Wat vinden jullie van deze hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:16

Als eerste, de afspraak met de smid staat voor zeer binnenkort.

Mijn paard is bekent met wld helaas. Voor heeft hij daarvoor glu shu's.
Rechts achter heeft hij een mooie voet en dit is links achter.
Wat zouden jullie hiermee willen doen?
Beslag? Geen beslag? Vinden jullie ze te lang of niet?
Uiteraard zal ik goed naar de hoefsmid luisteren en ben daar erg tevreden over, gezien de vorige hoefsmid nooit is begonnen over de wld.
Ik rijd hem ff niet tot de hoefsmid geweest is.



Afbeelding

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:26

Poe, die ziet er niet gezond uit. White Line Disease? Dan zou ik al geneigd zijn te zeggen dat dit een losse wand is. Of beslag of bloot laten, dat is aan de smid het beste te beoordelen.
Mijn eerste paard had ook een losse wand. Die is door de smid uitgesneden. Vervolgens heb ik wekenlang teatree olie in het gat gedruppeld. De smid was superverbaasd dat de hoef heel snel herstelde. Na een half jaar was de losse wand genezen. Hij heeft geen ijzer eronder gehad. Ik heb gewoon kunnen rijden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:27

Ik zou er sowieso geen beslag onder doen. Tenzij het medisch beslag is met bijbehorende medicatie en bijbehorende kliniek onderzoeken/controles.

Wld is bijzonder hardnekkig en moet er echt uit gesneden worden vaak.


Er was ooit een topic over een Fries. En die ts bleef maar aanmodderen met die arme knol omdat ze weigerde de radicale stappen te ondernemen. Ondanks dat half bokt op zijn kop stond dat ze moest opschieten.

Wat er uiteindelijk gebeurd is met dat paard weet ik niet. Ts heeft uiteindelijk een slotje op het topic laten zetten omdat het te heftig werd.


Als je dit onder controle wil krijgen zou ik zsm van Nassau contacteren en hun foto's sturen. Van alle hoeken van de hoef (ook de zool)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:30

Is er niet gewoon een stuk afgeknapt door de weke hoef van de nattigheid?
Te lang/kort valt vanuit deze positie niet te zeggen
Denk ook niet dat hier een ijzer onder moet, de wand lijkt me te zwak om deze te nagelen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:33

er zat een stukje los gebrokkeld dat klopt, dat is er nu dus vanaf

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:35

karijn schreef:
Poe, die ziet er niet gezond uit. White Line Disease? Dan zou ik al geneigd zijn te zeggen dat dit een losse wand is. Of beslag of bloot laten, dat is aan de smid het beste te beoordelen.
Mijn eerste paard had ook een losse wand. Die is door de smid uitgesneden. Vervolgens heb ik wekenlang teatree olie in het gat gedruppeld. De smid was superverbaasd dat de hoef heel snel herstelde. Na een half jaar was de losse wand genezen. Hij heeft geen ijzer eronder gehad. Ik heb gewoon kunnen rijden.



Was je niet bang met rijden dat het verder los ging?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:38

Overiges heeft dit paard altijd al brokkelhoeven gehad, vorige smid heeft er nooit wart bijzonder mee gedaan...( staat wel bekent als goede smid )..tot ik het niet vertrouwde en er een andere bij haalde...

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:43


Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:47

Ik ben benieuwd wat je smid hiervan zegt en of dit WLD is, ik hoop van niet natuurlijk….Ik heb een tijdlang een bijrijdpaard gehad welke WLD had en daar is meermaals een heel aangetast stuk weggesneden. Hij mocht absoluut niet in de nattigheid, we moesten het schoon en droog houden en behandelen met ongeslagen honing.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:53

honing smeer ik er ook op, omdat er wel een schimmel heeft gezeten

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:11

Het is moeilijk te zien van deze foto of er nu gewoon een stuk afgebroken is doordat de hoef te lang was, of dat er al een andere probleem (white line disease bv) speelde waardoor het is afgebroken. Ik vermoed wel het laatste.

Ik zou ervoor zorgen dat alle stukken waar schimmel onder kan kruipen eraf gehaald worden en ook opnieuw behandelen tegen schimmel (daar is ook straffer spul voor dan honing). En dan goed bijhouden zodat er niet weer losse delen ontstaan. Die moet je tijdig weg (laten) vijlen.

Als je geen verbetering ziet na een aantal bekapbeurten zal je verder moeten zoeken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:14

Om een hoef goed te laten beoordelen, moet je deze schoonmaken, vlak neerzetten van voor, op zij en de binnenkant schoon op de foto zetten. Dan kan je het pas in totaal en eerlijk beoordelen.

Ik bekap al behoorlijk wat jaren zelf en kan wat zeggen, maar durf het eigenlijk niet aan zonder volledige info.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:17

Vanaf deze foto is het moeilijk goed te zien, maar eigenlijk heb ik wel veel en veel dramatischer gezien.

Ik zou me hier zelf nog niet zo heel veel zorgen over maken. Wel zaak om de smid er binnenkort bij te halen, en daar niet te laks mee te zijn. Maar dit komt echt nog wel goed volgens mij.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 17:19

smid staat gepland, over een paar daagjes :) dus dat komt goed

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:32

Heb je een foto van alle voeten en een foto genomen vanaf de zijkant en achterkant.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 17:42

op het moment niet, ben nu thuis

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:43

Hoe word het paard gehouden en wat krijgt deze te eten? Een hygiënische ondergrond en een suikervrij dieet lijkt me essentieel voor dit paard.

Verder inderdaad even overleggen met de bekapper. Zelf heb ik altijd goede ervaringen gehoord van weken in sanogene, dit dood de schimmels/bacteriën en komt verder de hoef in dan een smeersel.

Ben benieuwd wat de smid ervan zegt!

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 17:51

Hij krijgt hooi wat gras, balancer en hij kan zelf kiezen of hij binnen of buiten staat, dag en nacht

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 17:54

oh en luzerne

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:17

Misschien een tip, biotine voeren.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 18:27

klopt, dat wist ik

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:51

Ik vind het eruit zien alsof de hoefwand is gaan flaren ('krom' gegroeid) en uiteindelijk afgebroken omdat de hechting met de onderliggende laag te zwak werd. In feite bekapt de hoef dan zichzelf. Als dat zo is, dat kan de smid daar op dit moment niet heel veel meer aan doen. Je kunt dit in het vervolg voorkomen door vaker en beter te (laten) bekappen.

Biotine heeft alleen effect op de kwaliteit van het hoorn zelf, en ik betwijfel of daar echt iets mis mee is. Bovendien heeft Biotine pas na een jaar effect, als de hele hoef zich vernieuwd heeft. Naar mijn mening heeft biotine bij 9 van de 10 paarden geen zin, omdat ze geen tekort hebben.

Al met al is dit niet heel vreselijk. Veel paarden hebben wel eens iets dergelijks, maar dan vaak een kleiner stukje. Het is maar buitenkant.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat vinden jullie van deze hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 18:52

Ergens stelt het me allemaal wel gerust

Hij loopt gelukkig ook niet kreupel.

Maar ik zie altijd beren op de weg en maak me erg zorgen..

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 07:57

Cinnepin schreef:
karijn schreef:
Poe, die ziet er niet gezond uit. White Line Disease? Dan zou ik al geneigd zijn te zeggen dat dit een losse wand is. Of beslag of bloot laten, dat is aan de smid het beste te beoordelen.
Mijn eerste paard had ook een losse wand. Die is door de smid uitgesneden. Vervolgens heb ik wekenlang teatree olie in het gat gedruppeld. De smid was superverbaasd dat de hoef heel snel herstelde. Na een half jaar was de losse wand genezen. Hij heeft geen ijzer eronder gehad. Ik heb gewoon kunnen rijden.



Was je niet bang met rijden dat het verder los ging?


Nee want hij had verder hele sterke hoeven.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:30

Cinnepin schreef:
Ergens stelt het me allemaal wel gerust

Hij loopt gelukkig ook niet kreupel.

Maar ik zie altijd beren op de weg en maak me erg zorgen..



Ik heb je nu twee keer duidelijke, heldere info gegeven waarvan een link naar een topic met bergen info en aanknopingspunten. Maar volgens mij wil je alleen maar horen dat het wel meevalt.
En er kan niet eens een dankjewel van af.

Als je je zo zorgen maakt dan zoek je hulp en ga je niet lopen miepen op bokt dat je zo bang bent voor zn voeten. >;). Dan neem je contact op met deskundigen.