Flare vorm voorhoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Flare vorm voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 14:52

Gisteren opeens zo'n flare vorm in de voorhoeven ontdekt.

Waar komt dit vandaan? Paard is 3,5 week geleden nog netjes bekapt. Voorhoeven (waren) 'perfect'.

Hoefsmid al bericht gestuurd maar heb nog geen reactie.

Wat is wijsheid? Zou dinsdag ook les hebben, kan ik beter niet rijden? Wil ook niet dat er scheuren in komen...

Zal vanavond nog foto's maken.

Paard staat trouwens maar zo'n 4 uur per dag op de weide, krijgt onbeperkt hooi en 's ochtends halve schep muesli met balancer van equilin en als ik grondwerk doe beloon ik met de metazoa snaxxx.

;( ;(

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Flare vorm voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 15:21

Ik ben benieuwd naar de foto's :)
Is er niks veranderd de afgelopen tijd (voer, management, hoefsmid)?

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:58

Galoppig schreef:
Paard staat trouwens maar zo'n 4 uur per dag op de weide, krijgt onbeperkt hooi en 's ochtends halve schep muesli met balancer van equilin en als ik grondwerk doe beloon ik met de metazoa snaxxx.

;( ;(


Misschien ervoor zorgen dat je paard meer kan bewegen?
20 uur per dag in een stal is niet bevorderlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:02

Nielojram schreef:
Galoppig schreef:
Paard staat trouwens maar zo'n 4 uur per dag op de weide, krijgt onbeperkt hooi en 's ochtends halve schep muesli met balancer van equilin en als ik grondwerk doe beloon ik met de metazoa snaxxx.

;( ;(


Misschien ervoor zorgen dat je paard meer kan bewegen?
20 uur per dag in een stal is niet bevorderlijk..


4 uur op de weide kan ook betekenen 20 uur op de paddock, dus misschien is dit helemaal niet van toepassing :)

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Flare vorm voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:03

Ik hoop het ook!

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 21:39

Nielojram schreef:
Galoppig schreef:
Paard staat trouwens maar zo'n 4 uur per dag op de weide, krijgt onbeperkt hooi en 's ochtends halve schep muesli met balancer van equilin en als ik grondwerk doe beloon ik met de metazoa snaxxx.

;( ;(


Misschien ervoor zorgen dat je paard meer kan bewegen?
20 uur per dag in een stal is niet bevorderlijk..


Nee hij staat niet op stal, maar 24/7 buiten

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 21:42

Hier de foto's net gemaakt ging nog niet zo makkelijk want hij wilde niet 'vierkant' staan, zag dat er rechts voor al heel klein een scheurtje in zit zie je ook op de foto.

Het 'flared' (geen idee hoe je het verwoord) naar binnen toe


Afbeelding

rechts voor

Afbeelding


links voor

Afbeelding

onderkant rechts

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:52

Hij lijkt vooral scheef (gezet) te zijn waardoor de binnenkant meer druk is gaan opvangen en is gaan wijken.
Ik heb geen idee hoe het paard eruit ziet maar dit is iets wat je vaak ziet bij paarden met een brede borst die niet zorgvuldig uitgebalanceerd staan.
Als ik mijn breedborstje niet vaak tussendoor bijvijl dan krijg ik dit ook.
Met hoge hielen krijg je dat nog sneller.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:57

Ik heb weinig kennis van hoeven, dus ik vraag dit puur uit interesse aan hoefkenners. Let dus vooral niet op mijn opmerkingen TS! Ik vroeg me af of de straal van dit paard aan de smalle kant is, en of de hoefballen niet enigszins samengeknepen zijn?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:20

Heb je ook een foto van de onderkant? Want zo aan de buitenkant kun je niet echt zien of het echt om een flare gaat om 'gewoon' om scheef afgesleten hoeven omdat je paard over de buitenkant afrolt. Dat zou niet ongewoon zijn, zeker niet in de zomer als de hoeven snel groeien.

Het lijkt er ook op dat de smid er al wat aan heeft geprobeerd te doen, in ieder geval rechtsvoor. Zijn het de barstjes waar je van schrikt? Het zou inderdaad kunnen dat dat stukje afbreekt. Dat is op zich geen ramp. Maar als je het niet wil dan kan de smid het misschien even komen bijwerken zodat de kans dat het gebeurt wat kleiner is. Maar het kan nog steeds gebeuren, ook in het land.

De andere hoef 'flaret' trouwens ook aan de binnenkant, als je het zo wilt noemen. Ik denk echt dat ze sinds laatste bekapping gewoon 'opgekomen' zijn, of eigenlijk vooral niet afgesleten.

Misschien kan de smid wat vaker komen zodat hij het wat beter bij kan houden. Zulke dingen kunnen zeker in de zomer heel hard gaan. Je kunt ook zelf leren hoe je het tussendoor kunt bijhouden.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:22

Van wat ik kan zien is dat het steunsel aan de kant van de flare te lang is. Dit kan inderdaad de vorm van de hoef uiteindelijk veranderen (maar of dat hier het geval is durf ik niet met zekerheid te zeggen). Ook lijkt inderdaad zoals hierboven vermeld de hoef ballen wat smal te zijn. Ik zou er even een goede hoefsmid bij halen. Er mag nog een randje af geveild worden, liefst met klein kwartier boogje en mustang rol.
* Dit is mijn idee er over ;)

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 22:33

LindyH schreef:
Heb je ook een foto van de onderkant? Want zo aan de buitenkant kun je niet echt zien of het echt om een flare gaat om 'gewoon' om scheef afgesleten hoeven omdat je paard over de buitenkant afrolt. Dat zou niet ongewoon zijn, zeker niet in de zomer als de hoeven snel groeien.

Het lijkt er ook op dat de smid er al wat aan heeft geprobeerd te doen, in ieder geval rechtsvoor. Zijn het de barstjes waar je van schrikt? Het zou inderdaad kunnen dat dat stukje afbreekt. Dat is op zich geen ramp. Maar als je het niet wil dan kan de smid het misschien even komen bijwerken zodat de kans dat het gebeurt wat kleiner is. Maar het kan nog steeds gebeuren, ook in het land.

De andere hoef 'flaret' trouwens ook aan de binnenkant, als je het zo wilt noemen. Ik denk echt dat ze sinds laatste bekapping gewoon 'opgekomen' zijn, of eigenlijk vooral niet afgesleten.

Misschien kan de smid wat vaker komen zodat hij het wat beter bij kan houden. Zulke dingen kunnen zeker in de zomer heel hard gaan. Je kunt ook zelf leren hoe je het tussendoor kunt bijhouden.


Ja net zoals dat je symptomen voor je buikpijn gaat googelen, deed ik met flared hoeven allerlei ernstige dingen die dan naar voren komen weet je wel :') Dus ik dacht al help een scheurtje.
De laatste foto is van de onderkant van de hoef. In principe vijl ik zo'n 1 x in de week à twee weken zelf bij, moet van de smid :j maar misschien heb ik dat dan te weinig gedaan. Heb smid al bericht gestuurd, maar hij werkt niet in het weekend dus hopelijk kan hij de komende week langs komen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:11

Oh sorry, die laatste had ik niet gezien.

Het lijkt inderdaad toch wel een flare, omdat de witte lijn op die plek wat verbreed is. Maar dat is echt niet opeens ontstaan. Het zou wel kunnen dat het weer (warm en nat) niet bepaald een goede invloed heeft gehad.
Het steunsel is aan die kant inderdaad ook wat langer en hoger dan de andere. Naar mijn idee had de smid iets minder conservatief mogen bekappen aan die binnenkant, maar hij zal vast z'n redenen gehad hebben. Misschien is het sowieso wel goed om hem een keer 'tussendoor' te laten komen, dan weet hij ook hoe het er halverwege voor staat en wat hij in het vervolg eventueel anders kan doen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Flare vorm voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:14

Wellicht heeft hij „zomers“ bekapt zonder stil te staan bij het natte weer.
Hoeven slijten normaal gesproken een stuk meer als je een droge zomer hebt.

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: Flare vorm voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 12:03

Smid geweest, was niks aan de hand gelukkig. Wel weer wat korter bekapt maar die 'flare vorm' is omdat zijn hoeven nu beter worden en het 'slechte' er uit aan het groeien is. Ook groeien zijn hielen er uit dus het gaat de goede kant op

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Flare vorm voorhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:03

Heb je een foto van na de bekap beurt?

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 21:53

xSCWx schreef:
Heb je een foto van na de bekap beurt?


Ik zie het nu pas, ik zal vrijdag ff foto's maken voor je