodra de "aanval" is gezakt is gedoseerd en rustig maar wel frequent bewegen echt een must.
Verder erg laag in voer maar dat deed je al las ik.
Stél dat ze bevangen is, is ook daarbij het hoefmechanischme van belang. Dat doet niets als ze stil staat, daarnaast krijg je haar echt niet meer vooruit als ze daadwerkelijk bevangen zou zijn, ik zou daar dus nu niet heel bang voor zijn.
Staat ze nu op pijnstillers?

Edit, pssm gaan testen zou ik ook niet doen. Je weet dat ze binnen een risico groep valt, dat is genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:12 



 
Profiel   

Nou ja, dat heb je met een forum. Iedereen heeft andere ervaringen. Ik heb helaas ruime ervaring met hb en dit ziet er voor mij uit als een hb'er op weg naar remissie. Of eentje die maar licht bevangen is. Maar ik kan er best naast zitten want ben niet bekend met spierbevangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:43 



 
Profiel   

Ja lastig want ik wil het zo graag goed doen..
Ze krijgt 's ochtends novacam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:44 



 
Profiel   

Een paard van 21 is bejaard dus ik zou toch denken aan overbelasting.
Onvoldoende getraind , onvoldoende gewend aan hoefbeslag ( minimaal een week voor je op wedstrijd gaat hebben ze mij geleerd ) , hoefijzer wat ook nog eens de afwikkeling van de hoef veranderd, plotseling langdurig (draven?) over harde bodem,bezweet het weiland in.Alles bij elkaar te veel denk ik.Vervelend .
Vriendin van me had een pony en een nieuw karretje die ging te fanatiek draven over asfalt .Resultaat was een pony die ook zo liep en waar de veearts bij moest komen.Deze liep op blote voeten trouwens maar ik zie toch overeenkomsten.Pony kreeg metacam en knapte wel weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:47 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
Ja lastig want ik wil het zo graag goed doen..
Ze krijgt 's ochtends novacam.


Begrijpelijk ts, ik zou het eens een weekje de tijd geven.
Sterkte!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:50 



 
Profiel   

Ik heb ze wel eens spierbevangen gereden gezien, die stonden echt 'vast' : konden in het geheel niet meer bewegen.

Hoe ernstig was het in het begin? Wilde ze nog wel lopen?

Had je paard diaree/ heeft het genoeg gedronken? Kan ook best zijn dat je een goede klap aan electrolyten moet bijvullen als dat ook niet in orde was in combinatie met alle andere factoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:52 



 
Profiel   

Voor mijn gevoel ontziet ze linksvoor meer dan rechtsvoor. Beterschap! Hoop dat ze snel opknapt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 19:53 



 
Profiel   

T was echt koud hoor! Met regen, vet gras en die kou heb je snel spieren die een klap krijgen..
Afgelopen weekend zelf wezen huifkarren, met 'leenpaarden die je huurt'
Ik verbaasde me erover dat ze de dag door trekken, in een vette wei gedumpt worden, en in de regen en kou staan.
Dat is goed gegaan bij ons (of dat nu nog is, geen idee, niet mijn paarden)

Maar ik zou me echt niets verbazen als dit gewoon spierbevangenheid is.
Rust, voor de zekerheid controle foto voeten en ijzers gewoon laten zitten zou ik doen denk.
Bevangwn is in vele vormen. Ook minder, of ineens wel na nooit gehad te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 20:45 



 
Profiel   

Lastig hoor. Zo frustrerend dat ze niet kunnen praten op zo'n moment.
Ik zou ook de optie 'licht vernageld' nog in beeld houden (met mogelijk een beginnende voetkneuzing/hoefzweer).
De wand van de voet is slecht, dus de nagels zullen krap staan.
Sterkte. Hopelijk knapt ze snel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:39 



 
Profiel   

Ik had een paard die was echt spierbevangen, echter het klinische beeld wat ze gaf was veel minder erg. De dierenarts heeft het wel 3 x getest. Ik was ook niet thuis, maar ik mocht absoluut niet met de trailer tot de dierenarts daar goedkeuring voor gaf. Ze werd vrijdagmiddag spierbevangen, laat in de avond een infuus er in en pas maandag konden we naar huis.
Ieder paard toont het anders, als jij en de DA denkt spierbevangen gewoon zo behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:48 



 
Profiel   

PSSM1 en 2 laten testen ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 22:38 



 
Profiel   

Ik vind haar linksvoor slechter dan rechts... hier een paard gehad die een soortgelijk beeld liet zien, en nog erger. Die had een straalbeen gebroken en diepe buigpees gescheurd, en een verleden van hoefbevangenheid.

Hoefbevangenheid zou ze op de tang of tik met de hamer duidelijk moeten reageren. Hoe gaat dat?

Wat enorm zuur tijdens jullie geweldige trektocht. Heel veel beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 01:43 



 
Profiel   

Stalgenoot haar paardje precies hetzelfde.
Licht spierbevangen.

Die loopt nu kleine stukjes en geeft zelf aan wanneer het klaar is, verder op stal en sinds vorig weekend uurtje op paddock.
Zijn nu bijna 4 weken verder dus duurt wel even.

Stapt goed maar draaien koste moeite en stijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 06:08 



 
Profiel   

office schreef
Een paard van 21 is bejaard dus ik zou toch denken aan overbelasting.
Onvoldoende getraind , onvoldoende gewend aan hoefbeslag ( minimaal een week voor je op wedstrijd gaat hebben ze mij geleerd ) , hoefijzer wat ook nog eens de afwikkeling van de hoef veranderd, plotseling langdurig (draven?) over harde bodem,bezweet het weiland in.Alles bij elkaar te veel denk ik.Vervelend .
Vriendin van me had een pony en een nieuw karretje die ging te fanatiek draven over asfalt .Resultaat was een pony die ook zo liep en waar de veearts bij moest komen.Deze liep op blote voeten trouwens maar ik zie toch overeenkomsten.Pony kreeg metacam en knapte wel weer op.

Dit lijkt mij een heel correcte samenvatting van de oorzaak van je problemen, TS. Nu ben ik geen dierenarts, maar met wat logisch nadenken kom je ook een eind. Ik vind het ook wel raar van de hoefsmid dat hij er zomaar een (ander) ijzer onder gooit. Sowieso moeten dubbellips ijzers gesmeed worden, je legt geen achterijzers op de voorvoeten, die vorm is compleet anders. En dan zo kortdag... Als je zelf een trektocht gaat maken loop je je goed passende schoenen toch ook goed in?

Ik denk dat je dus inderdaad naar pijn in de voeten moet gaan zoeken, naast dat ze heel goed ook spierbevangen kan zijn geweest door de inspanning, afkoelen op de wei en het rijke gras.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 06:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen