Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Prada haar glushu’s

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik zal bij het begin beginnen... deze natte zomer is niet goed voor hoefjes met ijzers, althans bij Prada.
20 juni zijn haar beide ijzers er lelijk onder vandaan gekomen in de de wei( modder). Op naar de hoefsmid, er was weinig hoefwand over om goed alle nagels erin te krijgen, maar met vakmanschap en een soort kit/ lijm zaten ze er weer keurig onder

[ img ]

10 augustus kwam de smid weer op stal voor mijn andere pony en hebben we besloten om Prada direct ook weer te beslaan om te voorkomen dat de ijzers los gingen zitten en dus weer eronder vandaan zouden gaan op de verkeerde manier.
Er was al weer wat meer wand, maar nog steeds moest er wat kit/ lijm bij om te zorgen dat het goed bleef zitten voor min 7 weken.

Zonder de kit/ lijm maar met nagels
[ img ]

In de folie, zodat de glu goed uithard
[ img ]

Klaar {:}
[ img ]

Helaas zijn afgelopen maandag beide ijzers ergens achter gebleven in het land.... 5 weken te vroeg en niet op de gewenste manier eraf.

En haar hoeven waren om te huilen...
[ img ]

[ img ]

Vandaag kwam de smid weer en aangezien de hoeven niks meer kunnen hebben, besloten om er glushu’s onder te plakken. Glushu's zijn ijzers die om en onder de hoef geplakt worden.
Als het goed is blijven ze er 8/10 weken onder zitten.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Helpen jullie duimen.

Zijn er hier mensen met ervaring met glushu? Voor de geïnteresseerden wil ik hier wel af en toe een update geven.

Mijn hoefsmid is een echte vakman die meedenkt en veel ervaring heeft hoefproblemen en dus oplossingen.
Prada kan helaas niet zonder ijzers, nu al helemaal niet, maar als haar voeten weer goed zijn ook niet omdat ze een afwijkende beenstand/ bokhoef heeft. Dus daar geen commentaar op graag.

Bedankt voor het lezen van dit toch lange verslag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 11:03 



 
Profiel   

Ik heb ervaring met glushu's. Mijn shetlandpony die na hoefbevangenheid niet lekker bleef lopen heeft op de glushu's gestaan en deed het daar geweldig op (helaas inmiddels overleden).
En op dit moment staat mijn andere shetlandpony nu sinds 3 weken op glushu's (plan is levenslang) in verband met zeer ernstig verbeende hoefkraakbeenderen en niet lekker lopen. Die loopt ook enorm goed op de glushu's.
Mijn andere pony liep ruim 12 weken op de glushu's, dus ik ben heel benieuwd hoe dat bij haar gaat. :)

Hopelijk helpt glushu voor Prada ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 11:43 



 
Profiel   

Jaa zag de fotos al op fb. Jij hebt dezelfde als ik heb. Ook ik ben erg tevreden met hem :D
Hopelijk worden haar hoeven gauw weer goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 11:45 



 
Profiel   

jeetje, hoe krijgt ze het voor elkaar om ze er elke keer af te krijgen.... zo te zien is je smid erg kundig en je paard een dikke schurk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 11:55 



 
Profiel   

@femkeroosje.... fijn om te horen! 12 weken, daar ga ik voor, kost genoeg :$

Corina, Wessel is enorm fijn en goed idd, hij zorgt er ook voor dat Ojan op zijn leeftijd nog fijn kan lopen.

@zazaza, ja zeer knap he.... ze wilt gewoon dure schoenen en wat anders dan de andere paarden, ik zou haar liever goed zien zijn in wat anders, dan ijzers verliezen -:) en idd mijn smid is zeer kundig gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 18:10 



 
Profiel   

Geen ervaring met glushu’s, wel met imprints:

Bij mijn merrie ivm hoefbevangenheid:
[ img ]
[ img ]

Bij mijn ruin om te zorgen dat ie in de zomer z’n hoeven niet sloopt met stampen ivm vliegen:
[ img ]

En soms vallen ze eraf en moet je creatief zijn met ducttape tot je hoefsmid weer kan :')
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 18:16 



 
Profiel   

Ik zie het al, ducktape inslaan is een goed idee :=
Wat is het verschil met de glushu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 18:42 



 
Profiel   

[ img ]


Mijn haflinger heeft ze. Hij had wld en is weg gevijld en omdat hij bescherming nodig had, heeft hij glu shu's gekregen. As het goed is mag hij ze a.s zaterdag af en zijn ze niet meer nodig.

8 tot 10 weken is wel ruim gerekend. Mijn hoefsmid zegt max ongeveer 6 weken. Dit weekend zitten ze er bij mijn haf 6 weken weer op. Hij heeft 3 keer glu shu's ronde gehad dan. ( of 4 keer? ).

Ik heb ze iig geen 1 keer zolang er op gehad. Zouden ze ook niet gered hebben ivb slijtage

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 18:51 



 
Profiel   

[ img ]
Dit was al na 4 weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 18:53 



 
Profiel   

Imprints ondersteunen de straal en er zit geen ijzer in. Ze worden bevestigd door in de hoefwand een paar ‘deukjes’ te boren (bij mijn ruin zie je die op de hoef waar nog geen imprint op zit), dan lijm op de hoefwand. De imprint wordt in heet water gelegd om ‘m vormbaar te maken, van los spul wordt een extra ‘worstje’ gemaakt en op de straalondersteuning gelegd en daarna wordt het geheel om de hoef heen geboetseerd. Met een spraybus stikstof wordt de boel dan gekoeld tot het hard is.

Bij mijn merrie gebruiken we dat spul voor bij de straal ook om een extra bescherming te maken op de voorkant van de hoef (op de foto met ducttape te zien op de hoef zonder ducttape), zodat er meer contactoppervlak is op de hoefwand en de boel beter blijft zitten.
Het randje dat om de hoefwand gevouwen wordt zou iets langer mogen zijn; het bedrijf dat deze dingen maakt luistert wel naar feedback, dus het vorige setje wat mijn merrie kreeg had iets langere randjes om te boetseren. Het huidige setje is nog uit de oude collectie, dus heeft m’n smid zelf weer wat gemaakt.

Edit: mijn merrie is met pensioen en wandelt wekelijks een uurtje, bij haar weinig slijtage. We vervangen de imprints elke 9 (zomer) à 11 (winter) weken.
Mijn ruin kan er ook een week of 8 mee doen, dan moeten ze eraf ivm lengte, niet ivm slijtage. Met hem rij en wandel ik vrij veel buiten (in hetzelfde gebied als Cinnepin, Utrechtse Heuvelrug, veel stenen op de paden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 19:20 



 
Profiel   

Dank voor jullie ervaringen, ik hoop echt dat prada er zeker 8 weken op kan blijven staan, dit ivm haar hoeven en ook voor mijn bankrekening, want poe ik vind het een prijzige aangelegenheid. En begrijp me goed, wat moet dat moet, maar elke week langer scheelt weer....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 19:51 



 
Profiel   

wat betaal je dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 19:55 



 
Profiel   

Ik heb een merrie enkele maanden op plakschoenen gehad ivm een peesblessure.
Als ze een week of 6 blijven zitten, mag je inderdaad blij zijn.
Op lange termijn is dit trouwens lastig omdat je telkens de hoefwand moet opvijlen om te kunnen plakken. Na een tijd wordt de wand te dun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:04 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
wat betaal je dan?

170,-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:14 



 
Profiel   

oei, das pittig ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:14 



 
Profiel   

alleen voor? Of rondom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:14 



 
Profiel   

Luckystory schreef
Ik heb een merrie enkele maanden op plakschoenen gehad ivm een peesblessure.
Als ze een week of 6 blijven zitten, mag je inderdaad blij zijn.
Op lange termijn is dit trouwens lastig omdat je telkens de hoefwand moet opvijlen om te kunnen plakken. Na een tijd wordt de wand te dun.


Ik hoop stiekem dat we maar 1 ronde of misschien 2 nodig hebben, dan komt de winter eraan en staan ze op een droge paddock en niet meer in de natte wei.

Wat betaal jij dan cinnepin?
Het was nu helemaal zuur, want had net de rekening van 3 weken geleden a 90,- ( nouja 200,- incl mijn andere pony zijn beslag) betaald...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:17 



 
Profiel   

saskiaojan schreef
Dank voor jullie ervaringen, ik hoop echt dat prada er zeker 8 weken op kan blijven staan, dit ivm haar hoeven en ook voor mijn bankrekening, want poe ik vind het een prijzige aangelegenheid. En begrijp me goed, wat moet dat moet, maar elke week langer scheelt weer....

Pfoe hier ooit overwogen maar daar werd ook wel gezegd max 6 weken maar dat is al lang vokr plakbeslag. 4/5 weken komt dichterbij helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:18 



 
Profiel   

Er zijn ook herbruikbare plakschoenen van bijvoorbeeld scoot boots. Die kan je zelf aanbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:32 



 
Profiel   

Ik heb ook goede ervaring met Glu-Shoes in mijn geval bij een bevangen paard. 2x 5/6 weken, na de acute fase, ze onder gehad en daarna liep ze weer goed op blote voeten en geen gedoe met nagelgaten die uit moeten groeien.

5/6 weken was echt wel maximaal, zodra het aluminium bloot komt te liggen krijg je zand tussen het aluminium en het rubber (HB paard dus op het zand niet op gras) wat zich langzaam een weg naar boven werkt tussen hoef en kap.
Nog foto’s gevonden in de krochten van de boktupload op de tweede foto zie je goed hoe het rubber loskomt van het aluminium. Dit is wel al zo’n 5 jaar geleden dus misschien zijn ze inmiddels verbeterd.
[ img ]
[ img ]

Gezien de kosten, toen €150 voor alleen voor, vind ik het zeker wat voor herstel/revalidatie maar niet voor altijd.
Je kan ze trouwens ook zelf bestellen en plakken maar ik vertrouw liever op het vakmanschap van de smid.

Bij de eerste ronde verspeelde hij een bus lijm, doordat die warm wordt bij gebruik en de HB de hoef gevoelig maakt sprong mij paard weg en ging de schoen in het zand. Grote voet/schoen dus een bus lijm per voet

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:51 



 
Profiel   

Oei, als ik dit zo hoor hoop ik dat prada de uitzondering op de regel gaat zijn en het langer volhoudt.
Nee zelf ga ik ook niet prutsen, betaal liever 150-170 euro dat het ook goed zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 06:30 



 
Profiel   

saskiaojan schreef
Luckystory schreef
Ik heb een merrie enkele maanden op plakschoenen gehad ivm een peesblessure.
Als ze een week of 6 blijven zitten, mag je inderdaad blij zijn.
Op lange termijn is dit trouwens lastig omdat je telkens de hoefwand moet opvijlen om te kunnen plakken. Na een tijd wordt de wand te dun.


Ik hoop stiekem dat we maar 1 ronde of misschien 2 nodig hebben, dan komt de winter eraan en staan ze op een droge paddock en niet meer in de natte wei.

Wat betaal jij dan cinnepin?
Het was nu helemaal zuur, want had net de rekening van 3 weken geleden a 90,- ( nouja 200,- incl mijn andere pony zijn beslag) betaald...



Ik was de eerste klant van mijn hoefsmid waar hij glu shu's onder het paard plakte.Ik had toen een afgesproken prijs van 120 euro. Uiteindelijk had hij wel door dat het iets te goedkoop was en zou hij bij eventuele anderen 150 vragen. Maar alle rondes heeft hij bij mij 120 aangehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 09:22 



 
Profiel   

Spenk schreef
saskiaojan schreef
Dank voor jullie ervaringen, ik hoop echt dat prada er zeker 8 weken op kan blijven staan, dit ivm haar hoeven en ook voor mijn bankrekening, want poe ik vind het een prijzige aangelegenheid. En begrijp me goed, wat moet dat moet, maar elke week langer scheelt weer....

Pfoe hier ooit overwogen maar daar werd ook wel gezegd max 6 weken maar dat is al lang vokr plakbeslag. 4/5 weken komt dichterbij helaas.



klopt helemaal, heb ze ook eens na 4 weken moeten vervangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 09:24 



 
Profiel   

Volkomen offtopic, maar ik vind eigenlijk de topictitel geniaal :))

Merrie heet Prada en heeft speciale glushu's, je kunt ook niet bijna anders verwachten als je paard zo heet :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 09:28 



 
Profiel   

Dat is precies wat ik naar mijn hoefsmid appte _O- volgende paard heet kees of klaartje :Y)

Vanmorgen haar gelongeerd en ze loopt er superop, dus dat is fijn, morgen maar een rondje naar buiten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 11:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen