Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefverzorging in China (?)

 
Profiel   

De laatste tijd komen dit soort filmpjes in mijn recommendations op Youtube, echt te bizar voor woorden. Ik weet niet zeker of het China is.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:16 



 
Profiel   

Wat afschuwelijk naar, ik word er gewoon onpasselijk van en dit valt voor mij onder dierenmishandeling. En als het gaat om het te lang door laten groeien, en de manier van kort krijgen. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:25 



 
Profiel   

Ik ben gestopt met kijken, bah gewoon

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:50 



 
Profiel   

even verder zoeken en kijken en dan vind ik ik dat dit filmpjes zijn van ezelhoeven die te lang waren en korter worden gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:55 



 
Profiel   

Het te lang laten worden van de hoeven is zeker dierenmishandeling. Maar de manier van bekappen kan je toch geen mishandeling noemen?

Ik krijg ook de kriebels van hoor, vooral als ze die teen afknippen. Het lijkt me super risicovol en verre van ideaal. Anderszijds is het duidelijk dat deze mannen dit al heel vaak gedaan hebben en de ezels zijn er wel hun lange tenen mee kwijt. Ik zou het wel weten als ik een ezel was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:57 



 
Profiel   

ellepel schreef
even verder zoeken en kijken en dan vind ik ik dat dit filmpjes zijn van ezelhoeven die te lang waren en korter worden gemaakt.


Dat was mij ook wel duidelijk....maakt het niet minder erg toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:58 



 
Profiel   

de manier van bekappen is anders dan die van ons en dat is wat raar om naar te kijken.
maar vind dat de voeten verder er netjes op staan nadat hij klaar is.
echt heel interessant om eens bij die andere videos te kijken die er bij staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:01 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
ellepel schreef
even verder zoeken en kijken en dan vind ik ik dat dit filmpjes zijn van ezelhoeven die te lang waren en korter worden gemaakt.


Dat was mij ook wel duidelijk....maakt het niet minder erg toch?

Wat vind je er precies zo erg aan dan? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:02 



 
Profiel   

Als ik de commments en onderschrift goed begrijp is dit 6 jaar niks doen. Nummers op de dieren en rest doen mij denken aan filmpje opvang en dus versie dierenbescherming. Niet ieder land heeft de hier standaard bekappingsgereedschappen beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:03 



 
Profiel   

Fascinerend. Een heel andere manier van werken dan wij hier meestal zien maar zo te zien wel effectief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:04 



 
Profiel   

De voeten zien er naderhand netjes uit als je nagaat waar ze vandaan komen. En die teen kan je idd zo afknippen. Daar komt nooit leven of bot, dat kan gewoon niet.
Dit is iemand die dit duidelijk al super lang doet en precies weet wat er moet gebeuren.
Ik vind het ergens wel inspirerend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:07 



 
Profiel   

Goh het is anders dan hier maar het ziet er goed uit en hij weet duidelijk wat die doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:08 



 
Profiel   

Het zo ver laten komen kan natuurlijk niet.
De manier van werken is niet zoals wij gewend zijn maar echt respect voor dit vakwerk. Zulke uit model gegroeide voeten zo snel en makkelijk weer best heel goed in model krijgen.

Een paard word veel sneller gevoelig dan een ezel bij dit soort ingrepen. Bij een ezel is het meestal geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:15 



 
Profiel   

Het YouTubekanaal waar het filmpje afkomstig van is, staat vol met filmpjes van ezels en paarden wiens verwaarloosde hoeven weer in vorm worden gebracht. Schijnbaar allemaal door dezelfde meneer die werkt volgens een traditionele bekappingswijze. Het gaat om geredde dieren en volgens de omschrijving speelt het zich af in Hebei, China.

Ik herinner me filmpjes te hebben gezien over verwaarloosde ezeltjes die op eenzelfde manier bekapt worden, maar dan uit Frankrijk... (maar kan het fout hebben)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:25 



 
Profiel   

Het gereedschap is apart, maar wat ziet het bekappen er snel en efficiƫnt uit, zeg. De ezeltjes staan snel een stuk beter op de hoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:26 



 
Profiel   

Citaat
Wat vind je er precies zo erg aan dan?


OP de 1ste plaats zo lang de hoeven laten worden dat er amper nog op gelopen kan worden. Dat vind ik het allerergste.
Dan de klap met die bijl (daar ben ik gestopt eerlijk gezegd).
Dan niet een ezel maar het zijn er veel meer die zo lang lopen.
Ik vind het vies, die lange hoeven. En dan in 1x grondig bekappen, wat doet dit met de pezen en spieren door het hele lichaam?

Dat het om verwaarloosde paarden gaat had ik niet door. Het gelach van die mensen deed bij mij de indruk wekken dat het heel normaal wordt gevonden, en dat vind ik dus totaal niet.
Misschien ben ik te vroeg gestopt, zou zo maar kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:30 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Citaat
Wat vind je er precies zo erg aan dan?


OP de 1ste plaats zo lang de hoeven laten worden dat er amper nog op gelopen kan worden. Dat vind ik het allerergste.
Dan de klap met die bijl (daar ben ik gestopt eerlijk gezegd).
Dan niet een ezel maar het zijn er veel meer die zo lang lopen.
Ik vind het vies, die lange hoeven. En dan in 1x grondig bekappen, wat doet dit met de pezen en spieren door het hele lichaam?

Dat het om verwaarloosde paarden gaat had ik niet door. Het gelach van die mensen deed bij mij de indruk wekken dat het heel normaal wordt gevonden, en dat vind ik dus totaal niet.
Misschien ben ik te vroeg gestopt, zou zo maar kunnen.

Ik snap dat het filmpje in eerste instantie wat schokkerend is, maar je kijkt inderdaad best nog even verder :)

Over de te lange hoeven gaat niemand hier een discussie beginnen denk ik. Dat is onacceptabel, maar heeft op zich niks te maken met de persoon die bekapt. Die probeer er net wat aan te doen, en doet het best nog goed ook.
Die ezels merken helemaal niks van hoe die teen eraf geknipt wordt. Daar zit geen gevoel in. Ondanks dat het er ruw uit ziet is het dat voor de ezel eigenlijk niet echt. Ik vind de man nog goed omgaan met de dieren ook. Als ze hun voet terug willen krijgen ze die ook terug en doen hij daarna gewoon weer verder.
Wat betreft pezen en spieren, ja, dat is best een klap. Maar als je kan kiezen tussen dagelijks pijn en niet normaal kunnen stappen, en een paar dagen spierpijn en wel normaal stappen is de keuze snel gemaakt denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:45 



 
Profiel   

Interessant zeg!

Tja, het is in onze ogen wat grof geschut, maar dat is ook wat deze dieren op dit moment nodig hebben.
Dat 'afhakken' aan het begin is denk ook wel goed, omdat de dieren zo in eerste instantie op vier benen kunnen blijven staan. Dat lijkt me met zulke voeten prettiger dan eindeloos voetjes geven.

Die man weet wat hij doet zo te zien. Ik vind het juist een teken van kundigheid dat hij met zulke grof gereedschap toch zulk precies werk kan afleveren. Ik zie nergens dat ik denk: dat is te veel, of: hij is uitgeschoten. Dat wij nu altijd zo zitten te prutsen met mesjes en vijlen... Prachtig om zulk vakmanschap te zien.

Wij zouden misschien wat meer tijd nemen, in de zin van dingen stapje voor stapje doen. Voorzichtig elke week een beetje, voor de pezen en spieren inderdaad. Maar je kunt je afvragen waar zulke dieren het meest bij gebaat zijn. Bovendien is dit het Chinese platteland. Er is geen tijd en geld om zulke dieren een wekelijkse pedicure te geven. Dan maar nu zo veel mogelijk. Ik denk dat de dieren, gezien de omstandigheden, zich geen betere behandeling hadden kunnen wensen.

En ik wil zo'n mes met dat blauwe handvat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:54 



 
Profiel   

Natuurlijk is het beter om het geleidelijk te doen maar het is, zeker in dat soort landen, niet altijd mogelijk om elke 2 weken een smid te laten komen om dit soort gevallen goed te krijgen. Dan beter in 1x goed en een paar dagen last zodat de (nieuwe? Neem aan dat dit herplaatsers zijn althans dat hoop ik) eifenaar het daarnaast zelf kan bijhouden. Daarbij worden ezels in dat soort gebieden niet voor hobby gehouden, mensen hebben er echt wel baat bij dat het beestje daarna nog goed kan functioneren. Het is misschien raar of onaangenaam om te zien maar niet overal ter wereld zijn hoefsmeden/bekappers die een jarenlange opleiding hebben gedaan en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in dit vakgebied. Desondanks denk ik dat deze meneer behoorlijk wat ervaring heeft maar niet op de manier die wij gewend zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:59 



 
Profiel   

Volgens mij is dit echt een vakman. Hij zet ze echt heel snel op best goede voeten en het lijkt ook nergens te kort. Ze krijgen tussendoor hun voeten terug..

Bij zulke verwaarlozing is het denk ik niet te vermijden dat ze pijn krijgen. Ze hadden ervoor al pijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 23:17 



 
Profiel   

Het is net als iemand die een appeltje schilt met een machete. Je houdt je hart vast maar tegelijkertijd zit je vol bewondering te kijken. En als diegene keurig dat appeltje schilt, wie ben ik dan om te zeggen dat hij dat met een dunschiller had moeten doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 23:41 



 
Profiel   

Wat is dat wat je bij 53 sec van het filmpje ziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 00:35 



 
Profiel   

Ik heb gefascineerd zitten kijken, wat mooi gedaan. Snel en best secuur ook nog, knap hoor. Wat vinden jullie er precies zo erg aan? (Ik had op zijn minst bloed verwacht na de omschrijving)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 01:02 



 
Profiel   

Dennis schreef
Een paard word veel sneller gevoelig dan een ezel bij dit soort ingrepen. Bij een ezel is het meestal geen probleem.

Er gaat dan ook bij sommige wel een flink scherpe praam op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 01:12 



 
Profiel   

Ik vind het vooral verrassend dat dit soort verzorging zelfs de ts te boven gaat.
Wel een fijn idee!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 18:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen