Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gevoelige hoeven...pfff

 
Profiel   

Cowgirl schreef
Wat ik mis: wat voor voeding krijgt het paard?

Ik ben er inmiddels wel achter dat voeding zoveel doet voor de hoeven en dat de minste verandering al gevoeligheid kan geven. Vaak zie ik het wel maar de omegving niet...er is immers niks mis met het voer.

Paarden zijn sobere dieren, hebben niet veel nodig maar als ik af en toe zie wat er allemaal ingestopt word vind ik al de problemen niet zo gek.


In een eerdere reactie heb ik hier antwoord op gegeven. Ze krijgt vitamine korrel van Metazoa, staat op het land, krijgt daarbij als extra hooi (onverpakt) en wat muesli van Agrobs.

Bedankt allemaal voor de reacties. Dierenarts was al even terug geweest en bevangenheid uitgesloten, Hierbij net als hoefsmid aangegeven dat het tijd nodig heeft. Het is niet zo dat ze gedurende periode dat ik haar heb gevoelig loopt en gelukkig heb ik veel zachte stukken waarop ze zweeft. In de droge periode en wanneer ze gevoeligheid toonde heb ik wel 24/7 hoefschoenen aangehouden, nu met de natte periode lijkt me het niet verstandig omdat het snel week wordt. Ze loopt nu alweer een stuk beter. Haar hoeven slijten enorm snel, heb daarom wel hoof armor besteld. Het zal misschien de gevoeligheid niet helemaal weg nemen maar wellicht de slijtage verminderen. Foto's laten maken brengt uitsluitsel van binnenuit dus dat is een goed plan!

Verder over de ijzers er weer onder zetten...ik heb er gerust over nagedacht maar zie dit gewoonweg niet voor me in de winter periode. Ik zag haar de eerste tijd al schuiven in de bochten over het plein wanneer ze even gek liepen te doen, wat als het zometeen glad is en ze gaan een sprintje trekken... ik denk dat daar veel leed van kan komen. Het is zeker niet zo dat ik haar met pijn laat lopen en maar achterover leun om het de tijd te geven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 09:21 



 
Profiel   

ruitje schreef
Dat iets op lange termijn effecten kan hebben( wat dus niet zeker is, want het kan ook gewoon een paard zijn wat niet zonder ijzers kan) is voor mijn geen reden om een paard nu niet goed te laten lopen. Als je dat pad graag wil bewandelen( ijzers er af halen) dan heb je als eigenaar ook de verantwoordelijkheid om daar op te acteren als hij gevoelig gaat lopen.

En dat kan dan inderdaad een bezoek aan de DA zijn om dingen uit te sluiten, dat is mij prima. Maar ik snap niet goed waarom dat gevoelig lopen weken lang ineens wel acceptabel is als het gaat om ijzers er af halen, terwijl we dat anders niet oke vinden :o

*Knip*

En bij dit onderwerp is het: geef het de tijd.

Iets tijd geven betekent niet per se dat je niks doet. Ik denk dat je het meer moet lezen als, je moet de hoef tijd geven om te revalideren zonder ijzer. Maar dat betekent niet dat je geen andere hulpmiddelen kan inzetten om het je paard comfortabel te maken in die periode dat het moet wennen aan ijzerloos zijn.

En dat is precies wat TS nu aan het doen is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 09:59 



 
Profiel   

Sab123 schreef
In een eerdere reactie heb ik hier antwoord op gegeven. Ze krijgt vitamine korrel van Metazoa, staat op het land, krijgt daarbij als extra hooi (onverpakt) en wat muesli van Agrobs.

Bedankt allemaal voor de reacties. Dierenarts was al even terug geweest en bevangenheid uitgesloten, Hierbij net als hoefsmid aangegeven dat het tijd nodig heeft. Het is niet zo dat ze gedurende periode dat ik haar heb gevoelig loopt en gelukkig heb ik veel zachte stukken waarop ze zweeft. In de droge periode en wanneer ze gevoeligheid toonde heb ik wel 24/7 hoefschoenen aangehouden, nu met de natte periode lijkt me het niet verstandig omdat het snel week wordt. Ze loopt nu alweer een stuk beter. Haar hoeven slijten enorm snel, heb daarom wel hoof armor besteld. Het zal misschien de gevoeligheid niet helemaal weg nemen maar wellicht de slijtage verminderen. Foto's laten maken brengt uitsluitsel van binnenuit dus dat is een goed plan!

Verder over de ijzers er weer onder zetten...ik heb er gerust over nagedacht maar zie dit gewoonweg niet voor me in de winter periode. Ik zag haar de eerste tijd al schuiven in de bochten over het plein wanneer ze even gek liepen te doen, wat als het zometeen glad is en ze gaan een sprintje trekken... ik denk dat daar veel leed van kan komen. Het is zeker niet zo dat ik haar met pijn laat lopen en maar achterover leun om het de tijd te geven.


Klinkt als een prima plan. Ook ik zou dan eerder voor hoefschoenen kiezen dan ijzers.

Ik heb twee keer de hoofarmor gebruikt, maar dat werkte in ons geval te kortstondig. Elk paard is natuurlijk verschillend, hopelijk werkt het voor jouw paard wel.

Ik heb vandaag weer Keralit aangebracht en binnen een kwartier liep hij weer goed.
Het heeft gister weer zo enorm geregend dat het nu weer veel nat is, dus ik ben benieuwd hoe lang hij er baat bij heeft.
Keralit mag je wekelijks 2-3 keer aanbrengen de eerste weken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:06 



 
Profiel   

Keralit smeer je dat aan de buiten kant van de hoef of juist de onderkant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:58 



 
Profiel   

[ img ]

Al het gestreepte voorzie je van drie laagjes. Het is vloeibaar als water, dus je doet er erg lang mee.

Tip: even apart een hoefkwastje halen (met zo’n bakje erom), waar je dan wat in giet. Ik deed de bijgeleverde kwast rechtstreeks in t flesje, dat is nu bruin ipv groen :+


Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 02-08-21 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 12:06 



 
Profiel   

Thanks goed om te weten :) Die van mij loopt niet gevoelig, maar heeft wel meer slijtage van de hoeven nu ze op een hit actief stal staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 12:07 



 
Profiel   

Schadows17 schreef
Thanks goed om te weten :) Die van mij loopt niet gevoelig, maar heeft wel meer slijtage van de hoeven nu ze op een hit actief stal staat.


Heb mn vorige bericht nog even aangepast ;)

Ik weet niet of ‘t ook werkt als er al veel afgesleten is.. of wil je dat proberen te voorkomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 12:23 



 
Profiel   

Ik heb alleen je begin post gelezen ts, maar misschien aan de smid vragen of die voorlopig bij bekappen van de zolen afblijft? Die laten vanzelf los namelijk als het te veel wordt en met ijzers eraf eerst maar weer eens eraan laten groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 12:53 



 
Profiel   

Qua ijzers...
Een goede smid kan ze afronden zodat ze minder gevaarlijk zijn in de groep.
Mijn vorige had dat ook en die stond ook dagelijks in een klein groepje (en was vaak een etter :') )
Hij kon ook niet zonder omdat hij een heel deel afgestorven weefsel in zijn hoeven had na oa een bloedvergiftiging)
Winterperiode gewoon speciale sneeuwringen (de rubberen herbruikbare variant) er onder en er is geen probleem.

Ik begrijp dat je je paard bloot wil houden. Ik kijk bij de mijne ook altijd of dat kan... kunnen ze zonder, staan ze zonder, kan het niet... dan niet.
Ik zou zelf mijn beest niet zo lang gevoelig willen zien omdat ik het zonder ijzer wil.
Dat moet echt na een maand wel gaan stabiliseren of sterk verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 13:02 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Qua ijzers...
Een goede smid kan ze afronden zodat ze minder gevaarlijk zijn in de groep.
Mijn vorige had dat ook en die stond ook dagelijks in een klein groepje (en was vaak een etter :') )
Hij kon ook niet zonder omdat hij een heel deel afgestorven weefsel in zijn hoeven had na oa een bloedvergiftiging)
Winterperiode gewoon speciale sneeuwringen (de rubberen herbruikbare variant) er onder en er is geen probleem.

Ik begrijp dat je je paard bloot wil houden. Ik kijk bij de mijne ook altijd of dat kan... kunnen ze zonder, staan ze zonder, kan het niet... dan niet.
Ik zou zelf mijn beest niet zo lang gevoelig willen zien omdat ik het zonder ijzer wil.
Dat moet echt na een maand wel gaan stabiliseren of sterk verbeteren.

Dat is alleen helemaal geen realistische verwachting.

Een paard dat op ijzers staat voelt nooit de ondergrond waarop hij loopt. Plots wordt hij af ijzers gehaald met een zool die daar niet op voorbereid is. Als een hoef gemiddeld een jaar nodig heeft om helemaal te vernieuwen, hoe kan je dan verwachten om binnen de maand een grote verbetering te zien?

Een overgang naar blootvoets vergt tijd en dat betekent niet je paard met pijn laten staan. Dat betekent goede opvolging van smid/bekapper en de nodige maatregelen treffen zodat de hoef kan revalideren zonder dat het paard pijn heeft (Hoefschoenen, hoofarmor, Plakbeslag, ...). Net wat TS aan het doen is dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 16:37 



 
Profiel   

Als je niet voor een ijzer wilt gaan, zou ik tijdelijk kiezen voor een plakschoen of iets in die richting, dan heeft ‘’ie in ieder geval voorlopig de nodige bescherming, en voorkom je andere ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 16:43 



 
Profiel   

Ik heb overigens altijd begrepen een zool van paard nooit dikker gaat worden dan deze is wat je ook probeerd.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 17:45 



 
Profiel   

Ik zou de dierenarts erbij halen en eventueel zelf al aansturen op foto's. Ook de hoefsmid zou waarschijnlijk wel een persoon zijn waarmee ik hierover dieper in gesprek zou gaan. Omdat het paard al enkele maanden zo loopt, is gewenning hoogstwaarschijnlijk niet meer de oorzaak en dan zou ik graag wel de oorzaak willen weten zodat je gericht dingen kan proberen/behandelen/doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 18:00 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik heb overigens altijd begrepen een zool van paard nooit dikker gaat worden dan deze is wat je ook probeerd.....

Dat kan.
Maar het is ook niet enkel de dikte van de zool die hier meespeelt.
Paarden die van ijzers komen hebben vaak een hele platte zool. Die kan wel degelijk weer bijtrekken zodat die holler wordt en waardoor er letterlijk meer ruimte is onder de hoef en niet elk mini steentje prikt.
Je hebt ook nog het straalkussen, dat met ijzers niet benut wordt, en dat opnieuw kan ontwikkelen naar een dikkere en stevigere 'schokdemper'.
Maar beide processen vergen veel tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 18:16 



 
Profiel   

En het gaat niet alleen om de dikte van de zool. Als hij maar sterk is..
Mijn paard heeft echt wel dunne zolen en haar ijslander maatje juist heel dikke.

Mag je drie keer raden welke er geen stap kon zetten zonder ijzers en welke helemaal zuiver is zelfs op puin

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 20:56 



 
Profiel   

Sintara schreef
En het gaat niet alleen om de dikte van de zool. Als hij maar sterk is..
Mijn paard heeft echt wel dunne zolen en haar ijslander maatje juist heel dikke.

Mag je drie keer raden welke er geen stap kon zetten zonder ijzers en welke helemaal zuiver is zelfs op puin


Precies dit. Op de rontgen foto’s konden we bij mijn paard ook zien dat zijn zolen normale dikte hebben en toch is hij er gevoelig op (destijds echt zeer pijnlijk zelfs). Bute en ascal mochten niet baten, alleen hoefschoenen met zolen werkten voor hem.

Ik merk nu er weer zoveel regen gevallen is dat hij ook weer echt een stap terug heeft gedaan. Ik hoop dat de keralit zijn werk blijft doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 21:11 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Welke hoefschoenen laat jij 24/7 op? Ik heb de cavallo simpel en trek staan. Maar mijn smid adviseert toch om ze ‘s nachts uit te doen vanwege broeien. Wordt de zool ook weer week van. Of als t erg modderig is, gaat de modder erin en staan ze ook de hele dag te weken.


Sorry, je vraag over het hoofd gezien. Ik heb enkele weken cavallo simple 24/7 gebruikt, wel met vrijwel dagelijks even uitdoen op stal terwijl ik erbij was. Geen weke zolen noch andere problemen eraan overgehouden. Alleen met die poedersuiker modder vind ik het absoluut geen optie gezien kans op rotten, schimmelinfecties end, toen was het enkel op bestraat uitloopje en paddocks met drainage waardoor de vocht nog wel onder controle viel te houden.

Volgens mij wordt equine fusion all terrain voor 24/7 aangeraden maar gezien mijn paard momenteel goed loopt op het harde heb ik het uiteindelijk niet getest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 12:06 



 
Profiel   

Ah dat is goed om te horen. Maar idd, hier kan het niet vanwege de modder. Ik heb 6 paar liggen inmiddels, dus dat kan tussentijds mooi drogen en een vers paar aan.
Maar zou t idd alleen incidenteel doen. Nadeel is ook dat mn paard nog steeds geen eelt ontwikkelt, dus daarmee hou ik het probleem in stand in mijn geval.
De equine fusion heb ik idd ook gepast. Vond het een minder prettige schoen en het risico op draaien te groot.

Ik heb gister weer de keralit op gedaan. Dit keer over de gehele zool. Vooralsnog lijkt het een betere kant op te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 12:10 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen week öllöv ijzers met rubber onder mijn paard met zeer gevoelige voeten laten slaan en gebruikte daarvoor ook Keralit. Vooralsnog loopt ze er ondanks de nattigheid comfortabel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 17:10 



 
Profiel   

Soma schreef
Ik heb afgelopen week öllöv ijzers met rubber onder mijn paard met zeer gevoelige voeten laten slaan en gebruikte daarvoor ook Keralit. Vooralsnog loopt ze er ondanks de nattigheid comfortabel op.


Heb jij misschien meer informatie en eventueel foto’s? Ik zag ze voorbij komen op internet en ik ben er eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 18:04 



 
Profiel   

Ik lees hier vaak over keralit.
Ik gebruik keratex voor mijn paard, is dat hetzelfde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 18:30 



 
Profiel   

Nee, in keratex zit een stof die veel veel andere hoefverharders ook gebruiken, dit zou echter kankerverwekkend zijn.
Keralit heeft dat ingredient niet.

Edit; ingredient is formaldehyde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 20:02 



 
Profiel   

Katyatje schreef
Popstra schreef
Ik heb overigens altijd begrepen een zool van paard nooit dikker gaat worden dan deze is wat je ook probeerd.....

Dat kan.
Maar het is ook niet enkel de dikte van de zool die hier meespeelt.
Paarden die van ijzers komen hebben vaak een hele platte zool. Die kan wel degelijk weer bijtrekken zodat die holler wordt en waardoor er letterlijk meer ruimte is onder de hoef en niet elk mini steentje prikt.
Je hebt ook nog het straalkussen, dat met ijzers niet benut wordt, en dat opnieuw kan ontwikkelen naar een dikkere en stevigere 'schokdemper'.
Maar beide processen vergen veel tijd.



Precies dit!
Toen die van mij van de ijzers af kwam waren haar zolen zo plat als een duppie. Na een tijd van de ijzers en goed en zeer regelmatig bekappen zijn haar zolen veel holler geworden. Voorheen stond ze op ijzers met zooltjes en siliconen. En op het laatst liep ze zelfs daarmee gevoelig en kort!
Nu loopt ze prima op bijna alle ondergronden, alleen soms op scherpe stenen nog gevoelig, dan trek ik haar hoefschoenen aan.

Vaak is het eigenlijk nog niet eens de dunheid van de zool, maar de kwaliteit ervan die te wensen overlaat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 20:31 



 
Profiel   

Even een update; gelukkig bleef ze maar een paar dagen gevoelig. Ik had wel rebbel hoofcare gekocht en dit zelf op gedaan, wat mij opviel is dat haar hoeven minder snel slijten. Mijn bekapper is recent geweest, heeft een klein beetje haar hielen verlaagd zodat ze minder op haar tenen loopt en na het bekappen weer hoofcare erop gedaan. Ze loopt geen pas meer gevoelig dus denk echt dat het snel slijten de oorzaak is. Verder krijgt ze nog rozenbottels bij, elke dag een handje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 19:24 



 
Profiel   

Ik denk dat je hoofarmor bedoelt? Die wordt verkocht door Rebel hoofcare ;)

Hier deed het niet voldoende. Al heb ik t na de laatste keer bekappen uit voorzorg op gedaan.
De huffestifer van Keralit helpt hier wel heel goed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 19:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen