Paard met axaties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard met axaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:09

Mensen, hou eens op met TS die met een gewone vraag komt zo in het nauw te drijven.

Geef antwoord op haar vraag of reageer niet!

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:10

Ik zou zulke privé informatie niet online zetten. Misschien kan je een filmpje maken er zitten hier wel een paar dierenartsen op bokt alsook mensen met paarden met ataxie. Dan krijg je misschien wat gerichter advies dan alleen op je verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:33

Hevonen schreef:
Mensen, hou eens op met TS die met een gewone vraag komt zo in het nauw te drijven.

Geef antwoord op haar vraag of reageer niet!


Waar wordt er gehaat dan? Ze krijgt adviezen en verder zijn er mensen die zich zorgen maken omdat de goede man paarden heeft waar hij, hopelijk tijdelijk, niet de juiste medische zorg aan kan geven. Verder is ts erg onduidelijk omdat ze de indruk wekt dat het haar paarden zijn, wat zij in een ander topic ook zegt, maar de boer betaald de zorg. En dan ineens verzorgt zij de paarden alleen maar. Misschien moet ze dan iets duidelijker in haar verhalen zijn? Dan kunnen er ook gerichter antwoorden gegeven worden.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Paard met axaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:38

Idd waar wordt er gehaat? Het was mij ook niet geheel duidelijk of het nu haar eigen of verzorgpaard is. Daarbij kan ik ook niet weten dat er geen geld is voor een dierenarts.

TS, mijn advies zou zijn door hem niet te longeren en er niet op te rijden maar stukken rechtuit stappen dat is het minst belastend voor het paard. Dan zou ik in de tussentijd sparen voor een consult van een dierenarts, keuren dat hoeft niet dat doe je meestal als je met je paard de sport in wil. Maar met een afspraak maken bedoel ik dat je de dierenarts laat komen zodat hij/zij het paard kan onderzoeken/nakijken zodat je weet hoe erge vorm de ataxie is bij je paard en daarop kan aanpassen in de beweging van het paard. Tot die tijd zou ik er niks mee doen, ja lekker op de wei laten, poetsen en wandelen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:46

Angeldr14 schreef:
Bedankt voor de reacties maar aangezien de boer wegens prive reden moeilijk heeft hebben wij nu geen geld voor laten keuren tenzij dit geen geld kost of niet veel geld kost
Gooi geen haat


Mijn suggestie heeft niks met haat
te maken. Wel met echt antwoord krijgen op je vragen.

Als om wat voor reden ook je geen medische blik kan krijgen op het dier dan is het enige nuttige advies om er niks mee te doen. Want je weet niet wat goed of slecht voor het dier zal zijn. En je wilt hem vast niet door onwetendheid schade toebrengen gok ik

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard met axaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 23:52

Als ik die verhaal lees is het paard aangeschaft als grasmaaier. Ts mag het paard verzorgen. Waarom zou een boer geld in een paard stoppen om te kijken of iemand die hem gratis mag verzorgen kan rijden. Jij wilt rijden, dus als ik jouw was zou ik zelf kijken wat je kunt betalen of in overleg met je ouders (afhankelijk van jouw leeftijd). Ik neem aan dat zij ook niet willen dat wanneer je op het paard zit je kans loopt dat het paard met jouw erop omvalt en jij eronder ligt. Heey geld dat je wilt besteden aan een barebackpad kun je beter opsparen om een dierenarts langs te laten komen.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 00:34

quickie schreef:
Als ik die verhaal lees is het paard aangeschaft als grasmaaier. Ts mag het paard verzorgen. Waarom zou een boer geld in een paard stoppen om te kijken of iemand die hem gratis mag verzorgen kan rijden. Jij wilt rijden, dus als ik jouw was zou ik zelf kijken wat je kunt betalen of in overleg met je ouders (afhankelijk van jouw leeftijd). Ik neem aan dat zij ook niet willen dat wanneer je op het paard zit je kans loopt dat het paard met jouw erop omvalt en jij eronder ligt. Heey geld dat je wilt besteden aan een barebackpad kun je beter opsparen om een dierenarts langs te laten komen.



Kort ik wilde alleen stappen aangezien dit paard verder niks mag en ik weet dat het niet altijd goed is voor de rug om zonder iets er op te gaan

Maar aangezien alle negatieviteid ga ik helemaal niks meer doen
Hoef verder geen uit leg te geven maar longe doe ik om te voorzorgen dat hij de conditie houdt die hij voor hij kwam al had en om te zorgen dat hij niet dik word aangezien hij weide genoeg heeft

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 07:39

Je kunt gaan werken aan de hand en aan de lange teugel, dat is meer rechtuit en dat kunnen paarden met ataxie beter bolwerken en dan werk op de volte.
Als hij daar sterker in wordt kun je ook weer wat werk op de grote volte mee gaan pakken en/of rechtuit gaan stappen onder het zadel.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paard met axaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 07:44

Om terug te komen op hoeveel het kost om het paard na te laten kijken, een klinische keuring kost tussen de €125 en €200 ligt aan de dierenarts en de locatie. Alleen naar de ataxie laten kijken zal goedkoper zijn denk ik.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Paard met axaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 07:57

Iemand ook bedacht dat het dus een verzorgpaard is, die misschien wel als weide maatje/ weide opvulling aangeschaft is en waarvan het helemaal niet de bedoeling is om hem door te lichten maar om hem gewoon lekker in de wei te laten staan? Niet elk paard waar wat mee is hoeft na gekeken te worden, ze kunnen ook gewoon paard zijn in de wei en verder niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:04

tammiebels schreef:
Iemand ook bedacht dat het dus een verzorgpaard is, die misschien wel als weide maatje/ weide opvulling aangeschaft is en waarvan het helemaal niet de bedoeling is om hem door te lichten maar om hem gewoon lekker in de wei te laten staan? Niet elk paard waar wat mee is hoeft na gekeken te worden, ze kunnen ook gewoon paard zijn in de wei en verder niks

Helemaal mee eens. Waarom moet het paard onderzocht worden terwijl de eigenaar blijkbaar weet van de ataxie en het voor hem geen probleem is. Laat dit paard lekker op de wei staan. Waarom moet er persee mee gewerkt worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:20

tammiebels schreef:
Iemand ook bedacht dat het dus een verzorgpaard is, die misschien wel als weide maatje/ weide opvulling aangeschaft is en waarvan het helemaal niet de bedoeling is om hem door te lichten maar om hem gewoon lekker in de wei te laten staan? Niet elk paard waar wat mee is hoeft na gekeken te worden, ze kunnen ook gewoon paard zijn in de wei en verder niks



Maar dat is toch ook precies wat de meeste ts proberen duidelijk te maken? Zij wil graag rijden,de meesten raden dat af. Maar als ze dan toch zo nodig wil rijden, is het verstandiger on het paard eerst te laten onderzoeken. Dus misschien eerst de reacties eens wat beter lezen voor je commentaar op anderen geeft?

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:22

tammiebels schreef:
Iemand ook bedacht dat het dus een verzorgpaard is, die misschien wel als weide maatje/ weide opvulling aangeschaft is en waarvan het helemaal niet de bedoeling is om hem door te lichten maar om hem gewoon lekker in de wei te laten staan? Niet elk paard waar wat mee is hoeft na gekeken te worden, ze kunnen ook gewoon paard zijn in de wei en verder niks

Maar dat is niet wat TS wil, en dáár wordt (terecht) op gereageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:28

En TS, er is helemaal geen negativiteit. Er wordt je alleen aangeraden om niet met dit paard te rijden of te longeren zonder onderzoek van een dierenarts. Dat is alleen niet wat jij wilt horen. Er zijn nog zoveel andere goede tips gegeven die je kunt gaan doen met dit paard waardoor je in de toekomst wellicht wel met het paard kunt rijden als dat echt is wat je wilt. Maar zoals hier eerder werd opgemerkt, het paard is bij die boer gekomen als grasmaaier, dat is niet voor niets. En dat de vorige eigenaresse wel longeerde, wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook goed is voor het paard. Kortom, ga lekker wandelen en verdiep je in grondwerk. Echt er zijn zat leuke dingen die je nog wel kunt doen

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:47

Dag TS,

Zoals je gelezen hebt is je paard niet meer geschikt om op te rijden. Ik begrijp dat je het leuk vind om er mee bezig te zijn. Zoals longeren . Alleen is dit paard zelfs daar niet helemaal geschikt voor.
De boer heeft het paard als weidepaard gekocht. Dus borstelen, knuffelen en wandelen kunnen wel.
Stappen misschien ook wel. Maar dat het kan wil niet zeggen dat het ook een goed idee is.

Geniet van wat wel kan met dit paard. En ga op zoek naar een verzorgpaard waar je wel op mag rijden. Want dat is wat je graag wilt.

Je kunt een DA laten kijken. Maar die zal aangeven dat het paard niet geschikt is om op te rijden. En dan vraag je of je er wel op kan stappen... en dan zegt ze dat dat op zich wel kan.
En na 6 weke stappen wil je misschien toch een stukje draven. Want het stappen gaat zo goed.

Als je wilt rijden moet je op zoek naar een ander verzorgpaard.
Bij dit paard is dat niet wenselijk. Als je er op zit en het gaat mis kan het heel vervelend verlopen. (Te korte bocht maken, paard struikelt kan zich niet herstellen, paard schrikt en maakt een rare sprong etc)