Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fenylbutazon als pijnstiller

 
Profiel   

Mijn ouwetje van 27 met zware peesblessure staat deze zomer (helaas waarschijnlijk zijn laatste ;( ) op een hoge dosering fenylbutazon om het hem nog zo comfortabel mogelijk te maken. Na een lange, koude winter vonden we het niet fair om hem een fijne zomer met zijn beste vriend op de wei te ontnemen, maar zoals het er nu uitziet gaat het niet lekker, hij is een beetje aan het zwalken geslagen, niet meer draven, en al helemaal niet meer galopperen. Kan dit een bijwerking van de fenylbutazon zijn? Ik kom but ook niet tegen als pijnstiller, maar enkel voor de luchtwegen. Zou het een bijwerking kunnen zijn (volgens bijsluiter niet)? Of geven de nieren het op (but is en blijft bocht). Heeft iemand hier ervaring mee?

Edit: onderwerp gewijzigd


Laatst bijgewerkt door dorothea op 08-08-21 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 14:53 



 
Profiel   

DA bellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 14:56 



 
Profiel   

Ik denk dat de vraag die jij jezelf moet stellen vooral is: "Voor wie houd ik dit dier nog een zomer in leven?"

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 14:57 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik denk dat de vraag die jij jezelf moet stellen vooral is: "Voor wie houd ik dit dier nog een zomer in leven?"

Dit dacht ik ook...

Vaak vind ik dat bokt erg snel spreekt laat maar in slapen.
Maar nu ben ik diegene die zegt, het is zo te horen wel tijd.

Lange tijd pijnstillers ben ik al geen voorstander van.
Maar dat heb je nu gedaan, zodat hij nog met zijn vriendje samen heeft kunnen zijn.
Ik denk dat je nu een goede stap gaat maken om verder te kijken en het niet tot het najaar te gaan rekken.

heel veel sterkte :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:00 



 
Profiel   

Ik ken het middel niet, maar ik lees alleen dat het voor paarden met astma/ademhalingsproblemen word gebruikt??

Anyway, ik begrijp de opmerking van Ayasha ook, al zou het jammer zijn als iets is veroorzaakt door medicatie veroorzaakt word terwijl het paard verder nog relatief "goed" het doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:01 



 
Profiel   

Clenbuterol is geen pijnstiller maar een medicijn voor de luchtwegen. Bedoel je niet fenylbutazon?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:01 



 
Profiel   

Onali schreef
DA bellen?

Dat doe ik morgen. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:02 



 
Profiel   

Xanne schreef
Clenbuterol is geen pijnstiller maar een medicijn voor de luchtwegen. Bedoel je niet fenylbutazon?

Dat zou dan best wel eens kunnen. Ik ben bij ‘but’ eigenlijk uitgegaan van clenbuterol. Ik zal straks eens op een zakje kijken. :o

Edit: hahaha, klopt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:03 



 
Profiel   

Bij pijn wordt altijd Buut, of fenylbutazon gebruikt en niet die jij benoemd. Ik ben het verder wel eens met de rest, als je paard ondanks de buut niet meer vrij beweegt, dan is het klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:07 



 
Profiel   

Fenylbutazon is buut als pijnstiller

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:07 



 
Profiel   

Voor wie hou je het paard nog in leven?

Een paard kan zich niet beseffen dat die nog een zomer op de wei mag. Als een paard pijn heeft wil die van de pijn af. In mijn beleving kan je daar als het uitzichtloos is niet te vroeg mee zijn maar wél te laat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:11 



 
Profiel   

Een hoge dosering buut gedurende langere tijd ? Grote kans dat het beestje zich helemaal niet lekker voelt. Is niet zo goed voor de spijsvertering, en al helemaal niet als het langere tijd gegeven wordt.

Als je 'm nog niet wil laten inslapen, zou ik iets maagvriendelijker aan de DA vragen.
Equioxx ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:11 



 
Profiel   

Maar het gaat om de bijwerking, niet om het al dan niet laten inslapen. Die beslissing neem ik in overleg met mijn DA. Aangezien ik de verkeerde bijsluiter heb bestudeerd denk ik dat ik wel even vooruit kan. Met dank voor alle reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:12 



 
Profiel   

dorothea schreef
Maar het gaat om de bijwerking, niet om het al dan niet laten inslapen. Die beslissing neem ik in overleg met mijn DA. Aangezien ik de verkeerde bijsluiter heb bestudeerd denk ik dat ik wel even vooruit kan. Met dank voor alle reacties.

Een bijwerking van buut is maagzweren als je geen maagbeschermers erbij gekregen hebt. Daar kunnen ze zich verschrikkelijk naar van voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:18 



 
Profiel   

Buut geeft vaak maagproblemen, maagproblemen geeft als symptoom nogal vaak algehele malaise en niet willen lopen (bij draf en galop klotst het maagzuur meer tegen de maagwand aan wat dus extra ongemak geeft.)

Voor je de definitieve beslissing neemt zou ik morgen met je dierenarts overleggen om te kijken of je de eventuele bijwerkingen van buut kan gaan behandelen om te zien of dat het issue is of niet. Verbeterd je paard niet dan weet je dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:25 



 
Profiel   

Dank je, iets om morgen mee te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:31 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik denk dat de vraag die jij jezelf moet stellen vooral is: "Voor wie houd ik dit dier nog een zomer in leven?"



Dit.

Dit doe je niet voor hem en zn kudde.. Daar heeft ie echt geen tijdsbesef van. Van elke dag ongemak en pijn wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:33 



 
Profiel   

Na vier weke lage dosering bute kreeg mijn paard last van maagzweren. Als hij wel even galopeerde of steigerde, zag je gelijk dat hij last kreeg vh klotsen. Je kan omeprazol overwegen, maar daar zit je weken aan vast, is ook niet onschuldig en kan bij verkeerd afbouwen juist maagzweren geven.

Je paard heeft geen besef van tijd. De zomer is vooral nat. Je paard staat er nu niet happy bij begrijp ik. Een laatste happy zomer is dan vooral voor jezelf, want het klinkt niet alsof je paard hier wat aan heeft.

Als je toch overweegt dat dit zijn laatste zomer is, zou ik me afvragen wie je hier nu een plezier mee doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:54 



 
Profiel   

Het was een vraag, en waarom denken jullie dat ik de DA morgen bel? Bij mij gebeurt alles in overleg, ook ‘deze zomer op de wei’ en als hij op is, heb ik daar écht vrede mee, maar jongens kom op, zulke beslissingen neem je in overleg met je DA. Niet in overleg met Bokt. Ik mag hopen dat dat begrip er van jullie kant is?


Laatst bijgewerkt door dorothea op 08-08-21 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:55 



 
Profiel   

Dat is vooral aan je jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:57 



 
Profiel   

dorothea schreef
Zoals ik al aangaf. Dat is niet aan ‘Bokt’. Dat is aan de DA, wiens advies ik volg.

Neen. Bokt kan niet voor jou beslissen maar ze kunnen, en mogen, wel hun mening geven.
En ik denk dat je zelf ook beseft dat een paard dat met pijnstillers nog steeds pijn heeft en dit soort bijwerkingen krijgt, in leven houden, iets is wat jij doet voor jezelf. Niet voor je dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 15:58 



 
Profiel   

Wat bedoel je met zwalken? Waarom link je dit aan de Buut? Is het niet dat hij, ondanks de pijnstillers, toch pijn heeft?

Een paard dat op 'een hoge dosering buut' staat, is in mijn ogen al in zijn verlengde tijd :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 16:23 



 
Profiel   

ik herken dat zwalken totaal niet van de paarden die ik gezien heb die op buut stonden?

zou dat dus nog weer goed laten nakijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 16:34 



 
Profiel   

Ik heb mijn bejaarde paard meerdere keren voor een aantal maanden op buut gehad en daar nooit bijwerkingen van ondervonden. Uiteraard is het net als elke NSAID's niet goed voor de maag, dus dat hield ik goed in de gaten. Het hielp hem altijd goed door een mindere periode heen. Zwalken is mij niet bekend. Vroeger was buut dé pijnstiller dus heb best verschillende paarden gekend die het nodig hebben gehad.

Ik zou het even overleggen met je dierenarts. Kan natuurlijk dat de situatie van je paard is verergerd of er wat bij is gekomen, wat los staat van de peesblessure en de medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 16:47 



 
Profiel   

Equipalazone heeft als werkzame stof fenylbutazon. Deze bijsluiter kwam ik tegen: http://bijsluiters.fagg-afmps.be/Downlo ... ?id=379003
Ook op bokt kan je wel meer vinden over equipalazone..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen