Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Voorkeurshouding en ongelijke hoeven. Op te lossen?

 
Profiel   

Ik vind deze hoeven erg hoog. Veel paarden hebben wat ongelijkheid in de hoeven. Een goede bekapper zoeken en regelmatig bekappen, dus echt elke 6 weken. Mijn paard heeft ook een wat plattere voet en een wat rechtere voet. Nu ik het zelf wekelijks bijhoud, zie ik het echt verbeteren. De plattere voet had de neiging om onderuit te gaan staan.
IJzers zou ik nooit aan beginnen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 22:45 



 
Profiel   

Ik krijg het idee dat linksvoor misschien een milde bokvoet is. Het is in ieder geval wel een typisch beeld dat die ene voet + koot erg steil is en de andere een platvoet. In dat geval is dit aangeboren of ontstaan als veulen en niet tijdig aangepakt.
Als het dat is ga je de ongelijkheid er nooit helemaal uit krijgen aangezien dit eigenlijk geen hoefprobleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 23:57 



 
Profiel   

Dit lijkt aardig een bokvoet en hier worden ze wel gewoon mee goedgekeurd helaas... Alleen geeft het heel vaak wel allerhande problemen.

Ik zou hiermee naar een zeer goeie (kliniek)smid gaan eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 07:21 



 
Profiel   

Spenk schreef
Dit lijkt aardig een bokvoet en hier worden ze wel gewoon mee goedgekeurd helaas... Alleen geeft het heel vaak wel allerhande problemen.

Ik zou hiermee naar een zeer goeie (kliniek)smid gaan eigenlijk.


Nu je het zegt, idd een milde bokvoet. De onderste helft van de voet is gecorrigeerd maar de bovenste helft gaat duidelijk niet mee, waardoor die voet hol wordt. Daardoor lijkt het gecorrigeerd maar blijft het mechanisme hetzelfde, te stijl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 09:13 



 
Profiel   

Mm oké, kent iemand een goede (kliniek)smid in Overijssel (Omgeving Ommen)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:37 



 
Profiel   

Liiesjjj schreef
Mm oké, kent iemand een goede (kliniek)smid in Overijssel (Omgeving Ommen)?


Misschien eens vragen bij de dierenkliniek Den Ham. Daar zit een goede, maar daar kunnen ze ook vanuit het klinische beeld en misschien röntgen beeld mee kijken. Ik zou toch nog eens een goede foto van dit voetje willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:55 



 
Profiel   

Na het zien van de foto's trek ik wel mijn advies van 'niets doen zolang er geen problemen zijn' terug. al zou ik persoonlijk dit wel eerst oppakken met de vakmensen die ik al rond mijn paard verzamel heb. Lees: huidige hoefsmid en dierenarts. Ik zou willen horen wat die er over te zeggen hebben en vooral voor de hoefsmid zou het dan voor mij een test zijn in hoeverre het een vakman is en die mij met dit probleem kan hebben. Luistert die naar je twijfel en geeft die dan goede adviezen en vertelt die wat die gaat doen, dan weet je dat je een goede te pakken hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:06 



 
Profiel   

Dit is ook wel een stuk erger als ik in mijn hoofd had bij schrijven van mijn bericht. Hier dus ook bij lange na niet zo erg en ook andere manier van ongelijk, die dus wel met training goed was en nu weer.

Is dit ook niet besproken met keuring? En ik vind het wel erg dat de fysios enzovoorts hier niks over gezegd hebben, eerlijk gezegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:07 



 
Profiel   

Ik zou hier ook niet direct een drama van maken. Hoewel het ongewenst is gaat dit niet per se ernstige problemen opleveren. Het is ook geen hele erge bokvoet. Maar dat verschil in stand kan je zeker wel voelen (en parten spelen) als je dressuurmatig verder wil raken.
Ik zou inderdaad een goede smid/bekapper in de hand nemen die meedenkt over de ideale stand en bekapping van dit paard.

Verder is het inderdaad erg jammer dat zulke zaken niet opgemerkt worden bij een keuring. Op zijn minst een opmerking zodat de koper weet waar hij aan toe is zou wel moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:30 



 
Profiel   

Nog twee foto’s van afgelopen februari. Niet een hele handige hoek, maar is wel wat vanaf te zien.

[ img ]
[ img ]

Het is wel besproken met de keuring, ging dan voornamelijk over het verschil van de koot. De hoef was in mijn beleving toen ook niet zo stijl als nu. Dierenarts heeft toen ook niks gezegd over bokvoet oid. Heb jammer genoeg geen foto’s van toen.

De hoefsmid komt over 2 weken. Heb hem al een bericht gestuurd met foto’s en gevraagd wat zijn advies is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 11:53 



 
Profiel   

Mij lijkt het geen bokvoet, het lijkt van de foto's te zien een belastingsprobleem. Zeker omdat de andere voorvoet zo uitflared. Ze staat echt wel heel steil gekoot met haar linkerbeen. Zijn er ooit röntgenfoto's van dat been gemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 12:05 



 
Profiel   

Liiesjjj schreef
Mm oké, kent iemand een goede (kliniek)smid in Overijssel (Omgeving Ommen)?

Henny Janssen in Hellendoorn! Heel veel ervaring daarmee

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 12:25 



 
Profiel   

Ik zou van beide voor voeten een foto serie laten maken.

Ik vind rechtsvoor eigenlijk zorgelijker dan links.

Links is denk ik aan het compenseren voor rechts. Als in... Ik denk dat ze daar steeds op leunt en die dus regelmatig verder onder de massa heeft staan waardoor de stand stijl is.

Maar rechts heeft een hele rare vorm niet alleen de hoeft maar ook de botten/gewrichten er boven. Bij de eerste foto's dacht ik misschien dat het aan foto lag. Maar bij deze foto's zie het weer.

Dus ik denk dat je eigenlijke probleem niet links maar rechts zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 12:39 



 
Profiel   

Op de kliniek in Den Ham zitten ook zeer ervaren hoefsmeden, goede ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 10:59 



 
Profiel   

Ik heb contact gehad met de kliniek in Den Ham. Het plan is om een dubbele afspraak te plannen met een dierenarts en hoefsmid samen om even te kijken wat nodig is.

Deze maand verhuizen we naar een andere stalling, dus ergens volgende maand gaan we langs de kliniek.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 14:00 



 
Profiel   

Dat is fijn :) want je zou zeker niet de eerste zijn waarbij de lichamelijke klachten voortkomen uit de hoeven en ze daardoor ook niet makkelijk zijn in het beleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 14:04 



 
Profiel   

Dat duurt toch veel te lang? Ik zou er echt een goede bekapper/hoefsmid bij halen. Je kan met zulke hoeven niet nog 4 weken laten rondlopen. Dan zouden ze al 2x gedaan moeten zijn als je dit moet gaan bijhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 14:47 



 
Profiel   

superpony schreef
Dat duurt toch veel te lang? Ik zou er echt een goede bekapper/hoefsmid bij halen. Je kan met zulke hoeven niet nog 4 weken laten rondlopen. Dan zouden ze al 2x gedaan moeten zijn als je dit moet gaan bijhouden.


Heb het er niet goed neer gezet zie ik, was even een haastige update :7

Hoefsmid komt volgende week bekappen en dan na de verhuizing naar de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 17:10 



 
Profiel   

Wat is er nu gebeurd en hoe is de stand van zaken ts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 10:19 



 
Profiel   

De hoefsmid is geweest. Met hem overlegd. Hij zegt dit is een aangeboren of in de jonge jaren gevormd voetje en je moet oppassen met correcties.

Hiernavolgend heb ik gebeld met de kliniek in Den Ham en gevraagd wat zij hierin kunnen betekenen. Consult met dierenarts (foto’s maken) en hoefsmid in één was het antwoord. Vanuit daar kunnen we dan kijken of en wat ermee kan.

Vandaag zijn we verhuisd. Bel morgen met de kliniek om een afspraak te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 21:57 



 
Profiel   

Verstandige hoefsmid! inderdaad oppassen met stand verandering op latere leeftijd. Foto's kunnen uitsluitsel geven of er niks anders onder ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:25 



 
Profiel   

Goed advies van je hoefsmid... en fijn dat ze naar de kliniek kan om het verder te onderzoeken :) vab daaruit is het inderdaad makkelijker om te kijken wat er gedaan kan worden en of er iets gedaan moet worden :) succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 07:32 



 
Profiel   

Laat je ons weten wat eruitkomt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 11:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen