Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help!! Pony met rotstraal ?

 
Profiel   

[ img ]


Hallo!

Ik denk dat mijn pony een beginnende rotstraal heeft (zie afbeelding). Hij staat 24/7 op de wei, die niet extreem nat is maar er zijn wel wat natte plekken door de regen van de afgelopen dagen. Eergisteren heb ik de hoeven ook gewoon uitgekrabd en toen zag ik geen voortekenen van een rotstraal.

Hij heeft ook een schimmel in zijn hoef, die ik al en tijdje aan het behandelen ben, misschien heeft dat met de rotstraal te maken?

Hij is net 2,5 a 3 week geleden naar de hoefsmid geweest, hij heeft toen de hoef iets anders bekapt vanwege de schimmel en omdat hij een beetje hoog op zijn hoef stond (bokvoetje ).

Wat kan ik het beste doen? En is dit inderdaad een rotstraal of kan dit wat anders zijn?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 21:09 



 
Profiel   

Ik kan niet meteen uit jouw foto afleiden of het rotstraal is... Mijn paard had het vroeger eens en is er toen een tijdje gevoelig voor geweest. Daarom had ik altijd Hypozin in de buurt, ik vind nog steeds dat dat heel goed werkt. Het droogt de straal een beetje uit en maakt het weefsel sterker.
Nu, in combinatie met de schimmel zou ik wel even navragen bij jouw smid of dierenarts of je Hypozin samen met jouw eigen producten/medicatie mag gebruiken.
Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 22:13 



 
Profiel   

Wat heel fijn werkt en 2 soorten in zijn:
Keralit Straalvloeistof

Wel oppassen met je eigen huid enz. Maar het werkt super om de straal goed te krijgen ook als nat is. Je moet het wel even wat in laten drogen. Doe je in het begin aantal keren dicht op elkaar daarna prefentief 1x per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 01:23 



 
Profiel   

toen mijn paard rotstraal had moest ik van mijn hoefsmid dit gebruiken HOOF-FIT HYGIENE LIQUID 50 ML
En na paar keer te gebruiken was de rotstraal weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 03:57 



 
Profiel   

Ik zou eerst even de hoefsmid laten komen die alles even opfrist. Dan kan je idd die hoof liquid gebruiken in de straal en dan is het vrij snel verholpen. Dagelijks even goed schoonmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 06:50 



 
Profiel   

Heel erg bedankt! Mijn hoefsmid is helaas op vakantie dus ik kan helaas niet mijn eigen bellen. Ik zal straks even rondzoeken voor een ander die misschien vandaag of morgen al kan langskomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 07:47 



 
Profiel   

Ik gebruik Artimud van RedHorse bij rotstraal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:32 



 
Profiel   

Bij de decathlon hebben ze dit spul https://www.decathlon.nl/p/straalverzor ... p-X8504365

Dit spul is goedkoop en werkt zeer goed. Zelfs mijn hoefsmid is erg verbaasd.

Als je pony rotstraal heeft (wat niet uit de foto op te maken is) dan twee dagen in het sneetje spuiten en daarna even aankijken of het weer snel verbeterd. Daarna 1 keer per week bijhouden bij natte omstandigheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:44 



 
Profiel   

Deze kan wel even bekapt worden, dikke kans dat na het bekappen de slechte stukken straal zo goed als weg zijn.
Als onderhoud / beginnend rotstraal maak ik zelf een mengsel van groene klei, zinkoxide en kopersulfaat (te krijgen bij de apotheker), al dan niet met wat etherische olie erbij.

Onderhoud: eens in de week erop smeren, bij beginnende dagelijks een of twee maal.
De klei trekt viezigheid eruit, zink en koper drogen de boel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 10:23 



 
Profiel   

Novastar schreef
Ik kan niet meteen uit jouw foto afleiden of het rotstraal is... Mijn paard had het vroeger eens en is er toen een tijdje gevoelig voor geweest. Daarom had ik altijd Hypozin in de buurt, ik vind nog steeds dat dat heel goed werkt. Het droogt de straal een beetje uit en maakt het weefsel sterker.
Nu, in combinatie met de schimmel zou ik wel even navragen bij jouw smid of dierenarts of je Hypozin samen met jouw eigen producten/medicatie mag gebruiken.
Veel succes!



Heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb contact gehad met een andere hoefsmid en die kon bijna met zekerheid zeggen dat het geen rotstraal is. Ik heb wel even Hypozin besteld zodat ik het misschien preventief kan smeren en achter de hand hebben mocht hij wel last krijgen van rostraal ooit.

Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 22:00 



 
Profiel   

Almighty schreef
Wat heel fijn werkt en 2 soorten in zijn:
Keralit Straalvloeistof

Wel oppassen met je eigen huid enz. Maar het werkt super om de straal goed te krijgen ook als nat is. Je moet het wel even wat in laten drogen. Doe je in het begin aantal keren dicht op elkaar daarna prefentief 1x per week.



Bedankt! Ik heb Hypozin besteld maar ik zal hier ook even over lezen ☺️

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 22:01 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Bij de decathlon hebben ze dit spul https://www.decathlon.nl/p/straalverzor ... p-X8504365

Dit spul is goedkoop en werkt zeer goed. Zelfs mijn hoefsmid is erg verbaasd.

Als je pony rotstraal heeft (wat niet uit de foto op te maken is) dan twee dagen in het sneetje spuiten en daarna even aankijken of het weer snel verbeterd. Daarna 1 keer per week bijhouden bij natte omstandigheden.



Oo dat klinkt goed ik zal hier ook even over lezen! De hoefsmid zei inderdaad ook dat ze niet zo denkt dat het rotstraal is, maar ik hou het natuurlijk goed in de gaten! Vandaag was het weiland ook alweer helemaal droog dus dat is bevorderlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 22:03 



 
Profiel   

best eerst laten bekappen. Vervolgens de straal behandelen met hoof solution van kevin bacon's.
Preventief kan je best in vochtigere periodes 2-3 keer per week de straal en zool oliën met een goede hoefolie voor je paard naar buiten gaat. Zo voorkom je dat de straal te zacht/week wordt en er bacteriën kunnen binnen dringen. De allerbeste olie voor hygiënische hoeven is World's Best Hoof Oil!
Nooit meer rotstraal en de hoeven knappen er enorm van op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 19:05 



 
Profiel   

Efficiënt en heel goedkoop: bleekwater.
Gewoon het zuivere spul met een sponsje of borsteltje in de straal dempen.
Bleekwater droogt uit en rotstraal kan enkel woekeren in een vochtige omgeving.

En daarnaast idd laten kappen, de straal wordt dan meer open gemaakt en krijgt zuurstof en ook dat is een milieu waar rotstraal niet tegen kan, dan voelt zich prima in een vochtig, afgesloten omgeving.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 19:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen