Witte lijn langer dan hoefwand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 15:38

Hoi!

We hebben sinds een paar maandjes een shetlandmerrie op stal, helaas bleek al snel dat ze in het verleden enorm hoefbevangen moet zijn geweest. Hoewel ze in het begin goed liep waren de hoeven wel opmerkelijk lang en plat, dus we hadden al een vermoeden.

Ze is op dit moment niet hoefbevangen, maar de voorhoeven zijn een drama. Ze begonnen als een malle te brokkelen, hoefsmid bij gehad, maar nu is helaas de witte lijn dik een halve centimeter langer dan de hoefwand met als gevolg dat ze loopt alsof ze hoefbevangen is. Nu heeft dit natuurlijk de tijd nodig om bij te groeien, maar wellicht dat jullie tips hebben over hoe we dit probleem zo snel mogelijk uit de wereld kunnen krijgen.

Op het moment krijgt ze pijnstilling en podocomp. Het is een oudere merrie waar vooral mee gewandelt wordt en af en toe (nu uiteraard niet) door een klein meisje gereden wordt (staprondjes). Verder krijgt ze alleen hooi (diverse soorten, waaronder ook hooi speciaal voor hoefbevangen paarden. Ze staat soms even 20 minuten op de weide en hooguit een paar keer per week.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 11:06

Niemand die hier ervaring mee heeft?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:08

een paar foto's zouden handig zijn. Vooral ook vanaf de zijkant genomen

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 11:22

Ik zou dat graag doen maar het zijn niet mijn paarden en de eigenaresse wilt geen foto's van haar paarden op bokt, ook geen hoefjes. Ik snap dat dat het lastiger maakt. De hoeven zien er normaal uit, de stand is nu ook normaal, alleen de witte lijn is een stuk langer dan de omliggende hoef. Ze loopt lekkerlijk op haar witte lijn en de hoefbal, niet op de hoefwand.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:29

Bedoel je breder dan?
En na het kappen loopt ze alsof ze hoefbevangen is? Dat lijkt mij dan eerder een foute smid, want ook al zou ze hoefbevangen zijn, correct kappen kan zoveel drukvermindering geven dat zelfs paarden die tegen de grond liggen, na het kappen weer willen staan….
Maar moeilijk iets over te zeggen zonder foto’s idd.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:30

Alleen in de teen of rondom?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 11:30

Even ter illustratie, als je van de zijkant kijkt zit het er zo uit. De witte lijn loopt natuurlijk rondom en het is alleen de witte lijn die zo uitsteekt (of eigenlijk de hoefwand die te kort is). Vooraan is dit probleem groter dan achteraan de hoef. De stand is dus wel normaal, maar ipv op haar hoefwand loopt ze op de witte lijn.

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 11:32

Het probleem is dat de hoeven enorm zijn gaan brokkelen. Ze is recentelijk overgekocht en kort daarop is de ellende begonnen, er was geen hoef meer aan te herkennen dus het is een wonder dat ze ze nog zo mooi heeft kunnen krijgen als dat ze nu zijn, er is dus alleen te weinig hoefwand overgebleven om de witte lijn te bedekken. Ze loopt inderdaad alsof ze hoefbevangen is.

Edit: Voor het bekappen liep ze ook al heel slecht.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:10

De witte lijn zijn de lamellen, wat je nu hebt is gewoon een veel te korte hoef waardoor ze op de zool loopt, geen wonder dat ze gevoelig loopt. Hoefijzers kan je hier ook niet aan nagelen natuurlijk. Hoefschoenen lijken me nog het vriendelijkste en zeker niet dwingen te lopen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 12:18

Hoefschoenen zijn inderdaad een overweging, maar we vragen ons af of er nog andere dingen zijn die we kunnen doen?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:52

in ieder geval een goede bekapper of smid erbij en hoefschoenen. Verder is het dus een kwestie van tijd en vaak bekappen

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:54

Kinke schreef:
in ieder geval een goede bekapper of smid erbij en hoefschoenen. Verder is het dus een kwestie van tijd en vaak bekappen

Ja dit inderdaad.

Hoefschoenen gaan veel waarschijnlijk veel verlichting geven. Er is genoeg te koop, ook voor kleine hoefjes. Let op dat de schoen een dikke zachte zool heeft en geschikt is om 24/7 te dragen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Witte lijn langer dan hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 19:29

Bedankt beiden! Ik kreeg net nog een berichtje over plakzolen, wat is jullie ervaring daarmee tov hoefschoenen? Ik heb met beiden nauwelijks ervaring.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 19:39

Xyris schreef:
Bedankt beiden! Ik kreeg net nog een berichtje over plakzolen, wat is jullie ervaring daarmee tov hoefschoenen? Ik heb met beiden nauwelijks ervaring.

Mijn merrie (26, chronisch bevangen) heeft sinds januari 2019 imprints. Dat is kunststof plakbeslag dat goed naar de hoef gevormd kan worden en ook steun geeft aan de straal.

Dit is de eerste set die ze ooit kreeg, eronder geplakt door de smid van de kliniek in Utrecht.
Afbeelding
Afbeelding

Sinds vorig jaar laat ik een smid aan huis komen die deze Imprints ook zet, zij is opgeleid in Utrecht. Geen idee in welke regio je zit, maar ik laat Mirella Bast komen. Ze komt uit de buurt van Eindhoven, maar komt ook op de Utrechtse Heuvelrug bij mij (en verderop bij iemand om te bekappen).

Edit: ik heb overigens ook goede ervaringen met Equine Fusion hoefschoenen, dezelfde merrie heeft de Active. Die kunnen ook 24/7 om, maar ik vond (bij een nacht om) dit toch warm en vochtig worden. Ik had er toen vilten zooltjes in gedaan, dat nam wel vocht op, maar toch bleef het vochtig. Was niet enorm nat weer, dus ik vraag me af hoe fijn het is met echt nattigheid. Dan heb je denk ik meerdere paren nodig om af te wisselen en te kunnen laten drogen.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:23

Xyris schreef:
Bedankt beiden! Ik kreeg net nog een berichtje over plakzolen, wat is jullie ervaring daarmee tov hoefschoenen? Ik heb met beiden nauwelijks ervaring.

In deze fase wil je waarschijnlijk zeer regelmatig bekappen. Ik zou dan kiezen voor hoefschoenen, dan kun je na bv 3 of 4 weken al laten bijwerken. Plakschoenen wil je wel graag 6wk laten zitten.