Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Duurzamere alternatieven ijzers?

 
Profiel   

Hallo iedereen!

Samen met mijn IJslander maak ik graag veel en lange buitenritten. We proberen toch minimaal 30-50km per week te rijden. Helaas zitten we in de polder met voornamelijk asfalt, doordat haar hoeven te kort waren afgesleten moest ze dus op ijzers.

Dat wordt echter een lastige hobby want mevrouw doet welgeteld 4 weken met haar ijzers voor ze scheermesjes zijn of eraf vallen omdat de koppen van de nagels compleet weggesleten zijn. Ik heb gelukkig een hele geduldige smid maar door nare ervaringen is het voor haar pure stress.

Dus ik vroeg me af of er meer duurzame alternatieven zijn? Ik sta bvb open voor hoefschoenen of kunststof ijzers maar is dat ook niet in no time weggesleten? Dan wordt het wel erg duur.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 12:16 



 
Profiel   

Ik heb mijn shetlander rondom op ijzers staan. Wij rijden op verschillende ondergronden (asfalt, grind en zand) hij sleept rechtsachter nog wel eens met zijn voeten, dus nu na 2 jaar is de geen van de rechtetschoen eruit gesleten.

Voorheen reed ik alleen op asfalt en stond mijn pony op ijzers. Ik was toen iedere 8 tot 10 weken 85 euro kwijt voor het beslaan. Nu heb ik voor een paar schoenen 200 betaal.

Ik kon van dat geld mn pony 2 a 3 keer beslaan. Verder loop ik met hoefschoenen niet het risico dat hij ze verliest op de track en blijven zn hoeven veel gezonder en sterker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 12:42 



 
Profiel   

Toen ik nog echt veel aangespannen reed, kreeg mijn paard extra dikke ijzers.

Dat scheelde toen wel echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:29 



 
Profiel   

Je kan er ook widia puntjes in laten zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:32 



 
Profiel   

Je zou wideapuntjes kunnen vragen, maar ik geloof dat die ook niet ideaal zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:32 



 
Profiel   

Voor mijn extreme schraper krijg ik extra dikke ijzers en daarmee dan ik nu als het moet zelfs 12 weken doen, door de normale ijzers was hij zo heen. Hoefschoenen slijten inderdaad ook gewoon door, maar hoe lang je daarmee vooruit kunt zou ik niet durven zeggen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:36 



 
Profiel   

Je hebt speciale ijzers voor Ijslanders (Warrior Ice), blijven die misschien langer zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:50 



 
Profiel   

Kidde schreef
Je zou wideapuntjes kunnen vragen, maar ik geloof dat die ook niet ideaal zijn

Er zijn ook nagels met widia puntjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:51 



 
Profiel   

Hier ook polder en m'n man reed ze ook tot scheermesjes. Nu met hoefschoenen (alleen voor), en s zomers vaak zonder. Flexboots zijn prima prijs kwaliteit, en gaan best lang mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 15:52 



 
Profiel   

Je kunt inderdaad eens hoefschoenen proberen, zou wel een passer ervoor aanraden. Sommigen zijn meer geschikt voor asfalt dan andere, maar ze moeten vooral goed passen :)

Ik vind het ideaal, het geeft zelfs demping en meer grip dan ijzers. Kost alleen ff tijd om ze aan te doen en na afloop schoon te maken natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 16:18 



 
Profiel   

Je kunt een passet huren bij equischoen en bij aanschaf schoenen krijg je dan dat bedrag weer terug

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 17:03 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Hier ook polder en m'n man reed ze ook tot scheermesjes. Nu met hoefschoenen (alleen voor), en s zomers vaak zonder. Flexboots zijn prima prijs kwaliteit, en gaan best lang mee.

Ik zou in dit geval flexboots afraden. Ze bieden zeker prijs kwaliteit maar eerder voor recreatief gebruik. Voor intensief gebruik gaan deze toch echt wel te snel slijten door je flexibele materiaal. Zeker als je een paard zou hebben dat sleept.
Ik zou dan eerder kijken naar schoenen van harder materiaal, zoals scoot boots, Renegade, ...

Maar advies vragen bij Equischoen of Hoofwear is zeker ook een goed idee.

Qua kosten ga je Hoefschoenen in ieder geval wel snel terugverdiend hebben als je vergelijkt met vierkant op ijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 17:40 



 
Profiel   

Katyatje schreef
Arabesk schreef
Hier ook polder en m'n man reed ze ook tot scheermesjes. Nu met hoefschoenen (alleen voor), en s zomers vaak zonder. Flexboots zijn prima prijs kwaliteit, en gaan best lang mee.

Ik zou in dit geval flexboots afraden. Ze bieden zeker prijs kwaliteit maar eerder voor recreatief gebruik. Voor intensief gebruik gaan deze toch echt wel te snel slijten door je flexibele materiaal. Zeker als je een paard zou hebben dat sleept.
Ik zou dan eerder kijken naar schoenen van harder materiaal, zoals scoot boots, Renegade, ...

Maar advies vragen bij Equischoen of Hoofwear is zeker ook een goed idee.

Qua kosten ga je Hoefschoenen in ieder geval wel snel terugverdiend hebben als je vergelijkt met vierkant op ijzers.

En dan zeg ik… voor dit gebruik geen scoot boots. Die slijten ook erg snel. Ik zweer bij renegades. Die zijn echt gemaakt voor lange afstanden over alle ondergronden en gaan lang mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 17:46 



 
Profiel   

Rainer schreef
Katyatje schreef

Ik zou in dit geval flexboots afraden. Ze bieden zeker prijs kwaliteit maar eerder voor recreatief gebruik. Voor intensief gebruik gaan deze toch echt wel te snel slijten door je flexibele materiaal. Zeker als je een paard zou hebben dat sleept.
Ik zou dan eerder kijken naar schoenen van harder materiaal, zoals scoot boots, Renegade, ...

Maar advies vragen bij Equischoen of Hoofwear is zeker ook een goed idee.

Qua kosten ga je Hoefschoenen in ieder geval wel snel terugverdiend hebben als je vergelijkt met vierkant op ijzers.

En dan zeg ik… voor dit gebruik geen scoot boots. Die slijten ook erg snel. Ik zweer bij renegades. Die zijn echt gemaakt voor lange afstanden over alle ondergronden en gaan lang mee.


Kan hoor!
Ik heb zowel Scoots als Flexboots gehad. Allebei niet intensief gebruikt maar de Scoots gingen duidelijk minder snel dan de Flex boots. Maar kan zeker dat ook deze nog te snel slijten voor intensief gebruik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 17:59 



 
Profiel   

Ik heb in het verleden ook renegade gebruikt. Ik vond het ideale hoef schoenen. Ze gaan super lang mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 18:19 



 
Profiel   

de renegades zijn inderdaad perfect en slijtvast.
maar ook de equine fusions active gaan hier al 2500 km mee. ( pony, 110cm en verschillende ondergronden. niet alleen verharde weg natuurlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 20:31 



 
Profiel   

Bedankt iedereen voor jullie input :D

Dikkere ijzers had ik nog niet van gehoord, maar ik kan me voorstellen dat die ook zwaarder zijn? Ze loopt nu al met onnodig veel knie-actie dus daar ben ik wat huiverig voor.

Ik ga zeker Hoofwear eens contacteren! Haar hoefjes kunnen de normale slijtage prima aan, op de wei en paddock enzo. Het is puur het buitenrijden over helaas veel asfalt en grint wat té veel slijt. En zoals het een IJslander betaamt liet ze pas ongemak zien toen ze letterlijk geen stap wilde verzetten van de pijn. Dat wil ik koste wat het kost voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 02:07 



 
Profiel   

Hier geen hinder van de dikkere ijzers hoor. Pony staat zelfs voor op ijzers en achter blootsvoets en hij heeft er geen moment gek mee gelopen. Gewichtsverschil is minimaal.

Mocht je moeten kiezen tussen Hoofwear en EquiSchoen dan zeg ik 100% EquiSchoen trouwens. Hoofwear gaf me het 'advies' dat mijn paard geen enkele schoenen zou passen omdat de voeten zo rond waren (ipv ovaal). Ze gaven één paar schoenen aan die eventueel misschien wel het proberen waard waren, maar qua stof en vorm wilde ik die zelf niet. Uiteindelijk was het toen te laat en moesten er al ijzers onder omdat pony te lang blootsvoets had gestaan. Voor achter heb ik later EquiSchoen gecontacteerd en die zei dat mijn favoriet (de Scootboots omdat daar weinig stof aan zit en het goed werkt met blubber en water) juist perfect past bij ronde voetjes. Ze gaf me een hele passet met nog wat andere merken erbij en daaruit bleek dat pony inderdaad dat andere merk nooit had kunnen passen. Maar goed dit is maar een enkele ervaring natuurlijk. Vond de passet en ook de testschoenen die je een week extreem mag testen echt super in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 08:00 



 
Profiel   

Die van mij doet langer met z'n ijzers sinds we widiapuntjes in de voorijzers zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 08:09 



 
Profiel   

Widiapuntjes zijn echt een aanslag op de gewrichten, zeker als je ook nog eens grotendeels op asfalt rijdt. Wij hebben ze ook gehad, maar onze smid sloeg ze er echt heel ver in, maar zelfs dan nog zie je wel dat paarden er anders mee gaan bewegen. Al hangt het wel een klein beetje af van het bewegingsmechanisme van het paard en of ze vlak lopen, of met een beetje knie (dan zetten ze de voeten al anders neer).

Een paard hoort tijdens het lopen een klein beetje te kunnen glijden/schuiven met zijn voet. Door ijzers belemmer je al het hoefmechanisme (ik ben overigens niet tegen ijzers! maar wel met verstand en alleen als het nodig is). Met widiapuntjes kan de voet helemaal nergens meer heen. Heel vaak gaan paarden er "stroppend" door lopen, en op lange termijn kan dat echt voor andere problemen gaan zorgen. Zie het als lopen met voetbalschoenen op asfalt, leuk voor even, maar om dat kilometers per week te gaan doen.....
Ik zou inderdaad toch kijken of je niet met hoefschoenen weg komt. En misschien ook accepteren dat paarden(voeten) niet gemaakt zijn voor kilometers over asfalt.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 08:21 



 
Profiel   

Zou zeer zeker een goede passervice voor hoefschoenen aan huis regelen. Een beetje zelf gaan passen, lijkt mij lastig. Elk paard heeft andere voeten.

Ik wilde ook graag renegades, maar mijn ruin heeft daar dus écht geen voeten voor. Bleek bij het pasconsult. Ik heb nu flex boots voor de training én cavallo's als revalidatieschoen voor op de paddock (mijn paard heeft wat voetprobleempjes). Hier komen bewust geen ijzers.

Het aan- en uit doen is appeltje, eitje. Om maar even aan te geven dat hoefschoenen helemaal niet zoveel gedoe geven ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 08:29 



 
Profiel   

Celebi schreef
Hier geen hinder van de dikkere ijzers hoor. Pony staat zelfs voor op ijzers en achter blootsvoets en hij heeft er geen moment gek mee gelopen. Gewichtsverschil is minimaal.


Met een ijslander ga je dat verschil waarschijnlijk wel merken. Het gewicht verschil is misschien niet groot maar 2 mm extra dikte is genoeg om invloed te hebben op de gangen verdeling.

Widia puntjes hebben waarschijnlijk de minste invloed op de gangen. Dikkere ijzers hebben vaak wel invloed, het is niet voor niets dat je laterale paarden kan helpen met dikkere voor ijzers.
Ik heb voor een van mijn ijslanders een tijdje hoefschoenen gehad maar ik vond bij haar de tolt er niet echt lekker mee gaan en ze kreeg het alsnog voor elkaar om ze te verliezen. Als je voor hoefschoenen gaat zou ik wel een passer laten komen dan kan je meteen zien wat de invloed op je gangen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 08:42 



 
Profiel   

Hoefschoenen. Aan laten meten, dan weet je zeker dat je de goede hebt. Ijzers zijn gewoon slecht voor paardenvoeten. Belemmeren het hoefmechanisme en er is geen demping meer. Straalkussen wordt met ijzers compleet buiten werking gesteld.
Kennissen rijden en mennen met hun vrolijke haflinger op hoefschoenen. Nooit verloren, hoeven doen het super, na brokkeltoestanden door ijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 08:47 



 
Profiel   

Precies. Gewoon goede hoefschoenen regelen, die goed passen via een kundige passervice.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 10:02 



 
Profiel   

En anders gewoon even bij equischoen een passet huren en zelf aan de slag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 18:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen