paard haar ijzers er af gehaald

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

paard haar ijzers er af gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 17:27

Hey,

ik heb sinds zaterdag de ijzers van mijn paardje laten afhalen voor. Ze heeft achter al sinds november geen ijzers meer, omdat ze heel erg deed glijden met gevolg dat ze onderuit was gegaan.
De val heeft helaas geleid tot een kneuzing bij de heup, maar is nu volledig hersteld gelukkig.

Ik vroeg toen der tijd is het handig om ook de voorijzers er af te laten halen? Zijn antwoord was toen: nee, ik zou eerst even wachten dat haar heup volledig hersteld is en ze er dan pas af halen. Ze gaat gevoelig lopen van voor en dat kunnen we nu niet gebruiken.

Nu dat alles goed was hersteld heb ik eindelijk de voorijzers er af laten halen afgelopen zaterdag. Zaterdag liep ze wel gevoelig maar niet dramatisch. Zondag kwam ze ontzettend gevoelig uit de stal gelopen, maar eenmaal bij de wei ging het al stukken beter. Ze deed in de ochtend namelijk haar hoofd helemaal omlaag en liep heel kort. Toen ze laat in de middag binnen kwam liep ze al beter gelukkig.

De afgelopen dagen liep ze best goed nog een klein beetje gevoelig, maar niet meer super erg. Alleen elke x als ik een bocht met haar doe maken doet ze niet perse " kreupel" lopen, maar ze zakt er doorheen. Is dit normaal? hebben jullie hier ervaring mee?

Ik wilde de ijzers er af halen, omdat ik dit jaar niet van plan ben om te gaan buitenrijden en ze deed voor ook elke x uitglijden. Dus uit voorzorg (voordat ze weer een sliding zou maken) heb ik besloten om dit te doen. Als ik haar rechtuit zie lopen denk ik dit komt helemaal goed. Als ik haar een bocht zie maken denk ik komt dit echt goed?

Momenteel ben ik natuurlijk heel voorzichtig, want de kneuzing heeft heel lang geduurd en was voor haar echt niet leuk dat binnen staan. Ik weet dat het even duurt voordat ze weer helemaal 100% goed gaat lopen, maar ik vond het zo raar om te zien dat rechtuit goed ging en de bocht heel slecht ging.

Ik wil heel graag jullie ervaringen horen met het afhalen van de ijzers.

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Re: paard haar ijzers er af gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:43

Mijn paard kocht ik ook met ijzers en heeft een aantal jaren op ijzers gestaan voordat hij bij mij kwam. Mijn paard heeft er ook last van gehad toen hij er af ging. Heeft ongeveer een week/anderhalve week geduurd. Hij moest echt wennen aan blote voeten en deed hem ook zeer op het erf.
Let trouwens wel goed op dat je paard geen steentjes in de hoef heeft ofzo want dat maakt het nu extra gevoelig.

Denk dat je gewoon geduld moet hebben.. succes!

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: paard haar ijzers er af gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 17:54

Bedankt voor je reactie! Elke x als ze uit de stal of wei komt doe ik meteen de hoeven uitkrabben om inderdaad te zorgen dat er geen steentjes ofso onder zitten.
Zij heeft ook jaren lang op ijzers gestaan dus dat het wennen was had de hoefsmid mij verteld. Alleen zodra ik iets raars zie sinds die sliding ben ik bang dat er weer iets aan de hand is haha.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: paard haar ijzers er af gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:58

Dat is wel heel gevoelig, ken je de vorige eigenaar ? Dan zou ik die eens vragen.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 18:00

bigone schreef:
Dat is wel heel gevoelig, ken je de vorige eigenaar ? Dan zou ik die eens vragen.

Ik heb haar al ongeveer 10 jaar. Voorheen stond ze ook op ijzers. De eigenaren staan ook bij ons op stal. Ze hebben haar gekocht zonder ijzers en was niks aan de hand.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: paard haar ijzers er af gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:13

Helemaal niet raar hoor. Ik heb mijn paard nu 9 jaar en ook pas sinds februari zonder ijzers vooraan (achter nooit ijzers gehad) en zij liep in het begin ook echt moeilijk. De eerste week ging het super goed, dan een paar weken slechter, dan weer goed. Na de eerste keer bekappen was het ook weer even minder maar inmiddels is dat ook weer voorbij en loopt ze ook na het bekappen gewoon goed. Het heeft wat tijd nodig dat is alles.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: paard haar ijzers er af gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:21

Mmm mijn paard staan in de zomer 4 kant op ijzers en in de winter zonder geen problemen mee ( hoefsmid laat de hoeven wel de eerste ronde wat langer maar dat is minimaal..)

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:22

Wij hebben goede ervaring net de Hoefspray van Vitalstyle, om de hoeven weer in conditie te krijgen

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:04

snorkel1986 schreef:
Mmm mijn paard staan in de zomer 4 kant op ijzers en in de winter zonder geen problemen mee ( hoefsmid laat de hoeven wel de eerste ronde wat langer maar dat is minimaal..)



Hier hetzelfde, is altijd eventjes wennen voor haar, maar snel weer oke.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:08

Het kan wel een tijd (week tot 6 weken) duren voordat haar zolen weer aangegroeid zijn, en dik genoeg om niet meer zo gevoelig te zijn. Niet te kort laten bekappen (na ontijzeren alleen licht bijwerken, licht vijlen, en meer niet) en na een week of 3 zo nodig de nagelgaten laten bijwerken zodat de boel daar niet uitscheurt. In de tussentijd kun je hoefschoenen kopen, dan kun je vaak ook weer rijden.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 09:19

Heleennn schreef:
Helemaal niet raar hoor. Ik heb mijn paard nu 9 jaar en ook pas sinds februari zonder ijzers vooraan (achter nooit ijzers gehad) en zij liep in het begin ook echt moeilijk. De eerste week ging het super goed, dan een paar weken slechter, dan weer goed. Na de eerste keer bekappen was het ook weer even minder maar inmiddels is dat ook weer voorbij en loopt ze ook na het bekappen gewoon goed. Het heeft wat tijd nodig dat is alles.


Oke gelukkig gaat het nu goed bij jouw paardje. Ik schrok zondag hoe slecht ze liep, maar ze herpakte zich best goed. Maandag dacht ik al gelukkig het gaat de goede kant op. Alleen dat ze zo in die bochten loopt gaf mij een grote schrik want rechtuit ging best goed.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 09:20

snorkel1986 schreef:
Mmm mijn paard staan in de zomer 4 kant op ijzers en in de winter zonder geen problemen mee ( hoefsmid laat de hoeven wel de eerste ronde wat langer maar dat is minimaal..)

Dan heb je geluk! Een vriendin van mij haar paard liep de eerste week beetje gevoelig en erna liep hij alsof hij niet anders gewend was.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 09:21

Marie111 schreef:
Wij hebben goede ervaring net de Hoefspray van Vitalstyle, om de hoeven weer in conditie te krijgen

Bedankt voor de tip! Ik zal eens opzoeken wat de werking ervan is.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:29

KaLu13 schreef:
Oke gelukkig gaat het nu goed bij jouw paardje. Ik schrok zondag hoe slecht ze liep, maar ze herpakte zich best goed. Maandag dacht ik al gelukkig het gaat de goede kant op. Alleen dat ze zo in die bochten loopt gaf mij een grote schrik want rechtuit ging best goed.


Ik kan 'van de ijzers af' niet echt rijmen met rechtuit goed lopen, maar kreupel lopen in bochten. Ik kan geen reden bedenken waarom blote voeten in bochten meer/anders worden belast dan rechtuit.

Verder heb ik al 40 jaar paarden die regelmatig soms wel soms niet op ijzers staan en er echt nog nooit één gehad die ook maar één dag niet goed liep na het afnemen van de ijzers, dus gevoelig lopen zonder ijzers is voor mij (en mijn paarden) sowieso een alarmbel.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:30

Ik heb mijn pony na minimaal 6 jaar vd ijzers afgehaald inderdaad vanwege het glijden.

Ik kan je vertellen dat het heel erg uit maakt hoe ze op de voeten staan.

Mijn smid had er best lang en hoog op de hielen gelaten dus liep ze kort en oncomfortabel. Ik heb diezelfde week nog een natuurlijke bekapper geregeld en wat een verschil!
Ze heeft uiteindelijk een week echt pijnlijk gelopen toen de nagelgaten aan de onderkant vd voet bij de witte lijn zat.

Ik heb voor het buiten rijden hoefschoenen gekocht, echt een uitkomst. Ze is totaal niet gevoelig meer nu.
Even opgezocht: half februari ging ze met blote voeten verder.

Zo heeft mijn smid haar van de ijzers afgehaald:

Afbeelding

Na eerste keer natuurlijke bekappen

Afbeelding

En keer daarna


Afbeelding

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:56

KaLu13 schreef:
Heleennn schreef:
Helemaal niet raar hoor. Ik heb mijn paard nu 9 jaar en ook pas sinds februari zonder ijzers vooraan (achter nooit ijzers gehad) en zij liep in het begin ook echt moeilijk. De eerste week ging het super goed, dan een paar weken slechter, dan weer goed. Na de eerste keer bekappen was het ook weer even minder maar inmiddels is dat ook weer voorbij en loopt ze ook na het bekappen gewoon goed. Het heeft wat tijd nodig dat is alles.


Oke gelukkig gaat het nu goed bij jouw paardje. Ik schrok zondag hoe slecht ze liep, maar ze herpakte zich best goed. Maandag dacht ik al gelukkig het gaat de goede kant op. Alleen dat ze zo in die bochten loopt gaf mij een grote schrik want rechtuit ging best goed.

Ja in bochten zal er meer druk op 1 voet komen. Het weer kan ook best een invloed hebben, als het een paar dagen regende liep ze ook veel gevoeliger. De hoeven waren dan niet zo hard en dat scheelde wel... dan duwde steentjes er makkelijk er in zeg maar. Nu het soms langer droog is worden de hoeven veel harder en lopen ze echt minder gevoelig!

char05_igor
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:36

Het is helemaal normaal dat de paarden even gevoelig lopen, hoefijzers beschadigen gewoon de gezonde hoef.
Een tijdje laten groeien, en dan natuurlijk bekappen.
En oefenen op het harde natuurlijk :)

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: paard haar ijzers er af gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:43

Wat betreft de bochten.. Mijn paard draaide op ijzers gewoon met gewicht op de draaiende hoef. Zonder ijzer gaat dat niet want zo is de hoef ruw