Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard sleept met achterbenen; hoefschoenen?

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje. Ik ben zelf helemaal niet thuis in de wereld van het beslag/hoefschoenen etc. maar met mijn verzorgpaard loop ik wel tegen een probleempje aan.

Als we op buitenrit gaan en ik draaf over de weg, sleept hij enorm met zijn achterbenen. Hierdoor slijten zijn hoeven ontzettend weg wat natuurlijk allesbehalve goed is voor de hoef. Omdat het best een lange weg is naar het bos, ben ik op zoek naar een oplossing zodat we toch stukjes kunnen draven langs de weg, er is niet overal een berm namelijk.

Ijzeren beslag heeft niet onze voorkeur. Afgezien van het feit dat Rolex dit absoluut niet tof vindt, vind ik dat ook niet nodig voor de paar keer dat we naar buiten gaan. Ik denk dat we zo eens in de twee maanden een buitenrit maken namelijk.

Zijn hoefschoenen dan een oplossing? En welke moeten we dan hebben om ervoor te zorgen dat hij daar niet ook in no time doorheen slijt?
Kun je alleen achter hoefschoenen aandoen, of moet hij dan rondom?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Mocht er een andere oplossing zijn dan sta ik daar ook voor open :j .

[Edit] het slepen komt overigens door slappe kniebanden. Dressuurmatig is dat in de bak op te lossen en hij wordt goed getraind dus dat zit allemaal wel snor.
De training gaat op aanraden van een dierenarts en in de bak gaat het eigenlijk heel goed.


Laatst bijgewerkt door Marjo op 27-07-21 08:28, in het totaal 3 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:12 



 
Profiel   

Doet hij dit ook in de bak? Heb je al eens geprobeerd om dit rijtechnisch op te lossen? Veel balkjes en schijnovergangen.
Ik heb geen ervaring met hoefschoenen verder, maar ik zou wel bang zijn dat die ook raar gaan slijten.

Edit: ik zie nu dat je maar heel weinig buitenrijdt, dan zal het wel meevallen met slijten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:15 



 
Profiel   

Kidde schreef
Doet hij dit ook in de bak? Heb je al eens geprobeerd om dit rijtechnisch op te lossen? Veel balkjes en schijnovergangen.
Ik heb geen ervaring met hoefschoenen verder, maar ik zou wel bang zijn dat die ook raar gaan slijten.

Edit: ik zie nu dat je maar heel weinig buitenrijdt, dan zal het wel meevallen met slijten


Nee dressuurmatig is het op te lossen. Hij heeft slappe kniebanden waardoor hij zijn benen niet optilt.
Maar buitenrit is ontspanning en dan vind ik het niet nodig om dressuurmatig aan de gang te gaan.

Als het mee zou vallen met slijten, had ik dit topic niet geopend :)


Laatst bijgewerkt door Marjo op 27-07-21 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:17 



 
Profiel   

Marjo schreef
Kidde schreef
Doet hij dit ook in de bak? Heb je al eens geprobeerd om dit rijtechnisch op te lossen? Veel balkjes en schijnovergangen.
Ik heb geen ervaring met hoefschoenen verder, maar ik zou wel bang zijn dat die ook raar gaan slijten.

Edit: ik zie nu dat je maar heel weinig buitenrijdt, dan zal het wel meevallen met slijten


Nee dressuurmatig is het op te lossen.

Als het mee zou vallen met slijten, had ik dit topic niet geopend :)


Ik bedoelde het slijten van de hoefschoen sorry voor de onduidelijkheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:18 



 
Profiel   

Nouja dat vraag ik me dus af, vandaar dat ik het vraag. Ik heb er geen problemen mee om een investering te doen zodat we lekker kunnen buiten rijden, maar als we na 2x rijden alweer nieuwe moeten kopen wordt ik daar niet vrolijk van zeg maar :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:28 



 
Profiel   

Marjo, een beetje de achterhand eronder rijden zodat hij zijn voeten beter optilt is wat anders dan "dressuurrijden" op buitenrit. En het lijkt mij alleen maar beter voor zijn kniebanden om wat meer aan de gang te zijn dan hem te laten sloffen....
Als het van 1x per 8 weken al zo erg is dan lijkt het me juist nodig iets aan de achterhand te werken op buitenrit.
Ik vind het raar dat het dan 8 weken prima gaat in de rijbaan en opeens op buitenrit zó verslechtert dat zijn voeten in 1x zó afslijten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:29 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Marjo, een beetje de achterhand eronder rijden zodat hij zijn voeten beter optilt is wat anders dan "dressuurrijden" op buitenrit. En het lijkt mij alleen maar beter voor zijn kniebanden om wat meer aan de gang te zijn dan hem te laten sloffen....
Als het van 1x per 8 weken al zo erg is dan lijkt het me juist nodig iets aan de achterhand te werken op buitenrit.
Ik vind het raar dat het dan 8 weken prima gaat in de rijbaan en opeens op buitenrit zó verslechtert dat zijn voeten in 1x zó afslijten....


Vanwege de ondergrond; afslijten gebeurt op de straat, rijden doen we in een zandbak :) Dus zo gek is dat niet toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:30 



 
Profiel   

Ik twijfel of ik je de Flex Horse boots nu aan of af moet raden. Het zijn hele fijne hoefschoenen, soepel, vallen enigszins mee qua prijs. Ze zijn door het flexibele materiaal alleen niet heel slijtvast. Mijn pony tilt zijn achterbenen ook niet goed op en sleept met de teen over de grond, dit zie je ook terug als slijtagesporen op de hoefschoenen. Ze zullen bij jouw paard dan ook slijten. Wij rijden wel iedere week ermee, zo’n 3 keer per week, en na een jaar zijn ze nog prima te gebruiken.

Dus… niet slijtvast, maar als je ze maar 1x per twee maanden gebruikt misschien een optie!

(Oh en iemand bij mij op stal gebruikt ze ook alleen achter, rondom schijnt niet nodig te zijn)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:32 



 
Profiel   

Britt_xxx schreef
Ik twijfel of ik je de Flex Horse boots nu aan of af moet raden. Het zijn hele fijne hoefschoenen, soepel, vallen enigszins mee qua prijs. Ze zijn door het flexibele materiaal alleen niet heel slijtvast. Mijn pony tilt zijn achterbenen ook niet goed op en sleept met de teen over de grond, dit zie je ook terug als slijtagesporen op de hoefschoenen. Ze zullen bij jouw paard dan ook slijten. Wij rijden wel iedere week ermee, zo’n 3 keer per week, en na een jaar zijn ze nog prima te gebruiken.

Dus… niet slijtvast, maar als je ze maar 1x per twee maanden gebruikt misschien een optie!

(Oh en iemand bij mij op stal gebruikt ze ook alleen achter, rondom schijnt niet nodig te zijn)


Tilt jouw paard zijn benen met schoenen wel beter op dan zonder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:35 



 
Profiel   

Ik heb hiervoor equine fushion schoenen bij m'n shet. Ik heb ze in maart 2e hands over gekocht en toen waren ze in goede staat. Ik rij hooguit 2x in de week buiten (alleen asfalt) en er zit nu wel duidelijke slijtage aan de punt van 1 van de schoenen. Het is nog niet door maar het gaat nog best wel hard helaas.

Ik rij wel echt alleen op asfalt met dr. Maar kleine stukjes gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:46 



 
Profiel   

Marjo schreef
Tilt jouw paard zijn benen met schoenen wel beter op dan zonder?


Nee dat geloof ik niet. Ze zijn zo licht van gewicht dat hij ze niet bewust hoger op tilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:48 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Marjo, een beetje de achterhand eronder rijden zodat hij zijn voeten beter optilt is wat anders dan "dressuurrijden" op buitenrit. En het lijkt mij alleen maar beter voor zijn kniebanden om wat meer aan de gang te zijn dan hem te laten sloffen....
Als het van 1x per 8 weken al zo erg is dan lijkt het me juist nodig iets aan de achterhand te werken op buitenrit.
Ik vind het raar dat het dan 8 weken prima gaat in de rijbaan en opeens op buitenrit zó verslechtert dat zijn voeten in 1x zó afslijten....


Dit idd. Je geeft aan dat het in de bak goed gaat, dan ga lekker naar buiten en leer het paard daar ook goed lopen. En dat kan ook gewoon buiten en in ontspanning
Hoefschoenen zou ik laten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:53 



 
Profiel   

Marjo schreef
Vanwege de ondergrond; afslijten gebeurt op de straat, rijden doen we in een zandbak :) Dus zo gek is dat niet toch?



Dat begrijp ik ook wel!! Het gaat mij om het bewegen van je paard. Als ZIJN beweging 8 weken prima is en op buitenrit niet, dan gaat er dus in je training ook iets mis.
Dan sleept hij óók in de zandbak alleen valt het jou dus niet op vanwege het niet afslijten op zand.
Het gaat dan dus ook niet goed in de zandbak maar je merkt het niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:54 



 
Profiel   

Rijtechnisch gaat het in de bak hartstikke goed, we krijgen goed les en hij loopt prima. Buiten niet, en dit heeft echt te maken met zijn slappe kniebanden en het feit dat hij buiten niet aan het werk moet. Verder ga ik er niet op in, het probleem zit hem namelijk niet in het rijtechnische gedeelte.


Tancreda4 schreef
Ik heb hiervoor equine fushion schoenen bij m'n shet. Ik heb ze in maart 2e hands over gekocht en toen waren ze in goede staat. Ik rij hooguit 2x in de week buiten (alleen asfalt) en er zit nu wel duidelijke slijtage aan de punt van 1 van de schoenen. Het is nog niet door maar het gaat nog best wel hard helaas.

Ik rij wel echt alleen op asfalt met dr. Maar kleine stukjes gras.


Hmm dat is wel een tegenvaller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:57 



 
Profiel   

Ik zou dan eerder voor de scoot boots gaan, die zijn ook lekker licht dus lijkt mij dat hij daar in ieder geval niet meer van gaat slepen. En ze zijn van steviger kunststof dus dat slijt minder snel. Ik vind het hele fijne schoenen.

Ik heb voor mijn haffie cavallo's gehad, die sleten dus wel sneller omdat dat zachter kunststof was. Hij sleepte iets dus dat zag je aan de teen. Die waren ook zwaarder.

Nu heb ik voor mijn tinker scoot boots voor, die sleept niet maar ze zijn ook echt nog helemaal niet gesleten op de zool. En hij liep er zo op weg zonder ooit schoenen aangehad te hebben.
Was voor hem ook wel een van de enige opties vanwege zijn gigantische sokken, met andere schoenen werden dat gekke palmboompjes omdat je die er niet tussen gepropt krijgt :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 08:58 



 
Profiel   

Ik zou sowieso niet draven op het asfalt onder de man, dat is sowieso niet echt goed voor een paard. Los daarvan denk ik ook aan kijken of het dressuurmatig op te lossen is en ook gewoon goed bewegen/trainen op buitenrit. Of..misschien met de trailer naar het bos? zodat je niet over de verharde weg hoeft?

Met hoefschoenen heb ik geen ervaring dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

*edit* Ik deed altijd in het bos veel stappen aan een lange teugel en dan draven en galloperen wel aan het werk zetten. Is er toch een soort ontspanning zonder dat je rijtechnisch achterop raakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 09:00 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou sowieso niet draven op het asfalt onder de man, dat is sowieso niet echt goed voor een paard. Los daarvan denk ik ook aan kijken of het dressuurmatig op te lossen is en ook gewoon goed bewegen/trainen op buitenrit. Of..misschien met de trailer naar het bos? zodat je niet over de verharde weg hoeft?

Met hoefschoenen heb ik geen ervaring dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.


Trailer is geen optie. Zoals ik al meerdere malen heb aangegeven wordt hij goed getraind :) .

Sica schreef
Ik zou dan eerder voor de scoot boots gaan, die zijn ook lekker licht dus lijkt mij dat hij daar in ieder geval niet meer van gaat slepen. En ze zijn van steviger kunststof dus dat slijt minder snel. Ik vind het hele fijne schoenen.

Ik heb voor mijn haffie cavallo's gehad, die sleten dus wel sneller omdat dat zachter kunststof was. Hij sleepte iets dus dat zag je aan de teen. Die waren ook zwaarder.

Nu heb ik voor mijn tinker scoot boots voor, die sleept niet maar ze zijn ook echt nog helemaal niet gesleten op de zool. En hij liep er zo op weg zonder ooit schoenen aangehad te hebben.
Was voor hem ook wel een van de enige opties vanwege zijn gigantische sokken, met andere schoenen werden dat gekke palmboompjes omdat je die er niet tussen gepropt krijgt :=


Die zien er wel goed uit! Kun je die ook enkel achter omdoen, of moet je ze wel rondom op hoefschoenen zetten? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 09:02 



 
Profiel   

Ik heb ze enkel voor om, dus ik denk dat enkel achter dan ook geen probleem zou moeten zijn. Maar dit weet ik niet zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 09:04 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou sowieso niet draven op het asfalt onder de man, dat is sowieso niet echt goed voor een paard. Los daarvan denk ik ook aan kijken of het dressuurmatig op te lossen is en ook gewoon goed bewegen/trainen op buitenrit. Of..misschien met de trailer naar het bos? zodat je niet over de verharde weg hoeft?

Met hoefschoenen heb ik geen ervaring dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

*edit* Ik deed altijd in het bos veel stappen aan een lange teugel en dan draven en galloperen wel aan het werk zetten. Is er toch een soort ontspanning zonder dat je rijtechnisch achterop raakt.


Sorry maar dat is echt onzin, ik rij al jaren buiten en maakte vroeger echt veel km en draafde ook gewoon stukken over het asfalt.. soms zelfs galopje.. Alles hang natuurlijk af hoelang in welk tempo je dat doet. Je kan zelfs zeggen dat het beter is omdat de ondergrond juist stabieler is ipv van zacht en ongelijk ;)

Ik snap best dat je als TS lekker buiten wil rijden maar geen zin heb om dressuur matig bezig te zijn opzoek is naar andere oplossing. Dus ja als je vrees dat zijn teveel slijten dan zou ik voor hoefschoenen gaan, scootboots is een mooie lichte schoen die niet al te duur is maar je moet de hoef wel heel goed opmeten nadat ze bekapt zijn. Ikzelf gebruik ook hoefschoenen als ik lange stukken met mijn pony gaat mennen maar dat zijn Cute Little boots..en ik weet niet of je dat soort ook in de grote maten heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 09:13 



 
Profiel   

Je kan zeker wel draven op het asfalt. Daar is niks mis mee. Al helemaal niet zonder ijzers.

Verder is er geen enkele hoefschoen die immuun is tegen slepen vrees ik. Elk merk zal slijten, het is kwestie van het merk te vinden dat het minste slijt.
Flexboots zijn van heel soepel materiaal waardoor ze vaak goed passen, maar ze slijten dus wel sneller. Scoot boots zijn van iets steviger materiaal maar nog altijd heel fijn en makkelijk in gebruik.
Een andere schoen waar ik aan denk maar zelf weinig ervaring mee heb is de Renegade. Die zijn ook gemaakt uit harder materiaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 09:17 



 
Profiel   

Ik heb ook hoefschoenen en ik heb ook op een paar sites gelezen wat je kan doen als je schoen op bepaalde plekken hard slijt/versleten is en de rest nog goed is. Ik weet niet of hij alleen bij de teen heel hard slijt, want dan zou je als de schoen daar versleten is bijvoorbeeld een hakje op kunnen laten zetten bij de schoenmaker. Ik heb ook al voorbeelden gezien van mensen die er dan daar nog een plaatje metaal op zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 09:39 



 
Profiel   

mvermeulen1 schreef
Elisa2 schreef
Ik zou sowieso niet draven op het asfalt onder de man, dat is sowieso niet echt goed voor een paard. Los daarvan denk ik ook aan kijken of het dressuurmatig op te lossen is en ook gewoon goed bewegen/trainen op buitenrit. Of..misschien met de trailer naar het bos? zodat je niet over de verharde weg hoeft?

Met hoefschoenen heb ik geen ervaring dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

*edit* Ik deed altijd in het bos veel stappen aan een lange teugel en dan draven en galloperen wel aan het werk zetten. Is er toch een soort ontspanning zonder dat je rijtechnisch achterop raakt.


Sorry maar dat is echt onzin, ik rij al jaren buiten en maakte vroeger echt veel km en draafde ook gewoon stukken over het asfalt.. soms zelfs galopje.. Alles hang natuurlijk af hoelang in welk tempo je dat doet. Je kan zelfs zeggen dat het beter is omdat de ondergrond juist stabieler is ipv van zacht en ongelijk ;)

Ik snap best dat je als TS lekker buiten wil rijden maar geen zin heb om dressuur matig bezig te zijn opzoek is naar andere oplossing. Dus ja als je vrees dat zijn teveel slijten dan zou ik voor hoefschoenen gaan, scootboots is een mooie lichte schoen die niet al te duur is maar je moet de hoef wel heel goed opmeten nadat ze bekapt zijn. Ikzelf gebruik ook hoefschoenen als ik lange stukken met mijn pony gaat mennen maar dat zijn Cute Little boots..en ik weet niet of je dat soort ook in de grote maten heb.



Beter? nee...https://www.bitmagazine.nl/bit-print/ri ... ijk/86717/

Met beleid zou het kunnen maar mijn voorkeur zou het absoluut niet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 13:19 



 
Profiel   

Marjo schreef
Kidde schreef
Doet hij dit ook in de bak? Heb je al eens geprobeerd om dit rijtechnisch op te lossen? Veel balkjes en schijnovergangen.
Ik heb geen ervaring met hoefschoenen verder, maar ik zou wel bang zijn dat die ook raar gaan slijten.

Edit: ik zie nu dat je maar heel weinig buitenrijdt, dan zal het wel meevallen met slijten


Nee dressuurmatig is het op te lossen. Hij heeft slappe kniebanden waardoor hij zijn benen niet optilt.
Maar buitenrit is ontspanning en dan vind ik het niet nodig om dressuurmatig aan de gang te gaan.

Als het mee zou vallen met slijten, had ik dit topic niet geopend :)

Hij hoeft geen piaffe te doen, maar netjes op 4 benen lopen, zichzelf dragen en aan de hulpen staan is op zijn minst verstandig zowel qua veilig thuis komen als niet alles wat je in de bak getraind hebt weer ongedaan te maken.
Deze manier van afslijten komt door verkeerd lichaamsgebruik en die gewoonte zal er uit moeten overal waar hij een ruiter draagt of je blijft terug naar af gaan qua verbetering. Gaat je paard niet op vooruit qua gezondheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 13:33 



 
Profiel   

tamary, heeft geen zin, heb ik ook al geopperd....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 14:15 



 
Profiel   

Ik ken het. Mijn Fjordenmerrie heeft het ook. In stap valt t reuze mee, maar een stukje draf en de achterhoefjes slijten aan de tee recht af... -O- Ze draagt alleen voor ijzers.

Ik heb ook wel eens nagedacht over hoefschoenen. Maar ik weet dus niet of je die dan voor zowel voor als achter moet hebben? Hoefschoenen moeten iig goed passen: dus die kan je het beste laten aanmeten door iemand die er verstand van heeft. Ook is het dan belangrijk dat de hoef dan goed bijgehouden wordt. Ik geloof dat heel veel hoefschoen-gebruikers tussendoor nog de hoef bij vijlen en ik ben dus bang dat ik dat verkeerd zou doen.

Ik heb recentelijk Hoof Armor besteld en dat wil ik graag uitproberen. Al denk ik niet dat dat is opgewassen tegen het geweld van draven op asfalt met een paard wat sleept...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen