Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oude paard kreupel

 
Profiel   

Mijn opatje van 28/32 is kreupel ik ging hem vandaag met zijn maatje halen vond ik hem super langzaam lopen toen kwamen we op het steen liep hij nog steeds half normaal.half niet en we liepen verder ik heb hem toen staan poetsen merkte ik dat hij steeds ze hoef optilde en niet wilde belasten ik heb het schoongemaakt maar kon zijn andere achter been niet op tillen want hij wilt er geen gewicht op zetten ik ging toen aan de longe stappen om te kijken of het stijf was en door ouder dom kwam toen hij wilde draven zakte hij net soort van in met dat been ik ben toen rustig gaan stappen aan de hand.
Is er iets wat ik kan doen voor hem voor dat de dierenarts komt ? De boer zegt hij heeft zich verstapt maar zou ik hem een paracetamol mogen geven? Of wat anders

Zijn maag hoorde ik tijdens poetsen ook erg geluid maken dus ben er paar uur geweest en ga morgen weer langs?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 22:58 



 
Profiel   

Voelt het ergens warm of dik?
Ik zou dat been goed koelen en het een paar dagen aan kijken voordat je de veearts belt. En paard rust geven, maar ik gok dat deze toch al op pensioen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 00:01 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Voelt het ergens warm of dik?
Ik zou dat been goed koelen en het een paar dagen aan kijken voordat je de veearts belt. En paard rust geven, maar ik gok dat deze toch al op pensioen is?


Ja hij staat al heeel lang met pensioen alleen hij staat buiten heeft geen stal waar ik hem in kan zetten nee hij voelde niet warm was ook niet dik tijdens lopen zie je het bijna niet het is net beetje slepen of amper optillen en hij wilt er helemaal geen kracht op zetten
Ik longe hem heel soms maar dat is dan minder dan 20min stap draf aangezien zijn achter benen stijf zijn en moeilijk gallopeerd

Doe ik heeel soms 1* in de paar weken aan de hand een balkje stappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 00:08 



 
Profiel   

Ok.. en heeft hij weidemaatjes die hem soms opjagen? Kan hij even apart op een kleiner stukje eventueel?

Klinkt eerder als goed verstapt dan als iets heel ernstigs als ik het zo hoor. Ik denk dat met rust al veel gehaald kan worden. Even aankijken en de dierenarts bellen als het na een paar dagen nog niet beter is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 00:14 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ok.. en heeft hij weidemaatjes die hem soms opjagen? Kan hij even apart op een kleiner stukje eventueel?

Klinkt eerder als goed verstapt dan als iets heel ernstigs als ik het zo hoor. Ik denk dat met rust al veel gehaald kan worden. Even aankijken en de dierenarts bellen als het na een paar dagen nog niet beter is :)

Nee ze maatje van 14 is heel rustig met hem ze staan veel op de weide ze rennen niet en staan meestal op de zelfde plek het is lastig om ze appart te houden want ze zijn maar met ze 2 en ze zijn allebij bamg om alleen te zijn
Die oude is vroeger alleen geweest toen ze broer was over leden en die van 14 is onzeker

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 00:46 



 
Profiel   

Als hij van de ene dag kreupel is op een been, dan zou dit door een hoefzweer kunnen komen.
Geef hem enkele dagen rust (niet dwingen om te gaan stappen! Dit is nl erg pijnlijk), hij mag wel (liefst zelfs) op de weide blijven, weidemaatjes die hem niet opjagen zijn ook ok.
Als het een zweer is zal het in de komende dagen heel snel slechter gaan tot die op drie benen staat, zodra het zover is laat je de hoefsmid komen die het kan uitsnijden.

Als het de komende dagen niet snel slechter gaat of zelfs beter wordt, is het wss en verstapping oid, als hij dan onregelmatig blijft, dierenarts erbij.

Koelen is goed als het been zelf dik zit, als het been niet dik zit en je vermoed een hoefzweer is warmte beter. Ik pak de hoef in met warm gekookt lijnzaad (in zo een speciale hoefzak) en laat dat een dag zitten zodat het lekker kan weken/trekken, hoe zachter de hoef hoe makkelijker de zweer kan uitbreken;

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 07:54 



 
Profiel   

[quote="Duhelo"]Als hij van de ene dag kreupel is op een been, dan zou dit door een hoefzweer kunnen komen.
Geef hem enkele dagen rust (niet dwingen om te gaan stappen! Dit is nl erg pijnlijk), hij mag wel (liefst zelfs) op de weide blijven, weidemaatjes die hem niet opjagen zijn ook ok.
Als het een zweer is zal het in de komende dagen heel snel slechter gaan tot die op drie benen staat, zodra het zover is laat je de hoefsmid komen die het kan uitsnijden.

Als het de komende dagen niet snel slechter gaat of zelfs beter wordt, is het wss en verstapping oid, als hij dan onregelmatig blijft, dierenarts erbij.

Koelen is goed als het been zelf dik zit, als het been niet dik zit en je vermoed een hoefzweer is warmte beter. Ik pak de hoef in met warm gekookt lijnzaad (in zo een speciale hoefzak) en laat dat een dag zitten zodat het lekker kan weken/trekken, hoe zachter de hoef hoe makkelijker de zweer kan uitbreken;[/qu



Oke heel erg bedankt ik hou het in de gaten ze staan hele dag op de weide en kunnen zelf kiezen om verhard te lopen of op zand ze staan ok zelf hele dag in de zon

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 10:20 



 
Profiel   

Paracetamol geven? Nooit doen. Niet voor dieren.
Beter dan via dierenarts een pijnstiller cq ontstekingsremmer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 16:30 



 
Profiel   

Ik laat de hoefsmid altijd gelijk komen bij verdenking hoefzweer. Tot nu toe altijd gelijk kunnen ontlasten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 16:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen