Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard gestruikeld en loopt nu moeilijk.

 
Profiel   

Hey, ik wou gisteren mijn fries in het weiland zetten. Toen ik met d’r over de brug heen liep schoot er een plank los en was ze gevallen. Ze was daarvan geschrokken en probeerde paniekerig op te staan. Na een paar seconden lukte dat haar wel. Ik liep even een rondje om te kijken of ze slecht liep maar dat was niet zo. Ik heb haar toch voor de zekerheid met mijn oude shetlander in de paddock gezet.

Toen ik haar een paar uur later naar binnen wou doen liep ze wel opeens moeilijk. Ze hinkelde niet heel heftig ofzo maar je zag wel dat ze er last van had.
Ik ga haar morgen een paar ontstekingsremmende en pijnstillende kruiden geven zoals: wilgenbast, wilgenbladeren, brandnetels, kamille en rozemarijn.

Hebben jullie nog meer tips voor mij?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 00:41 



 
Profiel   

Sowieso niet meer over die brug gaan. Dat klinkt levensgevaarlijk. Zijn de planken niet rot? En is die brug wel op veel gewicht berekend?

Misschien heeft ze spierpijn? Als je geen verwondingen ziet en ze steeds beter gaat lopen zou ik het desnoods even een paar dagen aankijken, maar bij twijfel altijd een dierenarts bellen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 00:43 



 
Profiel   

Niet zelf met kruiden aan de gang gaan maar een dierenarts bellen als het arme dier na ‘struikelen’ pijn toont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 01:06 



 
Profiel   

Ik zou der niet in pijn stillen, maar gewoon een veearts bellen.

Friezen in combinatie met klachten benen of rug ben ik altijd huiverig mee. Ik weet dat toen ik friezen had dat het echt vaak probleempakkers op benen en rug zijn en dan vooral de knieën. Ik zou na zo'n val dus altijd even laten checken.

Mijn eigen veearts was er altijd zwaar op tegen om bepaalde types te behandelen met pijnstillers. Friezen zijn bikkels qua pijngrenzen en als je de pijn te ver naar beneden haalt, walzen ze er binnen no time weer doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 01:41 



 
Profiel   

Zeker de dierenarts bellen.
Kan dat ze door de stress het eerste stukje nog rad was.
Eerst uitsluiten wat ze heeft voordat je start met medicatie en kruiden.

Kan best alleen spierpijn zijn en onderhuids wat kneuzingen. Maar je wil wel kans op peesletsel uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 07:48 



 
Profiel   

Als de veearts een goede diagnose wil stellen, kan je beter even wachten met pijnstillende dingen geven...
Je kunt wel het been koelen en evt stappen aan de hand op een harde, vlakke ondergrond.
Met dit soort gevallen (waarbij ze licht onregelmatig zijn en dus niet op 3 benen lopen!) wacht ik vaak een week voordat ik de veearts laat komen. Want de veearts gaat ook zeggen: "rust" en evt koelen/stappen.
Bovendien, als er evt een scan gemaakt moet worden van het been, kan het ook pas een dag of 10 na het trauma...

Is het aangedane been nog warm en/of dik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 08:00 



 
Profiel   

Hier ook iemand die vaak even wacht.
Je kunt zelf voelen, is het warm of dik?
Koelen en eventueel in groene leem zetten.
Als het na een dag of 5 niet beter wordt zou ik opladen, meestal wil je dan toch een foto of een scan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 08:34 



 
Profiel   

Ik ga mee met bovenstaande reacties, nog niks geven en even aan kijken. Kijken of er iets dik of warm is, en na 5 dagen de DA laten komen als er niks verbeterd is. Inderdaad ook niet meer over dat bruggetje gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 09:06 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor alle tips☺️ Rond de kogel is het inderdaad een beetje warm en ik zal blijven checken of het erger wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:35 



 
Profiel   

Traumeel, kan in- en uitwendig(tabletjes en smeersel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:02 



 
Profiel   

Vorig jaar ook een dikke kogel/dik onderbeen gehad. Was na een weekje weer over. Net toen de veearts er was, natuurlijk, en die kon uiteraard ook niks meer vinden. Hij dacht een lichte verdraaiing of verstuiking. Ik heb toen veel gebruik gemaakt van koelende klei. Daar was ik ook wel over te spreken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 10:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen