Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gevoelige hoeven...pfff

 

Ik zou ook voor een foto gaan, dan weet je het zeker.

Het kan namelijk zijn dat er een oorzaak is voor de gevoelige hoeven.
Maar het kan net zo goed dat ze gewoon nog iets langer nodig heeft om echt sterke, ijzerloze hoeven te krijgen.
Heb beide opties vaak voorbij zien komen.. dus ik denk dat een onderzoek hier de enige oplossing is.
Succes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 01:18 



 
Profiel   

Er zijn al diverse tips gegeven. Buiten dat je uiteraard eea medisch kunt uitsluiten, kun je podoSens van Cavalor eens proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik kreeg dit als ervaringstip van mijn hoefsmid. Twee van mijn paarden reageren er heel positief op en lopen als stuk minder gevoelig. En idd, de nattigheid van Nu draagt niet echt bij aan de hoefkwaliteit heb ik zo het idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 08:17 



 
Profiel   

Misschien denk ik te simpel maar wat is de reden dat je er niet gewoon weer een ijzertje onder laat zetten? Als het dier zichtbaar pijn heeft zonder ijzers en het lijkt niet te verbeteren, waarom zou je dan niet kiezen voor het welzijn van het paard door het paard weer gewoon op ijzers te zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 08:47 



 
Profiel   

Ja of anders als je geen ijzers wilt een tijdje plakschoenen of prakijzers.
Maar als je echt heel erg twijfelt misschien toch eerst even een dierenarts laten kijken en een foto laten maken.

Podo comp is het inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 08:52 



 
Profiel   

Mijn hoefsmid hier zei altijd dat je het een jaar de tijd moet geven, aangezien het een jaar duurt voordat de hoef volledig 'vernieuwd' is. Geen idee of dat waar is ofzo, maar kan hem wel volgen dat het niet op 2 maanden ineens over gaat zijn als ze jaren ijzers hebben gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 09:43 



 
Profiel   

Op het moment is het wel drama. Zelfs pony's die nooit moeite hebben zie ik nu afentoe voorzichtig lopen.

Ik zou zeker voor hoefschoenen gaan en hyposin smeren op de vlakke zool en de straal. Je zal de eerste niet zijn waar rotstraal en schimmel onder het ijzer vandaan komen en zelfs een beetje rotstraal maakt ze soms echt gevoeliger.

In het begin dus vaak naar de hoeven kijken, ze moeten een nieuw evenwicht gaan vinden. De eerste maanden blijven ze een beetje groeien alsof er nog ijzers op zitten en dat kan problemen geven. Zoals bijvoorbeeld: opletten of de straal verder uitsteekt dan de hoefwand, in dat geval moet daar een plakje af.
Heeft die van mij best lang nog gehad dat de straal in een paar weken de hoefwand al voorbij groeide.. Maar het is wel over gegaan:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 09:57 



 
Profiel   

Ik heb er hier ook één die gevoelig bleef zonder ijzers. Omdat hij op dit moment echter niet zo actief gereden wordt kan ik me voorlopig redden met hoefschoenen, en op de wei zie ik niet dat hij er echt hinder van ondervindt.

Maar mijn mening is wel dat, als een paard echt pijn blijft houden zonder ijzers, dat die ijzers er gewoon terug onder moeten. In een stabiele kudde moet dat mogelijk zijn. De meeste paarden lopen ook gevoeliger vooraan, dus misschien is enkel voorijzers een optie?
Een paard op lange termijn dag in dag uit met pijn op het land laten staan zou voor mij in elk geval geen optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 10:00 



 
Profiel   

Heel eerlijk en dat wil je niet horen maar dit paard stond natuurlijk niet voor Jan L*l op ijzers!
Sommige paarden kunnen gewoonweg niet zonder.
Dan kun je er wel van alles in gaan stoppen maar je paard word er duidelijk niet beter van maar juist slechter. Is het dan niet eerlijker naar dat dier het gewoon weer op ijzers te zetten!? Ik vind van wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 10:24 



 
Profiel   

Popstra schreef
Heel eerlijk en dat wil je niet horen maar dit paard stond natuurlijk niet voor Jan L*l op ijzers!
Sommige paarden kunnen gewoonweg niet zonder.
Dan kun je er wel van alles in gaan stoppen maar je paard word er duidelijk niet beter van maar juist slechter. Is het dan niet eerlijker naar dat dier het gewoon weer op ijzers te zetten!? Ik vind van wel

Is het niet eerlijker om uit te zoeken waar het probleem precies zit en op basis daarvan actie te ondernemen?
Nu weet je niet wat het probleem precies is en heb je de kans dat je het met een ijzer gewoon gaat maskeren.

En opnieuw, er is tegenwoordig ook alternatieve hoefbescherming op de markt waarbij je niet hoeft te nagelen in een hoef, en die ook veiliger is voor een paard in groep. Want ook in een stabiele groep zwaait er wel eens een been. En dan wil je niet dat het jouw paard is dat geraakt wordt met een ijzer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 10:32 



 
Profiel   

Ts kan ook proberen enkel de voorvoeten op ijzers. Wellicht dat dit al genoeg helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 11:04 



 
Profiel   

Ik zit momenteel ook met gevoelige voeten bij mn paard. Hij komt welliswaar niet van ijzers, maar zo slecht als hij liep, leek het wel zo.

Door het extreme weer (veel regen, veel nattigheid en dan erg warm en dus droogte) zorgde bij mijn paard voor een dubbele zool. Dat laat uiteindelijk los en stond hij op ‘t leven. Dit deed hem vreselijk zeer, dus apart gezet en aan de bute. Omdat het zo lang bleef aanhouden en we de pijnstilling niet af konden bouwen hebben we foto’s gemaakt, in geen enkele voet afwijkende zaken en het enige wat hem helpt zijn overdag hoefschoenen.

Inmiddels zijn we 8 weken verder (meerdere da’s, hoefsmeden en fysio denken mee) en loopt hij nog steeds wat oncomfortabel zonder hoefschoenen. Ook blijft hij wat pulsatie houden als ik hem een dag zonder schoenen neerzet, met schoenen niet.
Zijn zolen lijken weer hard, dus ik weet ook niet goed waar ik het zoeken moet. Staat nu op podocomp en efipain.

Hoofarmor en Kerelit hufverstefiger mochten hier niet baten. Ik overweeg nog hoof and solehardener en cavalor dry feet.

Detoxen zou ik in jouw geval nu ook zeker nog niet doen. Als er iets verandert in het lijf, zie je dat vaak terug in de voeten. Van een teveel aan afvalstoffen verwerken kunnen ze ook weer hoefbevangen worden (helaas ervaringsdeskundige).

Wellicht een hoefverhardener ook iets zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:57 



 
Profiel   

Ik heb die van mij na lang twijfelen, van alles proberen en tobben van de winter op een voorijzertje laten zetten. Tot nu toe super veel plezier van gehad, maar ik merk dat hij nu met dit aanhoudende natte weer dus ook gevoelig op zijn achterhoeven is geworden…
Ben al aan de gang met dry feet en dat soort middeltjes, maar het helpt ook nog niet voldoende.
Ik denk dat het natte weer toch wel veel gevoelige hoeven veroorzaakt als ik het zo lees…
Ik heb ook de podo comp inderdaad maar weer tevoorschijn gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:07 



 
Profiel   

Ik zou zeker zoeken naar de oorzaak. wat voor hoeven heeft je paard? Heb je een foto?
Stond je paard eerder meer op stal?

De overgang van ijzers naar blootsvoets op een plein is best heftig. Welke schoenen heb je? Is er geen optie ze aan te laten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:39 



 
Profiel   

Mijn paard heb ik ook blootsvoets gezet toen ik hem kocht. Zijn hoeven zijn inmiddels goed aan het 'uitgroeien'. Hoefsmid zei ook al dat er wel een jaar overheen gaat eer de hoeven volledig herstelt en aangesterkt zijn!

Lees ook de reacties met waarom niet terug op ijzers als hij pijn heeft, die heb ik ook veel gehoord toen. Je hebt al hoefschoenen las ik, dus dat is fijn voor je paard. Maar geef het in ieder geval tijd! Het is logisch dat hij last krijgt, zo had mijn paard rotstraal. En zoolkneuzingen op alle 4 door de stenen ondergrond. Nu gaat hij, als de track dicht is, 's avonds op stal zodat zijn voeten kunnen 'rusten'.

Mijn paard zijn hoeven groeien 'nu pas' zichtbaar gezond en sterk uit. Dat heeft niet alleen aan de ijzers gelegen trouwens maar ook iets met slecht bekapt geweest te zijn waarschijnlijk.

Geef het tijd! Gebruik de hoefschoenen wanneer je gaat buiten rijden of wandelen, en zorg voor minimale beweging op stenen ondergrond als dat kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 19:39 



 
Profiel   

Bijzonder altijd dat het in het geval van ijzers er af halen wel geaccepteerd word dat een paard maanden niet goed loopt en in welk ander geval er altijd gezegd word dat er een DA bij moet komen.

Ik heb die van mij ook zonder ijzers geprobeerd, ging niet. Dan kun je of die ijzers er weer onder slaan of je gaat verder onderzoeken.

Mijn paard maanden niet goed laten lopen, dat is dan voor mij weer geen optie :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 19:45 



 
Profiel   

Maar het is wel interessant waar dat van komt ruitje. Misschien is het wel iets waar goed iets aan gedaan kan worden. De ijzers verbloemen omdat ze daarop minder voelen, maar als ze bv een verkeerde stand hebben of een ander probleem dan blijft dat gewoon in stand op die ijzers. En wat is daar het effect van op de langere termijn?

Als het door iets komt dat je niet kan oplossen, dan zijn ijzers gewoon de krukken die je paard nodig heeft en daar heeft volgens mij niemand iets tegen.
Maanden kreupel lopen vind ik trouwens niet ok, weken ook niet.

Gevoelig, als in bv steentjes vermijden vind ik wel okee

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 19:58 



 
Profiel   

Ik denk dat een extra euvel naast het ijzers eraf halen nu echt het natte weer is.
De toch al gevoelige hoeven worden nat en zacht en daardoor nog gevoeliger…
Twijfel je hieraan , dan even foto’s laten maken.
Ik zou ook niet nog lang zo door tobben, ze gaan hun hele lijf vast zetten als ze lang gevoelig lopen,

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:38 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Ik denk dat een extra euvel naast het ijzers eraf halen nu echt het natte weer is.
De toch al gevoelige hoeven worden nat en zacht en daardoor nog gevoeliger…
Twijfel je hieraan , dan even foto’s laten maken.
Ik zou ook niet nog lang zo door tobben, ze gaan hun hele lijf vast zetten als ze lang gevoelig lopen,


Ja, hier ben ik het ook mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:09 



 
Profiel   

Sintara schreef
Maar het is wel interessant waar dat van komt ruitje. Misschien is het wel iets waar goed iets aan gedaan kan worden. De ijzers verbloemen omdat ze daarop minder voelen, maar als ze bv een verkeerde stand hebben of een ander probleem dan blijft dat gewoon in stand op die ijzers. En wat is daar het effect van op de langere termijn?

Als het door iets komt dat je niet kan oplossen, dan zijn ijzers gewoon de krukken die je paard nodig heeft en daar heeft volgens mij niemand iets tegen.
Maanden kreupel lopen vind ik trouwens niet ok, weken ook niet.

Gevoelig, als in bv steentjes vermijden vind ik wel okee


Dat iets op lange termijn effecten kan hebben( wat dus niet zeker is, want het kan ook gewoon een paard zijn wat niet zonder ijzers kan) is voor mijn geen reden om een paard nu niet goed te laten lopen. Als je dat pad graag wil bewandelen( ijzers er af halen) dan heb je als eigenaar ook de verantwoordelijkheid om daar op te acteren als hij gevoelig gaat lopen.

En dat kan dan inderdaad een bezoek aan de DA zijn om dingen uit te sluiten, dat is mij prima. Maar ik snap niet goed waarom dat gevoelig lopen weken lang ineens wel acceptabel is als het gaat om ijzers er af halen, terwijl we dat anders niet oke vinden :o

Eens overigens dat er hele gradaties zitten in gevoelig lopen, ik haal ook niet een DA erbij als hij 3 dagen op het harde wat korter loopt. Maar paarden laten hun pijn slecht zien he, als ze ondergronden blijven vermijden of op eieren blijven lopen levert dat consequenties op voor het lijf. En in tegenstelling tot het terug zetten op ijzers waarvan je niet zeker weet of het lange termijn schade geeft voor dit paard, weet je dat een paard wat maanden aan het compenseren is in zijn lijf: wel schade geeft.

Nouja, ik ben niet perse pro of tegen ijzers of voor overal moet een DA bij ofzo. Maar voor elk ander paard wat al weken ' niet goed in zijn vel zit'/ niet goed loopt geven we unaniem het advies: ga handelen.

En bij dit onderwerp is het: geef het de tijd.

Op de een of andere manier intrigeert mij dat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:19 



 
Profiel   

Het de tijd geven kan o.a. tot peesblessures leiden doordat het paard zijn benen met gevoelig lopen niet gelijkmatig belast. Losgezien van de afweging of het eerlijk is om je paard zoveel pijn en ongemak te laten lijden. Inmiddels ben ik helaas een ervaringsdeskundige :') en daarom zou ik zeggen: DA erbij halen en welke hoefbescherming dan ook overwegen, dat kunnen gewone ijzers zijn maar ook plakbeslag of hoefschoenen 24/7 (hief heb ik zelf vrij goede ervaring mee).

Als het paard blootsvoets op verharde ondergrond staat dan krijg je al gauw last van overmatige slijtage en uit laten groeien tot pijnloze vorm en lengte van de hoefwand gaat bij sommige paarden gewoon niet zonder bescherming, overige gezondheidsproblemen daargelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 22:09 



 
Profiel   

Welke hoefschoenen laat jij 24/7 op? Ik heb de cavallo simpel en trek staan. Maar mijn smid adviseert toch om ze ‘s nachts uit te doen vanwege broeien. Wordt de zool ook weer week van. Of als t erg modderig is, gaat de modder erin en staan ze ook de hele dag te weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 22:17 



 
Profiel   

Mijn oude pony kreeg bij het rusthuis waar hij stond bruin bier, omdat hij ook last kreeg van zijn hoeven. Zijn hoeven werden wat zacht omdat hij daarheen is gegaan zonder ijzers. Bruin bier heeft hem daar weer helemaal boven op geholpen en is de beste tip die ik ooit gehad heb! Gebruik bruin bier nog steeds wel eens voor mijn paard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 23:19 



 
Profiel   

Helemaal eens ruitje, ik ben ook niet per se pro of anti ijzer maar als je dier er zichtbaar last van heeft dan heb je imo 2 opties. Nu naar de DA of nu de ijzers er weer onder zetten. Afwachten kan in dit soort gevallen hele nare gevolgen hebben.

Ik heb hier ook een gemengde kudde 24/7 buiten waarvan de helft op ijzers (1 met artrose, 1 met een slecht ontwikkelde stand van het achterbeen en 1 paard waarvan de hoeven sneller slijten dan dat ze groeien) maar we hebben hier eigenlijk nooit problemen "omdat ze op ijzers staan" hooguit raken we een ijzertje kwijt als de ruinen gaan dollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 07:32 



 
Profiel   

De dierenartsen adviseren ook vaak een ijzertje. Die dingen zijn niet voor niks uitgevonden.
Ik laat ze er ook niet voor de leuk onder zetten maar sommigen kunnen echt niet zonder waar anderen het weer prima wel kunnen.
Ik heb ze er ook mee op de wei en ook bij elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 08:44 



 
Profiel   

Wat ik mis: wat voor voeding krijgt het paard?

Ik ben er inmiddels wel achter dat voeding zoveel doet voor de hoeven en dat de minste verandering al gevoeligheid kan geven. Vaak zie ik het wel maar de omegving niet...er is immers niks mis met het voer.

Paarden zijn sobere dieren, hebben niet veel nodig maar als ik af en toe zie wat er allemaal ingestopt word vind ik al de problemen niet zo gek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 08:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen