Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bekapstal

 
Profiel   

Rare vraag, maar hoe werkt een bekapstal?

Mijn pony is momenteel behoorlijk geblesseerd aan linksvoor. Ze moet bekapt worden maar kan niet op links oor staan als rechtsvoor bekapt zou moeten worden.

Is een bekapstal dan een uitkomst, zodat ze daar in kan "hangen"om de druk van linksvoor te halen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 15:34 



 
Profiel   

Je bedoelt zo'n bekapstal zoals ze gebruiken bij trekpaarden? Dat gaat niet helpen vrees ik.

Kan je geen ondersteuning geven aan linksvoor door er wat zachte dingen onder te leggen? Een gelpad ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 15:54 



 
Profiel   

Denk niet dat dat gaat helpen. Ze heeft een breuk in het bot, en als ze rechtsvoor op tillen moet, moet ze vol op links staan en dat is het probleem. Ze staat er zo wel op, maar niet volledig op de platte voet zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 16:01 



 
Profiel   

De mijne heeft rechts een scheur in het bekkenvleugel en een scheur in de pees. Ik los het op door een flinke dosis pijnstilling (bute), en in de bandages. Vervolgens werkt de hoefsmid haar in snel tempo bij. Kwantiteit boven kwaliteit zeg maar. Zo gaat het precies.

Waar zit de breuk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 16:08 



 
Profiel   

Wij hebben een bekapstal gehad waar een band onder de buik door gaat en ze er steun aan hebben ,en daar dus wat op hangen.
Misschien kun je een smid vinden die er 1 heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 16:46 



 
Profiel   

[ img ]
Utixo, buut vertikt ze te eten helaas. De breuk zit net onder de elleboog, in de radius. Het is ook nog maar zeer de vraag of het goed gaat komen, maar helaas gebeurde dit op het moment dat ze wel weer bekapt moest worden. En om haar nog 2 maanden zo te laten staan, niet bekapt, wil ik liever ook niet,maar goed wat moet dat moet dan


Laatst bijgewerkt door Martje80 op 23-08-21 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 16:50 



 
Profiel   

aricia schreef
Wij hebben een bekapstal gehad waar een band onder de buik door gaat en ze er steun aan hebben ,en daar dus wat op hangen.
Misschien kun je een smid vinden die er 1 heeft?


Ja dat bedoel ik idd ook. Maar ik heb geen idee of dat daar voor bedoelt is, dat een paard daar met al het gewicht in hangt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 16:50 



 
Profiel   

Bij koeien word iets dergelijks ook gebruikt, inderdaad dan wel met gewicht er op, maar alsnog is het niet zo dat dan het andere been per definitie ontlast word.
Daarbij lijkt me dat ook een vrij stressvolle ervaring waarbij het risico dat er alsnog extra veel druk op het been komt(al dan niet met een "gekke" beweging)

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat de breuk is ontstaan maar ik denk persoonlijk dat zou wachten tot het écht niet meer kan en dan met flink wat pijnstillers erbij een snelle en handige hoefsmid zijn werk te laten doen, en dan maar wat minder mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 16:55 



 
Profiel   

Het is nu 3 weken geleden. Ze is 8 weken geleden bekapt. Ik kan idd nog wel even wachten maar dacht kijk vast wat rond en dat ik evt iets geregeld heb tegen die tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 17:40 



 
Profiel   

Wil je bute geven, mengen met wat appelmoes, in een oude wormspuit en geven.

Betreft bekappen zou ik het met de dierenarts bespreken hoe het beste te handelen en dat ook overleggen met de smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 17:55 



 
Profiel   

Een bekapstal zou kunnen helpen. Dan met een band eronder waar ze kan in hangen en steunen tegen de zijkant. Moet je wel een hebben waar de zijbalken uitkunnen want bij een gewoon paard komt de voet vastbinden niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 18:32 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wil je bute geven, mengen met wat appelmoes, in een oude wormspuit en geven.

Betreft bekappen zou ik het met de dierenarts bespreken hoe het beste te handelen en dat ook overleggen met de smid.



Alles geprobeerd met buut. Ze spuugt het direct uit. En dat is 1zakje. Om haar flink te doseren zouden er minimaal 2 in moeten...en dat wordt dus echt lastig.

Maar net een smid gesproken die een bekapstal heeft. Hij zei, niet doen als ze het niet kent. Hij kon haar hoef wel bekappen als deze op de grond blijft staan. Dus daar gaan we voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 18:59 



 
Profiel   

Martje80 schreef
Het is nu 3 weken geleden. Ze is 8 weken geleden bekapt. Ik kan idd nog wel even wachten maar dacht kijk vast wat rond en dat ik evt iets geregeld heb tegen die tijd

Wat ook nog kan is de te bekappen voet op een stoeptegel zetten waarbij de teen iets uitsteekt. Zo kun je wel met een beetje creativiteit in ieder geval de hoefwand inkorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 19:08 



 
Profiel   

Dat is ook een goeie, dank

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-21 20:19 



 
Profiel   

Martje80 schreef
DuoPenotti schreef
Wil je bute geven, mengen met wat appelmoes, in een oude wormspuit en geven.

Betreft bekappen zou ik het met de dierenarts bespreken hoe het beste te handelen en dat ook overleggen met de smid.



Alles geprobeerd met buut. Ze spuugt het direct uit. En dat is 1zakje. Om haar flink te doseren zouden er minimaal 2 in moeten...en dat wordt dus echt lastig.

Maar net een smid gesproken die een bekapstal heeft. Hij zei, niet doen als ze het niet kent. Hij kon haar hoef wel bekappen als deze op de grond blijft staan. Dus daar gaan we voor

hoefstal kan werken als je het been niet vastbindt. Dus wel de singel onder de buik en laten steunen tegen de wand, maar de voet op een normale manier optillen en bekappen.
Bekappen vanop een stoeptegel is ook een goede tijdelijke oplossing, zolang je de flares een beetje kan weghouden loopt dat wel los voor een tijdje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 07:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen