Aangepast beslag bij peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Aangepast beslag bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 15:35

Wie heeft er ervaring met aangepast beslag om de diepe buigpees van het achterbeen te ontlasten?

In verband met een peesblessure zijn wij aan het kijken naar aangepast beslag bij mijn paard.
We hopen dat dit haar kan gaan ondersteunen en kan bijdragen aan herstel of eventueel voorkomen dat het weer terug komt. Ze staat nu zonder ijzers

Uiteraard is dit niet het enige wat we doen omtrent de peesblessure en hebben wij goed overleg met dierenarts en hoefsmid.
Toch ben ik benieuwd wie hier al ervaring mee heeft? Vooral ook of je paard voorheen ook al op ijzers stond en of je paard nu vierkant op ijzers staat of bijvoorbeeld enkel achter?
En zullen deze ijzers nu altijd eronder blijven of zijn deze na herstel zijn vervangen voor normale ijzers?
Of staat het paard inmiddels weer blootsvoets?

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:00

Onze pony had achter een tussenpeesblessure en had alleen achter aangepast beslag. Dit werd elke 6-8 weken aangepast aan de hand van een echo. Hoefsmid was dus aanwezig bij het maken van de echo en overlegde met paardenarts hoe het ijzer aan te passen. Dit heeft ongeveer een jaar geduurd. Pony heeft sindsdien geen ijzers meer.

Ik weet niet in hoeverre het geholpen heeft, gezien we ook ontzettend veel andere dingen gedaan hebben, zoals Shockwave Therapy, Plasma therapie, gecontroleerde beweging (elke keer aangepast aan de hand van echo's), aqua training, koelen, etc.

Peesblessure was zeer ernstig (catastrofaal op de eerste rapporten), maar is nu op de echo nauwelijks zichtbaar. Toch durven we niet meer te springen/crossen etc.