Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 102 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Flinke scheur, op ijzers helpt niet meer….

 
Profiel   

Mijn verzorgpaard heeft vrij slechte kwaliteit hoeven. Sinds ik hem verzorg (maart) is de hoefsmid elke 8 weken geweest, en is goed bijgehouden. Alleen de hoeven wijken uit naar de zijkant, zogenaamde flares geloof ik dat het heet. Aangezien ze ook zeer dunne hoefzolen heeft, en snel last heeft van steentjes, hebben we besloten haar ijzers te geven. Net voordat ze op ijzers ging, had ze last van een scheur, die is ontstaan door de flares. Direct toen ze ijzers had, was de pijn ook weg, dus we dachten dat dit de oplossing was. Nu 3 weken later toch weer last van de scheur, die nu bijna bovenin de hoef zit. Ook zie je dat de hoef toch weer naar de zijkant wil gaan groeien. Het ijzer zit nog goed vast, maar moet eigenlijk nog 3 weken blijven zitten. De hoefsmid komt donderdag weer kijken, maar ik weet toch echt niet wat hier nu nog aangedaan moet worden, en waar ik goed aan doe. Is het meer iets voor een dierenarts? De hoefsmid staat wel bekend als kundig, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Nu is het wel zo dat de scheur langzaam is ontstaan, en ook niet verbeterd is. Wat denken jullie?

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 15:53 



 
Profiel   

Daar zou ik heel rap een andere smid bij halen... Die staat echt waardeloos op de voeten. De hele vorm klopt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 15:59 



 
Profiel   

Dit is geen werk voor een dierenarts maar voor een kundige smid. Je kan je licht eens opsteken bij de gebroeders van Nassau. http://hoofcare.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:00 



 
Profiel   

Dat is in de meeste gevallen met een goede smid en veel tijd op te lossen.
Maar dan moet de druk van de kwartieren af en daar heb je een goede smid voor nodig. Of deze smid dat kan weet ik niet maar je kunt het zo niet laten zitten in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:02 



 
Profiel   

Zo he! Das met recht een grote scheur! Ik zou er in ieder geval een andere smid bij gaan halen ja. Ziet er niet heel best uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:04 



 
Profiel   

Ik vind deze hele hoeven er raar uit zien en zou dus zeker een ander erbij halen

Persoonlijk vind ik 8 weken ook lang als je weet dat paard snel last heeft van flares

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:11 



 
Profiel   

Inderdaad een andere hoefsmid bijhalen. Dit is niet goed gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:12 



 

Andere smid erbij halen. Als ik zie hoe ze op de ijzers staat vind ik het niet heel gek dat het is gaan scheuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:14 



 
Profiel   

ik vrees dat de ijzers hebben gezorgd voor wat symptoombestrijding maar dat het eigenlijke probleem vooral erger is geworden. Ziet er pijnlijk uit voor het paard! Zou zoeken naar een kundig iemand!

Niet dat ik je kan helpen, maar ben wel benieuwd hoe dit er aan de onderkant/achterkant uit ziet?


Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 21-09-21 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:16 



 
Profiel   

Dit ziet er echt ruk uit. Ik weet niet of je huidige hoefsmid hier iets mee kan, aangezien hij dit beslag er zo onder heeft gelegd. Ik zou gaan kijken naar een andere eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:16 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik vind deze hele hoeven er raar uit zien en zou dus zeker een ander erbij halen

Persoonlijk vind ik 8 weken ook lang als je weet dat paard snel last heeft van flares


Dit.
Lastig dat het je verzorgpaard is.

Maar eigenlijk is dit gewoon door slecht bekappen gebeurd. Als je flares niet kort houdt en er geen kwartierbogen in zet, is de kans op flaren en scheuren een heel stuk groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:16 



 
Profiel   

Dat ziet eruit als een soort hoefbevangenheids-eendensnavel-voet :oo Mijn merrie is chronisch bevangen, maar haar hoeven zien er toch echt beter uit. Mijn ruin heeft ook flares, óf vaker (4-6 weken) een kundige smid laten komen óf leren om zelf tussendoor bij te vijlen. Ik doe het laatste, mijn smid heeft me laten zien wat ik moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:32 



 
Profiel   

Oh jee. Wat een slechte smid...
De hoeven lijken helemaal niet bekapt te zijn. De flare is extreem, niet alleen aan de zijkant maar ook aan de teen. De barst is niet aangepakt. En ik ben geen expert maar die nagelpunten zien er toch ook niet uit zoals het hoort?

Kortom, schakel zo snel mogelijk een andere smid in want dit is prutswerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:35 



 
Profiel   

Nou wat mijn voorgangers al zeggen...
De teen is te lang, de hoef is ei-vormig ipv rond(achtervoeten zijn normaliter iets meer ovaal)
Een andere smid erbij, geen idee of hier ook whiteline disease kan zitten maar verwacht van wel, gezien de scheur erger is geworden zou daar ook naar gekeken moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:37 



 
Profiel   

Dit paard staat echt onwijs beroerd op z’n ijzers… ik zou aan de eigenaar van het paard vragen of er een andere hoefsmid langs kan komen, want dit is gedaan door iemand die er weinig kaas van gegeten heeft. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 16:45 



 
Profiel   

Is de smid die deze ijzers eronder heeft gezet dezelfde die het paard al die tijd bekapt heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 17:10 



 
Profiel   

Hilary schreef
Dat ziet eruit als een soort hoefbevangenheids-eendensnavel-voet :oo Mijn merrie is chronisch bevangen, maar haar hoeven zien er toch echt beter uit. Mijn ruin heeft ook flares, óf vaker (4-6 weken) een kundige smid laten komen óf leren om zelf tussendoor bij te vijlen. Ik doe het laatste, mijn smid heeft me laten zien wat ik moet doen.



Ik dacht ook gelijk aan een bevangen voetje inderdaad. Heeft inderdaad zo'n vorm

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 17:15 



 
Profiel   

Ik denk dat de ijzers meer kwaad dan goed gedaan hebben. Ik zou gauw een second opinion van een andere smid vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 17:29 



 
Profiel   

Weet je zeker dat het paard niet hoefbevangen is (geweest)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 17:31 



 
Profiel   

Pfoe, die ijzers zitten er ook echt beroerd onder :=

Ik denk dat je in overleg en samenwerking met een andere, echt goede hoefsmid al een eind komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:11 



 
Profiel   

Gauw een andere smid

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:22 



 
Profiel   

Wat vinden jullie slecht aan het beslag? ( vraag ik voor mezelf om van te leren ) Nu staat mijn paard voor ook op ijzers, maar eerder blootvoets dus heb er verder weinig verstand van..ik vind dat lipje laat maar zeggen raar zitten...en dat het ijzer wat ruim om de voet zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:24 



 
Profiel   

Dit is echt broddelwerk.
Die nagels alleen al :?
Er had al lang druk van de kwartieren afgemoeten door een kwartier boogje te maken.
Neem aub een andere hoefsmid.
Eigenlijk ben ik al bang dat het een rondje kliniek moet gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:27 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Wat vinden jullie slecht aan het beslag? ( vraag ik voor mezelf om van te leren ) Nu staat mijn paard voor ook op ijzers, maar eerder blootvoets dus heb er verder weinig verstand van..ik vind dat lipje laat maar zeggen raar zitten...en dat het ijzer wat ruim om de voet zit?

Kijk eens goed naar de vorm van de hoef van boven naar beneden, vooral te zien op de 3e foto. Daarin zie je dat de hoefwand niet recht is maar hol. Dan is het hele hoefmechanisme naar de getver. Ik weet er niet het fijne van, maar dit is niet hoe je het wil zien.

TS, kan het zijn dat dit paard stijl gekoot staat? Want dat kan het holle ook verklaren. Dat de smid hem minder stijl probeert te krijgen, wat uiteraard niet werkt want het eerste deel van de hoef lijkt nog wel stijl en daarna naar plat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:28 



 
Profiel   

Ja die vorm zag ik, vandaar mij opmerking dat ik ook aan een bevangen voet dacht
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 102 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen