Gat bij bal vd hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Gat bij bal vd hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 21:04

Hallo,

Vandaag ontdekte ik en een stalgenoot een gat in de hoefbal van een jaarling op stal. Heeft iemand een idee wat dit is? Vandaag zagen we dit voor het eerst, terwijl de voet de afgelopen week regelmatig is opgetild. Dit is dus nieuw. De andere hoeven hebben dit niet.
Ze heeft geen pas kreupel gelopen. Zou dit dan nog een uitgebroken hoefzweer kunnen zijn?

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gat bij bal vd hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:07

Zou daar toch even de smid naar laten kijken.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Gat bij bal vd hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:39

Uitgebroken hoefzweer

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Gat bij bal vd hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 08:32

Bedankt!
Maar kan een paard een hoefzweer hebben zonder kreupel te lopen? Ze heeft namelijk geen moment kreupel gelopen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gat bij bal vd hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:41

Ja dat kan, dan is het een harde waarschijnlijk...

Is het echt een gat? of is de straal gewoon heel diep? want door nat weer kan dat ook erg zacht worden.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Gat bij bal vd hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:44

Mijn merrie heeft daar een 'lijntje' en soms lijkt het ook op een gat. Zij reageert heel erg op de weersomstandigheden. Ik was al helemaal in paniek en had allerlei onderhoudsmiddeltjes gekocht. Hoefsmid zei dat ik me niet druk hoefde te maken, en liet het ook bij andere paarden zien (die weer op een andere manier gehouden worden).
Even laten controleren zou ik wel doen. Wij beoordelen natuurlijk alleen maar vanaf een foto en jouw hoefsmid kan gelijk verder kijken en voelen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gat bij bal vd hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:45

Dit hoefje mag héél dringend bekapt worden, er is zo te zien al behoorlijk wat overgroeid steunsel, en de straal is qua kwaliteit ook niet zo top.
Even de smid vragen die komt bekappen en de straal mooi schoon zet, en volgens mij zal dat gat al grotendeels weg zijn dan.