Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Honing en hoefschimmel

 
Profiel   

Hoi!

Ik moest van mijn hoefsmid honing (liefst direct vd imker) halen ivm hoefschimmeltje. Nu belde ik net naar imkers in de buurt en die hebben door t weer en geen actieve bijen op t moment geen honing.
Een stalgenootje heeft nu in een gezondheidswinkel hier in t dorp 100% natuurlijke bloemenhoning gevonden. Ik zal dit straks hier ook even plaatsen. Alleen nu vast de vraag, mocht dit geen goede zijn: via welke website kan ik honing vinden die geschikt is voor de behandeling vd hoef? En moet ik nog ergens op letten?

Uiteraard kan ik ook mijn smid appen en doe ik ook even voor de zekerheid, maar hier komen jullie vaak ook nog wel met goede tips ;)

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 09:49 



 
Profiel   

Je moet koudgeslingerde honing hebben dat kan je op veel plekken wel kopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 09:50 



 
Profiel   

https://Www.bijenhuis.nl of https://www.dewerkbij.nl
Het hoeft geen voor jou lokale honing te zijn, andere honing heeft dezelfde eigenschappen (voor jou lokale honing wil je bijvoorbeeld als je je eigen hooikoorts wil verminderen). Deze bijenhuizen verkopen honing van imkers uit heel Nederland. De honing die je vriendin gevonden heeft zal ook prima zijn. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 09:52 



 
Profiel   

Ik gebruik altijd Manuka honing (als ik zelf honingzalf maak) vanwege de hoge antibacteriele werking (hoger dan in gewone honing). Je moet dan wel Manuka honing kopen met een hoog percentage MGO. Die is best prijzig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 10:05 



 
Profiel   

Propolis tinctuur kopen bij bv honingwinkel .nl

Gewone honing is plakkerig en blijft alles aan kleven.

Propolis wordt door bijen gemaakt ter bescherming van schimmels etc in de bijenkasten.

Let op niet in je kleding krijgen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 10:11 



 
Profiel   

Ik denk ook wel dat je de hoef moet inpakken. Dus honing erin, verbandgaas eroverheen, Daarna Vetwrap en zonodig nog de hoef tapen. Zo kan de honing zn werk doen zonder dat het vies wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 10:17 



 
Profiel   

Dat is bij de tinctuur dus niet nodig, hoef (het liefst droog) even afborstelen. Tinctuur erop. even omhoog houden zodat het erin trekt en hoppa klaar! Paar maal per week herhalen. Schimmel was bij mijn pony binnen de kortste keer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 10:26 



 
Profiel   

Mijn paard heeft het aan alle 4 de hoeven, voor is het weggehaald en staat hij op glue shu's, achter is het minder heftig en smeer ik ook honing. Ik smeer koud geslingerde acacia honing

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 10:51 



 
Profiel   

Thanks! Is gelukt inmiddels ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 17:40 



 
Profiel   

Propolis is perfect en werkt makkelijker dan honing..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 20:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen