Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help/advies! Problemen bij beslaan

 
Profiel   

Hoi!
Ik wil graag advies/raad. Ik heb een fantastische schimmel merrie, maar het is een draak bij de smid. Ze laat haar achterhoeven niet beslaan.
Ze heeft pas 3x ijzers gehad. De eerste 2 keer ging het wel, maar werd steeds lastiger.
Nu heb ik een kalmerende/ verdovende pasta geprobeerd van de veearts, werkte niet. En sedatie zou misschien een optie zijn, maar dat gaat ook weer niet omdat ze 4 maanden drachtig is.

Dus ik dacht, alleen voor ijzers en achter niet. Maar na 2 weken loopt ze dus al op haar straal achter....
Dus moet ze eigenlijk wel ijzers.

Wie heeft de oplossing? Wat kan ik doen.

Ze moet dus ijzers en kan geen sedatie en mept naar de hoefsmid.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 20:18 



 
Profiel   

Kun je zelf wel goed bezig met haar achterhoeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 20:27 



 
Profiel   

Ja dat kan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 20:29 



 
Profiel   

Heb je een idee waarom ze steeds lastiger wordt? Hoe werkt de hoefsmid? Koud of warm beslag? Rustig of doorpakken? Kan het zijn dat ze last heeft van haar lijf?
Wat zegt de hoefsmid daarover?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 20:39 



 
Profiel   

De hoefsmid weet het ook niet zo goed. 1e keer koud beslaan, dat ging op zich goed. 2e keer warm, dat vond ze verschrikkelijk. En 3e keer was dus afgelopen keer.... Drama. Maar hij is op zich wel rustig, doet ook niet naar tegen haar. Wel met praam op de klus afgemaakt. Want haar voorhoeven zijn helemaal slecht dus die moeten echt met ijzers.

Ik heb trouwens wel duo hoef et wat ik nu dagelijks op smeer om ze sowieso sterker te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 20:45 



 
Profiel   

Gebruikt je smid een hoefbok? Paardengewrichten gaan goed voor-achter, maar bar slecht opzij (daarom kunnen ze ook zo hard). Zonder hoefbok kom je snel teveel opzij en vaak (smeden zijn vaak groot en breed) te hoog, dus auw en uit balans. Zo niet, probeer dat eens en dan 100% alle voeten bekappen en beslaan steunend op hoefbok (en die zo laag mogelijk, max knie/hak hoog paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:59 



 
Profiel   

Als koud beslaan wel gaat zonder dwang, dan zou ik een poosje daar voor gaan tot je merrie wat meer gewend en wat braver is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:04 



 
Profiel   

Waarom moet ze ijzers achter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:04 



 
Profiel   

Ik ben een leek met ijzers hoor, maar op welk punt word zij ''een drama''? Blijkbaar heeft zij nu een slechte ervaring en vind ze het spannend, dat word natuurlijk niet verbeterd door een praam.
Kun je haar niet net zo goed afleiden met een wortel als ze haar been goed omhoog blijft houden? Het in baby-stapjes aan haar laten zien. Ze zal wel geschrokken zijn van de hitte\stoom\geur etc. om de volgende keer nog eens een praam om haar lip te krijgen, tja, dan moet je natuurlijk niet verwachten dat ze lief stil gaat staan.
Kijk eens naar meer opties ts, ga zelf eens lekker aan de slag met verschillende dingen, vijl haar hoefjes eens, ga bezig met dat ze haar eigen ontspanning op probeerd te zoeken. Qua smid zou hij pas los moeten laten als ze netjes stil staat uiteraard, maargoed ik weet niet hoe meedenkend jouw smid is.
En natuurlijk, als koud beslaan makkelijker is, ga dan over op wat zij fijner vind. Misschien kun je zoeken nar andere mogelijkheden dan ijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:06 



 
Profiel   

Als koud gaat, gewoon koud laten beslaan.
Mijn paardje wordt al jaren koud beslagen, anders krijg je er geen hoefijzer onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:17 



 

Goede smid zoeken die hier raad mee weet. Mijn merrie is extreem moeilijk met haar achterbenen. Hoeven uitkrabben was achteren vrijwel onmogelijk. Smid erbij gehad en die kon ook bijna niks met haar achterbenen en vertelde dat ze kramperig was. Uiteindelijk een andere smid gebeld en hij vertelde mij dat ze niet kramperig was maar gewoon veel moeite had met het optillen van de achterbenen maar dat ze zelf ook niet van plan was om echt mee te werken. De eerste keer heeft het 2 uur geduurd eer de ijzers er onder zaten. Halverwege heb ik even gedacht dat hij ermee zou stoppen. Hij heeft doorgezet en de ijzers er onder gekregen. De 2de keer heeft het nog maar 1,5 uur geduurd en gisteren toen ze haar 3de set ijzers kreeg heeft ze alleen even moeilijk gedaan met het verwijderen van de oude ijzers en daarna bleef ze netjes stil staan. Uiteindelijk weer een kwartiertje eerder klaar dan de vorige keer.

Mijn merrie slaat trouwens net zo lang met haar achterbenen totdat je los laat. Tegelijk laat ze haar hele gewicht vallen op het been dat je net opgetild hebt. De smid is heel geduldig wanneer hij ziet dat ze er moeite mee heeft maar heeft ook snel door wanneer ze niet eens probeert mee te werken en kan dan op het juiste moment corrigeren.

In 3 afspraken is mijn paard zo veel makkelijker geworden bij het optillen van de achterbenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:37 



 
Profiel   

Ik zou ook een hoefsmid zoeken met veel ervaring. Die van mij wordt niet beslagen maar bekappen was een drama na een slechte ervaring

De nieuwe hoefsmid heeft er de eerste keer 1,5 uur over gedaan ongeveer en tegenwoordig doen we er denk ik 40 minuten over max. Ze is nog steeds niet de makkelijkste maar de hoefsmid is heel meedenkend en dat doet haar echt goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:45 



 
Profiel   

Naast de goede tips hierboven ook vooral zelf gaan oefenen. Pak de benen op zoals de smid dat doet. Ga op de hoeven 'timmeren', stook een klein fikkie naast de stal terwijl je met de hoeven bezig bent (desnoods koop je een weggooi bbq zodat je de rookgeur hebt). Vraag andere mensen erbij te zijn en flink te praten en lopen terwijl je bezig bent. Van alles om haar daarin relaxter te maken. Bouw het langzaam op maar maak je paard gewend aan van alles terwijl jij die achterbenen vast hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:04 



 
Profiel   

Jorienwijker schreef
De hoefsmid weet het ook niet zo goed. 1e keer koud beslaan, dat ging op zich goed. 2e keer warm, dat vond ze verschrikkelijk. En 3e keer was dus afgelopen keer.... Drama. Maar hij is op zich wel rustig, doet ook niet naar tegen haar. Wel met praam op de klus afgemaakt. Want haar voorhoeven zijn helemaal slecht dus die moeten echt met ijzers.

Ik heb trouwens wel duo hoef et wat ik nu dagelijks op smeer om ze sowieso sterker te maken


Nou dit is imo heel simpel, koud beslaan was een goede ervaring. Warm beslaan niet, door de slechte ervaring was ze de derde keer moeilijker. Nu is het zaak om haar die slechte ervaring weer te laten vergeten. Volgende keer gewoon in alle rust en met geduld weer koud beslaan. Liefst zonder praam. Als dit dan weer een betere ervaring voor haar was dan zal ze steeds makkelijker worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:10 



 
Profiel   

Agossie schreef
Waarom moet ze ijzers achter?

Staat in het bericht. Omdat ze al snel weer op haar straal loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:15 



 
Profiel   

troi schreef
Naast de goede tips hierboven ook vooral zelf gaan oefenen. Pak de benen op zoals de smid dat doet. Ga op de hoeven 'timmeren', stook een klein fikkie naast de stal terwijl je met de hoeven bezig bent (desnoods koop je een weggooi bbq zodat je de rookgeur hebt). Vraag andere mensen erbij te zijn en flink te praten en lopen terwijl je bezig bent. Van alles om haar daarin relaxter te maken. Bouw het langzaam op maar maak je paard gewend aan van alles terwijl jij die achterbenen vast hebt.

Elisa2 schreef
Jorienwijker schreef
De hoefsmid weet het ook niet zo goed. 1e keer koud beslaan, dat ging op zich goed. 2e keer warm, dat vond ze verschrikkelijk. En 3e keer was dus afgelopen keer.... Drama. Maar hij is op zich wel rustig, doet ook niet naar tegen haar. Wel met praam op de klus afgemaakt. Want haar voorhoeven zijn helemaal slecht dus die moeten echt met ijzers.

Ik heb trouwens wel duo hoef et wat ik nu dagelijks op smeer om ze sowieso sterker te maken


Nou dit is imo heel simpel, koud beslaan was een goede ervaring. Warm beslaan niet, door de slechte ervaring was ze de derde keer moeilijker. Nu is het zaak om haar die slechte ervaring weer te laten vergeten. Volgende keer gewoon in alle rust en met geduld weer koud beslaan. Liefst zonder praam. Als dit dan weer een betere ervaring voor haar was dan zal ze steeds makkelijker worden.

Dank je!! Ga ik proberen. Niet van dat fikkie, haha, maar wel met haar benen hoger optrekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:16 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Jorienwijker schreef
De hoefsmid weet het ook niet zo goed. 1e keer koud beslaan, dat ging op zich goed. 2e keer warm, dat vond ze verschrikkelijk. En 3e keer was dus afgelopen keer.... Drama. Maar hij is op zich wel rustig, doet ook niet naar tegen haar. Wel met praam op de klus afgemaakt. Want haar voorhoeven zijn helemaal slecht dus die moeten echt met ijzers.

Ik heb trouwens wel duo hoef et wat ik nu dagelijks op smeer om ze sowieso sterker te maken


Nou dit is imo heel simpel, koud beslaan was een goede ervaring. Warm beslaan niet, door de slechte ervaring was ze de derde keer moeilijker. Nu is het zaak om haar die slechte ervaring weer te laten vergeten. Volgende keer gewoon in alle rust en met geduld weer koud beslaan. Liefst zonder praam. Als dit dan weer een betere ervaring voor haar was dan zal ze steeds makkelijker worden.

Koud beslaan laat ze dus ook niet meer toe

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:17 



 
Profiel   

Jorienwijker schreef
Dank je!! Ga ik proberen. Niet van dat fikkie, haha, maar wel met haar benen hoger optrekken


En toch he, als die rookgeur iets is dat haar enorm triggert dan vind ik het echt niet zo'n gek idee om op een gegeven moment toch een weggooi bbq aan te steken (een rookton met ook rook en vlammen zou mooier zijn maar das ook wat lastiger te vinden) en te gaan oefenen. Een deel van de truc is te vinden waar ze die stress van krijgt, dat op te delen en per onderdeel te gaan desensitiseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:46 



 
Profiel   

Het is een soort van de bedoeling dat de straal in steun komt, dat hoort zo. De straal werkt als een soort pomp, elke keer die de grond raakt, verbreedt ze en pompt er bloed rond in de hoef.

Als je paard echter echt te veel slijt, kan je er oftewel ijzers koud onder beslaan. Gewoon geduld hebben, ze heeft nu net een nare ervaring gehad en een nare ervaring weer omtrainen is veel moeilijker dan iets compleet nieuws aanleren.

Het andere alternatief is om tijdelijk er plakijzers op te zetten, of anders om er plakschoenen onder te lijmen. Dan moet er niet ‘geslagen’ worden, enkel gelijmd. Misschien is dat eenvoudiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:49 



 
Profiel   

Op de straal lopen is voor de meeste paarden geen probleem. Sterker nog, dat hoort zo. Daar is de straal voor.
Dus als je paard niet gevoelig loopt achter zou ik gewoon rustig gaan oefenen met benen omhoog houden. En in de gaten houden of ze rad blijft. Als ze goed blijft lopen kan je de ijzers gewoon af laten.

Heb je uitgesloten dat ze geen pijn heeft? Als ze bv artrose heeft kan het heel pijnlijk zijn het been zo hoog op te tillen zoals veel hoefsmeden doen. Ook opzij trekken kan dan heel pijnlijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:50 



 
Profiel   

Jorienwijker schreef
De hoefsmid weet het ook niet zo goed. 1e keer koud beslaan, dat ging op zich goed. 2e keer warm, dat vond ze verschrikkelijk. En 3e keer was dus afgelopen keer.... Drama. Maar hij is op zich wel rustig, doet ook niet naar tegen haar. Wel met praam op de klus afgemaakt. Want haar voorhoeven zijn helemaal slecht dus die moeten echt met ijzers.

Ik heb trouwens wel duo hoef et wat ik nu dagelijks op smeer om ze sowieso sterker te maken


Misschien is ze gevoelig op de zolen. Zelfs brave Hercule verdroeg een heet ijzer niet (had slechte hoeven en is ook een tijdje daarom koud beslagen). De smid wachte altijd even. Deed zo kort als mogelijk passen en als het ijzer in vorm was, koelde hij hem in de emmer koud water alvorens er onder te slaan. Hercule sloeg niet maar je zag dat het te zeer deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 09:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nou dit is imo heel simpel, koud beslaan was een goede ervaring. Warm beslaan niet, door de slechte ervaring was ze de derde keer moeilijker. Nu is het zaak om haar die slechte ervaring weer te laten vergeten. Volgende keer gewoon in alle rust en met geduld weer koud beslaan. Liefst zonder praam. Als dit dan weer een betere ervaring voor haar was dan zal ze steeds makkelijker worden.

Koud beslaan laat ze dus ook niet meer toe


Dat is vervelend, dan is de ervaring echt angstig voor haar geweest vrees ik.

Denk dat de tip van Sas_Mon wel een goede is, als ze goed blijft lopen dan kunnen de ijzers afblijven. Ze moeten er sowieso af voor het veulenen.
Als ze veel op het harde loopt kun je ook nog hoefschoenen tijdelijk proberen als ondersteuning, mits die wel om krijgt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 13:11 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Op de straal lopen is voor de meeste paarden geen probleem. Sterker nog, dat hoort zo. Daar is de straal voor.
Dus als je paard niet gevoelig loopt achter zou ik gewoon rustig gaan oefenen met benen omhoog houden. En in de gaten houden of ze rad blijft. Als ze goed blijft lopen kan je de ijzers gewoon af laten.

Heb je uitgesloten dat ze geen pijn heeft? Als ze bv artrose heeft kan het heel pijnlijk zijn het been zo hoog op te tillen zoals veel hoefsmeden doen. Ook opzij trekken kan dan heel pijnlijk zijn.

De straal hoort zeker niet continu gewicht te dragen, als het paard op een vlakke ondergrond staat hoort de straal de grond niet te raken. De straal is een passieve drager voor ongelijke ondergronden.
TS, ik zou zelf veel oefenen met achterbenen optillen, misschien idd eens op timmeren oid. En als ze koud beslaan eerder fijner vond dan warm zou ik daar weer mee beginnen. En de tijd nemen natuurlijk.

Edit: paar foutjes verbeterd

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 14:52 



 
Profiel   

Ook alvast vooruit denken. Met veulen aan de voet zijn ijzers echt not done. Of nja. Ik hoop dat de meeste paardenmensen dat zich bedenken en ook vinden.

Waarom slijt het snel? Kun je daar iets tegen doen misschien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:03 



 
Profiel   

Ik zou ook een andere smid proberen. Bij mijn merrie maakt dat een heel groot verschil.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen