Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zonder ijzers wandelen

 
Profiel   

Hallooooo

Ik wil zondag graag mijn oma bezoeken te paard.
Het is een wandeling van 12 km heen, we blijven daar en dan moeten we ook 12 km terug. Op zich is dat geen probleem voor mijn paard, de conditie heeft hij en we doen enkel stap.
Bij mijn oma kan hij op de wei grazen en drinken en uitrusten.
Hij stond vroeger op ijzers maar nu niet meer.
We moeten wel enkele wegen over, de hoefsmid zei dat we het kunnen proberen en zien hoe het gaat. Zouden jullie dit doen zonder ijzers?
Het zijn vooral wegen ipv bermen en bos.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 16:39 



 
Profiel   

Heb jaren zonder ijzers gereden ook flinke stukken. Als je paard gewoon gezonde hoeven heeft moet dit geen probleem zijn. Vooral niet op vlak asfalt, daar hebben ze zonder ijzers juist meer grip op.

Heb nu voor een ijzertje laten zetten puur en alleen omdat er ve kiezels hier in de regio liggen waar ze gevoelig op loopt. Anders had ik haar lekker blootsvoets gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 16:58 



 
Profiel   

Annem84 schreef
Heb jaren zonder ijzers gereden ook flinke stukken. Als je paard gewoon gezonde hoeven heeft moet dit geen probleem zijn. Vooral niet op vlak asfalt, daar hebben ze zonder ijzers juist meer grip op.

Heb nu voor een ijzertje laten zetten puur en alleen omdat er ve kiezels hier in de regio liggen waar ze gevoelig op loopt. Anders had ik haar lekker blootsvoets gelaten.


Sleten ze dan niet te snel af? Zijn hoeven groeien enorm snel tegenover de andere paarden en hij moet vaak als eerste weer gedaan worden. Hoefsmid zei dat hij wel goede hoefjes heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:04 



 
Profiel   

Daar zou ik me echt niet druk om maken. Als je dat nu elke dag zou doen, en zelfs daar kun je de hoeven op trainen.. maar die ene keer een flinke rit kan zeker geen kwaad.
Daar waar mogelijk is kun je ook nog in de berm rijden, voor je gemoedsrust :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:10 



 
Profiel   

Ik rij al vele jaren buiten, vele km's in bos en over steen zonder ooit ijzers te gebruiken. 12km is op zich niet zoveel, dus moet kunnen.

Maar.......als je paard niet gewend is veel km's over het harde te maken, kan je dat wel gaan merken. Ik zou dan eerder denken aan spierpijn dan de hoeven die opeens enorm slijten.

Het ligt er ook aan hoe de hoeven nu zijn? Zijn ze net bekapt? Mooi in model? Of zijn ze al iets te lang? Staat ie goed op zijn hoeven?
Als ze bijv wat slepen en ze gaan dan wat slijten, slijten ze misschien iets verkeerd, maar is lastig zonder de hoeven en zijn passen te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:17 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik rij al vele jaren buiten, vele km's in bos en over steen zonder ooit ijzers te gebruiken. 12km is op zich niet zoveel, dus moet kunnen.

Maar.......als je paard niet gewend is veel km's over het harde te maken, kan je dat wel gaan merken. Ik zou dan eerder denken aan spierpijn dan de hoeven die opeens enorm slijten.

Het ligt er ook aan hoe de hoeven nu zijn? Zijn ze net bekapt? Mooi in model? Of zijn ze al iets te lang? Staat ie goed op zijn hoeven?
Als ze bijv wat slepen en ze gaan dan wat slijten, slijten ze misschien iets verkeerd, maar is lastig zonder de hoeven en zijn passen te zien.


Is een endurance paard dus spierpijn niet, heeft heel lang op ijzers gestaan, ik heb ze er af laten halen omdat het niet noodzakelijk is. Al vele korte wandelingen gedaan zonder ijzers maar nog nooit een hele lange

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:21 



 
Profiel   

Maar op wat voor ondergrond? Dat gaat het verschil maken. + hoe de hoeven er nu uit zien. Als je bijv flair hebt, zie ik vaak slijtage die je liever niet ziet. Staat ie er mooi op, kan je gewoon gaan.

12km is echt niet veel. Dat lopen paarden normaal zelf als ze 24/7 buiten rondlopen al bijna. ( afhankelijk van de plek en route's )

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:23 



 
Profiel   

Er loopt een topic over hoof armor. zou je dat niet overwegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:42 



 
Profiel   

superpony schreef
Maar op wat voor ondergrond? Dat gaat het verschil maken. + hoe de hoeven er nu uit zien. Als je bijv flair hebt, zie ik vaak slijtage die je liever niet ziet. Staat ie er mooi op, kan je gewoon gaan.

12km is echt niet veel. Dat lopen paarden normaal zelf als ze 24/7 buiten rondlopen al bijna. ( afhankelijk van de plek en route's )



Hij staat goed op zijn hoeven, ze zijn een beetje droog maar doe er regelmatig hoefolie op. Het is denk vooral verharde weg daarom vond ik het wat risky, het is 12 km heen en 12 km terug. Het is in totaal 24 km

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:43 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Er loopt een topic over hoof armor. zou je dat niet overwegen?


Heb het gezien, kan ik dit tegen zondag nog ergens vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:45 



 
Profiel   

Vorig weekend in drie dagen 100 km gereden, ijzerloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:45 



 
Profiel   

Bokkerbb schreef
superpony schreef
Maar op wat voor ondergrond? Dat gaat het verschil maken. + hoe de hoeven er nu uit zien. Als je bijv flair hebt, zie ik vaak slijtage die je liever niet ziet. Staat ie er mooi op, kan je gewoon gaan.

12km is echt niet veel. Dat lopen paarden normaal zelf als ze 24/7 buiten rondlopen al bijna. ( afhankelijk van de plek en route's )



Hij staat goed op zijn hoeven, ze zijn een beetje droog maar doe er regelmatig hoefolie op. Het is denk vooral verharde weg daarom vond ik het wat risky, het is 12 km heen en 12 km terug. Het is in totaal 24 km


Olie doet helemaal niks. Goed bekappen, veel vrije beweging en goed voeren geeft goede hoeven.

Ja, je moet natuurlijk terug. Sorry, heb alleen die 12km gerekend. Dat zal hij na een pauze echt wel redden. Ik zou als het lukt wat beweging geven vandaag en morgen en dan voor de rit wat rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:45 



 
Profiel   

ik zie dat horsefitshop een vergelijkbaar goedje verkoopt. die kan vandaag nog verzenden zeggen ze.
ik heb er zelf overigens geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:50 



 
Profiel   

Rij je dan nooit buiten? Ik heb jaren mendurance gereden op blote voeten. Zelfs klasse 3. Soms moest ik even een scheurtje eruit vijlen op een vetgate zodat dit niet doorscheurde maar verder geen probleem. Dus als je de mogelijkheid heb om op je rustplekken de hoeven te verzorgen lijkt me dit geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 18:46 



 
Profiel   

Dit hangt echt af van je paard en wat je er normaal mee doet. Als je dit bv. met mijn paard zou doen, loopt die tegen het einde van de dag op haar hoefbeentje.
Het irritante van een rit met een doel, is dat je eigenlijk wel moet. Als je beslist een rondje te gaan doen van 24 kilometer en je merkt dat die het onderweg lastig krijgt, dan kort je je rondje in. Als je van A naar B en weer terug rijdt, valt er niet veel in te korten. Ik zou het nu dus nog niet doen en eerst naar deze afstand toe trainen, zodat jijzelf gewoon zeker weet dat je paard het aankan en je niet af moet gaan op Bokkers die je paard nog nooit 1 pas hebben zien zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 18:52 



 
Profiel   

24 kilometer.

uurtje of 5 a 6 lopen. (Zonder pauzes)

Hangt echt af van wat hij gewend is (en jijzelf) of ik dat zou zien zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 18:56 



 
Profiel   

Gaat prima, zou niet weten waarom niet, galopperen zou ik niet doen op de wegen, maar dat was je ook niet van plan zoals je schrijft.
Voor één keer hoef je je geen zorgen te maken, stel voor dagelijks is het een ander verhaal maar hier niet aan de orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 19:19 



 
Profiel   

Naast alles wat al gezegd is... Als je nog iets voor de hoeven wilt betekenen, dan kun je zorgen dat ze in de dagen voor de rit niet te nat en niet te droog worden. Beiden verzwakt het hoorn. En let op, olie of vet kan belemmeren dat de hoef benodigd vocht opneemt of juist overtollig vocht afstaat. Liever niet dus.

Met het huidige natte weer zou ik in ieder geval zorgen dat je niet vertrekt met compleet doorweekte hoeven. Mooi droge en sterke stralen zijn ook belangrijk.

Is het anders mogelijk om, als blijkt dat het echt niet verstandig is om terug te gaan, je paard bij je oma te laten, en hem dan een keer met de trailer op te halen? Als dat een optie is, dan zou ik het er wel op durven wagen.
Zo niet, dan kun je misschien een evaluatie houden na 6 km of zo. Als de hoeven eruit zien of ze het niet redden, dan keer je om. Jammer van het bezoek dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 19:22 



 
Profiel   

Nee joh, ondanks veel buitenrijden zonder ijzers moet smid nog steeds iedere keer bekappen hoor. Zou fijn zijn als ze daarmee genoeg zouden slijten, kon ik wat besparen op de smid :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 19:25 



 
Profiel   

Annem84 schreef
Nee joh, ondanks veel buitenrijden zonder ijzers moet smid nog steeds iedere keer bekappen hoor. Zou fijn zijn als ze daarmee genoeg zouden slijten, kon ik wat besparen op de smid :D

Dat is juist een verschil. Als je het regelmatig doet, relatief korte stukken, dan passen de hoeven zich daarop aan. Mijn paard loopt een groot deel van de dag op beton (zijn eigen keuze). Dan kan ook prima. Ik heb het idee dat de hoeven daardoor een soort van in elkaar gedrukt worden. Dat heeft als voordeel dat ze keihard worden en minder makkelijk slijten. (Waardoor ze ook vreselijk moeilijk te bekappen zijn, dat is dat weer een nadeel.) Bij mijn paard zou ik ook niet vrezen voor een stuk rijden over de weg. Maar het gaat in dit geval juist om hoeven die die 'ervaring' niet hebben. Die van altijd zachte grond (neem ik aan) opeens 24 km over het harde moeten. Hoeven die altijd op zachte, natte grond staan zijn relatief zwak.
Ik snap best dat TS zich daar toch wel een beetje zorgen over maakt. Of het kan of niet is lastig te beoordelen van tevoren. Er is reële kans dat het gewoon kan, maar het lijkt me goed om wel in je achterhoofd te houden dat er ook kans is het niet goed gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 19:45 



 
Profiel   

Maar TS wil zondag al gaan......

Ik zou sws de mogelijkheid om je op te laten halen wel open houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 00:19 



 
Profiel   

We hebben zelf geen trailer maar ik kan wel een huren dat kost niet zoveel dus als ik zie dat het niet gaat laat ik hem sowieso wel ophalen. Na 6 km kijk ik ook meteen of zijn hoeven oke zijn. Ik ga proberen zo veel mogelijk in de berm te rijden. Ik zet hem zondag dan in de piste voor we vertrekken zodat zijn hoeven droog zijn. Als hij het niet volhoudt keren we gewoon terug en ga ik wel met de bus naar oma

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 10:20 



 
Profiel   

Ik mis even hoe lang geleden de ijzers eraf gegaan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 10:28 



 
Profiel   

trustHim schreef
Ik mis even hoe lang geleden de ijzers eraf gegaan zijn?


Vanaf ik hem had, sinds januari dus. Ben met hem sinsdien wel buiten geweest maar kortere rondjes en heb nooit wat aan zijn hoeven gezien

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 10:31 



 
Profiel   

Dan zou ik het denk wel aandurven, zeker als je blijft stappen. Bij mij staan ze allemaal zonder en lopen regelmatig die afstand met draf erbij, als de hoeven er goed uitzien en je houd ze goed in de gaten lijkt mij dat het prima moet kunnen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 10:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen