Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voorkeurshouding en ongelijke hoeven. Op te lossen?

 
Profiel   

Hoi!

Mijn paard heeft een duidelijke voorkeurkant, links. In de training ben ik al een tijd bezig met rechtrichten en tijdens de training gaat dat prima. Maar je raad het al, zodra ik haar de weide op zet gaat ze weer in haar oude vertrouwde houding.

Nu heb ik niet de illusie dat ik haar binnen nu en een paar weken recht krijg. De tijd dat we trainen is natuurlijk niet te vergelijken met de tijd dat ze zelf bepaald hoe ze beweegt en staat. Maar door de ongelijke belasting slijten haar hoeven ongelijk en dat werkt natuurlijk door in het lichaam. Het zou daarom mooi zijn om nog meer bij te kunnen dragen aan een betere houding, ook als ze vrij beweegt.

Wat ik me afvraag is of er manieren zijn om het paard ook in de weide of op stal te stimuleren om recht te gaan staan, of in ieder geval van houding te wisselen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 21:08 



 
Profiel   

Liiesjjj schreef
Hoi!

Mijn paard heeft een duidelijke voorkeurkant, links. In de training ben ik al een tijd bezig met rechtrichten en tijdens de training gaat dat prima. Maar je raad het al, zodra ik haar de weide op zet gaat ze weer in haar oude vertrouwde houding.

Nu heb ik niet de illusie dat ik haar binnen nu en een paar weken recht krijg. De tijd dat we trainen is natuurlijk niet te vergelijken met de tijd dat ze zelf bepaald hoe ze beweegt en staat. Maar door de ongelijke belasting slijten haar hoeven ongelijk en dat werkt natuurlijk door in het lichaam. Het zou daarom mooi zijn om nog meer bij te kunnen dragen aan een betere houding, ook als ze vrij beweegt.

Wat ik me afvraag is of er manieren zijn om het paard ook in de weide of op stal te stimuleren om recht te gaan staan, of in ieder geval van houding te wisselen.



Ijzers.... Als je niet wil dat ze ongelijk slijt, is dat, tot je haar recht hebt eigenlijk de enige optie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 21:12 



 
Profiel   

Medical taping kan misschien wel wat betekenen daarin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 21:14 



 
Profiel   

Een paard zal (hoe hard je ook traint) nooit 100% recht worden. Dat is een utopie.
Problemen met een scheef paard ontstaan pas als er een ruiter/trainer aan te pas komt.

Doordat wij het paard gaan belasten moet het zich correcter drager om zo blessures te voorkomen.

De voorkeur houding van jouw paard is er niet voor niets, deze heeft te maken met het vlucht instinct.
Een paard is net zoals de mens links of rechts “handig”.
Door de voorkeurshouding in de natuur kan het paard heel snel vluchten voor het gevaar. En doordat het vanuit nature meer gewicht heeft op de voorhand dan op de achterhand kan het paard ook meer vaart maken.

Wat ik probeer te zeggen is dat het goed is om het paard rechtgericht te trainen, maar dat dit voor altijd een on going business gaat zijn.

Wat je kunt doen is dus in je training zorgen voor correcte gedragenheid en daarnaast een kundige hoefsmid die het paard zo bekapt/beslaat dat het makkelijk kan afrollen en op die manier de ongelijke slijtage kunt opvangen.

Vaak (niet altijd) zie je dat de voorhoef waar het paard steun op vindt ook platter is dan de ander. Dit trekt pas weg als je dus correcte belasting vraagt tijdens je training. Maar zoals je al correct zei, hier gaat wel een poosje overheen.

(Edit:typo)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 21:29 



 
Profiel   

Liiesjjj schreef
Hoi!

Mijn paard heeft een duidelijke voorkeurkant, links. In de training ben ik al een tijd bezig met rechtrichten en tijdens de training gaat dat prima. Maar je raad het al, zodra ik haar de weide op zet gaat ze weer in haar oude vertrouwde houding.

Nu heb ik niet de illusie dat ik haar binnen nu en een paar weken recht krijg. De tijd dat we trainen is natuurlijk niet te vergelijken met de tijd dat ze zelf bepaald hoe ze beweegt en staat. Maar door de ongelijke belasting slijten haar hoeven ongelijk en dat werkt natuurlijk door in het lichaam. Het zou daarom mooi zijn om nog meer bij te kunnen dragen aan een betere houding, ook als ze vrij beweegt.

Wat ik me afvraag is of er manieren zijn om het paard ook in de weide of op stal te stimuleren om recht te gaan staan, of in ieder geval van houding te wisselen.


Ik zou ongelijke voeten altijd op de foto zetten, eerst weten of er geen medische oorzaak is. Deze kan namelijk ook scheefheid veroorzaken. Als dat oke is dan zou ik de hele rug en hals los laten maken, soms zitten de spieren zo vast dat rechtrichten niet afdoende meer is. Zeker bij echt scheef gereden paarden kan dit zo zijn. Daarna blijven rechtrichten en vooral werken aan de lengtebuiging en het actief genoeg maken van beide achterbenen. Ik zou geen ijzers gebruiken maar de smid iets vaker laten komen zodat er niet teveel verschil blijft/ komt in de ongelijke voeten mits de voeten rontgenologisch 100% goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 09:36 



 
Profiel   

Op tijd naar een goede hoefsmid. Dat is het enige wat ik nu zou doen.
Want zoals ik het lees zijn er op dit ogenblik eigenlijk geen problemen met je paard? Dan zou ik voor nu opteren voor gewoon een goede hoefverzorging. Hoefsmid op de hoogte brengen en een basismanagement hanteren zoals je anders zou doen.
If it ain't broke, don't fix it.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 10:01 



 
Profiel   

Ik heb een soortgelijke situatie. Eens met wat hierboven geschreven is dat je eerst moet uitsluiten of er iets medisch aan de hand is. Foto's van de voet, maar ook van de schouder zou ik wel adviseren (daar kwam uiteindelijk ook wel wat euvel bij mij vandaan). Geen idee of je hebt uitgesloten of het iets medisch is, maar het is wel stap 1.

Stap 2: Goede hoefsmid / bekapper. Sommige hoefsmeden willen de natuurlijke stand van het paard niet aanpassen, anderen wel. Wat in mijn geval hielp was: geen ijzers en zelf de steile voet af en toe wat afvijlen zodat ze rechter staat. Door haar stand, groeit zelfs met ijzer de hak harder dan de teen, waardoor ze weer scheef gaat staan. Ik heb geen speciaal beslag ooit uitgeprobeerd. In mijn geval hielp het om (na uitsluiting medische oorzaak en in goed overleg met DA en hoefsmid) de stand iets te corrigeren, maar dit zeer geleidelijk te doen en zelf bij te houden. Ik denk niet dat het corrigeren van de stand heilig is en in elke situatie helpt. Het hielp bij mij. Laat je hierin echt goed adviseren door dierenarts en hoefsmid.

Stap 3: Je paard rechtrichten. Daarvan zag ik echt ook effect wanneer mijn paard in de wei gaat stilstaan. Ze heeft nog steeds voorkeur voor linkervoet voor plaatsen met grazen, maar de bespiering is meer gelijk geworden en in stilstand staat ze ook vierkanter. Dit is wel echt een langduriger traject en ik moet ermee bezig blijven. Ik kan niet zo af en toe eens wat oefeningen meepakken (zoals je zou doen als je eens per twee weken een sprongetje maakt), dit is nu de manier waarop ik train. Ook dit in begeleiding van instructeur en in overleg met DA.

Succes =)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 10:55 



 
Profiel   

voeren vanuit een slowfeeder bak bijvoorbeeld kan wel helpen om er voor te zorgen dat ze minder scheef gaan staan.
Wat je vaak ziet bij paarden met een graasvoet is dat de hals te kort is om bij de grond te kunnen, en daarom gaan ze met hun benen uit elkaar staan, om wel bij de grond te kunnen. Door die ongelijke belasting, groeien de voeten vaak weer schever (1 wat stijler, de andere wat platter).
Door er dus voor te zorgen dat je paard niet helemaal tot de grond hoeft te bukken, kun je daar in ieder geval aan bijdragen.

Dus op een paddock zetten met hooi uit wat verhoogde bakken bijvoorbeeld.
Een paard heeft geen gras nodig, mits ze wel goede kwaliteit hooi krijgen. Het gras hier in Nederland is eigenlijk helemaal niet zo geschikt en goed voor paarden. Het voordeel wat grazen wel heeft, is meer beweging dmv scharrelen. Vandaar dat paddock paradises erop ingericht zijn dat er meerdere voerplekken zijn waar ze heen moeten lopen, en het drinken bijv. ook weer aan de andere kant zodat je toch dat scharrelen een beetje stimuleert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 11:43 



 
Profiel   

Ik ga even overkoepelend reageren. Mocht ik iets gemist hebben, laat het me weten :)

Ijzers ben ik zelf geen grote voorstander van. Mijn hoefsmid geeft ook aan dat de afwikkeling van haar voeten gewoon prima is, maar door die voorkeursstand alles uit verhouding gaat. Ik zal eens met hem overleggen of hij vaker langs kan komen of dat ik zelf tussen de bekapbeurten door haar hoeven wat bij kan schaven. Hij komt over 2 weken weer langs, zal het hem dan vragen.

Medical taping ken ik niet, ga ik me even op inlezen.

Ze is een paar maanden geleden op de foto gezet toen ik haar kocht (voeten, benen, rug en nek). Alles was prima. Schouder is niet op de foto gezet. Wel is ze al meerdere keren behandeld door een fysio en een osteo. Opvallend is wel dat rond de schouders altijd spanning zat. Maar over ongelijkheid oid is nooit besproken. Maar ik zal dit nog eens navragen.

Ik heb ook het idee dat de ongelijkheid sinds de zomer groter is. Ze staat nu een aantal uren op de weide, dus hoofd aan de grond en eten maar. In de winter kan ze alleen eten uit (verhoogde) slowfeeders. Wellicht dat daar ook een deel van de oorzaak ligt.

Op dit moment zijn er inderdaad geen problemen met het paard. Ze is nog niet onder het zadel, want ik wil haar eerst sterker en rechter hebben om eventuele problemen te voorkomen.

Jammer dat ik haar niet gewoon kan zeggen: meid ga even anders staan, dat is beter voor je :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:03 



 
Profiel   

Ik heb het wel andersom meegemaakt. Paard had natuurlijk wel voorkeurshouding, maar toen ze vol in training stond was dit nooit te zien aan de hoeven. Die waren keurig gelijk. Tot ze door een blessure niet meer in training stond en eigenlijk alleen maar buiten stond met 3 keer per week een half uur onder het zadel stappen (alleen rechtuit, dus ook qua rechtrichten niks kunnen, want geen zijgangen of wendingen oid, door stilstaan minder spieren en dus langzaam ook eer anders gaan bewegen)
Toen werden de voeten langzaam schever. Alsnog regelmatig de hoefsmid erbij, geen ijzers en eigenlijk alleen de training was weggevallen.
Toen we weer mochten trainen heeft het echt heel lang geduurd voordat het slijten en groeien weer wat rechter werd, maar het werd het wel. Alleen het rechtrichten onder het zadel ging vele malen sneller als dat het in haar vrije tijd ging.

Nee, 100 procent recht is ze natuurlijk niet, maar was wel het verschil tussen zichtbaar in de slijtage en groei van hoeven en tussen voor het oog gelijke hoeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:08 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Liiesjjj schreef
Hoi!

Mijn paard heeft een duidelijke voorkeurkant, links. In de training ben ik al een tijd bezig met rechtrichten en tijdens de training gaat dat prima. Maar je raad het al, zodra ik haar de weide op zet gaat ze weer in haar oude vertrouwde houding.

Nu heb ik niet de illusie dat ik haar binnen nu en een paar weken recht krijg. De tijd dat we trainen is natuurlijk niet te vergelijken met de tijd dat ze zelf bepaald hoe ze beweegt en staat. Maar door de ongelijke belasting slijten haar hoeven ongelijk en dat werkt natuurlijk door in het lichaam. Het zou daarom mooi zijn om nog meer bij te kunnen dragen aan een betere houding, ook als ze vrij beweegt.

Wat ik me afvraag is of er manieren zijn om het paard ook in de weide of op stal te stimuleren om recht te gaan staan, of in ieder geval van houding te wisselen.


Ik zou ongelijke voeten altijd op de foto zetten, eerst weten of er geen medische oorzaak is. Deze kan namelijk ook scheefheid veroorzaken. Als dat oke is dan zou ik de hele rug en hals los laten maken, soms zitten de spieren zo vast dat rechtrichten niet afdoende meer is. Zeker bij echt scheef gereden paarden kan dit zo zijn. Daarna blijven rechtrichten en vooral werken aan de lengtebuiging en het actief genoeg maken van beide achterbenen. Ik zou geen ijzers gebruiken maar de smid iets vaker laten komen zodat er niet teveel verschil blijft/ komt in de ongelijke voeten mits de voeten rontgenologisch 100% goed zijn.


Helemaal eens met het eerste deel. Op de foto zetten. Ongelijke voeten komen niet zelden door een probleem in het hoefkatrolgebied.

Ik zou het paard, indien goed op de foto persoonlijk wel op ijzers zetten. Ik heb twee x een paard gehad met ongelijke voeten en het was de enige manier om de voeten goed te houden.

Edit, lees net dat ze al op de foto is geweest. Mooi. Ja, ze zal altijd wel in een bepaalde mate de ongelijkheid houden. Daar doe je na de veulenleeftijd niet veel meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:12 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd naar foto’s van die hoeven, je mag ook in pb sturen als je het niet openbaar wilt zetten.

Veel onbalans in het lichaam komt net voort door de hoeven, daarom ben ik benieuwd naar foto’s.
Wie weet valt daar nog wat winst te behalen
:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:36 



 
Profiel   

Bedenk wel dat bij voorkeurshouding botten en pezen in een bepaalde stand staan en daar moet je niet teveel aan gaan sleutelen. Geeft alleen maar problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 13:40 



 
Profiel   

Een van de dingen die bijvoorbeeld equicare doet is bindweefsel massage.
Er zijn fysiotherapeuten die dit ook kunnen, maar wellicht is dit niet gedaan - een fysio heeft veel technieken in de gereedschapskist.

Citaat
Tot ze door een blessure niet meer in training stond en eigenlijk alleen maar buiten stond met 3 keer per week een half uur onder het zadel stappen (alleen rechtuit, dus ook qua rechtrichten niks kunnen, want geen zijgangen of wendingen oid, door stilstaan minder spieren en dus langzaam ook eer anders gaan bewegen)

Ook zonder zijgangen kun je rechtrichten.
Voor TS nog niet aan de orde, maar het basisrecept komt neer op:
voel welke schouder meer gewicht heeft (... vaak weet je het al) omdat de teugel aan die kant 'zwaarder' is. Jijzelf wordt ook 'op die schouder gegooid'.
En dan zelf 'opzij gaan zitten' (word je op links gezet, ga op rechts zitten)
en/of laat de zware teugel los en neem zacht contact met de andere kant
en breng hals en hoofd iets opzij, zodat de neus zonder stelling of buiging voor de 'lichte' schouder komt (het schoudergewricht, niet per se de huid op het schouderblad).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 14:00 



 
Profiel   

Beetje kip en ei verhaal.

Heeft ze ongelijke hoeven en gaat ze daardoor scheef staan, ongelijk belasten? Of is ze scheef en slijten daardoor de hoeven ook scheef?

Voorkeurshouding heeft elk paard wel, maar mag niet zijn door het ontlasten van een lastige kant.

Vanaf de grond rek en strek oefeningen doen. Onder het zadel rechtrichten. Variatie met voer aanbieden buiten.

Hoe oud is het paard en op welk niveau is het gereden?

Toen mijn ene paard bij me kwam, was hij 17 en behoorlijk scheef. Hoeven zijn niet geweldig. Heb toen een goede fysio erbij gehad en die wilde ook niet meer teveel eraan veranderen.
Onze hoefsmid toen kwam en 2x liep hij kreupel na het bekappen. Eerste keer kan, tweed keer heb ik de samenwerking gestopt.
Ik deed het daarvoor zelf en dus hem ook zelf gaan doen en de rest weer. Heb meer respect voor zijn hoeven en houding en hij loopt goed zo.

In de bak trainen is 1 ding, maar lekker lange stukken rechtuit buiten is ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 14:10 



 
Profiel   

Ik zou toch kritisch blijven kijken of er geen medische oorzaak is, aangezien je paard ongetraind is en al wel meerdere malen door osteo/fysio is behandeld. Wat voor ras paard gaat het om?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:13 



 
Profiel   

Het gaat om een 4,5 jarige KWPN merrie, nog niet onder het zadel. Linksvoor is dus haar voorkeurskant en hier zet ze ook het meeste gewicht op. Deze kant is ze ook wat stijler gekoot dan rechts (dit had ik volgens mij nog niet vermeld :7 ).

Ik heb zo geen foto voorhande, ga ik maken als ik weer bij haar ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:57 



 
Profiel   

Wat werd er voor reden aangegeven dat ze nog niet onder het zadel is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:16 



 
Profiel   

Ik heb haar nu een jaartje. Ik heb haar gekocht met het verhaal dat ze wel begonnen waren met beleren (longeren, nog niet onder het zadel), maar ze moesten inkrimpen vanwege dat het land wat ze pachtte van de gemeente weer teruggenomen werd. Gingen dus meerdere paarden de verkoop in

Bij aankoop volledig laten keuren röntgen en klinisch, kwam er goed doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:36 



 
Profiel   

Ik heb zelf nog even Google afgezocht. Ik denk zelf dat het hiermee te maken heeft: https://www.hoefsmederijburgmans.nl/sit ... ke-hoeven/

Houding komt overeen, aanzicht van de hoeven ook.

Probleem is ontstaan deze zomer. Staat dus langer met haar hoofd aan de grond. Voorheen altijd hooi uit verhoogde hooiruif.

Oplossing ligt hem dan denk ik meer in minimale weidegang en ruwvoer aanbieden op hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 17:27 



 
Profiel   

De foto’s:

[ img ]

Links voor

[ img ]

[ img ]

Rechts voor

[ img ]

[ img ]

(De groeve die je kan zien komt doordat ze een klein halfjaartje terug goed ziek is geweest)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:32 



 
Profiel   

Dat is idd wel een wat steiler voetje. Staat een beetje hol ook.
Ik zou wel opletten met beleren want dat verhaal ken ik ja. Dan is het gewoon niet gelukt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:40 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik zou wel opletten met beleren want dat verhaal ken ik ja. Dan is het gewoon niet gelukt :+


Bij mij rinkelen er ook wel een paar alarmbellen, ik hoop voor niks. Maak me vooral zorgen dat hier al een aantal keer een fysio bij heeft moeten komen, terwijl het paard nog onbelast is. Hopelijk gaat het inrijden allemaal zonder problemen, blijf in ieder geval goed luisteren naar je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:54 



 
Profiel   

Je zou zelf kunnen checken of het borstbeen wel symmetrisch ligt, asymmetrie hiervan is ook een oorzaak van het vormen van 2 verschillende hoeven. De check is om met een vinger van je ene hand het midden van het borstbeen te zoeken en met je andere hand het midden tussen de 2 borstspieren te zoeken. Deze 2 punten moeten op 1 lijn liggen (of over elkaar). Is dit niet het geval dan zou je zelf het borstbeen recht kunnen duwen (echt waar dat kan, ik geloofde het ook niet maar mij is het gelukt :o ), maar je kunt ook een chiropraktiker bellen, die moet dat zeker kunnen. Als beide punten wel overeenkomen dan is er blijkbaar een andere oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:58 



 
Profiel   

Je gevonden link van de hoefsmid: zal zeker mee doen in het lastige verhaal van "onesidedness" van je paard. Maar vlak ook niet uit wat een geboorte doet met het lijf van een paard. Daar schijnt toch wel een sleutel te liggen van het probleem wat iedereen als normaal ziet.
Link van deze australische DA/ chiropractor legt het duidelijk uit : https://horsesandpeople.com.au/birth-trauma-in-horses/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 23:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen