Hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 21:55

capopjekop schreef:
Ik zou zelf niet zonder overleg met de dierenarts aan medicatie beginnen. Als het een zweer is duurt het vaak langer dat hij uit breekt als je bepaalde medicatie geeft.

Ik heb even gezocht wat diatrim is, zo te zien een antibiotica. Ik zie niet echt in wat dat doet qua ontstekingremmend en pijnstilling?


Ik weet niet wat de boer allemaal in zijn hoofd heeft maar ik heb al gezegt hij moet sterkere pijn stilling

Het doet mij ook pijn dat er niemand naar mij wilt luisteren en mijn paardje loopt telkens naar me toe met moeite en blijft bij me staan en knuffelt me wel.
Het doet mij super veel pijn om hem niet vrolijk te zien kijken of te stralen uit ze ogen

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:02

Paracetamol zou ik ook niet zonder overleg met je dierenarts geven. Voor honden en katten kan het dodelijk zijn. Het zijn geen snoepjes dus ik zou met paarden ook uitkijken. Als je dan perse zelf wil dokteren (wat ik echt ten zeerste afraad) zou ik eerder aspirine geven. Dat is bloedverdunnend en kan wat verlichting geven bij hoefbevangenheid. Maar ik weet niet wat het doet met andere aandoeningen zoals een hoefzweer. Dus nogmaals het advies eerst overleggen

Ik snap dat je je machteloos voelt. Het doet pijn je vriendje met pijn te zien
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 31-07-21 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:04

capopjekop schreef:
Paracetamol zou ik ook niet zonder overleg met je dierenarts geven. Voor honden en katten kan het dodelijk zijn. Het zijn geen snoepjes dus ik zou met paarden ook uitkijken


Ik wil hem pijnstillers geven maar via dierarts maar de boer vind dat ik dat moet geven dus ik verdun het in een grote water bak
Het is voor de geiten dus

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:06

Het verhaal wordt werkelijk bijzónder onwaarschijnlijk inmiddels.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:07

Hij moet geen sterkere pijnstilling, hij moet een dierenarts die naar dat been kijkt.
Diatrim is een antibioticum, voor zover ik weet niet voor paarden, maar voor rundvee en varkens. Dat kun je niet zomaar aan een andere diersoort geven.
Bovendien is een antibioticum niet pijnstillend en is het heel onverstandig om zomaar antibiotica te geven. Je weet niet wat er aan de hand is.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:13

Wat een vervelende situatie ts. Ik snap dat je probeert te helpen maar snap ook dat iedereen hier jou probeert te helpen

Het zou al schelen als je je posts overzichtelijker maakt. Leestekens gebruiken en even na lezen op spelfouten.

Er zijn hier goede tips gegeven. Het belangrijkste op het moment is wel echt een dierenarts, die kan uitsluiten of het een hoefzweer is of hoefbevangen. Tot die tijd zorgen dat het paard genoeg hooi heeft en niet op het gras komt.

Zeker geen medicijnen geven zonder een dierenarts te zien. Is het echt niet mogelijk om dit zelf te bekostigen? Of anders echt de dierenbescherming bellen

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:16

MairiMacBran schreef:
Hij moet geen sterkere pijnstilling, hij moet een dierenarts die naar dat been kijkt.
Diatrim is een antibioticum, voor zover ik weet niet voor paarden, maar voor rundvee en varkens. Dat kun je niet zomaar aan een andere diersoort geven.
Bovendien is een antibioticum niet pijnstillend en is het heel onverstandig om zomaar antibiotica te geven. Je weet niet wat er aan de hand is.


Dat heb ik dus gezegt ik zeg een dier arts moet gewoon kijken mijn oma wilt ook zommaar nu kijken voor diclofinac als ik goed schrijf maar mag niet ‍♀️

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:18

Bij alle keren dat mijn pony hoefbevangen is geweest heeft ze nog nooit diatrim gehad. Diatrim is een antibioticum (dus “tegen bacteriën”). Hoefbevangenheid is een ontsteking waar bacteriën niet de oorzaak zijn (indirect wel, maar ze veroorzaken niet de ontsteking in de hoef). Voor het behandelen van hoefbevangenheid, wat een ontsteking in de voet is, heb je een ontstekingsremmer nodig. Om de pijn te bestrijden heb je een pijnstiller nodig. Beide soorten medicatie moet worden voorgeschreven door de dierenarts (diatrim ook) voor dit specifieke dier, anders ben je illegaal bezig. Het is niet de bedoeling dat je uit een kastje pakt wat er toevallig staat, dat lijkt de boer nu wel te doen (en ja, ik weet dat het wel gebeurt).

Áls dit paard inderdaad hoefbevangen is, dan is Metacam een logischer middel om te geven. Een alternatief hiervoor is Equipalazone (fenylbutazon), of als het een lichte bevangenheid is aspirine (pijnstillend en bloedverdunnend) en/of ascal (bloedverdunner).

Mocht het een hoefzweer zijn, dan wil je vaak juist géén antibioticum geven, omdat de zweer moet rijpen en dan uitbreken.

Antibiotica is ook niet goed voor alle bacteriën in de darmen van het paard die daar wel thuishoren en helpen bij de vertering.

En voordat je een dierenarts belt en laat komen (want vanaf een filmpje kun je geen diagnose stellen, ook een dierenarts niet): als jij de DA belt en die komt en de boer wil dat niet, is de rekening voor jou. Jij hebt gebeld, jij bent dan de opdrachtgever. Ook al is het niet jouw paard.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:18

Femke_Tweety schreef:
Het verhaal wordt werkelijk bijzónder onwaarschijnlijk inmiddels.



Nou, mijn gedachte....paracetamol?

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:19

Amber_anne schreef:
Wat een vervelende situatie ts. Ik snap dat je probeert te helpen maar snap ook dat iedereen hier jou probeert te helpen

Het zou al schelen als je je posts overzichtelijker maakt. Leestekens gebruiken en even na lezen op spelfouten.

Er zijn hier goede tips gegeven. Het belangrijkste op het moment is wel echt een dierenarts, die kan uitsluiten of het een hoefzweer is of hoefbevangen. Tot die tijd zorgen dat het paard genoeg hooi heeft en niet op het gras komt.

Zeker geen medicijnen geven zonder een dierenarts te zien. Is het echt niet mogelijk om dit zelf te bekostigen? Of anders echt de dierenbescherming bellen


Ik heb lichtjes paracetamol in een grote waterbak gezet. ik ga maandag de dierarts appe om te kijken of ik dit kan bekostigen. want de boer wilt nu alles zelf gaan proberen en hij vind dat hij goed doet omdat ze andere ook 30+ zijn geworden.

Maar ik de omdat hij gewoon eigenwijs is en liever kosten voorkomt.

Helaas kan je in weekend alleen spoed bellen en ik kan niet onvoorbereid op de kosten spoed bellen

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:20

Tevens geloof ik er geen bal meer van, ts studeert voor da? En dan zo schrijven??? Dat verhaal klopt van geen kanten...volgens mij hebben we een trol

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:21

Wat moet je oma daar met diclofenac dan? Ook een ontstekingsremmer kun je niet zomaar aan een paard geven, laat staan een ontstekingsremmer voor mensen.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:22

Hilary schreef:
Bij alle keren dat mijn pony hoefbevangen is geweest heeft ze nog nooit diatrim gehad. Diatrim is een antibioticum (dus “tegen bacteriën”). Hoefbevangenheid is een ontsteking waar bacteriën niet de oorzaak zijn (indirect wel, maar ze veroorzaken niet de ontsteking in de hoef). Voor het behandelen van hoefbevangenheid, wat een ontsteking in de voet is, heb je een ontstekingsremmer nodig. Om de pijn te bestrijden heb je een pijnstiller nodig. Beide soorten medicatie moet worden voorgeschreven door de dierenarts (diatrim ook) voor dit specifieke dier, anders ben je illegaal bezig. Het is niet de bedoeling dat je uit een kastje pakt wat er toevallig staat, dat lijkt de boer nu wel te doen (en ja, ik weet dat het wel gebeurt).

Áls dit paard inderdaad hoefbevangen is, dan is Metacam een logischer middel om te geven. Een alternatief hiervoor is Equipalazone (fenylbutazon), of als het een lichte bevangenheid is aspirine (pijnstillend en bloedverdunnend) en/of ascal (bloedverdunner).

Mocht het een hoefzweer zijn, dan wil je vaak juist géén antibioticum geven, omdat de zweer moet rijpen en dan uitbreken.

Antibiotica is ook niet goed voor alle bacteriën in de darmen van het paard die daar wel thuishoren en helpen bij de vertering.

En voordat je een dierenarts belt en laat komen (want vanaf een filmpje kun je geen diagnose stellen, ook een dierenarts niet): als jij de DA belt en die komt en de boer wil dat niet, is de rekening voor jou. Jij hebt gebeld, jij bent dan de opdrachtgever. Ook al is het niet jouw paard.


Wat is de da

Klopt maar ik wil niet dat hij zommaar dingen gaat geven gelukkig moet ik het spuiten en doet hij dat niet.
Dus dat kan ik tegen houden
Maar ik ga toch een dierarts vragen helaas is het weekend

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:23

Als de boer dan zo graag iets van pijnstilling uit zijn eigen 'koelkast' wil geven, kan hij beter Novacam geven.... Ondertussen hoop ik dat de pijn een stuk minder is geworden en dat een eventuele zweer er al aan het uitkomen is. Mocht je paard de emmer met soda eng vinden, je kunt ook een pamper om zijn hoef wikkelen en met ducktape vastmaken en hier het sodawater ingieten of een pamper met zuurkool aanbrengen en met ducktape vastmaken.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:24

groentesoep *\%/*

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:26

MairiMacBran schreef:
Wat moet je oma daar met diclofenac dan? Ook een ontstekingsremmer kun je niet zomaar aan een paard geven, laat staan een ontstekingsremmer voor mensen.

Mijn oma wilt dat paard geen pijn heeft. wij krijgen ruzie omdat ik niet wil dat ze zomaar dingen gaan geven.
En kwa studie

Ik ben 19 en studeer dierverzorging niv 3 en ga daarna naar de para

Ik heb met gehandicapten gewerkt en in de zorg gestudeerd.

Nee ik ben geen trol

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:27

Cinnepin schreef:
groentesoep *\%/*

Ja, dat lijkt me het beste :+

Goed idee om zelf te spuiten, TS. Diatrim moet IV, lijkt me echt heeeeeel verstandig om dat zelf te gaan doen ja [sarcasme uit]

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:29

suffie schreef:
Als de boer dan zo graag iets van pijnstilling uit zijn eigen 'koelkast' wil geven, kan hij beter Novacam geven.... Ondertussen hoop ik dat de pijn een stuk minder is geworden en dat een eventuele zweer er al aan het uitkomen is. Mocht je paard de emmer met soda eng vinden, je kunt ook een pamper om zijn hoef wikkelen en met ducktape vastmaken en hier het sodawater ingieten of een pamper met zuurkool aanbrengen en met ducktape vastmaken.


Oke ik heb nooit nova gezien bij hem.
Dat van de pamper ga ik proberen alleen het wikkelen wordt heel lastig hij wilt zijn hoef bijna niet optillen en als hij het doet is het paar seconden en kan het niet omhoog houden.

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:30

Hilary schreef:
Cinnepin schreef:
groentesoep *\%/*

Ja, dat lijkt me het beste :+

Goed idee om zelf te spuiten, TS. Diatrim moet IV, lijkt me echt heeeeeel verstandig om dat zelf te gaan doen ja [sarcasme uit]


Ik snap niet wat je bedoelt.
Ik bedoelde dat de boer die dingen wel wilt maar het dan aan mij overlaat en zelf moet gaan doen.
ik weet dat andere dieren niet zomaar medicatie mogen van andere

En zo weet ik ook wat hij binnen krijgt en wat niet

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:33

groentesoep geven, dat helpt

Tevens zie ik een topic van je van begin juni over een kreupel paard, ik hoop niet dat dat over hetzelfde paard gaat? En er dus nog steeds geen dierenarts is bij geweest?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:36

Ik bedoel dat je diatrim met een naald in de bloedbaan moet spuiten. Daar ben jij niet voor opgeleid, ga ik vanuit, dus het lijkt me niet verstandig om dat zelf te doen. Hetzelfde geldt overigens voor spuiten in de spier of onder de huid. Je weet niet hoe het moet, dus niet doen.

DA = dierenarts
IV = intraveneus

Aangezien je dierenarts wil worden en in de zorg bent opgeleid had ik gedacht dat je deze afkortingen kende, mijn excuus als dat niet zo is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:40

19 en dan al zo'n carrière achter de rug? Sorry maar ik begin steeds meer te geloven dat we hier met een 11 jarige met een hele grote fantasie en een doos vol penny's en my little pony's te maken hebben.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:41

Orchidee14 schreef:
19 en dan al zo'n carrière achter de rug? Sorry maar ik begin steeds meer te geloven dat we hier met een 11 jarige met een hele grote fantasie en een doos vol penny's en my little pony's te maken hebben.

Dat denk ik ook

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:51

Orchidee14 schreef:
19 en dan al zo'n carrière achter de rug? Sorry maar ik begin steeds meer te geloven dat we hier met een 11 jarige met een hele grote fantasie en een doos vol penny's en my little pony's te maken hebben.


Als je met 16 klaar bent met het vmbo kun je daarna naar het mbo. Dus te heeft al een opleiding er op zitten en doet nu de tweede opleiding. Niks raars aan

Ts het schrijven is veel duidelijker geworden, dankjewel dat leest veel fijner

Angeldr14
Berichten: 171
Geregistreerd: 06-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:53

Cinnepin schreef:
groentesoep geven, dat helpt

Tevens zie ik een topic van je van begin juni over een kreupel paard, ik hoop niet dat dat over hetzelfde paard gaat? En er dus nog steeds geen dierenarts is bij geweest?

Nee is niet het zelfde dat was 28+ paard die zich verstapt had