Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefzweer

 
Profiel   

Kan iemand mij vertellen hoe je te werk gaat met een hoefzweer?

Wat doen jullie zelf er aan en wie laten jullie komen VA of Hsmid?

Ik heb groene biotex al gekocht, maar ik werd geadviseerd om alleen te koelen met water?
Ook wil de Hsmid er niks aan doen als er geen VA bij is?

Of laten jullie het er zelf uitgroeien? De plek is duidelijk warmer thv zijn hoefbal/kroonrand.

Het is nu dag 3 en dat zou betekenen dat we nog eens 2 dagen moeten wachten en paard heeft natuurlijk pijn. Ik ben hier niet ervaren mee
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 10:04 



 
Profiel   

Mijn hoefsmid snijdt de zweer open/eruit zodat de pus en druk eraf is. Daarna in lauw water met biotex. Vaak lopen ze dan ook alweer een stuk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 10:08 



 
Profiel   

Dennenboom schreef
Mijn hoefsmid snijdt de zweer open/eruit zodat de pus en druk eraf is. Daarna in lauw water met biotex. Vaak lopen ze dan ook alweer een stuk beter.


Als de plek bij de kroonrand zit, kan hij te hoog zitten om uit te snijden. In dat geval zet ik ze in een nat animalintex verband tot hij vanzelf doorbreekt. Kan best even duren helaas. Mijn eerste stap is altijd de smid, als hij te hoog zit om uit te snijden de dierenarts raadplegen en in het verband zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 10:14 



 
Profiel   

Ik zou de dierenarts laten komen.
Het kan vanzelf uitbreken, maar je weet niet hoe lang dat duurt. Dierenarts kan gaan snijden, maar weet ook wanneer te stoppen wanneer het een complexere zweer of zelfs een zoolontsteking blijkt te zijn en kan je verder advies geven over hoe te behandelen. Die kan je ook zeggen of die aan de kroonrand gaat uitkomen en door de al dan niet aanwezig hypersensitiviteit ook een indicatie geven van wanneer en waar die dan gaat uitkomen. Tot slot kan die je in een pijnstiller/ontstekingsremmer voorzien wanneer die het comfort van het paard, ondanks het minder wenselijke effect op de zweer zelf, te slecht vindt.

Zomaar laten uitgroeien kan ook, maar kan hoogst onaangenaam voor het paard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 18:16 



 
Profiel   

Petra_O schreef
Als de plek bij de kroonrand zit, kan hij te hoog zitten om uit te snijden. In dat geval zet ik ze in een nat animalintex verband tot hij vanzelf doorbreekt. Kan best even duren helaas. Mijn eerste stap is altijd de smid, als hij te hoog zit om uit te snijden de dierenarts raadplegen en in het verband zetten.


Ik doe exact dit.
En als het laag zit: badjes met soda in afwachting van en na het bezoek van de smid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 14:42 



 
Profiel   

Ik zet ze in de hoefzak of verband om de voet te weken en te ontsmetten en vraag meteen wanneer de smid langs kan komen. Als die de zweer niet open kan snijden, dan een dierenarts. In mijn geval snijden die dieper (soms een voordeel, maar je hebt dan wel een groter gat in de voet zitten), ze kunnen aanvullend onderzoek doen en eventueel pijnstilling geven tot de zweer uit kan breken (bij mijn paard komen ze er vaak bij de kroonrand uit, dan lukt het wegsnijden ook niet).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-21 14:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen