Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met artose lichtjes werken?

 
Profiel   

Hey iedereen,

Mijn paardje heeft artrose en is 20 jaar. Ik heb haar 1,5 jaar geleden op rust gezet. Sindsdien heeft ze niets meer gedaan, behalve (meestal) dag en nacht op de weide (soms met een soortgenootje) en aan de hand gaan wandelen.

Nu zou ik nog 1 keer met haar een klein stukje erop moeten wandelen voor een trouw. Ik heb haar dan even (5 à 10 minuutjes) lichtjes gelongeerd.

Nu heb ik gemerkt dat ze dat super leuk vond en vrolijk is. Tijdens het longeren zie je nog wel altijd dat ze niet helemaal zuiver loopt. Ze loopt nog even slecht als 1,5 jaar geleden.

Nu ben ik aan het twijfelen of ik haar toch af en toe zou longeren omdat ze dat echt leuk vond of toch beter niet omwille van haar artrose.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:06 



 
Profiel   

Longeren zou ik niet doen als ik jou was, lange lijnen is een betere oplossing! longeren is te intensief door de volte die ze moeten draaien, echter is rustig lange lijnen over rechte stukken beter te incasseren. Ik weet uiteraard niet hoe ernstig de artrose is of waar het gelokaliseerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:08 



 
Profiel   

Ik denk dat de voltes draaien ietwat te intensief zou zijn voor haar. Je kan beter zoals de reactie hierboven ook al zei, dan met lange lijnen werken. Het is sowieso belangrijk dat een paard met artrose wel lichtjes blijft bewegen om de prognose zo goed mogelijk te houden (dit zeg ik uit ervaring, maar het kan natuurlijk ook anders lopen. Ik ben geen expert ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:12 



 
Profiel   

De paarden met artrose die ik ken werden rustig maar wel regelmatig in beweging gehouden met veel rechte lijnen in een ( niet zware ) rijbak en op buitenrit en wandelen ernaast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:15 



 
Profiel   

Haar artrose komt vooral tot uiting in haar achterhand. Bedankt iedereen voor de reacties! Dan zal ik mij eens inlezen in langen lijnen (en uiteraard eerst les nemen) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 23:07 



 
Profiel   

Niet regelmatig lopen doen paarden alleen als ze pijn hebben, en aangezien het prooidieren zijn moeten ze behoorlijk pijn hebben willen ze dat laten zien. Maw het longeren deed pijn en dat zou je dus niet moeten doen als je geeft om het dier..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 23:40 



 
Profiel   

Juist paarden met artose hebben veel beweging nodig (en datis wat anders dan in de wei lopen) Maar bochtenwerk is weer te vel gevraagd. Ga wandelen!!, lekker berm vreten, van de natuur genieten, eens wat anders zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 01:03 



 
Profiel   

Mijn merrie was 19 dat ze bij ons terug kwam. Had al artrose, was broodmager en had KS. Eerst buiten laten lopen en op gewicht komen. Toen wat stapwerk gaan doen en rondjes buitenom.

Op stal had ze dikke benen en ze kwam er stijf uit, dus 24/7 buiten gezet. Wel met track, schuilstal etc.

Daarna is ze steeds mee op buitenrit geweest en is vlot ook. Ze is nu 28 en haar rug wordt minder, maar ze is nog heel fit, loopt nooit kreupel, mooie slanke benen, dus gaat nog goed. We hebben ook een heuvel waar ze op en af rent.

Mn ruin van 22 heeft ook artrose en loopt goed, maar loopt ook 24/7 buiten. Ik denk dat die al vastgeroest zou zijn als hij opgesloten had gestaan. Kan hem nog wek recreatief leuk rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 03:41 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga me inlezen in langen lijnen en lekker rustig wandelen aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 22:35 



 

Ik zou gewoon nog rijden hoor :) je merkt vanzelf wel of het kan of niet.

Je zal ook merken dat het met nat/koud weer soms helemaal niet kan en in de zomer dan weer vaker wel.

En ook altijd heel lang in- en uitstappen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 23:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen