Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoef breekt/brokkelt/scheurt?

 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hallo iedereen, Ik ben niet heel bekend met Bokt, excuses als dit verkeerd geplaatst is!

Mijn paard is een maand geleden bekapt, en ik heb het gevoel dat de hoeven te lang zijn gelaten, nu had ik dat idee al wel, maar ik heb nog maar net 3 maand eigen paarden dus zeker weten deed/doe ik het ook allemaal niet... maar nu zien de hoeven er sinds 1 a 2 dagen zo uit...

Wat kan ik hiermee doen? Moet ik de hoefsmid erbij bellen of kan ik zelf ook iets? Kan ik dit ook zelf wat bijvijlen? :=

Ik hoor graag tips&tricks, ik ben namelijk radeloos!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 21:50 



 
Profiel   

Heb je ook een foto van de onderkant?

In dr zomer groeien hoeven vrij veel en als je paard weinig af slijt, kan de draagrand wat lang worden en gaan afbrokkelen. Dan heeft de smid ze niet te lang gelaten, maar moeten ze gewoon snel nog een keer.
Je kunt proberen zelf bij te vijlen, maar die hoef met dat 'gaatje' zou wel lastig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:21 



 
Profiel   

Dit is inderdaad een te lange hoef. Gewoon even laten bekappen, niet zelf aan gaan lopen vijlen als je geen cursus hebt gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 22:39 



 
Profiel   

Ik zie ook te lange hoeven. Het groeit heel erg momenteel mijn hoefsmid zei ook al dat hij haast zijn eigen paarden al om de 4 weken doet. Zodra het gaat brokkelen en of scheuren is het 9 van de 10 te lang.

Mijn oudere merrie had dit ook en nu ze regelmatig en op tijd gaat is het probleem verholpen. Mijn jonge paard heeft er wel meer last van met name aan 1 hoef door een ontsteking. Daar kan nog niet zoveel af dus brokkelt het nu wat sneller.

In de zomer laat ik er ook korter tussenzitten dan in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 00:13 



 
Profiel   

Gewoon wat vaker de smid laten komen. Het groeitempo verschilt erg per paard. Helemaal in de zomer redden maar weinig de 8 weken. Als je zou willen leren hoeven vijlen, best praktisch om de hoef tussendoor wat bij te werken, dan zijn daar hele fijne cursussen voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 07:59 



 
Profiel   

Dikke kans dat deze gewoon een bekapbeurtje nodig heeft.
Als je een foto van de onderkant hebt kunnen we dat beter inschatten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 17:18 



 
Profiel   

Jouw paard z'n hoef bekapt zichzelf momenteel door af te brokkelen wat te lang is (en dus in de weg zit)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 17:29 



 
Profiel   

Ik zie ook verticale scheuren. Het zou als het niet aan de te lange hoef ligt ook wld kunnen zijn, daar ben ik bekent mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-21 17:46 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Ik zie ook verticale scheuren. Het zou als het niet aan de te lange hoef ligt ook wld kunnen zijn, daar ben ik bekent mee

vanaf deze foto's kan je absoluut niet zien of het WLD is of niet, op het eerste zicht ziet de hoef er gewoon goed en stevig uit, dus dikke kans dat die gewoon te lang is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 07:23 



 
Profiel   

Ik denk dat, ookal is de hoef idd aan de lange kant, ze ook een stressvol weekend heeft gehad en is blijven trappen en stampen en dat dat de gebroken stukken heeft opgeleverd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 08:13 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Cinnepin schreef
Ik zie ook verticale scheuren. Het zou als het niet aan de te lange hoef ligt ook wld kunnen zijn, daar ben ik bekent mee

vanaf deze foto's kan je absoluut niet zien of het WLD is of niet, op het eerste zicht ziet de hoef er gewoon goed en stevig uit, dus dikke kans dat die gewoon te lang is.



Als je goed leest, staat er ook dat het kan, niet dat het zo is

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 09:05 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Duhelo schreef

vanaf deze foto's kan je absoluut niet zien of het WLD is of niet, op het eerste zicht ziet de hoef er gewoon goed en stevig uit, dus dikke kans dat die gewoon te lang is.



Als je goed leest, staat er ook dat het kan, niet dat het zo is

Ik heb goed gelezen, vind het gewoon niet handig om WLD en dergelijke erbij te halen als duidelijk is dat TS weinig kent van hoeven. Zaait alleen maar paniek en als ze een goede smid/bekapper heeft zal die dat wel aankaarten bij een volgende bekapping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 11:30 



 
Profiel   

Er hoeft helemaal geen paniek door te ontstaan. Mijn haf is er binnen 4 maanden vanaf gekomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 15:45 



 
Profiel   

Shay2002 schreef
Ik denk dat, ookal is de hoef idd aan de lange kant, ze ook een stressvol weekend heeft gehad en is blijven trappen en stampen en dat dat de gebroken stukken heeft opgeleverd...


Maakt niet uit. Hoef is te lang en dan brokkelt en scheurt een hoef.

Veel mensen laten de hoefsmid/bekapper veel te weinig komen. Een hoef kan dan veranderen, maar beenstand ook en dat heeft effect op het hele lijf.

Als ze buiten lopen op diverse ondergronden zoals zand, gras, steen slijten hoeven deels zelf af. Maar doorgaans zou je het beste tussen bekapbeurten door kunnen leren vijlen en de slijtage daarmee nabootsen.
Is geen hogere wiskunde en kan je onder goede begeleiding leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 15:53 



 
Profiel   

superpony schreef
Shay2002 schreef
Ik denk dat, ookal is de hoef idd aan de lange kant, ze ook een stressvol weekend heeft gehad en is blijven trappen en stampen en dat dat de gebroken stukken heeft opgeleverd...


Maakt niet uit. Hoef is te lang en dan brokkelt en scheurt een hoef.

Veel mensen laten de hoefsmid/bekapper veel te weinig komen. Een hoef kan dan veranderen, maar beenstand ook en dat heeft effect op het hele lijf.

Als ze buiten lopen op diverse ondergronden zoals zand, gras, steen slijten hoeven deels zelf af. Maar doorgaans zou je het beste tussen bekapbeurten door kunnen leren vijlen en de slijtage daarmee nabootsen.
Is geen hogere wiskunde en kan je onder goede begeleiding leren.


Ik ben sowieso van plan met de tijd een cursus te gaan doen, de hoefsmid is net 3,5 week geleden langs geweest, had niet verwacht hem nu al weer te moeten laten komen, ook omdat ze de zomer gewoon door is gekomen zonder te lange hoeven met om de 7 weken een bekapbeurt... :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 18:19 



 
Profiel   

Ja, dat is wat men gewend is. Maar als je wacht tot de hoefsmid er een flinke rand moet afhalen is de hoef dus al even te lang aan het worden. Als paarden nu alleen op gras gehouden worden zie je ook wel minder slijtage dan op zand steen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-21 23:35 



 
Profiel   

superpony schreef
Ja, dat is wat men gewend is. Maar als je wacht tot de hoefsmid er een flinke rand moet afhalen is de hoef dus al even te lang aan het worden. Als paarden nu alleen op gras gehouden worden zie je ook wel minder slijtage dan op zand steen.


Hmm ja, ze staat overdag op de weide (zand en gras) en savonds/snachts op stal... Ik ga 6 keer in de week met haar bezig met oefenen in de bak om haar binnenkort zadelmak te laten worden, maar denk idd dat ze niet super veel slijten dan... Wel zou ik graag met haar gaan wandelen, alleen is ze daar te onvoorspelbaar voor op dit moment... misschien ooit

Voor nu eerst contact gehad met de hoefsmid, ivm dat het er nu zo uitziet (zie recente foto's) en die zegt dat het nog geen spoed is dus ik ben weer rustig haha! Maar die cursus gaat er sowieso een keer komen!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 12:15 



 
Profiel   

Toch doet me dit denken aan wld, zeker hoe het er nu uitziet, bij mijn paard was het ook vooral de hoefwand dat weg brokkelde

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 12:38 



 
Profiel   

Ik denk ook direct aan WLD..... enorm eigenlijk, dat betekent rigoureus ingrijpen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 12:49 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ik denk ook direct aan WLD..... enorm eigenlijk, dat betekent rigoureus ingrijpen.....


Cinnepin schreef
Toch doet me dit denken aan wld, zeker hoe het er nu uitziet, bij mijn paard was het ook vooral de hoefwand dat weg brokkelde


De hoefsmid ziet er geen alarmbellen in, en dan zou het toch ergens wel apart zijn dat er zaterdag niets mis was met de hoeven, en zondag zien ze er uit als op foto's van bericht 1...

Er was dit weekend een slaapfeestje voor kids op stal, en Bella is heel erg gestresst en angstig, al helemaal in dat soort situaties, en sinds die dag schraapt en trapt ze in de stal als er iets langs de stal gaat/rent... Dus daar gaat mijn vermoeden eerder naar uit, ook omdat de rest wat ik over wld kan vinden niet echt overeenkomt... En ik vermoed dat de hoefsmid er dan ook iets over zou zeggen (hoop ik iig... :j )

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 13:21 



 
Profiel   

Veel smeden herkennen het niet. Wat apart is zou je zeggen….

Waarom moest je er zelf niet denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 13:42 



 
Profiel   

Ninx schreef
Veel smeden herkennen het niet. Wat apart is zou je zeggen….

Waarom moest je er zelf niet denken?


Hoe bedoel je? Ik snap even niet wat je bedoelt... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 13:51 



 
Profiel   

Oh, woordje weggevallen zie ik…..

Ik bedoelde: waarom deed je op basis van hetgeen je las er ‘niet’ aan denken dat het WLD zou kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:05 



 
Profiel   

Een goede hoef brokkelt gewoon niet af.

Ik zie ook wat ringen. Is er wat verandert afgelopen maanden? Qua voeding, huisvesting? is ze ziek geweest?

Rechts heeft echt een betere bekap beurt nodig, want die groeit niet goed zo.

Maar als je hoefsmid dit niet te lang vindt, zou ik een andere zoeken.

Voor WLD zou je ook de onderkant schoon moeten laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:06 



 
Profiel   

Ninx schreef
Oh, woordje weggevallen zie ik…..

Ik bedoelde: waarom deed je op basis van hetgeen je las er ‘niet’ aan denken dat het WLD zou kunnen zijn?


Omdat het sowieso heel raar is qua tijd, en voor de rest heeft ze wat ik erover lees niet, ik zie niets raars aan de hoef behalve de afgebroken stukken etc...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen