Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoef breekt/brokkelt/scheurt?

 
Profiel   

superpony schreef
Een goede hoef brokkelt gewoon niet af.

Ik zie ook wat ringen. Is er wat verandert afgelopen maanden? Qua voeding, huisvesting? is ze ziek geweest?

Rechts heeft echt een betere bekap beurt nodig, want die groeit niet goed zo.

Maar als je hoefsmid dit niet te lang vindt, zou ik een andere zoeken.

Voor WLD zou je ook de onderkant schoon moeten laten zien.


Ja, ze is sinds 5 maand uit Spanje naar hier gekomen, waarbij ze dus transport heeft meegemaakt, voer veranderingen, andere weidegenootjes etc.

Voor de rest heeft ze aan het begin bij 1 hoef rotstraal gehad, daar ben ik nog van aan het nabehandelen.

Ik zit sowieso te kijken naar een andere hoefsmid, maar degene die ik nu heb gecontacteerd is een andere hoefsmid als normaal...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 14:09 



 
Profiel   

Ninx schreef
Veel smeden herkennen het niet. Wat apart is zou je zeggen….

Waarom moest je er zelf niet denken?



Helaas klopt dit. Ik heb mijn haflinger gekregen 5 maanden terug. Daarvoor was hij 7,5 jaar mijn bijrijdpaard. Ik kreeg het idee dat het niet lekker zat met zijn hoeven vanwege het brokkelen ook. De hoefsmid zei er nooit wat over. Toen hij van mij werd gelijk een andere smid als second opinion genomen...en die zag het gelijk. Terwijl de vorige smid toch een redelijk een goede naam heeft in de omgeving

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 15:28 



 
Profiel   

White line disease is vaak een gevolg van te lange hoeven. Er komen scheuren of barstjes in de wand doordat deze bezwijkt onder de druk, waardoor bacteriën binnen dringen en hun gang kunnen gaan. Het kan dus best beide zijn, oorzaak- gevolg!
Goed bekappen, op tijd bijhouden en afronden, en een schone leefomgeving met genoeg beweging voorkomt al veel ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 15:38 



 
Profiel   

en er zit een scheur in verticaal, dus kunnen er bacteriën in gekomen zijn. Dus ts sluit het niet uit, zoek het verder uit. Het vreet zich verder naar boven zonder behandeling...en als het erg is kan je er jaren mee zoet zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 15:45 



 
Profiel   

Ook rotstraal zie je vaak als een straal niet voldoende ruimte heeft, niet gezond kan zijn door de vorm/slecht bekappen etc.

Maar voor een goede beoordeling moet je ook foto's maken van een schone hoef vanaf de onderkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 15:55 



 
Profiel   

superpony schreef
Ook rotstraal zie je vaak als een straal niet voldoende ruimte heeft, niet gezond kan zijn door de vorm/slecht bekappen etc.

Maar voor een goede beoordeling moet je ook foto's maken van een schone hoef vanaf de onderkant.


Ga ik maken zodra ik daar de mogelijkheid/hulp voor heb.

Het rotstraal heeft idd te maken met de omstandigheden waarin ze in Spanje heeft gestaan blijkbaar, daar is toen niets mee gedaan waardoor ik er mee kwam te zitten, ik ben en blijf dit eerst goed behandelen ivm dat ik erger wil voorkomen, ook zal ik me beter inlezen en maatregelen nemen om wld voor te zijn (of iig te proberen). :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 21:26 



 
Profiel   

Shay2002 schreef
superpony schreef
Ook rotstraal zie je vaak als een straal niet voldoende ruimte heeft, niet gezond kan zijn door de vorm/slecht bekappen etc.

Maar voor een goede beoordeling moet je ook foto's maken van een schone hoef vanaf de onderkant.


Ga ik maken zodra ik daar de mogelijkheid/hulp voor heb.

Het rotstraal heeft idd te maken met de omstandigheden waarin ze in Spanje heeft gestaan blijkbaar, daar is toen niets mee gedaan waardoor ik er mee kwam te zitten, ik ben en blijf dit eerst goed behandelen ivm dat ik erger wil voorkomen, ook zal ik me beter inlezen en maatregelen nemen om wld voor te zijn (of iig te proberen). :)


Ja, bij een goede cursus wordt ook wel goed theorie behandeld en snap je de dingen die je ziet wat makkelijker.
Een straal heeft ruimte nodig. Als die straal met goed bekappen kan ontwikkelen, kan het ene gezonde straal worden.
WLD beetje zelfde. Daar heb je echt een goede bekapper bij nodig die het bekijkt en je advies geeft. Daarnaast zal je met de juiste middelen moeten behandelen. Je kan op Turbohoofsolutions al lezen welke producten hiervoor te koop zijn bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 00:13 



 
Profiel   

Ninx schreef
Veel smeden herkennen het niet. Wat apart is zou je zeggen….

Waarom moest je er zelf niet denken?


Om hier even op in te haken klopt , ik had altijd een hoefsmid die het nooit heeft gezien. Ben daarna overgestapt op een andere na een flinke tijd omdat ik ook vond dat de hoeven van mijn pony vaak wel stonken. De eerste hoefsmid gaf aan dat er niks aan de hand was en daardoor bleef het probleem met afbrokkelen ook zo erg.

Andere smid gaf direct aan dat er WLD te zien was en een schimmelinfectie. En dat in combinatie met een ouder worden paard gaf dat toch wel meer kans op flinke brokkelhoeven.

Uiteindelijk weer overgestapt op een andere smid omdat die smid die dit gevonden had ermee gestopt was. En de smid die ik nu heb is echt een goede , kundige smid. De oude rotten in het vak kun je ook wel van leren , maar ik heb toch liever een jonge smid. Er is tegenwoordig nieuwe kennis , en vaak vindt ik ook dat een jongere smid weer andere dingen ziet.

Overigens is mijn pony bij de smid die ik nu heb ontzettend vooruit gegaan. De laatste keer was er amper wat afgebrokkeld. Ik was zeer tevreden erover. Een goede smid kan wel dergelijk een betere uitkomst bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 18:57 



 
Profiel   

Voor een betere hoefkwaliteit en heel hygiënische hoeven kan je World's Best Hoof Oil gebruiken. Werkt echt top!
Natuurlijk in combinatie met regelmatig bekappen.
Voor meer info ivm de olie mag je gerust PB sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 18:50 



 
Profiel   

ikkebenhier schreef
Voor een betere hoefkwaliteit en heel hygiënische hoeven kan je World's Best Hoof Oil gebruiken. Werkt echt top!
Natuurlijk in combinatie met regelmatig bekappen.
Voor meer info ivm de olie mag je gerust PB sturen.


Nee bedankt, ik ben niet zo heel erg van het oliën, dit ivm het afsluiten van de hoef...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 03:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen