Tips stalbenen op vakantie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 16:52

Hallo,

De situatie is als volgt. Paarden staan normaal op een hectare paddock paradise, dus zijn gewent om dag en nacht te moeten lopen. Nu gaan we heel graag af en toe een weekendje weg met de paarden. Meestal kunnen ze nog dag en nacht in de paddock staan, maar het komt ook wel eens voor dat ze snachts in stal moeten. Maar zelfs dag en nacht in de paddock ontwikkelen ze flinke stalbenen.

Na het rijden spuiten we altijd de benen af en voordat wij gaan slapen gaan we nog even een klein rondje aan de hand wandelen, maar wat zouden we nog meer kunnen doen om ze hiermee te kunnen ondersteunen? Koelpacks na het rijden en daarna in de klei? Compressiesokken/(therapie) stalbandages of beschemers? Iets anders waarvan ik het bestaan niet afweet? Belangrijk is wel dat ze dus meestal teruggaan in een paddock, dus moet bestand/prettig in gebruik zijn tegen zand of regen als deze toevallig valt.

Paarden zelf hebben trouwens een flinke conditie en als we normaal op buitenrit gaan is er niks aan de hand, maar dan komen ze natuurlijk ook weer terug in hun paddock paradise en kunnen ze het zelf weer eruit lopen.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:53

Dan kun je toch zorgen dat je iets boekt waar ze 'snachts wel zeker buiten kunnen blijven?

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 16:57

Bloodymary schreef:
Dan kun je toch zorgen dat je iets boekt waar ze 'snachts wel zeker buiten kunnen blijven?

9 van de 10 keer kan dat dus ook, maar zelfs dan krijgen ze er last van.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:04

Elk gezond paard zou toch een aantal uren op stal moeten staan zonder stalbenen te krijgen?

Dan gaat er ergens anders iets fout.
Als je ernaar toe bouwt qua beperking in beweging/voer dan?

Wat voer je naast weidegang?

Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van veel stalling. Maar jij hebt al een probleem met enkele uren stal/paddock. Ergens Heel vreemd.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 17:16

Anomien schreef:
Elk gezond paard zou toch een aantal uren op stal moeten staan zonder stalbenen te krijgen?

Dan gaat er ergens anders iets fout.
Als je ernaar toe bouwt qua beperking in beweging/voer dan?

Wat voer je naast weidegang?

Geen weidegang, thuis niet en op vakantie niet. Wel onbeperkt goed hooi, nemen altijd ons eigen hooi mee wat ze thuis ook krijgen. Beide paarden zijn namelijk gevoelig voor suikers.
Naast ruwvoer krijgen ze een vitamine brok, lijnzaadolie en als het warm is elektrolyten. Ze hebben meer dan voldoende energie altijd en zitten verder super in hun lijf.


Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van veel stalling. Maar jij hebt al een probleem met enkele uren stal/paddock. Ergens Heel vreemd.

Vind het eigenlijk niet heel vreemd. Thuis hebben ze een hectare, hun lichamen zijn gewend aan hele dagen lopen en op vakantie staan ze buiten de ritten om de hele tijd stil bij een hooibak of hooinet.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:22

Brandnetel en kleefkruid kunnen helpen bij de afvoer van afvalstoffen uit het lichaam.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:23

Tijdelijk Souplesse mix van de Paardendrogist of een ander vergelijkbaar supplement bijvoeren?
Dat helpt wel eens met vocht laten afdrijven...

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:41

Heel goed uitstappen kan helpen. Maar ik vind op dan toch de overgang van "slechts" 1 hectare naar een paddock allebei stevig stalbenen best heel extreem. Heel veel paarden staan 's zomers 24/7 op grote groepweides van 10ha of meer en gaan dan in oktober ineens naar 24/7 op stal met hopelijk 1 uur paddock of bak. En in die groepen is flink stalbenen helemaal niet zo gebruikelijk.

Eventueel zou ik juist de de weken voor de vakantie de pp 's nachts al kleiner maken zodat ze kunnen wennen aan minder bewegen zonder dat er ook een verhuizing bij komt. Is de lengte van de ritten vergelijkbaar, ook qua verschillende gangen?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:51

Bij stalbenen helpt bij ons bleekselderij verbazingwekkend goed. 2 stengels per dag, die van mij vindt het heerlijk.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 19:10

Mizora schreef:
Heel goed uitstappen kan helpen.
Onze ritten op vakantie bestaan uit alleen maar stap , tussen de 10 tot 15 km. Soms een uitschieter naar de 20 km.
Maar ik vind op dan toch de overgang van "slechts" 1 hectare naar een paddock allebei stevig stalbenen best heel extreem. Heel veel paarden staan 's zomers 24/7 op grote groepweides van 10ha of meer en gaan dan in oktober ineens naar 24/7 op stal met hopelijk 1 uur paddock of bak. En in die groepen is flink stalbenen helemaal niet zo gebruikelijk.
Vroeger ook nooit last van gehad toen ze nog op een standaard stalling stonden, is pas een probleem geworden sinds ze op een paddock paradise staan.
Eventueel zou ik juist de de weken voor de vakantie de pp 's nachts al kleiner maken zodat ze kunnen wennen aan minder bewegen zonder dat er ook een verhuizing bij komt.
Delen de paddock paradise helaas nog met meerdere eigenaren en paarden, kleiner maken is niet eerlijk tegenover de rest.
Is de lengte van de ritten vergelijkbaar, ook qua verschillende gangen?
Ritten die we thuis maken zijn wel in alle gangen en tussen de 15 en 20 km.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:18

Waarom stappen jullie op vakantie alleen? Dat is een grotere belasting voor hun lijf als afwisselend alle gangen te rijden wat ze ook thuis gewend zijn.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 19:34

Ineke2 schreef:
Waarom stappen jullie op vakantie alleen? Dat is een grotere belasting voor hun lijf als afwisselend alle gangen te rijden wat ze ook thuis gewend zijn.


Omdat wij thuis de paden kennen en weten wanneer we wat kunnen doen. Op vakantie dus niet en spelen het liever op safe. Daarnaast gaan we thuis nooit meerdere dagen achter elkaar, op vakantie 3 tot 4 dagen achter elkaar. Als we dan ook nog gaan draven of galloperen dan zijn zij binnen 2 dagen al helemaal op. En we genieten graag van de rust en omgeving, dat lukt niet als je hard gaat. Op vakantie doen we ook op de langere ritten een pauze inlassen, min 30 min tot max 60 min. Ritten thuis zijn trouwens ook gerust 90% stap. Saaie lange paden in draf of galop.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:43


Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:50

maya12333 schreef:
Ineke2 schreef:
Waarom stappen jullie op vakantie alleen? Dat is een grotere belasting voor hun lijf als afwisselend alle gangen te rijden wat ze ook thuis gewend zijn.


Omdat wij thuis de paden kennen en weten wanneer we wat kunnen doen. Op vakantie dus niet en spelen het liever op safe. Daarnaast gaan we thuis nooit meerdere dagen achter elkaar, op vakantie 3 tot 4 dagen achter elkaar. Als we dan ook nog gaan draven of galloperen dan zijn zij binnen 2 dagen al helemaal op. En we genieten graag van de rust en omgeving, dat lukt niet als je hard gaat. Op vakantie doen we ook op de langere ritten een pauze inlassen, min 30 min tot max 60 min. Ritten thuis zijn trouwens ook gerust 90% stap. Saaie lange paden in draf of galop.

Dat kun je uiteraard gewoon trainen van te voren.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:43

Brandnetel en kleefkruid voeren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:50

Is het dan niet gewoon overbelasting als je thuis nooit dagen na mekaar lange ritten maakt en op vakantie wel? Zeker aangezien ze het allebei hebben. Ik vind het ook abnormaal dat ze gewoon van de kleinere paddock zulke stalbenen van krijgen.

Kleefkruid hielp bij mijn paard om dikke benen te voorkomen. Maar dat waren dikke benen na een te zware buitenrit (ongelijke grond). Alle 4 de benen waren toen dik zoals stalbenen.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:05

Incrediwear sokken. Werken echt super voor allerlei problemen aan de benen. Als je ze met heet water nat maakt koeler ze extra goed maar je kunt ze ook gewoon droog gebruiken. Kost wat maar dan heb je ook wat!

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 21:08

Ineke2 schreef:
Dat kun je uiteraard gewoon trainen van te voren.


Helaas niet, moeten altijd met de trailer op pad. En de chauffeur moet dan telkens wachten dat wij klaar zijn rijden. Vind hij eens in de week wel prima, maar niet meer dan dat.


Heleennn schreef:
Is het dan niet gewoon overbelasting als je thuis nooit dagen na mekaar lange ritten maakt en op vakantie wel? Zeker aangezien ze het allebei hebben. Ik vind het ook abnormaal dat ze gewoon van de kleinere paddock zulke stalbenen van krijgen.

Tuurlijk is het hard werken voor ze zo'n weekendje. Na zo'n weekendje krijgen ze ook een aantal dagen vrij, tot ze zelf aangeven er weer klaar voor te zijn.

Maar we gaan al 6 jaar 3 tot 4 weekendjes in het jaar weg en ze staan nu sinds een half jaar op de paddock paradise en nu al twee weekendjes dat ze met dikke benen staan paar uur na de rit. Welke trouwens binnen 10 minuten stappen weer compleet verdwenen zijn.

Denk dat vooral wij er meer last van hebben dan hun, maar toch fijn als er iets is om ze te kunnen ondersteunen.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 21:24

xmarliez schreef:
Incrediwear sokken. Werken echt super voor allerlei problemen aan de benen. Als je ze met heet water nat maakt koeler ze extra goed maar je kunt ze ook gewoon droog gebruiken. Kost wat maar dan heb je ook wat!


Zolang het werkt, is het niet erg dat het wat kost. Deze vallen nog wel mee, had mij al ingesteld dat zulke opties flink duur uit zouden vallen. Ga er eens naar kijken.

Voor iedereen die kruiden heeft aanbeveelt, dankjewel, ga daar ook weer even induiken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:27

Als ik alles zo lees zou ik toch beter voorbereiden. Meer trainen van te voren.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Tips stalbenen op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:35

Hoe oud zijn de paarden? Drinken ze voldoende tijdens de vakanties?
Ik zou ook eens kijken naar het huidige voerbeleid. Is dat verandert sinds ze in het pp staan?
Stalbenen duidt op mindere doorbloeding.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:47

Wat een gemier in sommige reacties... Alsof de TS super veel moet veranderen? Paard heeft hier normaal thuis geen last van. De paarden zijn getraind, hebben een goede conditie, maar overgang van hectaren lopen naar een nacht stal/kleine paddock is gewoon een overgang. Doe daar net wat meer belastend werk in (alsin eventueel langer, andere bodem)en dan heb je sommigen die oplopende benen krijgen. Waarschijnlijk heeft paard van de TS ook oplopende benen als ze in dr gewone dagelijkse dingen een nachtje op stal komt. Normaal is het verdict bij stalbenen: beweging. Dat is met de vakantie soms wat beperkter en de TS zoekt daar een oplossing voor.

Mijn paard heeft ook snel last van stalbenen. Ook dagen thuis in dr eigen paddock. Bij haar is het ook temperatuur afhankelijk. Als het warmer is en ze loopt wat minder lopen ze meer op dan bij kouder weer. Aangezien het vaak warm is als we op vakantie gaan (iets met zomer en mooi weer) komt het dan ook wel eens voor dat ze dikkere benen heeft als ze maar een klein stukje paddock heeft.

Ik zou kijken naar kruiden die kunnen helpen. Hierboven al genoemd, souplesse mix, brandnetel of kleefkruid. Verder heb ik wel eens kastanje jel gebruikt bij mijn paard. Wat ik zelf wel doe met vakanties is wat verkoelende, rustgevende klei (met arnica ofzo) op de benen na het rijden. Verder al super dat je ook savonds even een blokje om gaat wandelen met ze. Dat zou ik ook doen :j
Verder idd de vocht inname in de gaten houden. Desnoods aanvullen met dunne slobber en/of elektrolyten

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 21:53

DiantaM schreef:
Als ik alles zo lees zou ik toch beter voorbereiden. Meer trainen van te voren.


Vraag ik mij toch af hoe je dit voor je ziet? Gaan elke week al op pad, meer is geen optie zoals ik eerder al aangaf. Daarnaast trainen we ook serieus in de baan. Elke week springles, elke week dressuurles, dagje dubbele longe, en dan nog ergens ook twee dagen vrij. Overige dagen meestal dressuurmatig trainen. Eens in de maand ook crosstraining, waar ze na een uur nog niet moe of bezweet zijn. Conditie meer dan zat dus. Daarnaast dus op een paddock paradise waar ze onder in de rang staan, dus ze krijgen niet alles cadeau. En nogmaals, vorige jaren nergens problemen mee gehad, maar toen waren ze gewend aan meerdere uren op stal en een saaie zandpaddock.


senna21 schreef:
Hoe oud zijn de paarden? Drinken ze voldoende tijdens de vakanties?
Ik zou ook eens kijken naar het huidige voerbeleid. Is dat verandert sinds ze in het pp staan?
Stalbenen duidt op mindere doorbloeding.

10 en 11 jaar. Zien ze vaak drinken, plas is ook mooi lichtgeel. Vroeger ook zo goed als onbeperkt ruwvoer, meestal sochtends net wel/net niet op. Nu altijd meerdere netten die altijd vol zitten. Kwa voedingswaarde aardig gelijk. Krachtvoer iets verhoogd in het begin na de verhuizing, maar nu het allemaal gesetteld is weer normaal.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 22:05

Tancreda4 schreef:
Wat een gemier in sommige reacties... Alsof de TS super veel moet veranderen? Paard heeft hier normaal thuis geen last van. De paarden zijn getraind, hebben een goede conditie, maar overgang van hectaren lopen naar een nacht stal/kleine paddock is gewoon een overgang. Doe daar net wat meer belastend werk in (alsin eventueel langer, andere bodem)en dan heb je sommigen die oplopende benen krijgen. Waarschijnlijk heeft paard van de TS ook oplopende benen als ze in dr gewone dagelijkse dingen een nachtje op stal komt. Normaal is het verdict bij stalbenen: beweging. Dat is met de vakantie soms wat beperkter en de TS zoekt daar een oplossing voor.

Mijn paard heeft ook snel last van stalbenen. Ook dagen thuis in dr eigen paddock. Bij haar is het ook temperatuur afhankelijk. Als het warmer is en ze loopt wat minder lopen ze meer op dan bij kouder weer. Aangezien het vaak warm is als we op vakantie gaan (iets met zomer en mooi weer) komt het dan ook wel eens voor dat ze dikkere benen heeft als ze maar een klein stukje paddock heeft.

Ik zou kijken naar kruiden die kunnen helpen. Hierboven al genoemd, souplesse mix, brandnetel of kleefkruid. Verder heb ik wel eens kastanje jel gebruikt bij mijn paard. Wat ik zelf wel doe met vakanties is wat verkoelende, rustgevende klei (met arnica ofzo) op de benen na het rijden. Verder al super dat je ook savonds even een blokje om gaat wandelen met ze. Dat zou ik ook doen :j
Verder idd de vocht inname in de gaten houden. Desnoods aanvullen met dunne slobber en/of elektrolyten


Dankjewel voor je antwoord, toch fijn dat er nog iemand is die zich hier in kan herkennen. Ga mij weer eens goed in de kruiden verdiepen, heb ook een aantal stalgenoten, paardenvriendinnen die het zelf kweken en/of plukken. Vocht houden we zeker in de gaten, krachtvoer maken we altijd nat, anders eten ze het niet en met het warme weer ook standaard elektrolyten paraat.

zazaza
Berichten: 735
Geregistreerd: 03-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 22:25

Volgens mij doe je alles heel goed en heb jij mazzelpaarden...... 10- 15 km stappen zou elk normaal paard makkelijk moeten kunnen, vind ik nou niet direct een zware rit.

Wat bij mij nog opkwam is om misschien zelf meerdere hooinetjes met fijne maas mee te nemen en die in de verschillende hoekjes van de logeerpaddock op te hangen, of eventueel in een speelbal.....zo stimuleer je nog iets tot lopen