Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

 
Profiel   

8% hoeft geen probleem te zijn als ik de groepen die ik volg zo lees. Belangrijk is de oorzaak te achterhalen. Daarvoor zijn meer onderzoeken nodig.

Remco Sikkel heeft hier heel veel verstand van:
https://www.paardeerlijk.nl/a-52628552/ ... escription

https://hoefbevangen.info/category/diagnostiek/


Laatst bijgewerkt door Hannanas op 02-06-21 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 17:01 



 
Profiel   

ik weet zo het percentage niet van mijn merrie destijds, rondom bevangen, in beide hoeven voor een kanteling. Zo op de foto vergelijkbaar met die van jou TS. Destijds in Emmeloord bekapt en beslagen. Zeer regelmatig terug voor controle, uiteindelijk ijzers zonder zooltje en ijzers er onderuit. Toen ben ik over gegaan op bekappen, ze heeft nooit meer op ijzers gestaan omdat ze al snel weer prima liep. Bekappen moest toen wel heel vaak, de hoeven kregen echt een groeispurt. Daarna iedere 6 weken. Later hoorde ik van de veearts daar dat hij dacht dat het verkeerd af zou lopen.
Maar ieder verhaal is verschillend.
Die van mij had ook eczeem, dus ik ben heel strikt geworden in zeer beperkt weidegang, vooral hooi voeren en wanneer de fructaanindex hoog was ging ze sowieso niet op de wei.
Daarna is het 'onbezorgde' paardeneigenaar zijn voorbij, je blijft alert op signalen van bevangenheid etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 17:04 



 
Profiel   

He nee, dat is niet hetgeen je wilt horen. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 17:06 



 
Profiel   

Vijf graden of minder: goede prognose.
Vijftien graden of meer: slechte prognose.

Maar dat is allleen theorie, natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 17:08 



 
Profiel   

Ze krijgt voor de zekerheid ijzers met zooltjes voor.. Baad het niet schaad het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 17:49 



 
Profiel   

BigBen schreef
imaudy schreef
Jij neemt een onderzoek met 14 paarden serieus? Daarbij is er ook voer gegeven om het magnesium te mengen. Conclusie, het zegt allemaal niks.

Jawel, dat neem ik serieus. Ook al omdat het onderzoek goed opgezet en goed uitgevoerd was. Maar natuurlijk, als jij d'er eentje kunt vinden met 50 paarden, waaruit blijkt dat magnesium wél zou helpen bij bevangenheid, ben ik altijd geïnteresseerd.

@Mariska
Brute pech. Vraag me af wat nu eigenlijk de oorzaak was.
Mss toch het koeiengras.


Het is blijkbaar weinig onderzocht..ik zal eens kijken. Magnesium geven bij ene tekort kan er wel voor zorgen dat paarden stress beter kunnen handelen. Teveel stress kan een bevangenheid uitlokken. Waar houdt "jouw" onzerzoek hier precies rekening mee?

Mariska, hoop dat het snel beter gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 17:52 



 
Profiel   

Mariska Hercule is echt bevangen geweest. Zelfs toen we de nieuwe smid kregen in Frankrijk werd daar gelijk naar gevraagd. Ja dus 1x en altijd oppassen. Hercule heeft nooit klachten laten zien en altijd met ijzers gelopen.
Wel zijn we altijd super voorzichtig geweest met rijk voer, gras etc. De smid heeft hem hier altijd beslagen. Hier met die nare scherpe stenen, kiezels, zeer harde bodem was zonder ijzers voor hem geen optie. Dat deed wel zeer. We hebben nooit foto's laten maken dus weet niet hoeveel procent.
Sterkte dit wil je niet horen, maar dit hoeft niet het einde van je paard te zijn!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 17:55 



 
Profiel   

Toch wel hoefbevangen... wat een doffe pech zeg -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 18:39 



 
Profiel   

Rot zeg! Kan echt wel goed komen, maar wel alleen met de juiste smid. Iemand die de hoefcapsule gaat bekappen naar de nieuwe hoef. Heeeeeel veel over lezen en bekijken op YouTube is mijn advies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 18:50 



 
Profiel   

Zo loopt ze nu :


Ben er erg tevreden over!

Haar nieuwe schoenen, mogen er zo'n 6 weken onder blijven zitten.
Foto's komen later, bokt upload heeft kuren..
De hoefsmid is de hoefsmid die aangesloten is bij de kliniek, en dus heel veel ervaring heeft met o.a hoefbevangen paarden.
Harry Langenburg heet hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 19:03 



 
Profiel   

Je weet dat je een akuut hoefbevangen paard 't beste niet te veel kunt laten lopen hea?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 19:04 



 
Profiel   

Ik ben hier ook tevreden over!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 19:18 



 
Profiel   

Dat ziet er al veel beter uit. Fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 19:22 



 
Profiel   

Ziet er al goed uit fijn voor jou en je paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 19:43 



 
Profiel   

die van mij wou gaan draven na het beslaan bij Emmeloord.....dat was dus ff niet de bedoeling.
Sterker nog, ze moest een tijd op stal blijven (weet niet meer precies hoe lang), mocht er in het begin niet eens uit tijdens het afmesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 19:52 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Je weet dat je een akuut hoefbevangen paard 't beste niet te veel kunt laten lopen hea?

Wees niet bang, was niet van plan dit de hele dag te doen.
Ook overlegd over de huisvesting, zijn mening was dat overdag toegang tot de omloop met korf op en daarop vrij bewegen (of stilstaan als ze dat wil) beter was dan onbeweeglijk in de schuilstal op de tegels (wat ze doet als ze op de paddock staat). Snap de twijfels, heb/had ik ook, maar heb haar nu sinds maandag zo lopen en heb niet het idee dat ze er slechter van werd. Zodra ik ook maar het idee heb dat dat zo is gaat ze er natuurlijk meteen vanaf. Hij zei dat ze vooral niet gedwongen moest bewegen, en op het korte filmpje na gaat dat ook niet gebeuren.

Wel apart dat er zo'n verschil in behandeling is, misschien omdat Ciara licht bevangen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 20:02 



 
Profiel   

Volgens mij zijn er ook gewoon veel verschillende opvattingen over de beste behandeling.

Mijn shetje is toen ze een jaar of tien was echt een paar keer heel zwaar bevangen geweest.
Ze was van een oud boertje die niet beter wist dan haar in het volle gras te zetten, en zodra ze weer bevangen liep in stal op te sluiten.
Nadat ik haar heb overgenomen is ze nog een paar keer bevangen geweest, ondanks goed opletten en door verschillende oorzaken.
Toch kwam ze er telkens weer bovenop.

Vorig voorjaar liep ze nadat de smid geweest was opeens weer stijf, we hoopten/dachten eerst hoefzweer.
Toen de DA kwam en foto's gemaakt zijn, was hij verbaasd dat ze zo vrolijk rondliep. Helaas moesten we haar toen toch laten inslapen op 22-jarige leeftijd.
Als je geïnteresseerd ben kan ik wel haar foto's plaatsen, ter vergelijking.

Ik denk dus, kort samengevat, dat je prima kans hebt dat ze weer pijnloos kan lopen.
Voor de kar durf ik nog niet te zeggen.
Eén van mijn andere shets is één keer licht bevangen geweest toen het vroor, die heeft de afgelopen tien jaar nergens meer last van gehad.

Edit: mij is dan weer altijd gezegd:
- zolang ze uit zichzelf bijna alleen maar stilstaan, niet mee gaan lopen
- zodra ze uit zichzelf door de paddock lopen, meenemen op wandeling op het zachte

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 21:42 



 
Profiel   

Ik had ze eerlijk gezegd niet op ijzers laten zetten. Maar dat is voor één keer een puur persoonlijk inzicht, waar ik (nog) geen wetenschappelijke onderbouwing voor heb.

Ik kan je wel een goede tip geven: de hoeven koelen. Koude waterstraal, hoe frequenter hoe beter, voor zover het voor jou natuurlijk praktisch haalbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 22:26 



 
Profiel   

BigBen schreef
Ik had ze eerlijk gezegd niet op ijzers laten zetten. Maar dat is voor één keer een puur persoonlijk inzicht, waar ik (nog) geen wetenschappelijke onderbouwing voor heb.

Ik kan je wel een goede tip geven: de hoeven koelen. Koude waterstraal, hoe frequenter hoe beter, voor zover het voor jou natuurlijk praktisch haalbaar is.

De hoefsmid heeft eerst gekeken hoe ze zonder ijzers liep, en dat was vergelijkbaar als met de oude ijzers. Ijzers met zooltje haalt wat druk van de voorkant van de hoef af, en doordat het ijzer iets rond gesmeed is en iets naar achteren ligt, kan ze iets makkelijker lopen. Hij kon niet beloven dat ze er beter mee zou lopen, maar ik wou in ieder geval alles geprobeerd hebben.

Ik zet haar sowieso minimaal 1x per dag in de modder voor een uur zodra ik thuis kom. Zelf kan ze er ook voor kiezen daar te gaan staan de rest van de dag. De zwaluwen zijn ook blij met de modder.. :D

Ik heb voor de zekerheid ook bloed laten trekken om te testen op cushing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 22:40 



 
Profiel   

Respect voor de goede zorgen die je haar geeft, hopelijk gaat het snel beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 22:45 



 
Profiel   

Caily schreef
Succes vandaag!

Biggen? Heb jij ook een bron?

Bekend is dat magnesium zorgt voor de insuline gevoeligheid van een cel. Bij een tekort aan magnesium wordt de cel dus insuline-ongevoelig. En dat kan bij paarden voor hoefbevangenheid zorgen, wat niets meer of minder is dan een stofwisselingsziekte. De insuline ongevoeligheid zie je ook bij oa mensen en is uitgebreid onderzocht.


Op zich heeft Big ben wel gelijk al is het iets minder zwart wit als hij het brengt
Voor de acute hoefbevangenheid van nu gaat het inderdaad niks doen .
Maar het kan zeker wel iets doen als alles goed geneest een volgende bevangenheid te voorkomen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 22:47 



 
Profiel   

Ze loopt wel aardig zo op de nieuwe ijzers!
Had de DA nog een verklaring voor de spierbevangenheid? Komt dat door de verkramping van de hoefbevangenheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 23:28 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 23:34 



 
Profiel   

Ik heb goede ervaringen wbt medisch beslag en hoefbevangenheid, 8% kanteling is niet heel veel. Dat is gunstig..als er geen PPID mee speelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 09:32 



 
Profiel   

8% is inderdaad goed te herstellen. Met behulp van een goede hoefsmid is het een kwestie van naar de nieuwe stand van het hoefbeen te bekappen, dan komt het wel goed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen