Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ijzers eraf halen bij paard met spat?

 
Profiel   

Hoi,

Ik heb een pony met spat en vraag me af of deze altijd op ijzers moet staan. Bijna een jaar geleden is mij toen geadviseerd van wel. Maar hebben ijzers echt meerwaarde? Zo ja blijft hij er gewoon opstaan! Ik heb ook al aan een andere dierenarts advies gevraagd, de dierenarts waar deze foto's gemaakt zijn ga ik liever om diverse redenen niet meer naartoe.

Ik heb foto's van hoe de spat er een jaar geleden uitzag en wil misschien binnenkort eens nieuwe foto's laten maken om te kijken hoe het er nu uitziet. Al loopt hij nu gewoon prima. Dus weet niet of dat meerwaarde heeft..


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 10:22 



 
Profiel   

Waarom staat je pony op ijzers ?
Als daar een goede reden voor is zou ik ze er niet afhalen.
Rijd je nog met je pony ? Zonder je pony te kennen kan niemand hier jou vertellen wat je pony nodig heeft. Ik zou dan ook opletten van het advies die je hier krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 10:29 



 
Profiel   

Pony is toen achter op ijzers gezet wegens te korte hoeven achter een half jaar later ongeveer de diagnose spat gekregen met toen het advies om hem op ijzers te laten en dit is nu een jaar geleden.

Hij loopt goed en ja er wordt mee gereden. Maar dacht dan voor de buitenritten aan een hoefschoen zodat hij in de wei gewoon zonder ijzers zou kunnen. Voor staat hij ook op ijzers maar die moeten er wel onder blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 10:34 



 
Profiel   

Hier iemand met een chronisch geblesseerd paard, geen spat maar een stuk kogelgewricht RA, paard staat zonder ijzers en loopt al haar hele leven zo.

Mijn dierenarts heeft me onlangs gezegd dat ik vooral niks aan haar management moet veranderen zolang ze goed loopt. En dat ik pas dingen moet gaan aanpassen als daar een reden voor is. (= als paard ongemak vertoont bv)
Dus als jouw paard het prima doet met ijzers, zou ik die er gewoon onder laten zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 10:35 



 
Profiel   

Vraag Klaas Feuth eens om advies, van Hoofwear

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 10:36 



 
Profiel   

Als het werkt voor de pony...waarom zou je het veranderen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 10:54 



 
Profiel   

hier 2 paarden met spat, geen van beide staat op ijzers.
Bij de ene is het vnl omdat ze op pensioen is en moeilijke/slechte voeten heeft die enorm verbeterd zijn door van de ijzers af te halen.
De andere had geen ijzers nodig, de hoeven groeien zo snel dat ik ze zelf elke 2 weken moet bijvijlen of de smid kan elke 4 weken komen. Ook staan de achterbenen bij deze erg los tijdens de hengstigheid en vermoed ik dat de spat deels getriggerd is door het slaan tegen de muren. Dus ik sta niet te springen voor beslag achteraan. Maar paard loopt na behandeling correct, dus zie de meerwaarde van beslag niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 11:02 



 
Profiel   

Als je twijfelt aan het deskundig advies die je destijds kreeg kun je een andere dierenarts vragen.
Ik wou graag mijn merrie zonder ijzers. Helaas heeft ze hiervoor te dunne zolen en kan ze niet zonder. Ik denk dat er niet veel zijn dat voor het plezier 80 euro per 8 weken aan ijzers uitgeven. Wel geloof ik dat veel paarden wel zonder ijzers kunnen, maar er enkel krijgen omdat het "zo hoort". Daartegenover ook genoeg gevalletjes gezien waarvan de eigenaar blijft aanklooien omdat het absoluut "natuurlijk" moet en het paard hiervan de dupe is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 11:06 



 
Profiel   

Liep je paard niet goed voor de ijzers en wel goed met ijzers = ijzers eronder laten
Liep je paard niet goed voor de ijzers en niet goed met ijzers = met dierenarts overleggen wat de volgende stappen zijn want ijzers helpen niet
Liep je paard goed voor de ijzers en goed met ijzers = ijzers zijn niet noodzakelijk en kunnen weggelaten worden
Liep je paard goed voor de ijzers en niet goed met ijzers = geen ijzers meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 11:08 



 
Profiel   

Redenen waarom ik de ijzers er graag af zou halen zijn, het is nu spekglad en hij glijd daardoor veel! Op de weg op het gras overal. Zonder ijzers is dit minder. En ik vraag me dus ook af of dit bevorderlijk is.

Daarbij rij ik nu altijd met beschermers als hij geen achter ijzers meer heeft zou dit niet hoeven. Nu trapt hun zichzelf af en toe aan waardoor ik niet zonder bescherming durf te rijden.

Uiteraard hij loopt nu goed dus inderdaad waarom zou ik hem eraf halen. Maar bovenstaande redenen heb ik. En als het beter is om hem erop te laten laat ik hem ook wel op ijzers staan. Maar hij is nog jong (8) en ik vraag me gewoon echt oprecht af wat de meerwaarde van een ijzer is ten opzichte van een 'kale' voet?

Hij liep hiervoor zonder ijzers en liep toen goed. Ijzers zijn er puur ondergezet omdat toen zijn hoef te kort was. Een half jaar later ongeveer is toen spat geconstateerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 11:17 



 
Profiel   

Het probleem dat ik mogelijk zie, is dat je paard, wanneer je de ijzers eraf haalt, zere/gevoelige voeten zal hebben. Op zich is dit niet zo bijzonder bij paarden die van ijzers komen, plots moeten ze namelijk weer op hun blote voeten lopen.
Het kan tot een half jaar duren voor een paard weer gewend is aan blootsvoets lopen. Als je paard gevoelig zou lopen, of dat nu voor twee weken of vijf maanden is, zal hij zichzelf anders gaan belasten en dat lijkt me niet zo bevorderlijk voor de spat. De meeste paarden lopen enkel gevoelig op het harde, daarvoor zijn hoefschoenen mogelijk een oplossing. Sommigen lopen ook gevoelig op het zachte. Ook dan zijn er hoefschoenen die je 24/7 aan kan laten.
Het is een kwestie van uitproberen, je kan het altijd proberen, maar als je paard gewoon goed loopt zou ik het niet doen. Ze kunnen zichzelf overigens ook aantikken zonder ijzers; mijn paard draagt op wandeling vooraan hoefschoene en 2 weken terug is ze uitgeschoven op een plek modder. Resultaat: hoefschoen stuk getrapt door de achterhoef. Het was we een vrij zachte hoefschoen, maar toch, dat was een behoorlijke klap. Ik ben blij dat ze 'm aan had, anders anders had de dierenarts haar koot kunnen komen hechten.

Ik zou, als je echt van de ijzers af wilt, zowel met je dierenarts als je hoefsmid overleggen hoe en wat en hoe je het het beste kan aanpakken.

Ijzers zorgen ervoor dat paarden niet op de zool lopen. Daarnaast kan je een ijzer gbruiken als 'stootkussen', in dat geval stop je er zooltjes tussen zodat er extra demping ontstaat. Een ijzer kan ook de stand van je paard een klein beetje corrigeren, zodat hij makkelijker loopt. Zo zijn er paarden die hun voeten van nature scheef neerzetten en met een ijzer kan je er dan voor zorgen dat ze tegelijkertijd met de hele voet op de grond komen, door het ijzer langs een kant een hogere tak te geven dan langs de andere kant. Tegelijkertijd kunnen ze er ook voor zorgen dat een paard zijn passen iets trager of sneller maakt (bij paarden met een traag voorbeen en een snel achterbeen kan een ijzer ervoor zorgen dat het achterbeen ietsje anders wordt weggezet en weer opgetild, zodat het achterbeen het voorbeen niet elke pas aantikt). Als een paard een aandoening aan een been heeft, worden ze soms ook gebruikt om het paard meet gemak te geven.
Deze informatie heb ik overigens uit de cursus opleiding tot (stamboek)keuringen aspirant-jury.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 11:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen