Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gevoelige hoeven...pfff

 
Profiel   

Even van mij afschrijven en wellicht nieuwe adviezen ontvangen.

In Maart een nieuw paard gekocht. Paard stond op ijzers maar doordat ze bij mij 24/7 buiten kwam te staan op een plein met toegang tot bak en weiland etc. En in een kleine kudde heb ik de ijzers eraf laten halen.
Uiteraard liep ze gevoelig. Hoefschoenen aangeschaft en ze liep zichtbaar beter, deze worden enkelt gebruikt wanneer we naar buiten gaan daarbij heeft ze genoeg toegang tot zachtere ondergrond.

Na een paar maanden liep ze al wat beter. Heb haar ook kerabol gegeven om de hoeven wat extra's te geven. Helaas loopt ze nu toch wel weer moeilijk op het harde, erg gevoelig. Nu ben ik wel een aantal dagen,op advies, phytonics detox gaan geven omdat vanwege behoorlijke reacties op insecten en mok op haar achterbenen, waar ze overigens niet gevoelig mee loopt. Zou de detox de gevoeligheid in voorhoeven kunnen verergeren? Het lijkt niet op een hoefzweer in mijn ogen.

We rijden nu niet en zijn gewoon lekker in de bak bezig waar ze wel van lijkt te genieten. Ze is zo ongelofelijk lief maar baal zo enorm dat ze nu (nog) niet lekker in haar vel zit. Misschien een kwestie van veel geduld hebben...

Voor degene die misschien gaan zeggen weer ijzers eronder. Ik vind dat gewoonweg niet veilig in de groep en daarbij in de wintermaanden zou het helemaal riskant zijn. Ook denk ik dat ik daarmee de oorzaak niet weg neem.

Owja bevangen is ze niet. Helaas daar veel ervaring mee gehad met mijn vorige paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:07 



 
Profiel   

Wat vervelend voor je paardje dat ze last van haar hoeven heeft. En als eigenaar frustrerend om het puzzeltje opgelost te krijgen.
Weet je ook waarom haar vorige eigenaars haar op ijzers hadden gezet? Zat daar wellicht niet al een medische reden achter? Kan het zo zijn dat ze dit ook hebben gedaan omdat ze ten einde raad waren?
Wat zegt je hoefsmid er verder over?
Heb je foto’s oid van de voeten laten maken?
Hoop vragen, maar geïnteresseerd voor het totale beeld.

Voor wat betreft de detox: kunnen ze heftig op reageren en soms wordt het eerst slechter voordat het beter wordt. Ik ben zelf daarom geen voorstander van dat soort kuren. Maar neemt niet weg of ze daarmee geholpen kan worden. Hoe is je voerbeleid verder? Verschilt het veel met hoe ze door de vorige eigenaren werd gehouden? Ik heb mijn paardje ook pas sinds februari en heb qua voerbeleid veel omgegooid voor m. Dat heeft geresulteerd in een paar kwakkelmaanden met allerlei kleine kwaaltjes. Ook idd met vacht, manen en hoeven. Door DA grotere problemen laten onderzoeken en zijn uitgesloten.
Mijn ervaring is als paardjes eenmaal uit balans zijn gebracht door verandering dan heeft het tijd en geduld nodig.
Succes en beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:16 



 
Profiel   

Kun je de zolen niet met iets insmeren waardoor ze harder worden? (Bij dry feet)
Het is enorm nat deze zomer waardoor de hoeven zachter en gevoeliger worden, zeker voor een paard dat niet gewend is om zonder ijzers te lopen.
En anders proberen de hoefschoenen aan te houden in de paddock of op de wei als je niet aan ijzers wilt?

Van Phytonics zijn ook druppels voor gevoelige hoeven, moet even denken hoe die heten…
Verder zou je even door kunnen gaan met een goed supplement om de hoeven steviger te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:17 



 
Profiel   

Marigo schreef
Wat vervelend voor je paardje dat ze last van haar hoeven heeft. En als eigenaar frustrerend om het puzzeltje opgelost te krijgen.
Weet je ook waarom haar vorige eigenaars haar op ijzers hadden gezet? Zat daar wellicht niet al een medische reden achter? Kan het zo zijn dat ze dit ook hebben gedaan omdat ze ten einde raad waren?
Wat zegt je hoefsmid er verder over?
Heb je foto’s oid van de voeten laten maken?
Hoop vragen, maar geïnteresseerd voor het totale beeld.

Voor wat betreft de detox: kunnen ze heftig op reageren en soms wordt het eerst slechter voordat het beter wordt. Ik ben zelf daarom geen voorstander van dat soort kuren. Maar neemt niet weg of ze daarmee geholpen kan worden. Hoe is je voerbeleid verder? Verschilt het veel met hoe ze door de vorige eigenaren werd gehouden? Ik heb mijn paardje ook pas sinds februari en heb qua voerbeleid veel omgegooid voor m. Dat heeft geresulteerd in een paar kwakkelmaanden met allerlei kleine kwaaltjes. Ook idd met vacht, manen en hoeven. Door DA grotere problemen laten onderzoeken en zijn uitgesloten.
Mijn ervaring is als paardjes eenmaal uit balans zijn gebracht door verandering dan heeft het tijd en geduld nodig.
Succes en beterschap!


Dank je wel!
Eigenaren hadden er geen medische reden voor, ze ging alleen van ijzers af wanneer ze een veulen aan de voet had.

Detox zorgt wel dat de bulten weg zijn. Ze staat nu op het land met af en toe een plukje hooi (onverpakt), verder krijgt ze metazoa korrel en af en toe wat Muesli van Agrobs. Bij de vorige eigenaar stond ze niet 24/7 buiten, daar zit verschil in en kreeg ze een basisbrok. Hoefsmid verbaasde dat haar hoeven eigenlijk wel heel sterk waren en de zool ook niet extreem dun. En verder gewoon wennen. Verder heb ik geen foto's laten maken omdat het beeld ook echt wel past bij gewenning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:26 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Kun je de zolen niet met iets insmeren waardoor ze harder worden? (Bij dry feet)
Het is enorm nat deze zomer waardoor de hoeven zachter en gevoeliger worden, zeker voor een paard dat niet gewend is om zonder ijzers te lopen.
En anders proberen de hoefschoenen aan te houden in de paddock of op de wei als je niet aan ijzers wilt?

Van Phytonics zijn ook druppels voor gevoelige hoeven, moet even denken hoe die heten…
Verder zou je even door kunnen gaan met een goed supplement om de hoeven steviger te maken.


Hmm ... aan het natte weer heb ik niet gedacht, daar heb je misschien een punt. Ze liep echt weer even beter tot nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:27 



 
Profiel   

Wat is/doet Kerabol?

Wat eet je paard? Hooi, voordroog, kuil? Hoeveel?
Brok? Welke en hoeveel?

Want je schrijft dat ze ook last heeft van mok. Dat komt meestal van binnenuit.

Wij hebben goede ervaringen met de producten van Vitalstyle. De Oerbalans bijvoorbeeld en voor de hoeven zou je de Hoef en pees kunnen proberen.
Er is ook Hoefspray. Kennis heeft daar gele goede ervaringen mee met paarden die ijzers hebben gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:29 



 
Profiel   

Marie111 schreef
Wat is/doet Kerabol?

Wat eet je paard? Hooi, voordroog, kuil? Hoeveel?
Brok? Welke en hoeveel?

Want je schrijft dat ze ook last heeft van mok. Dat komt meestal van binnenuit.

Wij hebben goede ervaringen met de producten van Vitalstyle. De Oerbalans bijvoorbeeld en voor de hoeven zou je de Hoef en pees kunnen proberen.
Er is ook Hoefspray. Kennis heeft daar gele goede ervaringen mee met paarden die ijzers hebben gehad.


Zie mijn reactie hierboven m.v.t. voer.

Even een productomschrijving van Kerabol: Kerabol van Equistro is rijk aan zink, magnesium, selenium, methionine en D-biotine. Deze ingrediënten kunnen bijdragen aan een gezonde vacht en hoeven van uw paard. Zo is biotine essentieel in diverse processen van groei, botontwikkeling en tevens ondersteunt het een intacte huidbarrière. Methionine is een essentieel aminozuur welke kan helpen om de aanmaak van keratine te verbeteren.

Vanwege o.a. de mok krijgt ze de detox.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:37 



 
Profiel   

Lastig probleem! Heb je de dierenarts laten komen om te beoordelen of er een medische oorzaak is?
Overigens zijn er zeker paarden die niet zonder ijzers kunnen. En altijd zere voeten is ook sneu voor het dier..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:39 



 
Profiel   

Qua voer zit je wel goed lijkt me zo. Heeft (dooddoener om te zeggen) echt even tijd nodig. Voordat alle supplementen en dergelijke hun werk doen ben je zo minimaal 6 maanden verder. Hopelijk dan nog meer verbetering. Tot die tijd toch de hoefschoenen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:40 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Van Phytonics zijn ook druppels voor gevoelige hoeven, moet even denken hoe die heten

Phytonics podo comp is dat.

Verder heb ik geen specifieke tips… mijn ruin is ook snel gevoelig als hij te kort op zijn voeten staat. Ik heb zijn voorvoeten op de foto laten zetten, maar hij heeft geen dunne zolen. Iets meer hoefwand laten staan en hij loopt een stuk beter. Mijn hoefsmid zet hem niet te kort bij het bekappen en op buitenrit gebruik ik hoefschoenen. Laatst is mijn paard bekapt door een andere smid zonder dat ik gewaarschuwd had dat hij niet te kort bekapt moet worden. Als gevolg heeft paard 2 weken gevoelig gelopen op het harde en deed ik extra zooltjes in z’n hoefschoenen voor iets meer demping. Na twee weken was alles weer lang genoeg en kunnen de zooltjes weer uit de schoenen.


Laatst bijgewerkt door Hilary op 31-07-21 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 19:43 



 
Profiel   

Heb je je paard bij aankoop laten keuren? Van maart tot nu nog steeds niet goed.. dan wordt het wel tijd om de veearts erbij te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 19:47 



 
Profiel   

Babootje schreef
Heb je je paard bij aankoop laten keuren? Van maart tot nu nog steeds niet goed.. dan wordt het wel tijd om de veearts erbij te halen.


Paard is klinisch gekeurd. In april van ijzers af gegaan, tot die tijd liep ze helemaal zuiver. Daarna dus gevoelig, later weer beter en nu weer wat gevoelig. Ik denk zelf echt puur gevoeligheid doordat ze altijd ijzers gewend is. Overigens is de DA bij ons geweest en gaf hetzelfde aan. Nog gekeken voor bevangenheid maar reageerde daar niet op. Kwam ook echt vanuit de hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 20:39 



 
Profiel   

Heb de phytonics podo comp opgezocht, lijkt me wel iets om te overwegen. Weet alleen niet of ik er goed aan doe het tegelijk met de detox te geven. Dat ga ik even navragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 20:41 



 
Profiel   

troi schreef
Lastig probleem! Heb je de dierenarts laten komen om te beoordelen of er een medische oorzaak is?
Overigens zijn er zeker paarden die niet zonder ijzers kunnen. En altijd zere voeten is ook sneu voor het dier..



Dit is wat ik ook dacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 20:45 



 
Profiel   

Babootje schreef
Heb je je paard bij aankoop laten keuren? Van maart tot nu nog steeds niet goed.. dan wordt het wel tijd om de veearts erbij te halen.


Sab123 schreef
Paard is klinisch gekeurd. In april van ijzers af gegaan, tot die tijd liep ze helemaal zuiver. Daarna dus gevoelig, later weer beter en nu weer wat gevoelig. Ik denk zelf echt puur gevoeligheid doordat ze altijd ijzers gewend is. Overigens is de DA bij ons geweest en gaf hetzelfde aan. Nog gekeken voor bevangenheid maar reageerde daar niet op. Kwam ook echt vanuit de hoef.


Het zal niet t eerste paard zijn dat ooit bevangen is geweest en een wat gekanteld hoefbeen heeft waardoor de zool gevoelig is en dat op ijzers goed loopt. Dus zo lang je geen foto's neemt dan weet je eigenlijk niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 20:49 



 
Profiel   

Ik volg even mee, bijna hetzelfde verhaal hier. Vind het erg lastig, zit er soms zelfs aan te denken om ijzers er weer onder te laten zetten, maar betonplaten en ijzers is geen succes.

Blijft lastig he

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 20:51 



 
Profiel   

Hoof Armor is ook een optie om de hoeven te beschermen, legt een extra beschermend laagje, mijn bekapper vergelijkt het met het verschil tussen op kousen lopen of blootvoets. Op steentjes zal het wss geen wondermiddel zijn, maar kan wel degelijk net genoeg zijn. Er loopt al een topic over hier op Bokt, en ook in het topic over hoefbevangenheid werd er al over gesproken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 21:02 



 
Profiel   

Sab123 schreef
Heb de phytonics podo comp opgezocht, lijkt me wel iets om te overwegen. Weet alleen niet of ik er goed aan doe het tegelijk met de detox te geven. Dat ga ik even navragen.

Ik geef het ook tegelijk, is geen probleem.

JackieT schreef
Ik volg even mee, bijna hetzelfde verhaal hier. Vind het erg lastig, zit er soms zelfs aan te denken om ijzers er weer onder te laten zetten, maar betonplaten en ijzers is geen succes.

Blijft lastig he

Kunststof beslag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 21:37 



 
Profiel   

Mogelijke oorzaak zou ook nog lange of verbening van de hoefbeentakken kunnen zijn. Maar das een intern probleem waarvoor je ze op de foto zou moeten zetten.

Ik denk als je uit wilt sluiten dat het eea intern hoefprobleem is, je toch op die RX gaat uitkomen. Is dat goed, dan is het duidelijk dat het reguliere gevoeligheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:22 



 
Profiel   

Sommige paarden blijven gevoelig en vaak vooral op de voorhoeven. :) hier eentje die alleen voor op ijzers staat om die reden. Nooit een paard op ijzers gehad maar deze kan voor gewoon niet zonder. Jammer, ik heb ze liever zonder ijzers maar soms is het niet anders. :)

En dat hele "tijd geven" is mooi, maar ik laat een dier hier niet zes maanden lopen met pijn aan zijn voeten als er een simpele oplossing voor is omdat het "mogelijk" over gaat na een jaar of hoe lang je het dan ook tijd hoort te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:26 



 
Profiel   

Ik zou dit paard even de voeten op de foto laten zetten, er moet toch een reden zijn dat ze zo gevoelig blijft. Idd iets van binnen, kanteling of hoefbenen kunnen een aanleiding zijn. Vanuit daar kun je verder beslissen wat te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:47 



 
Profiel   

Is de straal terug gesneden of draagt die mee? Als de straal de grond raakt groeien de hoeven sneller, raakt de straal de bodem niet dan zal de hoef minder snel groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:50 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Sommige paarden blijven gevoelig en vaak vooral op de voorhoeven. :) hier eentje die alleen voor op ijzers staat om die reden. Nooit een paard op ijzers gehad maar deze kan voor gewoon niet zonder. Jammer, ik heb ze liever zonder ijzers maar soms is het niet anders. :)

En dat hele "tijd geven" is mooi, maar ik laat een dier hier niet zes maanden lopen met pijn aan zijn voeten als er een simpele oplossing voor is omdat het "mogelijk" over gaat na een jaar of hoe lang je het dan ook tijd hoort te geven.


Het ding is dat er tegenwoordig best wat alternatieven bestaan waarmee je tijdelijk ongemak kan overbruggen en die de hoef toch toelaten om te revalideren/sterker te worden, zoals hoefschoenen, Hoof armor, Plakbeslag, formahoof, ...

In TS haar geval zou ik toch huiverig zijn voor een lichte hoefbevangenheid als de gevoeligheid plots opgekomen is.
Als je zeker wil zijn kan je haar laten onderzoeken en foto's laten trekken. Of je kan ook even een paar dagen Hoefschoenen aandoen op de wei (wel elke dag even uitdoen en checken op schuurplekjes) en kijken of ze daarna beter loopt. Zo ja, dan was het mogelijks een tijdelijk iets zoals hoefbevangenheid of te kort bekapt, als ze even gevoelig blijft dat zou ik verder zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:55 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Van Phytonics zijn ook druppels voor gevoelige hoeven, moet even denken hoe die heten…

Podo comp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 22:57 



 
Profiel   

Mijn eerste vraag is, wat voor type paard is het?
En is de hoefschoenen continu aanhouden niet een optie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 23:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen