Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gevoelige zolen

 
Profiel   

Ik ben al meerdere jaren aan het emmeren met de voeten van mijn paard. Hij liep eerst op blote voeten toen ging hij voor gevoelig/onregelmatig lopen. Er is toen een foto gemaakt en daaruit kwam naar voren dat zijn zool te dun was. Hij is toen op ijzers gezet om de zool te laten aansterken.
In de tussentijd heeft hij ook een zoolzweer achter gekregen en daar toen ook achter ijzers gekregen.

Vorig jaar zomer liep hij ineens katskreupel op rechtsvoor en dachten we dat het een hoefzweer zou zijn. Daar kwam niets uit en uiteindelijk op de foto's ook niets. Hij heeft toen bij Utrecht voor aangepast beslag gekregen met zooltjes en siliconen. Na een paar weken liep hij toen weer goed. Mijn smid heeft omdat hij platvoeten heeft een wig aangebracht d.m.v. zool en siliconen. De stand was toen ook beter en hij struikelde ook minder. Na een half jaar begon hij weer ineens gevoelig te lopen. Het rare is dat hij soms een week niet goed kan lopen en dan weer een paar maanden weer wel.
Ik heb toen de dierenarts er weer bij gehad en die heeft hem toen ingespoten om te kijken of dit zou helpen. Het leek toen wel beter te gaan, maar na een paar weken begon hij op zijn andere voorvoet weer minder goed te lopen. Uiteindelijk hier ook ineens weer katskreupel op. Weer geen zweer te vinden.
Nu even tijdelijk een normaal ijzer eronder. Hij loopt nu wel weer iets beter, maar vind hem nog steeds niet honderd procent goed lopen. Begint nu ook weer wat te struikelen enzo doordat hij geen wig nu heeft.

Wie heeft er ervaring met dezelfde verschijnselen en hoe is dat opgelost?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 14:00 



 
Profiel   

Heeft ie geen te lange teen? Struikelen is niet iets wat bij een gevoelige of dunne zool hoort..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 14:22 



 

Hier ook een paard gehad met gevoelige zolen, van alles geprobeerd maar enige wat bij haar hielp was ijzers met zooltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 14:48 



 
Profiel   

Heeft ie geen te lange teen? Struikelen is niet iets wat bij een gevoelige of dunne zool hoort..

Hij heeft platvoeten, vandaar dat hij een dunne zool krijgt. Daarvoor heeft hij een wig gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 15:04 



 
Profiel   

Hier ook een paard gehad met gevoelige zolen, van alles geprobeerd maar enige wat bij haar hielp was ijzers met zooltjes.

Helaas werkt dat dus ook niet optimaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 15:04 



 
Profiel   

As we speak ... ik ben momenteel ook bezig om meer in de hoeven verdiepen. Paard begint te veranderen en ik wil meer onderlegt zijn om met de hoefsmid te sparren.
Ik heb ook al wat contact om in Nederland workshops te volgen, maar dat duurt allemaal nog even. Dus ook maar alvast Google geraadpleegd.
Dit kwam ik tegen: en .. wat een informatie!

https://www.youtube.com/c/thehappyhoof/videos
https://www.youtube.com/user/TheLindahar/videos

Haar zoommetingen beginnen meestal met een onderwerp en daarna worden de foto's van "TACT mentor team" besproken. D.w.z. leden/leken als jij en ik met paardenvoeten als de onze.. herkenbaar.

Ze vertelt ook wat ze allemaal zelf verprutst heeft, dus de filmpjes vanaf ca. 2016 zijn betrouwbaarder dan de oudere. Maar het actuele materiaal is al zoveel, dat je wel even zoet bent.
Ze heeft heel veel dissecties verricht, ook op haar eigen paarden, waardoor ze goed kan herleiden wat hoef trimmen doet met de binnenvoet. Door de foto's kan je ook goed de werkelijke voet zien, omdat tekeningen anders kunnen zijn.

Heel kort gezegd: wij zijn gewend de hiel laag te trimmen, zodat de straal de grond raakt en het gewicht over de achtervoet verdeeld wordt. Dat klopt, maar dat (hiel en straal op één lijn) is pas het uiteindelijke resultaat. Onze smeden worden opgeleid om een ijzer onder de hoef te kunnen leggen. Deze manier waar wij het (meestal) doen, schuift de hiel eronder en wordt de straal en buitenhoef naar voren geduwd. Hierdoor is o.a. geen ruimte meer voor de zool om te groeien. (en meer ellende zoals gekanteld hoefbeen, mechanische bevangenheid etc). Wij comprimeren de voet..

Ze geeft ook aan dat alles nog steeds een leerproces is. In de zoommetingen worden de leden ook geacht om actief mee te doen, om zo de gezamenlijke kennis sneller te upgraden.

Ik vind het verhelderend en ga zeker met mijn hoefsmid aan de slag.
Tip: neem van te voren foto's van de hoeven en neem 2 dagen vrij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 15:34 



 
Profiel   

Ben je zeker dat er niet iets copleet anders speelt? Omdat je paard al een tijdje problemen heeft met zijn hoeven ga je automatisch in die richting zoeken en zie je ms andere dingen over het hoofd.
Ik zou er eens een andere DA naar laten kijken en vooraf niets vertellen van de voorgeschiedenis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 15:47 



 
Profiel   

Hier een merrie die ook dunne zolen heeft vooral voor. En platvoeten met neiging tot letterlijk lange tenen. Met als "toetje" Ppid/Cushing en een niet perfecte stand van de voeten.

Hier dus inderdaad ijzers eronder voor. Eerder ook met wiggen eronder, dat ging best goed. Alleen zo paar weken voor de smid weer moest komen, lange tenen, moeilijker voeten afwikkelen, en de neiging om wat als het ware in haar pezen van het onderbeen te gaan hangen.

Inmiddels zoveel jaar verder onder de zorg van kundige hoefsmeden.(meer dan 10 jaar)

Ze staat nog steeds voor op ijzers. Zonder gaat Ivm gevoelige zolen simpelweg niet.

Het recept is nu al een aantal jaar gewijzigd naar: ijzers iets afronden zodat ze makkelijker met haar voeten kan afrollen/bewegen. En het ijzer wordt heel iets teruggelegd ten opzichte van de hoef. Dit zou ivm haar niet perfecte hoefkwaliteit beter zijn& wat ontlasten.
Daarnaast komt echt elke 8 weken de hoefsmid voor haar. De ene keer is het een klein beetje bijwerken, de andere keer is het veel meer omdat haar hoeven zoveel in model zeeschuit/platpoot gegroeid zijn.

Merrie is intussen 23 en gaat als de brandweer.

Dus zoek/houdt een goede smid met ervaring met "moeilijke/niet eenvoudige voeten". Ga in overleg, spreek een plan af. En ga daarvoor, en geef het tijd.. En blijf het process samen met je hoefsmid opvolgen/monitoren, en zonodig bijstellen.

En inderdaad wat hierboven sclimpre zegt. Sluit uit dat er ergens anders in het lichaam van je paard iets niet goed zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 16:05 



 
Profiel   

Paarden met 'platvoeten' hebben vaak ondergeschoven verzenen en te lange tenen. Zo'n hoef moet echt met grote regelmaat bekapt worden (denk aan elke 4 weken zeker) om de teen kort te houden zodat de hoefwand weer naar beneden groeit ipv schuin naar voren. Ijzers en zooltjes helpen wel de symptomen weg te nemen, maar niet het oorspronkelijke probleem..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 16:13 



 

Neem eens contact met Ronald Aalders (Facebook), hij heeft mij ook prima advies gegeven en heeft veel verstand van probleem hoeven.
Na de bevangenheid werd door de kliniek gezegd dat (icm volgens hun pezen ook kapot) er geen kans was voor mijn merrie, is verkeerd advies gegeven, lang verhaal, maar ben toen bij Ronald terecht gekomen en die heeft mij toen advies gegeven en de foto’s van de hoeven bekeken en ben daar mee aan de slag gegaan.
In mijn geval was dat break over ijzer, zooltje, wig en siliconen, en uiteindelijk dat afgebouwd naar haar oude recept, ijzers met zooltjes.
Nu is dit wel een heel ander geval maar hij geeft wel heel fijn advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 16:14 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
Paarden met 'platvoeten' hebben vaak ondergeschoven verzenen en te lange tenen. Zo'n hoef moet echt met grote regelmaat bekapt worden (denk aan elke 4 weken zeker) om de teen kort te houden zodat de hoefwand weer naar beneden groeit ipv schuin naar voren. Ijzers en zooltjes helpen wel de symptomen weg te nemen, maar niet het oorspronkelijke probleem..
klopt helemaal.

Heb zelf zo'n paardje.
Had erg ondergeschoven verzenen en liep op eieren op het bospad. (grind) hij verkoos dan ook het gras randje om in te lopen.

Elke 4 weken kwam mijn bekapper. En dit is het resultaat na 1 jaar.
Hij liep duidelijk minder gevoelig. Enkel als er een steentje te scherp was (maar hoe ben je zelf). Hoefschoenen waren de oplossing. Maar die heb ik dit jaar zelfs achterwege kunnen houden. Die passen ook niet meer doordat zijn hoef ronder en breder geworden is.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 16:27 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Ben je zeker dat er niet iets copleet anders speelt? Omdat je paard al een tijdje problemen heeft met zijn hoeven ga je automatisch in die richting zoeken en zie je ms andere dingen over het hoofd.
Ik zou er eens een andere DA naar laten kijken en vooraf niets vertellen van de voorgeschiedenis.


Er hebben inmiddels al 3 verschillende dierenartsen naar gekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 16:34 



 
Profiel   

Wat een verschil artificious, jouw paard z'n hielen waren ook echt geplet zeg :oo


[ img ]

Dit was mijn merrie, ik heb geen recente foto helaas maar hier zie je al een groot verschil met hoe het was. Haar hoef is enorm vooruit gegaan door de hoef goed bij te houden en af te ronden zodat ze weer goed af kon wikkelen en de hoef weer in normale vorm kon groeien.

Ook die van ons liep altijd blootsvoets voordat ze ijzers zooltjes etc kreeg. Dat is toch eigenlijk al apart....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 16:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen