Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Help/advies! Problemen bij beslaan

 
Profiel   

TS, ik zou een andere hoefsmid vragen. Soms klopt iemands aanpak niet met wat je paard nodig heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:00 



 
Profiel   

Alleen bekappenen dan voor achter hoefschoenen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 15:29 



 
Profiel   

Het slijt snel omdat we in het bos op zand lopen en dat slijt,de paddock is ook zand. Ik heb een nieuwe/ andere hoefsmid, die komt eerst over 2 weken kennis maken met Ko en 'oefenen' ze werkt met getraumatiseerde paarden, dus die moet er wel verstand van hebben.
Pijn heeft Ko niet, ze is verder in top conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 11:49 



 
Profiel   

Hoefschoenen of glu shoes voor en achter? Ze blijft dus wel goed lopen ondanks de snelle slijtage?

Reed je eerst ook buiten of is dit een nieuw paard? Omdat ze nu ineens ijzers moet, is er wat veranderd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 12:31 



 
Profiel   

Ik heb haar sinds februari, en had nooit ijzers want ze kwam nooit buiten, alleen, stal, land en binnenbak.
Ze heeft geen last buiten.


Summerdreams schreef
Hoefschoenen of glu shoes voor en achter? Ze blijft dus wel goed lopen ondanks de snelle slijtage?

Reed je eerst ook buiten of is dit een nieuw paard? Omdat ze nu ineens ijzers moet, is er wat veranderd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 16:19 



 
Profiel   

Ik vroeg me ook meteen af hoe je het dan wil doen als het veulen er is? Ik zou toch ook echt in gaan zetten op een blootvoets oplossing, de echte oorzaak oplossen, zodat ze straks zonder ijzers kan als het veulen er aan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 16:32 



 
Profiel   

Ah dus sinds je haar hebt ben je gaan buiten rijden en daardoor slijten ze nu sneller!
Nou als ik jou was zou ik zeker hoefschoenen aan laten meten, is ideaal. Doe je die aan als je het bos in gaat, en op den duur kan ze misschien wel zonder, meestal een kwestie van opbouwen zodat de hoef zich kan aanpassen aan de verschillende ondergronden. Zonde om hier voor ijzers er onder te laten zetten joh. En het scheelt je ook nog eens een hoop geld op langere termijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 16:55 



 
Profiel   

Ik mis hier een stukje opvoeding en dat hoort de eigenaar te doen en niet de hoefsmid. Paard hoort braaf te zijn bij de smid en die moet niet eerst het paard nog moeten opvoeden.
Tenzij je dit met de smid afspreekt.
Kost ze anders heel veel tijd en komen ze te laat op de volgende afspraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 21:43 



 
Profiel   

Hoog optillen is vaak het probleem.
Voor de hoefsmid wel handig want anders is het lastig werken maar veel paarden vinden dat niet fijn.
Maar als ze niet kreupel/gevoelig is hoeft ze geen ijzers.
Zonder blijft het gezondst dus als dat kan is het de beste optie.
De hoeven passen zich ook aan normaal gesproken het kost alleen wat tijd.
En anders is hoefschoenen idd ook een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 22:00 



 
Profiel   

cissy schreef
Ik mis hier een stukje opvoeding en dat hoort de eigenaar te doen en niet de hoefsmid. Paard hoort braaf te zijn bij de smid en die moet niet eerst het paard nog moeten opvoeden.
Tenzij je dit met de smid afspreekt.
Kost ze anders heel veel tijd en komen ze te laat op de volgende afspraken.


Het paard was eerst braaf bij het beslaan, en TS kan wel de achterbenen optillen.
Dus het lijkt minder met opvoeding te maken te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 22:01 



 
Profiel   

Verdiep je in de hoef en de werking ervan. Een straal hoort mee te dragen. Niet in constante druk. Maar als je haar pas hebt hebben de hoeven meer tijd nodig om te wennen.
Wellicht zijn schoenen iets om het te overbruggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 22:03 



 
Profiel   

senna21 schreef
cissy schreef
Ik mis hier een stukje opvoeding en dat hoort de eigenaar te doen en niet de hoefsmid. Paard hoort braaf te zijn bij de smid en die moet niet eerst het paard nog moeten opvoeden.
Tenzij je dit met de smid afspreekt.
Kost ze anders heel veel tijd en komen ze te laat op de volgende afspraken.


Het paard was eerst braaf bij het beslaan, en TS kan wel de achterbenen optillen.
Dus het lijkt minder met opvoeding te maken te hebben.


Paard was eerder nooit beslagen begreep ik. En even optillen is wat anders dan poosje been omhoog houden.
Is maar net wat TS bedoelt met optillen.

Jorienwijker schreef
Ik heb haar sinds februari, en had nooit ijzers want ze kwam nooit buiten, alleen, stal, land en binnenbak.
Ze heeft geen last buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 22:08 



 
Profiel   

Elke dag zelf even met hamertje zachtjes tikken op achter en vraag eens of je erbij mag staan als een ander beslagen wordt. Bak met ruwvoer ervoor houden wil ook nog weleens werken dan zijn ze afgeleid. Sedatie lost niks op, zou geduldige smid zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 05:31 



 
Profiel   

Zijn er andere paarden op stal die zo nu en dan beslagen moeten worden? Zo ja, je eigen paard er bij zetten. Laten wennen aan de smid.
Bij ons werkt het ook om twee paarden tegelijk te laten beslaan, ervaren paard er naast.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe haar achterhoeven er uit zien. Precies war Marjo zegt, de straal moet dragen.

In dit stuk staat iets beschreven over de werking van de straal:
https://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/surfacecontact.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 06:23 



 
Profiel   

Jorienwijker schreef
Het slijt snel omdat we in het bos op zand lopen en dat slijt,de paddock is ook zand. Ik heb een nieuwe/ andere hoefsmid, die komt eerst over 2 weken kennis maken met Ko en 'oefenen' ze werkt met getraumatiseerde paarden, dus die moet er wel verstand van hebben.
Pijn heeft Ko niet, ze is verder in top conditie.


Fijn iemand met ervaring met dit soort paarden. Kan heel erg veel helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 10:47 



 
Profiel   

Miran schreef
Ik vroeg me ook meteen af hoe je het dan wil doen als het veulen er is? Ik zou toch ook echt in gaan zetten op een blootvoets oplossing, de echte oorzaak oplossen, zodat ze straks zonder ijzers kan als het veulen er aan komt.


Ik denk niet dat TS uren het bos in gaat met een veulen aan de voet. En ook niet met een hoogdrachtig paard. Dan kan haar paard dus prima van de ijzers af vanaf een maand of 2 voor de bevalling tot en met afspenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 10:50 



 
Profiel   

Het gaat niet om het rijden met een veulen ernaast natuurlijk :+. Het gaat om de veiligheid van het veulen in stal en in de wei, een blote voet is veel voorzichtiger dan een beslagen voet

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 13:50 



 
Profiel   

Ja, dat snap ik, en als TS niet meer rijdt kan de merrie dus zonder problemen op blote voeten als dat veulen er is. Er is geen noodzaak tot beslag als TS niet rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:13 



 
Profiel   

ER zijn verschillende reden waarom dat lastig kan zijn:
    Je paard voelt zich niet veilig als hij zijn achterbenen op moet tillen ( dan kan hij namelijk voor zijn gevoel niet vluchten)
    Je paard heeft onvoldoende balans en denkt dat hij omdondert als hij een achterbeen kwijt is
    Je paard heeft pijn in de andere benen en wil daar niet met het hele gewicht op leunen

Er zijn dus verschillende dingen die je kunt proberen. Oefen in het geven van de achterbenen, begin eerst met hem alleen maar op rust zetten en beloon en ga dan verder.. Als hij aan één kant tegen een muur of box mag staan dan heeft hij minder het idee dat hij om zal vallen. Sluit pijn in de andere voeten uit. Stel gerust en troost.
En altijd zachtjes en met geduld. Ik heb nu een jong paard wat denkt dat hij omvalt als hij zijn ene been geeft. Mijn smid komt daarom twee keer.

Je hebt het over op de straal lopen. Maar paarden horen op de straal te lopen. Dat is gezond en goed voor het hoefmechanisme. Je zou kunnen proberen door te zetten (scheelt ook een hoop poen elke 8 weken) of achter hoefschoentjes gebruiken.
Wat je ook doet, doe het voor het paard en niet voor jezelf. Sterkte succes
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 22:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen