Hoefverzorging in China (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Hoefverzorging in China (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:53

Ik zie dit oort filmpje veel op tiktok vooebij komen. Geen idee of dt ook in china is, wel de zelfde gereedschap.
Dacht dat die filmpjes op tiktok van een ezelopvang waren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 20:00

Nielojram schreef:
Ik vind het vooral verrassend dat dit soort verzorging zelfs de ts te boven gaat.
Wel een fijn idee!

Kun je dat uitleggen?

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoefverzorging in China (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:11

Ik schrok ook even van de ''hak'' maar het overige deel word er gewoon netjes afgehaald, de rest word volgens mij prima bijgewerkt(Beetje vluchtig door het filmpje gegaan). Ja, ze doen het anders, maar einde van de rit staan de ezels prima op de hoeven zover ik kan zien. Vreselijk dat het zo ver moet komen uiteraard, maar fijn dat ze geholpen worden denk ik dan.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:11

janderegelaa schreef:
Kun je dat uitleggen?


Vanuit al je (paarden)posts heb je mij het idee gegeven dat je een behoorlijk traditionele manier hebt met de omgang met een paard.

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Hoefverzorging in China (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:17

Ik heb het filmpje ook voorbij zien komen. Eerst dacht ik ook gelijk aan de spieren en pezen, maar het viel mij mee hoeveel de stand daadwerkelijk verandert (voor zover mogelijk in zo'n situatie!)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 21:20

Nielojram schreef:
janderegelaa schreef:
Kun je dat uitleggen?


Vanuit al je (paarden)posts heb je mij het idee gegeven dat je een behoorlijk traditionele manier hebt met de omgang met een paard.

Ik vermenselijk een paard niet. Dat heeft niets te maken met traditioneel of niet traditioneel.

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Hoefverzorging in China (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:29

Ik zie hier echt niets schokkends. Ja: hoe die hoeven verwaarloosd zijn. Dat uiteraard. Maar daar kan de bekapper niets aan doen. Interessant om te zien, hij is snel klaar op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:42

janderegelaa schreef:
Ik vermenselijk een paard niet. Dat heeft niets te maken met traditioneel of niet traditioneel.
Bovendien presteert een sportpaard ook niet echt lekker op dat soort voeten. :')

maysancho
Berichten: 451
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Boekelo

Re: Hoefverzorging in China (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:46

Ik zag deze filmpjes ook langskomen op YouTube. Iets later kwam er ook een filmpje waarbij ze juist die grote "afgehakte' stukken hoef gebruiken om sieraden te maken. Misschien dat ze daarom juist expres die hoeven zo lang laten groeien??

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:01

Zeker een interessante manier van bekappen, helaas vinden niet-paarden/ezel mensen dat ook. Het is een gevalletje ik kan niet wegkijken tot ik het resultaat zie. Maar straks wordt het wel populair dat dit soort ezels verkocht worden voor goud geld zodat ze er een filmpje mee kunnen maken die viral gaat.
Dat is helaas weer de zwarte kant van het verhaal, ipv mishandelde ezeltjes opknappen.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:06

Wauw, deze techniek vind ik juist prachtig om te zien. Wat een vakmanschap en wat een gereedschap. Dat moet echt vlijmscherp zijn, en wat een controle.

De praam en de riem om de poot op de plek te houden ogen sneu, maar kan ik goed snappen als je werkt met dieren die je niet kent en die duidelijk verwaarloosd zijn en je gewoon snel die hoeven er af moet halen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 22:10

julius_juut schreef:
Wauw, deze techniek vind ik juist prachtig om te zien. Wat een vakmanschap en wat een gereedschap. Dat moet echt vlijmscherp zijn, en wat een controle.

De praam en de riem om de poot op de plek te houden ogen sneu, maar kan ik goed snappen als je werkt met dieren die je niet kent en die duidelijk verwaarloosd zijn en je gewoon snel die hoeven er af moet halen.

Er zijn ook wel wat filmpjes te vinden waar paarden die op de punt van hun teen lopen, dit daarna nog steeds doen. Wat dat betreft is de techniek wat eenzijdig. En als je ziet hoe die Chinezen soms met die ezeltjes omgaan dan is dat wel heel schandalig.

En er zijn ook een 1 of 2 filmpjes te vinden waar hij een normale hoef doet en dan is het resultaat echt heel goed. Wat me vooral opvalt is dat ze op zijn manier veel meer van de hoef gebruiken om op te lopen dan met onze manier.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:14

janderegelaa schreef:
julius_juut schreef:
Wauw, deze techniek vind ik juist prachtig om te zien. Wat een vakmanschap en wat een gereedschap. Dat moet echt vlijmscherp zijn, en wat een controle.

De praam en de riem om de poot op de plek te houden ogen sneu, maar kan ik goed snappen als je werkt met dieren die je niet kent en die duidelijk verwaarloosd zijn en je gewoon snel die hoeven er af moet halen.

Er zijn ook wel wat filmpjes te vinden waar paarden die op de punt van hun teen lopen, dit daarna nog steeds doen. Wat dat betreft is de techniek wat eenzijdig. En als je ziet hoe die Chinezen soms met die ezeltjes omgaan dan is dat wel heel schandalig.

En er zijn ook een 1 of 2 filmpjes te vinden waar hij een normale hoef doet en dan is het resultaat echt heel goed. Wat me vooral opvalt is dat ze op zijn manier veel meer van de hoef gebruiken om op te lopen dan met onze manier.


Maar hoe kan je verwachten van een paard om direct goed te lopen nadat ie jaren op z'n tenen gelopen heeft? Die moet zijn hielen eerst nog voelen, na een uur zou dat al wel anders zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 23:26

Ik denk niet dat dit nog goed komt eerlijk gezegd.


xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hoefverzorging in China (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:34

Als ik zie hoe de ezel daarna weg loopt, denk ik eigenlijk eerlijk gezegd van wel. Alleen die bandjes en pezen moeten allemaal weer even de goede kant op rekken

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 23:51

xSCWx schreef:
Als ik zie hoe de ezel daarna weg loopt, denk ik eigenlijk eerlijk gezegd van wel. Alleen die bandjes en pezen moeten allemaal weer even de goede kant op rekken

Ik hoop het maar het lijkt me heel onlogisch.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Hoefverzorging in China (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 00:20

de methode lijkt af en toe ook wat hardhandig. Maar ik heb bij dat filmpje ook de indruk dat het heel wat ezels zijn. Als je bij een opvang regelmatig meerdere dieren moet afhandelen die allemaal dringend een noodpedicure nodig hebben en waarschijnlijk geen hoefsmid gewend zijn. Dan is het misschien ook wel beter om een snelle no nonsens methode toe te passen zodat de dieren kunnen herstellen en de hoeven later nog rustig wat bij te schaven. ze kunnen het zich immers niet veroorloven om die dieren nog langer zo te laten staan omdat die ezeltjes allemaal een paar uur nodig hebben om aan de hoefsmid te wennen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:36

Ik vind het net prachtig om te zien.

Uiteraard niet het feit dat ze zo lang worden, maar de manier van bekappen en waardoor er eigenlijk heel snel behoorlijk goede voeten terug uitkomen, heel netjes.

Als je kijkt dan wordt er niet veel aan de stand veranderd, ezelhoefjes groeien wat steiler en gaan dan op een moment gaan omkrullen, knip de krul af en de voet blijft eigenlijk behoorlijk hetzelfde, alleen kunnen ze nu wel afwikkelen.
Bij paarden zie je dat de hoef vanaf de kroonrand al alle kanten opdraait als ze erg te lang worden, waardoor de stand wel verandert.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:33

Duhelo schreef:
Als je kijkt dan wordt er niet veel aan de stand veranderd, ezelhoefjes groeien wat steiler en gaan dan op een moment gaan omkrullen, knip de krul af en de voet blijft eigenlijk behoorlijk hetzelfde, alleen kunnen ze nu wel afwikkelen.
Bij paarden zie je dat de hoef vanaf de kroonrand al alle kanten opdraait als ze erg te lang worden, waardoor de stand wel verandert.

Ik zat nog na te denken waarom dat 'afhakken' zo pijnlijk is voor ons om te zien. Waarschijnlijk omdat dat bij paarden in de meeste gevallen niet zo kan. Dan kom je in het leven, dat ook naar voren is gegroeid, of eigenlijk meer verschoven. Dus als je zoiets afgehakt ziet worden denk je: Auw! Maar inderdaad, bij (deze) ezeltjes lijkt dat prima te gaan.


Als de hoeven expres zo lang gelaten worden om daarna grote stukken te kunnen 'oogsten', en deze filmpjes zijn daar een onderdeel van, dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Het is niet ondenkbaar, want er worden immers ook bedreigde neushoorns geschoten omdat hun hoorn zo gewild is op de Oosterse markt.
Toch is het volgens de tekst echt een medische behandeling. Laten we het daar dan maar op houden. Dat de stukken hoef ook verkocht worden lijkt me dan alleen maar een inkomstenbron voor de organisatie of persoon die dit doet. Al die verkoop dit soort behandelingen mogelijk maakt, dan ben ik daar niet tegen. Bij ons is ook een markt voor paardenhaar, dus waarom niet voor hoef?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:46

janderegelaa schreef:
xSCWx schreef:
Als ik zie hoe de ezel daarna weg loopt, denk ik eigenlijk eerlijk gezegd van wel. Alleen die bandjes en pezen moeten allemaal weer even de goede kant op rekken

Ik hoop het maar het lijkt me heel onlogisch.



jawel komt wel weer in orde ,dat denk ik ook wel.
was volgens mij ook in oorlogsgebied, met al dat geknal er achter?
echt sneu te zien dat ze zulke lange hoeven hebben, maar heel knap om te zien hoe ze met dir gereedschap te werk gaan.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoefverzorging in China (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:54

Van het filmpje is wel mooi verschil te zien hoe het ezeltje direct veel beter loopt en minder verkrampt staat, de eerste beelden waren gewoon pijnlijk om zien.